Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg trodde jeg hadde to episode r av Andor igjen og hadde gledet meg til å bruke kvelden på det, men fant nå ut jeg var helt ferdig. 🤣

Jeg lot meg irritere i den første delen av sesong 2 var tiden som gikk med til bryllupet (hvis jeg ikke husker helt feil at det var), men det er definitivt en av de beste seriene jeg har sett. Den setter defintitivt Rogue One og den originale triologien i et annet lys.

Endret av ilpostino
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 9/15/2025 at 4:14 PM, Nimrad said:

Jeg ble sjokka over IMDb-scoren til Dexter Resurrection. Den er listet på 22. plass av tidenes beste serier. Ikke at det er en fasit, men den er betydelig bedre likt enn originalen(ikke til forveksling med dexter original sin). Er dere enige dere som har sett den? Jeg har spart opp hele sesongen før jeg begynte.

Syns de første 3-4 episoder var brukbare. Etterpå ble det mye forutsigbart og repeterbart. Totalt var det helt greit, ikke noe mer. Jeg tror spinoffen er planlagt å bli enten 2 eller 3 sesonger, så det er nok litt igjen ennå. Men denne serien bør vel snart avlives. 

Skrevet

Jeg er motsatt, de første 3 episodene var gørr kjedelig. 
Resten kunne ha vært bedre, men jeg skal ikke nevne noe for da blir det masse spoilere. 
Det viktigste er at jeg ser fram til neste sesong. 

Skrevet

Jeg hadde visstnok ikke sett ferdig sesong 2 av Foundation, men nå har jeg ihvertfall sett den. 

Prøvde meg på sesong 3, men det var lite interessant i episode 1 så jeg tar en pause. 

Skrevet

Niice. Den skal jeg se. Bill Skarsgård som Pennywise er det beste med hele IT-universet. Var mest fan av den siste, IT: Chapter 2, der de var (hovedsaklig) voksne. Barn i hovedroller kan ofte være litt irriterende, mange som sliter med å få de til riktig.

Men gleder meg til denne uansett! Tror serie-formatet kan passe dette universet bra.

• Liker 3
Skrevet

Sett ferdig Foundation, gørr kjedelig sesong 3, men godt mulig sesong 4 blir bedre, ikke at jeg kommer til å vente på den. 
"Vi" klager på at det er så lite episoder i sesongene, men Foundation kunne hatt færre episoder. 

Skrevet
Dubious skrev (8 timer siden):

Sett ferdig Foundation, gørr kjedelig sesong 3, men godt mulig sesong 4 blir bedre, ikke at jeg kommer til å vente på den. 
"Vi" klager på at det er så lite episoder i sesongene, men Foundation kunne hatt færre episoder. 

Jeg likte første sesong, husker ikke helt hva jeg syns om sesong 2, datt helt ut i sesong 3 og fullførte den ikke.

Skrevet

Jeg satte på Tulsa King denne uka litt sånn ut av det blå. Visste lite om det, bare lå i min watch list. Ganske ålreit underholdning egentlig etter 5-6 episoder.

Skrevet

Alien Earth har falt til 7 stjerner på IMDB.
Omtalene er stort sett negative, men det kan jo også bety at de som synes serien var bra stort sett bare gir stjerner. 
Regner med at serien er nede på 6 stjerner om en måneds tid. 

Fullførte i dag. 
Serien minner meg på Jurassic world og raptoren Blue. 

Skrevet (endret)

Alien Earth begynner bra, men har ikke sett mer enn 2-3 episoder.

Jeg har binget Wayward på Netflix. Minner veldig om Steven Kings The Institute... Bare at det er en annen form for institusjon/Sekt.

Åpen slutt, men det er helt greit istedenfor at de kutter i en Cliffhanger uten fortsettelse...

Lbgt eller hva det heter advarsel på filmen altså "merket" , men synes ikke de overdrev i så måte med kleine ting.

