Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

 

Og ja, da kan man si det. Gitt utgangspris på 1 000 dollar, og at det er 50% sjanse for at den går til null og 50% sjanse for at den går til 100 000 dollar, så bør man gjøre betten. Men dette er selvfølgelig priset inn i markedet for lengst. Hadde det faktisk vært 50/50 ville prisen vært ca. 50 000 dollar. Eneste muligheten du har til å tjene mer enn i et indeksfond er kunnskap over gjennomsnittskunnskapen til investert kapital (f.eks. insiderinformasjon, som kan være ulovlig) eller flaks.

 

 

Synes du antar ganske mye her.

 

Hvordan forklarer du siste dagers prisbevegelser gitt din påstand om at informasjon er priset inn i markedet for lengst? 

 

Det er mulig vi mener det samme og ordlegger oss ulikt, men jeg mener det er mulig å slå aksjemarkedet uten merkunnskap så lenge man er villig til å ta mer risiko. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om norske statsborgere kan bruke internasjonale brokere slik som f.eks interactive brokers?

Hvis ja, hvordan er det med skatt?

Synes det er greit med kontoene Zero og aksjesparekonto med tanke på enkel skatt. Ser for meg at det er mye mer komplisert hvis jeg bruker interaktive brokers?

 

En av grunnene til at jeg kunne tenke meg interactive broker er et mye større utvalg av markeder og aksjer.

Har konto der selv. Skatt omtrent som ellers i Norge, men man betaler 15% kildeskatt på utbytte på amerikanske aksjer, man kan få tilbake disse slik at man unngår dobbeltbeskatning. Google kildeskatt USA e.l.

 

Man får egendefinerte rapporter med utbytte, skatt, kjøp og salg, gevinst og tap, men det blir jo en del å føre inn til selvangivelsen. Jeg har innsett at jeg ikke eier børstalent. Er derfor long og kjøper indeksfond/obligasjoner, så det går greit nok for meg med papirarbeidet. Hadde nok blitt slitsomt å føre opp mye trading.

 

Selvsagt! Vi lever ikke i en kommuniststat heller. ;)

 

Jeg hadde konto hos Interactive Brokers tidligere, men byttet fordi de har for høy intradagsmargin for day trading. 

 (...)

Regner med at du er klar over det, men har man over 110 000 USD kan man endre til portfolio margin og låne ganske mye. Ca 15-20x på likvide aksjer. Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som er flinke og kan analysere denne https://aksjelive.e24.no/instrument/HD.NYS

 

Korrelerer ganske bra med S&P 500. Korrelasjonskoeffisient mellom 0,90 og 0,95 de siste årene.

 

Med andre ord: skal markedet opp, skal sannsynligvis denne også opp. Skal markedet ned, skal sannsynligvis også denne ned. 

 

Og nøyaktig hvor dette markedet skal videre på sikt har jeg ingen tanker om. Mange mener at dette markedet er overpriset til de grader og at det til og med er en boble, men det har ikke stoppet det hittil. Så det er vel mulig vi skal enda høyere. :) 

 

post-433036-0-09647900-1519154390_thumb.png

Lenke til kommentar

Noen som har tanker om Nabobil? De leter etter investorer nå og som brukere av tjenesten har man mulighet til å tegne aksjer for min 10000kr

 

 

Det er kjent at folk ikke har det samme eierforholdet når de bruker delingsøkonomi enn med egne verdier. Biler på Nabobil har en mye større risiko, så forsikringspremiene der burde egentlig være ganske høye. Inntil Nabobil er blitt av viss størrelse så er forsikringsaspektet kun en brandingarena for de større forsikringsselskapene. Tror egentlig det må komme lover på overvåkning og erstatningskrav rettet mot delingsøkonomi for at delingsøkonomi skal bli problemfritt.

