Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (8 timer siden):

Overhypet og utkonkurrert konkurskandidat. REC vil aldri klare å konkurrere med prisen på silisium produsert av kinesiske selskaper med statssubsidiert kullkraft dessverre.

Hm. Sitert fra  et annet forum:
 

Sitat

Det er helt uvesentlig hvordan polysilprisen i Kina og USA kommer til å utvikle seg. Det er som å sammenlikne pære med eple.

For det første er REC sin teknologi og produksjon av granuler overlegent og kommer til å bli mer ettertraktet når renhetsgrad av silisium vil være avgjørende for å bedre ytelsen og kvaliteten på batterier og solcellepaneler.
For det andre er polysilproduskjon i Kina basert på gammel teknologi og mer energikrevende. Må ikke glemme at produksjon av polysil i Kina er statlig subsidiert. Dette er ikke holdbart og økonomisk forsvarlig i lengden nå som Kina mister evnen til å konkurrere med USA og Vesten. Kina fokuserer på kvantitet fremfor kvalitet og utvikling, og vil derfor henge etter. For det tredje er ikke planen for REC, G14 og VP å mette det kinesiske markedet, men det amerikanske markedet. USA vil aldri godta import av polysil fra Kina når spillereglene mellom partene ikke overholdes. USA vil heller ikke importere solcellepaneler eller batterier nå som USA skal satse 2 billioner dollar på grønt skifte. Nå planlegger USA selvforsyning av egne solcellepaneler og batterier, samtidig gjøre seg mindre avhengig av Kina. Virksomheten til REC kan derfor vokse selv om Kina presser sine egne produksjonskostnader basert på gammel teknologi.

 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (9 timer siden):

Det er vel den dagen jeg blir bull at markedet krasjer dagen etter. Gratis penger er eneste grunnen til at koronakrakket har tatt seg tilbake så fort. Jeg tror vi vil få ett koronakrakk nummer to ganske snart. Tesla vil få mye av skylda. Skummelt med en såpass volatil aksje inn i S&P indeksen.

Det du sier her er at markedet som en helhet skal korrigeres - ned? Fordi «Tesla»? 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (9 timer siden):

En liten pandemi er egentlig ikke et stort problem. Verdien av et selskap er nåverdien av all fremtidig inntjening, og da snakker vi om veldig mange år. Om det er 1-1,5 år som ikke går så bra, og samtidig blir oppveid av lav styringsrente, så har ikke det så mye å si i det store bildet.

Tesla vil utgjøre ca 1,5-2 prosent av SP500. Ikke akkurat noe stort problem i en indeks som somoftest ligger på avkastning på 10 prosent pluss per år med de andre 98,5 prosent av aksjene. Så får vi håpe at Tesla forsetter den gode trenden med produksjon og salg av biler og batteri så de blir verd prisen de kommer inn i indeksen på.

Pandemien er ett stort problem for verdensøkonomien som nå blir holdt kunstig i live av sentralbankene. Vi har såvidt begynt å se de økonomiske ringvirkningene av pandemien. Våren blir stygg er jeg redd.

Problemet er at alle selskap i SP indeksen vil falle, Tesla vil falle mye kraftigere og dra med seg indeksen. Det blir selvforsterkende.

Delvis skrev (6 timer siden):

Hm. Sitert fra  et annet forum:

Rec runkeringen inne på Hegnar er morsom lesning. Det er kun pris som avgjør når det er snakk om råvare på ett lavtkostprodukt som solceller faktisk er.

https://finansavisen.no/forum/thread/121889/view/2786531

bshagen skrev (5 timer siden):

Det du sier her er at markedet som en helhet skal korrigeres - ned? Fordi «Tesla»? 

Tesla er bare den største boblen. Men ja jeg er overbevist om at hele markedet vil korrigere ned i vinter vår minst til mars 2020 bunnen, kanskje lengre ned. Markedet er liksom forward-looking, men gang på gang har markedet fomlet i blinde.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (41 minutter siden):

Pandemien er ett stort problem for verdensøkonomien som nå blir holdt kunstig i live av sentralbankene. Vi har såvidt begynt å se de økonomiske ringvirkningene av pandemien. Våren blir stygg er jeg redd.

