Gå til innhold

Nvidias Vista-drivere


xdim

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

@Xdim:

Nå har du jo PM'et meg om at du har lagt meg i "kill-filterer" ditt (selv om du har stor glede å fortsatt spamme meg med PM'er). Så du vil ikke se dette svaret før noen eventuelt kommenterer.

Det er ingen som er ute etter deg her.. :)

Du har startet en debatt..

Noen av oss er uenig i dine synspunkter.. og argumenterer for vårt syn.

Jeg prøver å forklare deg at det ikke er noe særskilt med Nvidia med tanke på god (nok) driverstøtte for hardware i Vista.

MS (og sikkert utviklere hos både ATI og Nvidia) har holdt på en god stund med utviklingen av Vista.

Historen har (alltid) vist at en ny versjon av OS hverken er så stabilt eller bra med tanke på hardware-støtte den første tiden etter lansering.

Dette vil bedre seg over tid.

Det er faktisk litt drøyt (synes bl.a. jeg) å starte ett opprop mot en hardware-produsent pga. dårlig driverstøtte/manglende funksjonalitet i ett helt nytt OS (som Vista er).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvorfor er det så drøyt å kreve en 100% ferdig driver til OS launch? Hvorfor er det så drøyt å rope til nvidia at de må stå på mere? Hva er så provoserende med det?

 

Vil dere ikke ha bedre drivere? Raskere driver oppdateringer? At produsentene bruker mer penger på support enn de faktisk gjør?

 

Jeg kan ikke skjønne at å klage på den måten jeg gjør er annet enn sundt. Jo mere forbrukere sier ifra, jo mer må produsentene gi. Når folk blindt sitter hjemme å venter og venter så kan jo produsenten dra tiden ut så lenge han vil. Hvis ingen sier ifra! Skjønner dere? Hvor jeg vil henn?

 

Og derfor skjønner jeg ikke hvorfor dere går så hardt utover meg? Jeg bare roper litt høyere enn andre jeg. Krever noe fra en produsent. Skal verden bli sånn at de som faktisk krever noe her, blir sett ned på??

Lenke til kommentar
jau. har selv ALDRI likt ATI drivere, så uansett hvor gode ATI kort blir, så holder jeg meg til Nvidia :love:

7900663[/snapback]

 

Enig med deg der azz. Kjøpte et ATI kort som erstatning for Geforce FX5500 da dette begynte å bli litt "slappt", aldri mer ATI etter det azz! Ble bare krøll på hele maskina mi og drivere som var helt Fu**a. nVidia for life :love:

7900681[/snapback]

 

 

omglol azz

 

Hadderu barre vært litt mer 1337 hadde du fixa den biffen lett azz !!11one!1one!

 

Blir likzom ikke krøll av sånt. Tipper det krøllet kom fra andre hold, og ikke driverne.

Eneste problemet ATI har hatt med drivere er Linux og ett og annet spill. Når det gjelder feilene i spill så er dette noe ATI har rettet opp i neste måneds versjon.

 

ATI r0xxorz!!ono!o111one!o1

 

Seriøst, om man ser bort fra støtte i linux har ATI vært svært gode på drivere de siste årene... likzom.

 

Det som blir spennende er å se hvor godt de klarer overgangen til Vista... time will show.

Endret av formann
Lenke til kommentar

TJa ganske søpplette støtte når man skal koble til ekstrerne tv aparat også, sliter bestandig med det når jeg har ATI kort. Ender stort sett med at jeg må koble av monitoren for å bare bruke TV. Noe som er j.. tungvint. Videre har driverne en tendens til å slutte å starte av seg selv o.l .

 

Gjevnt over har jeg opplevd nvidia drivere som en hel del mer stabile.

Lenke til kommentar
TJa ganske søpplette støtte når man skal koble til ekstrerne tv aparat også, sliter bestandig med det når jeg har ATI kort. Ender stort sett med at jeg må koble av monitoren for å bare bruke TV. Noe som er j.. tungvint. Videre har driverne en tendens til å slutte å starte av seg selv o.l .

 

Gjevnt over har jeg opplevd nvidia drivere som en hel del mer stabile.