Lenke til kommentar

 

Noen som har tanker om Nabobil? De leter etter investorer nå og som brukere av tjenesten har man mulighet til å tegne aksjer for min 10000kr

 

 

Det er kjent at folk ikke har det samme eierforholdet når de bruker delingsøkonomi enn med egne verdier. Biler på Nabobil har en mye større risiko, så forsikringspremiene der burde egentlig være ganske høye. Inntil Nabobil er blitt av viss størrelse så er forsikringsaspektet kun en brandingarena for de større forsikringsselskapene. Tror egentlig det må komme lover på overvåkning og erstatningskrav rettet mot delingsøkonomi for at delingsøkonomi skal bli problemfritt.

 

Ja det er selvsagt noen problemer som oppstår der, men min erfaring er jo at nabobil blir brukt, bruker det mye selv faktisk. Om det er en god investering av den grunn vet jeg ikke :p

 

Er det kanskje et varselsignal når de fisker etter investorer av brukerne sine? Eller pleier småfirmaer gjør det på denne måten?

Endret av discostu
Lenke til kommentar

 

 

Noen som har tanker om Nabobil? De leter etter investorer nå og som brukere av tjenesten har man mulighet til å tegne aksjer for min 10000kr

 

 

Det er kjent at folk ikke har det samme eierforholdet når de bruker delingsøkonomi enn med egne verdier. Biler på Nabobil har en mye større risiko, så forsikringspremiene der burde egentlig være ganske høye. Inntil Nabobil er blitt av viss størrelse så er forsikringsaspektet kun en brandingarena for de større forsikringsselskapene. Tror egentlig det må komme lover på overvåkning og erstatningskrav rettet mot delingsøkonomi for at delingsøkonomi skal bli problemfritt.

 

Ja det er selvsagt noen problemer som oppstår der, men min erfaring er jo at nabobil blir brukt, bruker det mye selv faktisk. Om det er en god investering av den grunn vet jeg ikke :p

 

Er det kanskje et varselsignal når de fisker etter investorer av brukerne sine? Eller pleier småfirmaer gjør det på denne måten?

 

 

Delingsøkonomi gagner leietakere for mye og utleiere undervurderer risikoen. Jeg har vært borte i tilfeller i delingsøkonomi hvor det har vært anslått gunstig for utleieren å ikke leie ut i det hele tatt. Folk klarer ikke å vurdere kostnaden av at man på AirBnB har f.eks 0.01% for å få en gjest som tenner på huset ditt, og AirBnB har det fortrinnet at de ikke hjelper deg økonomisk for shit uansett. Delingsøkonomi er i stor grad en brandinggreie og det er en del tekniske ting som må fikses for at det skal gå smooth.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hvorfor er kurtasjen så høy i Norge kontra f.eks Interactive Brokers?

 

Hvor stor er forskjellen? 

 

Sannsynligvis på grunn av større konkurranse...?

 

 

 

Såvidt jeg kan se på Interactive Brokers' sine hjemmesider så tar dem $0.005 per aksje, minimum $1 og maksimum 0.5% av verdien du handler for (Dette gjelder aksjehandel i USA).

 

Ser at for aksjehandel i Norge via IB så koster det minimum 49 NOK per handel, så du har nok rett i at det ligger nok i at det er mange flere exchanges i USA, og dermed større konkurranse.

 

Men likevel synes jeg det er ganske latterlig med så stor forskjell

Lenke til kommentar

Skatt? Differensiere mellom nordmenn og amerikanere?  :hmm:

 

Er du kunde hos IB så betaler du naturligvis samme kurtasje uavhengig av ditt hjemland. Dette er snakk om at kurtasjen for handel av aksjer er høyere i utlandet (Norge) enn i meglerenes hjemland (USA), noe som er helt naturlig.

 

Nordnet har også lavest kurtasje for norske aksjer og høyere kurtasje for aksjer i utlandet. Helt normalt. 

 

At kurtasjen er såpass lav for amerikanske aksjer skyldes nok som nevnt konkurranse og kanskje også reguleringer. USA har ørten børser og mange, mange nettmeglere. Hva har Norge...? :) 

Lenke til kommentar

Er du kunde hos IB så betaler du naturligvis samme kurtasje uavhengig av ditt hjemland. Dette er snakk om at kurtasjen for handel av aksjer er høyere i utlandet (Norge) enn i meglerenes hjemland (USA), noe som er helt naturlig.

