Jump to content

formann

Medlemmer
  • Content Count

    4774
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

159 :)

About formann

  • Birthday 04/28/1981

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Hvis det Revox sier stemmer, så er den helt verdiløs. Leverandøren kan være distrubitør av maskinvare til det kommunale og de kan ha store deler av CAD og forskrningsmiljøet på kundelisten. Det gjenspeiler ikke akkurat tallene globalt. Om den statestikken er antall prosessorer solgt, så har nok den forhandleren rettet seg inn mot et marked som i stor grad velger det raskeste som er tilgjengelig. Det forklarer fortsatt ikke hvorfor Ryzen 3000 mangler. EDIT: Ser ut som de tallene kommer fra https://www.mindfactory.de/ Når man ser på forsiden er det liten tvil om hvilket marked de har siktet seg inn på. Bildet som ble lagt ut her i tråden er redigert. Kilder og forklaring er fjernet.... veldig spesielt. Mangler de siste mnd, men det er liten tvil om at det er samme kilde. https://blogs.forbes.com/antonyleather/files/2019/04/CPU-revenue-2.png
  2. Dette vet du fordi du har lest det i avisene, eller fordi du overserverte det hele? Flyet gikk rundt, flyet var ikke lenger mulig å fly pga skader, terrenget hindret flyet i å stoppe kontrollert på normal måte. Hva er en krasjlanding, om ikke dette kvalifiserer? Er tap av liv nødvendig?
  3. Nødlandet? Synes jeg så flyet ligge opp/ned i vannet. Betyr ikke dette per definisjon at flyet krasjet? Evt. krasjlandet? Merkelig at VG, Dagbladet ++ kaller det for nødlanding.
  4. Mørk masse, er nettopp masse. Grunnen til at vi kaller den mørk, er at vi ikke kan se den, og heller ikke forklare hva den består av. Det som er sikkert, er at den har en masse som påvirker rom-tiden, og dermed også lys. Siden konsentrasjonene er uhyre små, vil vi ikke uten videre kunne registrere verken rødforskyvning eller linser.
  5. Jeg hadde helt klart valgt IBAS som flere over også sier. Men kun for å hente ut et image. Når du sitter med dette, lager du kopier som du kan kjøre igjennom div verktøy for å hente ut og gjenopprette filer. Flere av disse programmene er gratis, og fungerer bra. Selve bitcoin-filene er mest sannsynlig korrupte, så de må gjenopprettes med spesielle verktøy. Flere av disse er også gratis, men vær veldig forsiktig. Flere av disse er laget av kjeltringer og vil ikke gjøre annet en å stjele dine data, mens andre er legetime programmer som har blitt hacket så resultat blir det samme. Dine bitcoins i feil hender, kanskje til og med hendene til en feit fyr med navn Kim som holder til rett nord for 38. breddegrad. Med så mye penger må du ikke finne på å tukle med den selv, eller la noen "eksperter" prøve seg. IBAS er som nevnt det eneste fornuftige. At den ikke kommer opp i bios spiller ingen rolle. IBAS kan ta ut platene og hente ut data helt uavhengig av elektronikk og lese/skrivehodene i disken. IBAS er ikke billige, så min anbefaling forutsetter at du ikke har brukt disken mye etter formatering. Å hente ut blokkjede-data er noe ganske annet en å hente ut feriebilder.
  6. Finnes det noen helt uavhengige TV-kanaler i statene? Behovet for nøytrale kanaler er stort, men svært vanskelig. De fleste driver for å tjene penger, og det gjør man best ved å manipulere folket, ikke ved å opplyse dem.
