Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Game of Thrones har ingen konkurranse, bascially.

 

HBO lever på abonnenter både for TV og streaming. Det er ikke seertall HBO tjener penger på. Eneste måten HBO tjener penger fra sponsorer er de seriene som vil ha produktene deres inn i serien, noe som kan skje hvis HBO og produsentene av den enkelte serien sier seg enig, men ingen serier pålagt å ha produktplassering av HBO. Veldig mye fra Apple og Jeep f. eks.

Det har ikke noe med at det er dyrere egentlig, for HBO/Time Warner har råd til det med over 90 millioner abonnenter WW for HBO. De har ikke akkurat så mye serier på lufta som koster mye penger bortsett fra Westworld. At sesongen er kortere har med at HBO vil ha en ny sesong av Game of Thrones hvert år til den er ferdig. De kunne hatt en lengre vanlig sesong nå, men det betydde at serien ville være tilbake mye senere på grunn av de utsetter innspillingen for å ta mer i bruk været som blir mer relevant for plottet, slik jeg forstår.

 

Det har også med at serieskaperne gjerne vil avslutte serien snart fordi de begynner å bli slitne, noe som er ganske forståelig. Totalt 8 sesonger av en serie som Game of Thrones er mye jobb, og det er ikke akkurat slik at alle serier burde draes ut så lenge. De ville egentlig ha sesong 7 som den siste på rundt 10-12 episoder, men etter å ha forhandlet med HBO og tenkt om ble de enig om 13 episoder som de delte opp i to sesonger. 

 

HBO har forresten en rekke serier på vei på dramafronten, men ingen på budsjettet med Game of Thrones og Westworld. 

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjah, har ikke The Tudors og The Borgias blitt sammenlignet en del med Game of Thrones, men uten fantasyelementene? Jeg vet ikke, for jeg har ikke sett de. Men har lagt merke til at disse to seriene er gjenngangere i anbefalinger til GoT fans.

 

Men det er sikkert noen andre som har sett disse og vet dette bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke klart å finne ut hvilke "sjanger" jeg egentlig liker, for jeg har en merkelig smak da jeg liker og ikke liker serier som er i samme kategori. Det virker som at jeg enten digger en serie eller misliker den. Det finnes ikke noe i mellom. 

 

Her er noen eksempler. 

 

Jeg digger The Sopranos, The Wire, Gomorrah, Homeland, The Blacklist, OZ ( Bortsett fra idioten som maser så mye ), The Shield og Six. Også annet som handler om krigen i nyere tid. Må være serier som ikke avslutter i hver episode, men de seriene som holder tråden igjennom sesongene. 

 

men misliker det meste inne samme kategorier som er veldig populære blant flertallet, og som er serier " de fleste " ser på ...

Når jeg lister opp de seriene jeg liker får jeg forslag fra folk på forumet om se andre serier som Walking dead, 24, prison break, B-Bad og Better call. Men jeg liker ikke disse i det hele tatt. 

 

Noen som kan peile meg inn på flere serier og hvilken "sjanger" kategori jeg hører hjemme i ang serier ? 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Trenger man å like en 'sjanger' da? Jeg liker både serier og filmer fra absolutt alle sjangre, så lenge de er gode. Noen sjangre liker man mer enn andre og da synker standarden for hva man synes er godt nok. For eksempel så har jeg lavere standard om jeg skal se action, skrekk eller sci-fi enn om jeg skal se kjærlighet eller drama (ser heller en dårlig actionfilm/serie enn en dårlig kjærlighetsfilm/serie). 

Stort sett så kommer det an på hvor bra manuset, regien og produksjonskvaliteten for meg før sjanger blir noe begrensende.

Lenke til kommentar

Hva med Vikings?

Vikings er helt noe annet enn GOT.

 

Vikings er bra, men mer historisk løst basert.

 

Game og Thrones er utrolig bra og episk. Er ikke uten grunn at forfatter har blitt søkkrik.

 

Game of thrones er å sammenligne med en stor filmserie, og da tenker jeg på Lotr.

 

Dersom man ikke har sett Game og Thrones så mener jeg man har gått glipp av noe av det beste i vårt årtiende som er vist på skjerm.

 

Jeg liker The Expanse og Stranger Things også, men Game of Thrones er helt ypperst og finner ikke noe annet som når opp.

Lenke til kommentar

Men LOTR pg GoT er jo to helt forskhellige ting. Fantasysetting og drager, joda, men der stopper jo egentlig likhetene i mine øyne.

Ja det er stort sett settingen som er lik der. Ellers er jo Game of Thrones mer som en mafia-serie føler jeg, med den maktkampen. Skal også sies at jeg synes GoT er 100x bedre enn LOTR, men så var jeg aldri fan av sistnevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...