Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

justus skrev (8 timer siden):

Hei,

Jeg skal begynne å handle aksjer og ETFer for min personlige økonomi nå på nyåret.

Jeg har 300K satt av til dette, planen min er å sette 90% i ETFer og 10% i utvalgte aksjer.

Hvilken platform bruker folk og hva anbefaler dere? Jeg har DNB bank, men har sterkt vurdert å f.eks åpne konto på Nordnet. Tar gjerne imot hjelp og tips.

 

Hvis du vil dypdykke litt, så vil jeg anbefale denne siden. Mye å lære, og mange fristelser. Plukk rett!

https://finansavisen.no/forum/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Biden: - Vi er i en krise:Lørdag introduserte påtroppende president Joe Biden sine utvalgte som skal jobbe med klima og energi. Han sa disse ville lede administrasjonens planer rundt klimaendringer, som han kalte for den eksistensielle trusselen i vår tid.

- Vi har bokstavelig talt ingen tid å miste, sa Biden ifølge Washington Post.

 

Han lovet at teamet vil være klare fra dag en, og skal ha fokus på å skape nye jobber i klimavennlig infrastruktur og ren energi.

 

- Folkens, vi er i en krise. Akkurat som vi trenger en forent nasjonal respons mot covid-19, trenger vi en forent nasjonal respons på klimaendringer, sa Biden.

 

Blant de utvalgte er norskættede Deb Haaland, som vil bli en historisk innenriksminister i administrasjonen. Gina McCarthy, som tidligere har ledet miljødirektoratet EPA, blir presidentens nasjonale klimarådgiver.

 

Påtroppende visepresident Kamala Harris skriver på Twitter at deres administrasjon har en av de mest ambisiøse klimaplanene i historien, og at teamet de har introdusert er klare for å konfrontere krisa med USAs allierte rundt om i verden.

 

I valgkampen lovet Biden å bruke 2000 milliarder dollar på grønne investeringer for å få økonomien i gang igjen etter coronakrisen. Han vil vende tilbake til Parisavtalen, gjeninnføre miljøtiltak opphevet av Trump og fullstendig fjerne CO2-utslipp fra USAs kraftproduksjon innen 2035.

ESG for alle dollarene 😀

https://www.dn.no/innlegg/tomra/finanstilsynet/eu/et-lynkurs-i-esg/2-1-844096

 

Lenke til kommentar

S&P 500 forrige (nåværende) uke: Desember. Årets nest siste uke. All time high. Positiv sluttkurs.

Gitt disse kriteriene vil neste uke ha en positiv sluttkurs i 3/3 tilfeller og ny all time high i 2/3 tilfeller gitt historiske data over de siste 15 år. Litt smalt utvalg, men statistisk sett er det en positiv bias for årets siste uker i S&P 500.

a. Om vi kun ser på årets siste uke uten kriteriene over, så har den største negative uken vært ned - 2,05 %. 

b. Den største uken ned en desember over de siste 15 år var i slutten av 2018. Ned - 7,25 % i årets nest siste uke. Påfølgende uke var opp + 2,94 %.

Jeg ser derfor ingen (teknisk) grunn til å shorte markedet nå - foruten for kortsiktige svingninger om man driver med den slags. :) 

Lenke til kommentar

Det er mange tegn på overkjøpt. Historisk lav put/call ratio. Høy leverage. CB stimulus som lager et gulv i indeksene og presser penger fra bonds og over til stocks. Fear/greed index er kraftig ned og nå på 63, var 93 for en måned siden, dette er bear sign. De store bankene og finansaktørene venter på mer stimulus for å presse prisene ytterligere opp. Man kan fort få 1-2 år til med moderat oppgang, men på kort/mellomlang sikt kan jeg ikke se at man skal få kraftig økning. Men det er vanskelig å spå for de aller fleste. Plutselig snur det og mange vil bli tatt på senga. Nå er det vinter og alle bjørnene har gått i hi, så det kan hende vi nærmer oss?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (10 minutter siden):

Vi kan nok vente et fall neste uke som følge av den nye virusvarianten som har dukket opp.
 

For de som ikke har fått det med seg. En ny variant som smitter 70% lettere enn vanlig. Det betyr at helsevesenet i alle land vil slite med å holde følge. Fordelen vi blir ferdig med korona raskere om den sprer seg, ulempen vi vil ende opp med minst 10 gangeren på antall døde fordi sykehus fulle og folk kan ikke få god behandling. Da blir det garantert lockdown i hele Europa.

https://www.nrk.no/norge/fhi-vil-forelopig-ikke-forby-folk-fra-storbritannia-innreise-1.15297677

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (25 minutter siden):

S&P 500 forrige (nåværende) uke: Desember. Årets nest siste uke. All time high. Positiv sluttkurs.

Gitt disse kriteriene vil neste uke ha en positiv sluttkurs i 3/3 tilfeller og ny all time high i 2/3 tilfeller gitt historiske data over de siste 15 år. Litt smalt utvalg, men statistisk sett er det en positiv bias for årets siste uker i S&P 500.

a. Om vi kun ser på årets siste uke uten kriteriene over, så har den største negative uken vært ned - 2,05 %. 

b. Den største uken ned en desember over de siste 15 år var i slutten av 2018. Ned - 7,25 % i årets nest siste uke. Påfølgende uke var opp + 2,94 %.