  7. I utgangspunktet er jeg ikke redd for å fly med en flytype selv om det har vært en krasj eller to, men etter å ha lest denne saken, kommer jeg sannsynligvis aldri til å fly med Boeing igjen. Ukultur blant ledelse og FAA er å si det mild. Vi vet alle hva slags krefter som styrer i USA, og det kommer til syne her. Det er godt kjent at den største konsentrasjonen av psykopater finnes blant CEOs og i fengslene i USA. Så du har nok rett. Djevler finnes selvsagt ikke, men psykopater? De finnes det mange av. På www.diyaudio.com er det en tråd om 737 Max der det har dukket opp mye skremmende, blant annet fra piloter og ingeniører.
  8. Å lage USB-enheter som på en eller annen måte hacker en PC når den kobles til er så latterlig enkelt. Det er en god grunn til at USB-porter på maskiner med sensitive funksjoner er fjernet eller fylt med lim. Ta feks USB-mottakeren til et trådløst tastatur som kan kobles til og installeres uten brukerens samtykke. Programer så denne til å taste følgende når den blir installert: Win + R _"enter" powershell "enter" reak havoc "enter" Forenklet veldig av hensyn til scriptkiddies.
  9. Hva slags kontaktor er det snakk om, og hva slags last utsettes den for? Det finnes mange forskjellige typer kontaktor, og riktig valg er helt avgjørende for driftssikkerhet. Post gjerne koblingsskjema.
  10. Øker temperaturen med 1 grad C utvider stålet seg med ca 1mm per 100m i lengderetningen, noe som utgjør 50m om vi forutsetter en reiseavstand på 500km. Ganske nøyaktig Oslo - Trondhjem. Selv på en varm sommerdag der temperaturen i stålet har økt med 30 grader, snakker vi bare om 1500m ekstra. Reisetiden blir kun forlenget med ca 4,5sek, noe man enkelt kan kompensere for ved å justere rutetidene. Rutetabellen på vinteren må selvsagt også justeres, så la oss si at man legger til 9-10sek midt på vinteren. Korrosjon er alltid en bekymring som tas seriøst. Sikkerhet først. Her er nok det tryggeste å bygge en tunnell rundt selve røret og deretter suge luften ut slik at det ikke er noe oskygen tilstede. En enkel måte å hindre oksidering på. Egnede pumper er alt på plass i umiddelbar nærhet. Evt kan man bruke Hammerite. Jeg ser for meg en litt tykk hyssing som trekker vognene akkurat som en skiheis. Siden friksjon ikke lenger er noe problem vil det kreve svært lite. Det blir som ute i verdensrommet der man bare fortsetter i det uendelige. I utgangspunktet kunne man bare brukt et strikk eller kanskje noen litt kraftige fjærer de første 100-150 meterne for å få opp farten, men da får man et problem dersom noe skulle skje underveis og man trenger mer fremdrift. Luftpute i vakum? Det krever at vognene har med sin egen luft på store tanker. Det er ingen dårlig idé, spesielt siden disse tankene kan fylles med luften som vakumpumpene drar ut av tunellen. Da går ingenting til spille, selv ikke luften. Men jeg heller nok mot spoilere foran og bak. Slike finnes allerede i bilverden, feks på Formel 1 biler der de er så effektive at bilene kan kjøre opp-ned i tuneller. Man må bare huske å snu dem før de blir montert. Vognene må uansett ha varmeaparat og AC, og disse krever innsugsvifter. Plasserer man luftintaket i front har man slått to fluer i en smekk. Hvis man velger løsningen med fjærer på stasjonene, trenger man ikke bremser. På denne måten får man utnyttet bevegelsesenergien i det vognene bremses ned og fjærene komprimeres så de er klare for neste avgang. Å svinge i 1200km/t vil kreve en radius på 10-20km om det skal være forsvarlig, så det utgår. Ingen svinger, ingen bremser. Siden vognene svever i vakum er det ingenting som kan gå galt. Ingenting å krasje i, akkurat som i verdensrommet. I likhet med romskip, er det ikke noe behov for nødbrems. Det eneste som kan endre dette, er dersom det oppstår et hull i tunellen og den fylles med luft, men da vil luftmotstanden bremse vognene ned på en pen måte samtidig som det blir mulig å puste i det man forlater vognene. Korteste veien fra A til B er en rett linje. Svinger er egnet som underholdning som rally osv, og ikke egnet i transportsammenheng. Igjen grunn til å følge lover og regler. Tunellen holder effektivt snuten ute, så ingen fare for laserkontroll.