7926675[/snapback]

 

 

Hadde litt knot når jeg skulle koble til TV for en stund siden. Eneste jeg gjorde da var å hoppe tilbake en versjon. Da funket alt som det skulle.

 

Dual View-oppsettet kan være veldig forvirrende husker jeg. Har kjørt nV i det siste, så hvordan nyere drivere er aner jeg lite om. Håper de har gjort det litt enklere for en stakkars viderekommen pc-bruker :p

Lenke til kommentar
Og derfor skjønner jeg ikke hvorfor dere går så hardt utover meg? Jeg bare roper litt høyere enn andre jeg. Krever noe fra en produsent. Skal verden bli sånn at de som faktisk krever noe her, blir sett ned på??

7926227[/snapback]

Kan ha noe med at kravene som tilles er litt urealistiske...

 

2000/XP-driverene er tross alt optimalisert i 7 år... Vista driverene er rimelig ferske! (Ja, 2000 og XP har samme drivermodell, Vista sin er HELT forskjellig)

 

Men som sagt...

Du kan hoppe til månen hvis du hopper høyt nok! ;)

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det så drøyt å kreve en 100% ferdig driver til OS launch? Hvorfor er det så drøyt å rope til nvidia at de må stå på mere? Hva er så provoserende med det?

 

Vil dere ikke ha bedre drivere? Raskere driver oppdateringer? At produsentene bruker mer penger på support enn de faktisk gjør?

 

Jeg kan ikke skjønne at å klage på den måten jeg gjør er annet enn sundt. Jo mere forbrukere sier ifra, jo mer må produsentene gi. Når folk blindt sitter hjemme å venter og venter så kan jo produsenten dra tiden ut så lenge han vil. Hvis ingen sier ifra! Skjønner dere? Hvor jeg vil henn?

 

Og derfor skjønner jeg ikke hvorfor dere går så hardt utover meg? Jeg bare roper litt høyere enn andre jeg. Krever noe fra en produsent. Skal verden bli sånn at de som faktisk krever noe her, blir sett ned på??

7926227[/snapback]

 

Det er drøyt å kreve en 100% ferdig driver til OS launch fordi en 100% ferdig driver vil du trolig aldri se uansett, hvis du ikke har fått det med deg oppdateres drivere kontinuerlig for best mulig ytelse, derfor har det aldri vært og vil det, trolig, aldri bli en 100% optimalisert driver.

 

Du må også forstå at kravene du setter til nvidia vil føre til en merkbart dyrere pris på produktene. Driverutvikling, oppdatering og support koster penger, penger de må få inn fra andre steder, nemlig deg og meg. Og dette skjer fordi du ikke har tålmodighet til å vente litt på drivere.

 

Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøre Vista enda, rett og slett fordi jeg vil få luket ut barndomsfeil ordentlig før jeg eventuelt vurderer å legge det inn. Foreløpig er XP mye mer velegnet til spill og enhver gamer som vil ha optimal ytelse venter med å spille i Vista.

 

Dessuten er det ikke bare drivere som trenger en oppussing til vista, vista krever en del omkoding/ny koding i spillene også, så mye av ustabiliteten du merker er 99% sikkert pga. spillene. Legg skylda dit den hører hjemme og ikke gå rett i strupen på driverutviklerne.

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar

Vista er ikke bare ett nytt operativsystem, det er en helt annen arkitektur så det er ikke bare nVIDIA som sliter. Jeg vil ikke si nVIDIA sliter da 8800 serien fungerer utmerket for oss som er heldig å sitte med de kortene.

 

Men ta Creative f.eks også, de må minst ha en måned ekstra på seg for å gjøre ferdig den fulle driveren sin til X-Fi serien. Vista er helt ny teknologi som veldig få har satt seg inni enda.

 

Men jeg har ingen problemer med mitt nVIDIA 8800GTS kort. Jeg stortrives og nyter ufattelig bra grafikk med DirectX10 ;) Lyden er også superb ! Mye bedre enn i XP da det bruker OpenAL.