Problemet er at alle selskap i SP indeksen vil falle, Tesla vil falle mye kraftigere og dra med seg indeksen. Det blir selvforsterkende.

Rec runkeringen inne på Hegnar er morsom lesning. Det er kun pris som avgjør når det er snakk om råvare på ett lavtkostprodukt som solceller faktisk er.

https://finansavisen.no/forum/thread/121889/view/2786531

Tesla er bare den største boblen. Men ja jeg er overbevist om at hele markedet vil korrigere ned i vinter vår minst til mars 2020 bunnen, kanskje lengre ned. Markedet er liksom forward-looking, men gang på gang har markedet fomlet i blinde.

Eg trur så lenge FEDs pumper penger i markedet og renten er på 0% så vil det fortsette oppover. Før vi evt vil se en korreksjon. 

Lenke til kommentar
deleted skrev (54 minutter siden):

Og Apple, og AMD, og Facebook, og Alphabet, og Nvidia, og typ nesten samtlige aksjer i Nasdaq.

@Pc Lynet

Så om jeg forstår dere rett - markedet skal da korrigeres permanent? Tilgi meg om jeg misforstår, men dere kommer jo nesten med dommedag her, som om markedet skal ned og aldri komme tilbake. Og dette er spådommer som jeg ikke finner i noen analyser i alle fall 🧐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

@Pc Lynet

Så om jeg forstår dere rett - markedet skal da korrigeres permanent? Tilgi meg om jeg misforstår, men dere kommer jo nesten med dommedag her, som om markedet skal ned og aldri komme tilbake. Og dette er spådommer som jeg ikke finner i noen analyser i alle fall 🧐

I verste fall risikerer vi nullvekst i årevis type Japan. Nikkei 225:

nikkei-225-index-historical-chart-data-2020-12-14-macrotrends.png.e30c0c1c99f809e6b88863846ce75144.png

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

ett lavtkostprodukt som solceller faktisk er.

Pc Lynet skrev (1 time siden):

ett stort problem for verdensøkonomien

Har ingen tiltro folk som ikke vet forskjell på ''et'' og ''ett''.

Men jeg tror derimot på at markedet nå er selvdrivende, med stor optimisme med tanke på framtiden, og mye penger som søker andre jaktmarker enn vanlige renter. Som jo er uhyggelig lave nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

I verste fall risikerer vi nullvekst i årevis type Japan. Nikkei 225:

nikkei-225-index-historical-chart-data-2020-12-14-macrotrends.png.e30c0c1c99f809e6b88863846ce75144.png

Dette svarer jo ikke på det jeg spør om i det heletatt! Jeg snakker markedet som en helhet - globalt. Du drar inn Tesla og spår en permanent korreksjon i --- Japan? 

Kom igjen. Vil vi få en permanent korreksjon i det globale aksjemarkedet snart? Og med permanent, så mener jeg at det ikke skal korrigeres OPP igjen, men NED - slik du spår hele tiden 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel knapt noe som heter "permanent korreksjon". Verdier går opp og ned hele tiden av ulike årsaker. Det sterke bullmarkedet kan helt fint fortsette et par år til, eller det kan korrigeres i løpet av vinteren. Det man ser er at megacap tech gjør det svært godt, og tror ikke disse selskapene har blitt særlig påvirket verken revenue eller ebita. Enkelte har vokst stort og slukt andre aktører i dette markedet, det er jo den retningen man ser ellers også, små fisker blir slukt av hvaler og de på toppen sitter igjen med alt.  Sikkert ikke svaret du ville ha, men spørs om noen kan svare på akkurat det du spør om. Det er nok litt for komplekst til at det finnes en fasit på det. Hver og en må helt enkelt gjøre sin egen hjemmelekse, så kan man ta tips underveis.

Lenke til kommentar
3 hours ago, bshagen said:

@Pc Lynet

Så om jeg forstår dere rett - markedet skal da korrigeres permanent? Tilgi meg om jeg misforstår, men dere kommer jo nesten med dommedag her, som om markedet skal ned og aldri komme tilbake. Og dette er spådommer som jeg ikke finner i noen analyser i alle fall 🧐

Nei det var bare en tilføyelse. Jeg vet ikke hva som vil skje med markedet, men hvis det skulle komme en korreksjon ville det være naturlig å anta at en del av den utløsende årsaken er dyre selskaper. Og mye er dyrt på børs nå, ikke bare Tesla. 