Jeg ser derfor ingen (teknisk) grunn til å shorte markedet nå - foruten for kortsiktige svingninger om man driver med den slags. :) 

 

kremt skrev (15 minutter siden):

Det er mange tegn på overkjøpt. Historisk lav put/call ratio. Høy leverage. CB stimulus som lager et gulv i indeksene og presser penger fra bonds og over til stocks. Fear/greed index er kraftig ned og nå på 63, var 93 for en måned siden, dette er bear sign. De store bankene og finansaktørene venter på mer stimulus for å presse prisene ytterligere opp. Man kan fort få 1-2 år til med moderat oppgang, men på kort/mellomlang sikt kan jeg ikke se at man skal få kraftig økning. Men det er vanskelig å spå for de aller fleste. Plutselig snur det og mange vil bli tatt på senga. Nå er det vinter og alle bjørnene har gått i hi, så det kan hende vi nærmer oss?

 

Jeg beholder Tesla shorten. Bare dette bør være varselsignal nok:

Sitat

Fed allows banks to resume share buybacks, JPMorgan stock jumps 5%

  • The Fed announced on Friday that it will allow the nation’s largest banks to resume share buybacks in the first quarter of 2021 subject to certain rules.
  • The partial relaxation of its buyback ban came after the Fed’s second round of stress tests in 2020.
  • JPMorgan Chase announced in the minutes after the Fed’s test results that its board had approved a new share repurchase program of $30 billion.

https://www.cnbc.com/2020/12/18/fed-to-allow-big-banks-to-resume-share-buybacks-with-limitations.html

Lenke til kommentar
Delvis skrev (Akkurat nå):

Sier seg vel nesten selv. Folk kommer til å selge seg ut i panikk. Den virusvarianten er jo et skrekkscenario, sikkert værre enn det som har kommet fram enda.

Ikke for det viruset har blitt mer dødelig, men fordi viruset smitter enda lettere. Det betyr flere syke på kortere tid, overbelastet helsevesen dødsrate som kryper opp mot 5-10%. Total er nedtegning er da eneste løsning. Dette kan være en black swan event. Risk off

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (Akkurat nå):

Sier seg vel nesten selv. Folk kommer til å selge seg ut i panikk. Den virusvarianten er jo et skrekkscenario, sikkert værre enn det som har kommet fram enda.

Jeg tviler...

2020 er det ultimate bevis på at det eneste som betyr noe i aksjemarkedet er FED og lave renter. Fallende inntjening, resesjon, etc. Ting som betød noe tidligere. Helt irrelevant. :) 

Etter all fornuft skulle ikke aksjemarkedet vært hvor det er nå uansett. Men det er det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare så det er klart, den nye varianten som etter sigende smitter 70% lettere, betyr jo ikke at alle nye tilfeller er av denne varianten. Antagelig en svært liten del. Pluss at de nye tiltakene rundt om vil svekke spredningen i seg selv.
Men for all del, bare vær pessimister. Det er det jeg tjener penger på nå. Og om det skulle komme en dipp, så kommer rekylen når den eventuelle lille panikken avtar. Jeg har god tid. Ikke bekymret. Tvert imot.
De fleste store aktører i USA spår S&P 500 til 4200-4400 neste år. Det er minst 15% opp. På tide å geare, kanskje?

Når det gjelder Tesla, så får andre kjøpe. Lukter boble. Men fond blir vel nødt til å kjøpe den nå, så den stuper neppe med det første. Men hvis det kommer, så kan det bli bratt.

 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (3 timer siden):

Ikke sikkert det blir noe langvarig fall, eller så veldig dramatisk, men er sikkert på det blir et i neste uke, bare det jeg sa. 

Mulig. 

Jeg har sett så mange ganger hvor markedet gjør det motsatte av hva man skulle tro. 

Uansett. Gitt at denne nye mutasjonen smitter 70 % lettere. Hva betyr det for aksjemarkedet? Vi er vel alt i lock-down verden over og har startet vaksinering? Kan det bli verre enn det er? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, DukeRichelieu said:

Kan det bli verre enn det er? :) 

Etter min mening er man vel omtrent halvveis i festen bare enda. Før eller siden skal festen ta slutt, og etter det kommer bakrusen. Den kan bli merkbar. Jeg ville ikke vært bekymret akkurat nå, fremdeles store kjøpsmuligheter i de rette sektorene. Men man må selvsagt ta risiko for å få avkastning.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det har null å si for aksjemarkedet.

1) Den er ikke mer farlig.

2) Vaksinen som allerede er utviklet virker på denne nye, smittsomme strainen.

Om ikke mer kynisk, siden den smitter mer, så blir flere syke og sykdommen dør ut av seg selv raskere. Istedenfor å slåss mot Covid til 2026, så er den borte i 2023, kanskje.

Lenke til kommentar

Min ukentlige prediktive modell gir 75 % sannsynlighet for ny toppnotering i S&P 500 neste uke. Som en gjennomsnittlig forventning har jeg fra slutten av 2019 hatt 3760 som en toppnotering for året (minimum 3380 og maksimum 4165). 

Det er 60 poeng eller 1,63 % fra fredagens sluttkurs, så helt innenfor hva man normalt kan forvente en gitt uke. 

3760 eller mer før året er omme. :) 

Så får vi se hva 2021 bringer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...