Lenke til kommentar
Vista er ikke bare ett nytt operativsystem, det er en helt annen arkitektur så det er ikke bare nVIDIA som sliter. Jeg vil ikke si nVIDIA sliter da 8800 serien fungerer utmerket for oss som er heldig å sitte med de kortene.

 

Men ta Creative f.eks også, de må minst ha en måned ekstra på seg for å gjøre ferdig den fulle driveren sin til X-Fi serien. Vista er helt ny teknologi som veldig få har satt seg inni enda.

 

Men jeg har ingen problemer med mitt nVIDIA 8800GTS kort. Jeg stortrives og nyter ufattelig bra grafikk med DirectX10 ;) Lyden er også superb ! Mye bedre enn i XP da det bruker OpenAL.

7927780[/snapback]

 

Hvorfor sammenlikner alle med creative? Det taler jo ikke til nvidias fordel å bli sammenliknet med en av produsentene som er mest uduglige på drivere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor sammenlikner alle med creative? Det taler jo ikke til nvidias fordel å bli sammenliknet med en av produsentene som er mest uduglige på drivere.

 

AtW

7927815[/snapback]

På windows-fronten, ja. Audigy-kortene og de andre som er basert på emu10k1-chip'en, har veldig god støtte i GNU/Linux, *BSD og et par varianter av UNIX System V, eksempelvis Solaris. Og på disse plattformene er ikke drivere et problem. At X-Fi kortene ikke har støtte noen andre steder enn i Windows er bare tragisk. Her har Creative konsekvent brutt den gode tradisjonen med å samarbeide med open-source miljøet ved å gjøre det stikk motsatte, nekte å frigi noe informasjon slik at man kan bruke disse kortene i f.eks. GNU/Linux. nVIDIA har på sin side tatt ansvar og de leverer fullt fungerende og oppdaterte drivere med SLI-støtte både i GNU/Linux, FreeBSD og Solaris. GNU/Linux og Solaris-driverne har SLI-støtte og kan også brukes i 64bits modus.

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det så drøyt å kreve en 100% ferdig driver til OS launch? Hvorfor er det så drøyt å rope til nvidia at de må stå på mere? Hva er så provoserende med det?

 

Vil dere ikke ha bedre drivere? Raskere driver oppdateringer? At produsentene bruker mer penger på support enn de faktisk gjør?

 

Jeg kan ikke skjønne at å klage på den måten jeg gjør er annet enn sundt. Jo mere forbrukere sier ifra, jo mer må produsentene gi. Når folk blindt sitter hjemme å venter og venter så kan jo produsenten dra tiden ut så lenge han vil. Hvis ingen sier ifra! Skjønner dere? Hvor jeg vil henn?

 

Og derfor skjønner jeg ikke hvorfor dere går så hardt utover meg? Jeg bare roper litt høyere enn andre jeg. Krever noe fra en produsent. Skal verden bli sånn at de som faktisk krever noe her, blir sett ned på??

7926227[/snapback]

Fordi det ikke er fysisk mulig å få klar et så komplekst program på den korte tiden de har hatt til rådighet.

Skulle det vært mulig for alle produsentene å ha klar drivere med den kvaliteten du forventer så måtte Vista ligget i frys fram til sommeren mens alle produsentene jobbet på spreng med å få klart alle drivere og programvare-patcher.

 

Å lage nye drivere etter en helt ny drivermodell er en meget kompleks jobb.

Det er ikke mulig å få den gjordt stort raskere enn de har gjordt uansett hvor mye penger de bruker på det.

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det så drøyt å kreve en 100% ferdig driver til OS launch? Hvorfor er det så drøyt å rope til nvidia at de må stå på mere? Hva er så provoserende med det?

 

Vil dere ikke ha bedre drivere? Raskere driver oppdateringer? At produsentene bruker mer penger på support enn de faktisk gjør?

 

Jeg kan ikke skjønne at å klage på den måten jeg gjør er annet enn sundt. Jo mere forbrukere sier ifra, jo mer må produsentene gi. Når folk blindt sitter hjemme å venter og venter så kan jo produsenten dra tiden ut så lenge han vil. Hvis ingen sier ifra! Skjønner dere? Hvor jeg vil henn?