  11. Hvis du lurer på om du kan utgiftsføre og slippe unna avgifter på varer du selver videre, så er svaret nei. Kun varer du trenger for å drive din virksomhet på en fornuftig måte. Utgifter til inntekts erverv gjelder ikke nye høyttalere til 100k eller ny 75" OLED til kjellerstua. Men en bærbar, litt verktøy osv. er helt greit. PS: Om 75-tommeren er veldig viktig, så kan det jo være at markedsføringen din krever noe lignende, men det er litt kjipt om du får ettersyn og den står plassert i kjelleren din istedenfor i et eller annet vindu
  12. Som nevnt over .... ikke noe galt i å være redd for noe. Ingen karrakterbrist å spore her så vidt min hjernecelle kan forstå. Problemet er at et overveldende flertall av islamofober i realiteten er hatere. Hatgrupper blir bare et større og større problem her i verden, og se hvor det ofte ender. Masseskytinger er svært ofte hatbasert, og tidligere problemer som hat grunnet hudfarge har nå blitt en bagatell i forhold til hatet som rettet mot relgioner.
  13. Maks spenning på 4.1v istedenfor 4.2v gir som regel dobbel så lang levetid målt i antall ladesykluser. Hele saken handler om å maksimere levetid på batteriet. Rykter om at er for å hindre brann eller andre plutselige hendelser er bare sprøyt og går under kategorien antagelser. Å anta noe er en dødsynd i alle faglige og vitenskaplige sammenhenger. "Assumptions is the mother of........" Gamle biler med gamle batterier som er ladet masse med superlader. Selvsagt taper de mer kapasitet kapasitet en de nye bilene med ny batterikjemi som har langt færre kilometer bak seg. Men for å sette det i perspektiv: Batteriene det gjelder er som regel fra en tid der man regnet med at levetiden var 3 til toppen 5år. Alle vet at superlading er en belastning for batteriet og alle viste at det å kjøpe elbil for 5-8år siden ville kunne by på overaskelser. Men 10% ekstra reduksjon i rekkevidde? Hah... det er ikke verdt å nevne engang. Selfølgelig klager de på andre siden av pytten og lager masse greier i håp om at en advokat ser det.. . .med amerikansk forbrukerlov og rettsvesen betyr 10% reduksjon i rekkevidde nytt battery eller 100-200.000.- i erstatning. Frister nok med nytt større batteri gratis for de med gamle biler. Om det ikke alt er i gang, så dukker det nok opp et massesøksmål rett rundt hjørnet. Noen nevnte telefoner med 4,3-4,35v spenning. Det er Li-Po av typen LiFepo4. Også mye brukt til droner og RC. Batteriene i Tesla er Li-Ion med NCA-kjemi. Og folkens.. ikke mat trollene
  14. Fortell løgner til de som vil bli lurt, så blir du rik. Fortell sannheten til dem som vil ha sannhet, så får du et levebrød. Fortell sannheten til de som vil bli lurt, så går du fattig. Veldig mange ender opp med å hate sannheten. Spesielt de som ikke skjønner den. For dem er det enklere å holde seg til "sannheter" der forklaringen/bevisene ikke inneholder ord som: , multiplisere, moment, vakum, lastberegning osv. De har sett en forklaring på youtube som var laget av en mann som virket veldig smart. Derfor antar de at det er sant. Antagelse blir til sannhet. Og vi vet alle hva antagelser er.....
  15. Kan være servopumpa som drar luft. Sjekk tanken under panseret... om den er tom, så fyller du bare på og håper at det ikke er lekk noe sted. Servoolje finner du på nærmeste bensinstasjon.
×
×
  • Create New...