Endret av Gouldfan
Skrevet

Kom ikke lengre enn første episode på Alien Earth, fremsto som søppel, men skal forsøke igjen
Datt også helt av Chief of War etter kun minutter, forstår ikke språket og det er vanskelig å følge med

Synes nye Dexter var ganske bra, men ser at ikke alle er like begeistret
The Terminal List: Dark Wolf er bra greier 
Slow Horses er i gang igjen, en av mine favoritter
Jeg synes Foundation er bra, alle tre sesongene, men har lest bøkene og er generelt fan av Azimov

Synes Peacemaker var noe dårligere i år, men fortsatt god underholdning. Tulsa King er helt okey, Wednesday er greit nok

Hadde store forhåpninger til Task, og det er bra skuespillere og bra laget, men manus er jo så kjipt som det kan få blitt, i det minste så langt, helt standard forutsigbart vås som reddes i land av Mark Ruffalo og Tom Pelphrey

Stick var en helt ålreit serie, og Rainmaker er grei så langt

Har ikke vært noe så langt i år som har vært episk, men det har vært veldig mye som har vært helt greit, som Murderbot, Ballard, Duster m.fl.

Matlock, FBI, NCIS, Ghosts, The diplomat, Tracker, Mayor of Kingstown og Elsbeth er vel tilbake i oktober, og i november er det Landman samt nye Robin Hood.
Fallout er tilbake i desember,  Severance i januar, og sikker mye annet bra

Skrevet
mandodiao skrev (På 24.9.2025 den 8.55):

Jeg likte første sesong, husker ikke helt hva jeg syns om sesong 2, datt helt ut i sesong 3 og fullførte den ikke.

Samme her. Jeg har tenkt å lese bøkene, men denne serien gjør ikke at det frister. 😅 Det er litt vanskelig å henge med å engasjere seg i alle karakterene. Det er også noen tvilsomme skuespillere. 

0laf skrev (3 timer siden):

Datt også helt av Chief of War etter kun minutter, forstår ikke språket og det er vanskelig å følge med

Dette med språk er viktig. Når det er et språk jeg forstår, får jeg med meg nyanser. Det er somregel så dårlig teksting at det blir håpløst å stole på. 

ilpostino skrev (På 21.9.2025 den 19.38):

Jeg trodde jeg hadde to episode r av Andor igjen og hadde gledet meg til å bruke kvelden på det, men fant nå ut jeg var helt ferdig. 🤣

Jeg lot meg irritere i den første delen av sesong 2 var tiden som gikk med til bryllupet (hvis jeg ikke husker helt feil at det var), men det er definitivt en av de beste seriene jeg har sett. Den setter defintitivt Rogue One og den originale triologien i et annet lys.

Den slutter litt brått. Men man skjønner jo egentlig at det er slutt med noen av scenene i siste episode. Tror ikke det er noen serier som har brukt så mye av følelesregisteret mitt. Serien som helhet er perfekt. 

• Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (4 timer siden):

Samme her. Jeg har tenkt å lese bøkene, men denne serien gjør ikke at det frister. 😅 Det er litt vanskelig å henge med å engasjere seg i alle karakterene. Det er også noen tvilsomme skuespillere.

Greia med bøkene er jo at de handler om imperiets fall, over tusenvis av år, enkeltpersoner spiller veldig liten rolle i den større historien, keisere kommer og går osv, det er ikke noe genetisk dynasty i bøkene.

TV-serien har gjort om på dette med fiffige påfunn som gjør at de samme skuespillerne fortsetter i sine roller gjennom århundrene, men opprinnelig så er ikke Azimov sine bøker særlig personfokusert

Azimov var heller ikke opptatt av romantiske historier rundt personer og bøkene er skrevet på en annen tid, så nesten alle var  hvite menn, inkludert roboten Eto Demerzel og matematiker Gaal Dornick

TV-serien endrer på nesten alt for å få det til å passe bedre med dagens samfunn og for å forsøke å få en interessant serie utav det

Bøkene er veldig bra, men det er en grunn til at ingen har forsøkt å lage film eller TV av dette tidligere, og det er rett og slett at de aller fleste ville funnet det kjedelig

• Liker 2
Skrevet
0laf skrev (10 timer siden):

Jeg også datt av denne (skal prøve igjen). Det kommer noe engelsk språk etterhvert, men språket plaget meg ikke. Elsker f.eks. Koreanske filmer/serier, så å følge med på tekst gjør ingenting.

Språket i Chief of War løfter nok kvaliteten for min del, for å skape en mere autentisk opplevelse. (Og ikke minst budskap)

Noe som plaget meg mere var at den ene statisten hadde singletskille, og at Jason Momoa sine bevegelser/kamp-stil var veldig like karakteren hans i See, Baba Voss. (Forøvrig en serie jeg likte godt)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg treffer stadig på tilsynelatende gode serier som jeg likevel velger å avbryte. Jeg er nok for konservativ. Og ikke nok woke?