Det blir spennende å se hva som skjer etter at alle pengene har funnet veien inn i aksjemarkedet i desperat jakt etter avkastning. Eneste som driver prisene nå er jo luftpenger som igjen driver prisene opp. Det er en spiral som naturligvis tar slutt et sted.

Det virker dessuten å hvile en ny holdning i markedet nå, ihvertfall bla. amatører som nå utgjør en større andel i markedet (Robinhood, Nordnet, Avanza osv), at 2-5% årlig avkastning i passive fond ikke er spennende nok. Det er 7-gangeren som vi har sett i feks. Zoom som gjelder. Det er vel derfor NAS nesten kun består av småsparere nå.

Endret av deleted
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Granca skrev (1 time siden):

Har ingen tiltro folk som ikke vet forskjell på ''et'' og ''ett''.

Men jeg tror derimot på at markedet nå er selvdrivende, med stor optimisme med tanke på framtiden, og mye penger som søker andre jaktmarker enn vanlige renter. Som jo er uhyggelig lave nå.

For skriveleifer predikerer avkastning granca snobb.

bshagen skrev (1 time siden):

Dette svarer jo ikke på det jeg spør om i det heletatt! Jeg snakker markedet som en helhet - globalt. Du drar inn Tesla og spår en permanent korreksjon i --- Japan? 

Kom igjen. Vil vi få en permanent korreksjon i det globale aksjemarkedet snart? Og med permanent, så mener jeg at det ikke skal korrigeres OPP igjen, men NED - slik du spår hele tiden 

Les en gang til. Jeg sier at verden kan ende som Japan null vekst i mange år. Alle gratis pengene som trykkes opp nå, låner og bruker opp fremtidig vekst.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Les en gang til. Jeg sier at verden kan ende som Japan null vekst i mange år. Alle gratis pengene som trykkes opp nå, låner og bruker opp fremtidig vekst.

Du skal fylle madrassen da, antar jeg? Siden alt skal ned og / eller kopiere Japan (av alle plasser) så er det vel best å sette penga i lønnskonto og sitte å gnu på 0.1%. Jeg skjønner ikke hvordan du tenker rundt indekser og investeringer, jeg greier ikke gripe tak i hva det er du snakker om når det kommer til markedet som en helhet. Det blir litt for konspiratorisk for min smak. Det virker ut som du liker å være negativ, men for moro skyld 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

For skriveleifer predikerer avkastning granca snobb.

Også en underlig setning. Snobb er jeg i hvert fall ikke. Faktisk hater jeg snobberi av hele mitt hjerte. Men jeg er opptatt av å skrive riktig. Og en slurvefeil går bra. Men ikke flere av det samme. Da bør det påpekes og rettes. Uenig?
Og min erfaring er at jo dårligere man skriver, jo mindre bør man høre på dem. Ulogisk?

Endret av Granca
Lenke til kommentar
bshagen skrev (35 minutter siden):

Du skal fylle madrassen da, antar jeg? Siden alt skal ned og / eller kopiere Japan (av alle plasser) så er det vel best å sette penga i lønnskonto og sitte å gnu på 0.1%. Jeg skjønner ikke hvordan du tenker rundt indekser og investeringer, jeg greier ikke gripe tak i hva det er du snakker om når det kommer til markedet som en helhet. Det blir litt for konspiratorisk for min smak. Det virker ut som du liker å være negativ, men for moro skyld 

1% hos Santander... Svært grei å bruke, med utbetaling av renter hver måned.

Noen elsker å gå mot strømmen. Og de får jo selvsagt rett av og til.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (4 minutter siden):

Ja men der må du ha minimum 100K for å få den renten. Hos feks Sparesmart får du samme rente fra første krone.

Ser det er 0,9 fra første kr hos Santander nå. Da kan man velge det andre, ja. Men 1% er jo bra i dagens marked.

Endret av Granca
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...