 

Og derfor skjønner jeg ikke hvorfor dere går så hardt utover meg? Jeg bare roper litt høyere enn andre jeg. Krever noe fra en produsent. Skal verden bli sånn at de som faktisk krever noe her, blir sett ned på??

7926227[/snapback]

Fordi det ikke er fysisk mulig å få klar et så komplekst program på den korte tiden de har hatt til rådighet.

Skulle det vært mulig for alle produsentene å ha klar drivere med den kvaliteten du forventer så måtte Vista ligget i frys fram til sommeren mens alle produsentene jobbet på spreng med å få klart alle drivere og programvare-patcher.

 

Å lage nye drivere etter en helt ny drivermodell er en meget kompleks jobb.

Det er ikke mulig å få den gjordt stort raskere enn de har gjordt uansett hvor mye penger de bruker på det.

7974297[/snapback]

 

Okey jeg regner med at du har programmert mye komplekse drivere selv i ditt liv siden du er så kvalifisert til å snakke om hvor vanskelig det er?

Lenke til kommentar
Okey jeg regner med at du har programmert mye komplekse drivere selv i ditt liv siden du er så kvalifisert til å snakke om hvor vanskelig det er?

7975403[/snapback]

Dette har jeg holdt på med daglig de siste to årene!

Jeg kan skrive under på at det er utrolig komplisert, overgangen fra XP til Vista krever også at store deler av driveren skrives om.

 

Kan jo heller ikke sette alle ressurser på det... Noen må fortsatt velikeholde 2000/XP driver, samt Linux/BSD/Solaris driver.

Lenke til kommentar
GDI:

Godt å få inn litt relevant kompetanse her.

7975670[/snapback]

Sjekket for morroskyld her nå...

 

Selve driveren jeg jobber (flere andre også) er på over 5000 filer, antall linjer har jeg ikke peiling på, men er nok snakk om flere millioner.

 

Dette er primært driver for Linux og Windows.

Lenke til kommentar
Raptor,19/02-2007 : 10:29]
Okey jeg regner med at du har programmert mye komplekse drivere selv i ditt liv siden du er så kvalifisert til å snakke om hvor vanskelig det er?

7975403[/snapback]

Dette har jeg holdt på med daglig de siste to årene!

Jeg kan skrive under på at det er utrolig komplisert, overgangen fra XP til Vista krever også at store deler av driveren skrives om.

 

Kan jo heller ikke sette alle ressurser på det... Noen må fortsatt velikeholde 2000/XP driver, samt Linux/BSD/Solaris driver.

7975449[/snapback]

 

Hehe :) endelig ble xdim satt litt på plass. :)

 

Jeg har ikke noe i mot han, bare så ingen tror det, men man kan som sagt ikke kreve en perfekt driver på lanseringsdatoen, spesiellt ikke når den både må skrives om for å passe Vista OG DX10, som er enormt mye. Jeg tror ikke du forstår hvor mye det er xdim (Ikk at jeg forstår det, jeg bare vet at det er MYE)

 

Men det firsker som [GDI]Raptor forstår det, og hør på han.

 

PS: Regner med du har programmert mange komplekse drivere i samme skala som Nvidia sine programmerere, og vet hvor "lett" det er? virker sånn i alle fall.

 

Jeg sier alle her som er så negativ til driverne skal vente litt og se hva som skjer. Er det det samme, si på begynnelsen av sommeren, så ja, da er det grunn til å klage, men den tiden er ikke kommet enda, og Nvidia har allerede gjort store forbedringer...

 

Takk for meg :)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Jeg sier alle her som er så negativ til driverne skal vente litt og se hva som skjer. Er det det samme, si på begynnelsen av sommeren, så ja, da er det grunn til å klage, men den tiden er ikke kommet enda, og Nvidia har allerede gjort store forbedringer...

7977046[/snapback]

Tja... Vente til første DirectX 10 spill kommer kanskje?

For øyeblikket finnes det ikke noen DX10 applikasjoner, med unntak av to nVidia-demoer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...