Jeg begynner nemlig å bli så passe lei politi/etterforskningsserier, den ene etter den andre som fylles med kvinnelig sjefer og nestsjefer og som pisker rundt på dottene og nikkedukker av noen pysete mannlige arbeidstakere.

Og jammen har ikke disse mennene en real pepperbiff av et kvinnfolk hjemme også. Hun står på kjøkkenet etter en lang arbeidsdag og nipper til et glass vin mens hun har et nedsettende blikk i retning av sin manns rygg som står og vasker opp, b.l.a vinglassene hennes. Når han er ferdig med det er det rett inn til barna, evt skifte bleie eller kose og fortelle natta-fortellinger med kjærlige blikk.

Kvinnene er så nære Clint Eastwood som det går an å komme med sine sinte øyenbryn, manglende smil og evt en haug av barske tatoveringer.

Faen heller. Gi meg som et pusterom en serie med et mannfolk med skikkelig hår på brøstet og som kommer hjem til en søtt smilende og nusselig kvinneskikkelse med rosa joggebukse og musefletter.

Endret av Sovna
Skrevet (endret)
1 hour ago, Sovna said:

Jeg treffer stadig på tilsynelatende gode serier som jeg likevel velger å avbryte. Jeg er nok for konservativ. Og ikke nok woke?

Jeg begynner nemlig å bli så passe lei politi/etterforskningsserier, den ene etter den andre som fylles med kvinnelig sjefer og nestsjefer og som pisker rundt på dottene og nikkedukker av noen pysete mannlige arbeidstakere.

Og jammen har ikke disse mennene en real pepperbiff av et kvinnfolk hjemme også. Hun står på kjøkkenet etter en lang arbeidsdag og nipper til et glass vin mens hun har et nedsettende blikk i retning av sin manns rygg som står og vasker opp, b.l.a vinglassene hennes. Når han er ferdig med det er det rett inn til barna, evt skifte bleie eller kose og fortelle natta-fortellinger med kjærlige blikk.

Kvinnene er så nære Clint Eastwood som det går an å komme med sine sinte øyenbryn, manglende smil og evt en haug av barske tatoveringer.

Faen heller. Gi meg som et pusterom en serie med et mannfolk med skikkelig hår på brøstet og som kommer hjem til en søtt smilende og nusselig kvinneskikkelse med rosa joggebukse og musefletter.

Menn med HÅR andre steder en på hodet er forbi. På hodet derimot er det jo stadig flere som får seg Tyrkia hår,og til og med tupè er blitt stuerent. Dette ser du på gymmen også. Det er i hvertfall ikke noe mindre glætt der for å si det sån,en i de politiseriene dine. 

Begynt å se Wayward. Mye dårligere en jeg hadde håpet. Spørs om jeg gidder se den ferdig. Og startet på Black Rabbit. Uten at jeg vet det,så vet jeg hvordan dette ender,og det irriterer meg. Med mindre det er en plot twist.

Endret av BamseMums80
  • Liker 2
Skrevet
BamseMums80 skrev (15 minutter siden):

Menn med HÅR andre steder en på hodet er forbi. På hodet derimot er det jo stadig flere som får seg Tyrkia hår,og til og med tupè er blitt stuerent. Dette ser du på gymmen også. Det er i hvertfall ikke noe mindre glætt der for å si det sån,en i de politiseriene dine. 

Begynt å se Wayward. Mye dårligere en jeg hadde håpet. Spørs om jeg gidder se den ferdig. Og startet på Black Rabbit. Uten at jeg vet det,så vet jeg hvordan dette ender,og det irriterer meg. Med mindre det er en plot twist.

Kan vel tenkes jeg får oppleve en og annen purkeserie med en mannlig hovedrolle før jeg dauer. At det vil være en antihelt som går rundt med en rosa dokke under armen og hentesveis får jeg bare akseptere..

• Liker 2
Skrevet
Sovna skrev (24 minutter siden):

Kan vel tenkes jeg får oppleve en og annen purkeserie med en mannlig hovedrolle før jeg dauer. At det vil være en antihelt som går rundt med en rosa dokke under armen og hentesveis får jeg bare akseptere..

Dept Q på netflix likte jeg godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...