 

 

Hm, jeg tolket prislisten her: https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=1590&p=stocks1 som at nordmenn har disse betalingskriteriene uavhengig av om man handler aksjer, warrants og ETF'er. Hvis det er som du sier så er jo IB en helt sykt bra plattform å handle amerikanske aksjer på.

 

Noen andre som har konto der? Hvorfor har ikke alle i Norge en konto hos IB hvis det er så ekstremt mye bedre enn Nordnet og alle norske meglere. Ta Amazon som eksempel, her betaler man 0.10% med 99 kr som minimum på Nordnet når man har muligheten til å 0.005$ per aksje som er verdt 1500$. Det blir 0.0003% i kurtasje :dribble:

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar

 

Er du kunde hos IB så betaler du naturligvis samme kurtasje uavhengig av ditt hjemland. Dette er snakk om at kurtasjen for handel av aksjer er høyere i utlandet (Norge) enn i meglerenes hjemland (USA), noe som er helt naturlig.

 

 

Hm, jeg tolket prislisten her: https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=1590&p=stocks1 som at nordmenn har disse betalingskriteriene uavhengig av om man handler aksjer, warrants og ETF'er. Hvis det er som du sier så er jo IB en helt sykt bra plattform å handle amerikanske aksjer på.

 

Noen andre som har konto der? Hvorfor har ikke alle i Norge en konto hos IB hvis det er så ekstremt mye bedre enn Nordnet og alle norske meglere. Ta Amazon som eksempel, her betaler man 0.10% med 99 kr som minimum på Nordnet når man har muligheten til å 0.005$ per aksje som er verdt 1500$. Det blir 0.0003% i kurtasje :dribble:

 

 

Nei, det er nok som jeg sa og det burde ikke være en overraskelse at det er billigere å handle amerikanske aksjer med en amerikansk nettmegler. ;) 

 

Spørsmålet er jo hvor hyppig man handler. Har en kamerat som er investor og tungt investert i amerikanske aksjer gjennom Nordnet. Tror ikke han bryr seg særlig om litt ekstra kurtasje når han skal eie aksjene i årevis. Han har nok andre fordeler gjennom Nordnet (Zero konto, tror jeg). Skal du handle hyppig er naturligvis kurtasje en faktor.

 

IB har vel noen restriksjoner i forhold til å åpne konto, men det går i hovedsak på størrelse. Skal du åpne en konto for handel av futures/terminkontrakter er kravet $ 10 000 eller rundt 80 000 kroner. Tror kanskje beløpet er noe større for aksjer, men vet ikke.

 

Hadde konto der før, men bruker en annen megler nå. Og har aldri handlet aksjer der, kun futures. 

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor har ikke alle i Norge en konto hos IB hvis det er så ekstremt mye bedre enn Nordnet og alle norske meglere. Ta Amazon som eksempel, her betaler man 0.10% med 99 kr som minimum på Nordnet når man har muligheten til å 0.005$ per aksje som er verdt 1500$. Det blir 0.0003% i kurtasje :dribble:

 

De fleste i Norge har aldri hørt om IB. Mange har knapt hørt om Nordnet.

 

Selv bruker jeg Degiro til amerikanske aksjer. Der koster hver handel €0,50 + 0,004 USD per aksje, noe som er konkurransedyktig med de fleste nettmeglere, inkludert IB. Degiro har faktisk vært i det norske markedet i flere år.

 

Lenke til kommentar

Dere som handler amerikanske aksjer. Hvordan tar dere stilling til skatt? USA er ikke en del av fritaksmetoden, som vil bety at man må skatte ~30% av gevinst. Hvordan funker det med tanke på flere kjøp/salg i året. Må man skatte samlet på slutten av året for total gevinst? OG lest på Investeringskonto Zero at amerikanske aksjer inngår. Kan det være mulig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...