Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

19 hours ago, Granca said:

Bare så det er klart, den nye varianten som etter sigende smitter 70% lettere, betyr jo ikke at alle nye tilfeller er av denne varianten. Antagelig en svært liten del. Pluss at de nye tiltakene rundt om vil svekke spredningen i seg selv.

70% lettere er ganske mye lettere. Den nye varianten ville kunne erstatte den gamle varianten på få måneder, globalt. Tiltak som stopper spredningen av den gamle varianten ville ikke ha noen virkning på den nye.

F.eks sier man at R nå er rundt 0,9 for den gamle varianten (med dagens tiltak), så vil den mer smittsomme varianten ha rundt 1,5. Sier man at det smittes 500 per dag av den gamle varianten, og 1 per dag av den nye varianten, og man antar at en syklus er en uke, så vil man etter 20 uker være i en situasjon der det smittes 60 per dag av den gamle varianten, og 3325 per dag av den nye varianten.

Det som redder oss er at innen denne nye varianten klarer å ta av skikkelig, så vil vi ha ganske god dekning med vaksinering. Men det betyr ikke at vi ikke burde gjøre det vi kan for å bremse den nye varianten. Det vil ta år å vaksinere alle i utviklende land, eksempelvis. Denne varianten er veldig dårlige nyheter for de landene som ikke får vaksiner med det første.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla er nok den skumleste aksjen jeg vet om. Totalt uaktuell.

Ellers har jeg oppdaget at SBanken har lavere kostnader enn Nordnet, så hvis man har tenkt å holde seg til handler på Oslo Børs, så kan man like godt bruke denne. Veldig enkel i bruk. Kan derfor anbefales.

Dessuten formidler de aksjer som går opp. Kjøpte 100K i hhvis Kahoot og ACC der på fredag, og begge er opp over 6% i dag, på synkende børs. Men det er vel ingen garantier, frykter jeg.

Handlet i dag poster i RECSI, AEGA og AOW, hvis noen er interesserte. Så får vi se hvordan det går.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (2 minutter siden):

har en aksje som har steget over 100% på noen få måneder for nå falle litt i verdi til ca 90%, føler meg så usikker på om det er lurt å selge eller fortsatt beholde den.

Hva er dere som har greie på det ser etter når dere vurdere å selge/kjøpe? For meg er det ren gjetting, nærmest som å spille lotto.

Litt vanskelig å vite, ettersom du ikke sier hvilken aksje det er...

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (1 minutt siden):

Kongsberg automotive

Risky, har jeg hørt. En kompis har solgt seg ut, fordi han mener ledelsen ikke er dyktig lenger. De kloke hodene har forsvunnet. Han ba meg holde meg unna den.
Ville solgt og kjøpt i ACC hadde jeg vært deg. Men jeg sitter jo dessverre ikke på fasit. Mye handler også om tur og tilfeldigheter i denne tralten...

Lykke til, whatever you do.

Lenke til kommentar

3,65% på Tesla short idag og går nok 2-3% i morgen til så TP.

GW Pharma slo rett gjennom 120$ idag, var vel rundt 115-117 sist jeg postet så ved normale marked tilstander vil man lett se 135-140 sent Januar.

https://www.biospace.com/article/releases/jama-neurology-publishes-phase-3-study-of-epidiolex-cannabidiol-oral-solution-in-patients-with-seizures-associated-with-tuberous-sclerosis-complexepidiolex-significantly-reduced-difficult-to-treat-seizures-both-focal-and-generalized/

 

Må legge totalt ny strategi for inngangen til 2021 nå samt ha en del bags med inn i 2021 og det er kjedelig.

Dette 70% ekstra viruset satt virkelig kjepper i hjulene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (12 timer siden):

 

Dette paidiagrammet illustrerer godt hvor skjevfordelt risken er i aksjemarkedet i USA. 

Virket veldig misvisende. F.eks. hvor er Netflix? Tesla er ikke så mye større enn Netflix. Eller hva med Nvidia?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...