Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (1 minutt siden):

Neivel, noen spesiell grunn? 🙂 Syns det er blitt bare greiere å bruke kort nå med tæpping. Så det har gått motsatt vei her, bruker nesten aldri kontanter.

Elsker knitrende sedler i lomma. Har alltid gjort det. Men alle gjør jo som som deg. Lettvint skal det være. Men cash virker ALLTID. Det gjør ikke kort.

Forøvrig en av grunnene til at jeg vil bo Granca om vinteren. Nesten alle bruker kontanter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 timer siden):

Pandemien er ett stort problem for verdensøkonomien som nå blir holdt kunstig i live av sentralbankene.

Sentralbankene vil fortsette med det, pandemi eller ikke. Det eneste som kan lages i ubegrensede mengder, og derfor skal ned i verdi, er penger. Det er den eneste lange trenden jeg er sikker på.

Endret av Mag ne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Granca said:

Elsker knitrende sedler i lomma. Har alltid gjort det. Men alle gjør jo som som deg. Lettvint skal det være. Men cash virker ALLTID. Det gjør ikke kort.

Forøvrig en av grunnene til at jeg vil bo Granca om vinteren. Nesten alle bruker kontanter.

https://twitter.com/alvinfoo/status/1003972688505798656

Kina vil ha et ord med deg :)

Da jeg bodde der var det kun mobil som lå i lomma og det var utrolig befriende.

Forresten, anbefaler å ikke rette på språket til folk viss du ikke tåler å bli kalt snobb tilbake. Spesielt ikke når du selv sier man ikke skal høre på folk som skriver dårlig, men har et overdrevent bruk av punktum i eget språk.

Endret av icetwice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
icetwice skrev (2 timer siden):

du ikke tåler å bli kalt snobb tilbake.

Tåler da å bli kalt snobb, men er det så absolutt ikke. Påpekte bare feilslutningen. Men er absolutt et (irriterende) petimeter når det gjelder språk. Og jeg finnes det morsomt at folk blir krenket på andres vegne, til og med når det gjelder å bli rettet på når man gjør gjentatte feil. Hvordan skal han lære da, hvis ingen skal si fra?
For i Norge er alt lov når det gjelder å skrive. Det er en stor del av problemet i skolen og ellers. Nemlig snillisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk må få gjøre som dem vil, men upraktisk å bruke kontanter i disse coronatider. Det er uhygienisk til tusen. Har vært et par tilfeller hvor jeg har brukt cash de siste månedene, og da har jeg vasket hendene febrilsk så fort jeg kom hjem. Nei, bankkort og tæpping eller vipps er mye bedre i disse virustider. Både for egen helse og andres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, flamethower1234 said:

Andre som har aksjer i Kongsberg Automotive her?

Jeg vurderer også å gå inn i denne nå. Hva er deres største business og potensiale? Ser de lager litt av drivlinjen til fossilbiler, er dette strategisk? Vil tro elbiler vil komme veldig sterkt i 2021 og 2022.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 13.12.2020 den 23.14):

@Pc Lynet Du sier jo dette hele tiden. Jeg kan lete tilbake i denne tråden og 90%+ er negativt. Det er jo bekmørkt alt som er, det finnes jo ingen lyspunkt. Men faktumet at markedet hittil har pekt oppover siden man startet å handle. Samtlige «crack» har korrigert seg til det bedre, helt fra «the great suppression», «to verdenskriger», «tech-bobler»  til «finanskrisen» og nå «korona» - markedet skal videre uansett. Se i makroperspektiv, hvordan ser indeksene ut da? Noen ganger glasset halvfullt også :)

Forskjellen er at tidligere hadde vi oppturer og nedturer. Nå har vi kun oppturer.

Når vi ikke fikk en varig nedgang i aksjemarkedet i år, så lurer jeg faktisk på hva som skal til for at det skal skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Exxon is in crisis. Angry shareholders are rebelling

New York (CNN Business)For decades, ExxonMobil was an unstoppable machine and the envy of the oil industry. Now that machine has broken down -- and Exxon's critics are pouncing.

For the first time in modern history, Exxon (XOM) faces a credible challenge from frustrated investors seeking to overthrow its board of directors.
That effort, led by a new activist investor firm called Engine No. 1, calls for Exxon to rein in its massive spending ambitions, revamp executive pay and explore a push into clean energy. Engine No. 1 has received support from the Church of England and one of America's most powerful pension funds: the California State Teachers' Retirement System, or CalSTRS.
But that's not all. Activist hedge fund D.E. Shaw has built a larger Exxon stake than the one held by CalSTRS and Engine No. 1 and is pushing the oil company to slash spending to save its dividend and improve its poor performance, a person familiar with the matter, who was not authorized to speak publicly on the Exxon stake, told CNN Business.
These efforts show how far mighty Exxon has fallen. Once the world's most valuable public company, Exxon's market valuation has crumbled by a staggering $266 billion since mid-2014. Exxon is losing money for the first time in decades and got kicked out of the Dow Jones Industrial Average after 92 years in that exclusive index.
"Historically Exxon hasn't had to care too much about shareholders. Now they've got people rattling their cage," said Peter McNally, an analyst at Third Bridge Group.
Shareholder dissent has been percolating in recent years at Exxon, especially on the climate front, as activists pushed proposals seeking to force Exxon to disclose emissions targets, stress test its climate risk and separate the CEO and chairman roles.
But unlike those fights, Exxon is now facing a campaign to take control of board seats. Engine No. 1 revealed four individuals with strong energy industry credentials who have agreed to be nominated, "if necessary," to the Exxon board.
"For the longest time, Exxon was a machine. They were just churning out cash flow year after year," said Stewart Glickman, an analyst at CFRA Research. "When a company finds itself struggling in choppy waters, an activist will come along."

https://edition.cnn.com/2020/12/15/investing/exxon-oil-stock-activist-investors/index.html

Dette er bra for fremtiden. Gøy at investorer tvinger skitne selskaper til å legge om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...