Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Noen som vet om norske statsborgere kan bruke internasjonale brokere slik som f.eks interactive brokers?

Hvis ja, hvordan er det med skatt?

Synes det er greit med kontoene Zero og aksjesparekonto med tanke på enkel skatt. Ser for meg at det er mye mer komplisert hvis jeg bruker interaktive brokers?

 

En av grunnene til at jeg kunne tenke meg interactive broker er et mye større utvalg av markeder og aksjer.

 

Selvsagt! Vi lever ikke i en kommuniststat heller. ;) 

 

Jeg hadde konto hos Interactive Brokers tidligere, men byttet fordi de har for høy intradagsmargin for day trading. 

 

Spørsmålet er vel hva du skal handle og hvor ofte. Det meste er vel tilgjengelig gjennom Nordnet? 

 

Beskatning er som i Norge. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjennomsnittlig prisendring per ukedag for S&P 500 terminkontrakter (tilsvarer indeksen stort sett) de siste tre årene:

 

post-433036-0-30454400-1517747732_thumb.png

 

Avkastning per ukedag hvis du kjøpte åpningsprisen og solgte sluttkursen det siste året:

 

post-433036-0-51069900-1517748144_thumb.png

 

(har brukt verdien av én terminkontrakt for illustrasjon)

 

Hvis prisbevegelsene i markedet er tilfeldige og uavhengige fra dag til dag skulle vel dette sett litt annerledes ut? :)

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

 

Noen som vet om norske statsborgere kan bruke internasjonale brokere slik som f.eks interactive brokers?

Hvis ja, hvordan er det med skatt?

Synes det er greit med kontoene Zero og aksjesparekonto med tanke på enkel skatt. Ser for meg at det er mye mer komplisert hvis jeg bruker interaktive brokers?

 

En av grunnene til at jeg kunne tenke meg interactive broker er et mye større utvalg av markeder og aksjer.

 

Selvsagt! Vi lever ikke i en kommuniststat heller. ;)

 

Jeg hadde konto hos Interactive Brokers tidligere, men byttet fordi de har for høy intradagsmargin for day trading. 

 

Spørsmålet er vel hva du skal handle og hvor ofte. Det meste er vel tilgjengelig gjennom Nordnet? 

 

Beskatning er som i Norge. 

 

 

Skal handle sjelden. Jeg tenkte å handle obskure aksjer i f.eks japan, australia, tsjekkia, sør korea etc.. Dette finnes ikke på nordnet så vidt jeg vet, men finnes på IB. Spørsmålet er også hvor trygge pengene mine er hos IB i forhold til nordnet med tanke på en konkurs e.l. Konkurs for IB vel å merke. Nordnet er vel sikret av bankenes sikringsfond. Og tenkte på om skatten er vanskelig å fylle ut i forhold til nordnet?

Lenke til kommentar

Funcom-korreksjonen som har vart den siste måneden er garantert over nå, folkens. Jeg tipper vi skal til 25-30 kr/aksjen til sommeren, altså omtrentlig en dobling. Har kjøpsordren klar for morgendagen, regner med flere kommer til å følge etter når man ser raketten begynner å bevege seg oppover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skal handle sjelden. Jeg tenkte å handle obskure aksjer i f.eks japan, australia, tsjekkia, sør korea etc.. Dette finnes ikke på nordnet så vidt jeg vet, men finnes på IB. Spørsmålet er også hvor trygge pengene mine er hos IB i forhold til nordnet med tanke på en konkurs e.l. Konkurs for IB vel å merke. Nordnet er vel sikret av bankenes sikringsfond. Og tenkte på om skatten er vanskelig å fylle ut i forhold til nordnet?

 

 

Hvis det er spesifikke aksjer og du skal handle sjeldent - hva med å kontakte din lokale bank eller Nordnet direkte for å høre om det er mulig å handle der? 

 

Jeg er dessverre ikke godt nok kjent med IB's soliditet og ellers, men jeg har hørt  at de er ganske konservative med tanke på risiko. Det er mellom annet grunnen til at de har høy intradagsmargin på day trading og grunnen til at jeg gikk videre. 

 

Usikker på skatt. Vil tro det er ganske enkelt. Send en mail til Skatteetaten om ikke noen andre her har peiling. :) 

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om norske statsborgere kan bruke internasjonale brokere slik som f.eks interactive brokers?

Hvis ja, hvordan er det med skatt?

Synes det er greit med kontoene Zero og aksjesparekonto med tanke på enkel skatt. Ser for meg at det er mye mer komplisert hvis jeg bruker interaktive brokers?

 

En av grunnene til at jeg kunne tenke meg interactive broker er et mye større utvalg av markeder og aksjer.

 

Selvsagt! Vi lever ikke i en kommuniststat heller. ;)

 

Jeg hadde konto hos Interactive Brokers tidligere, men byttet fordi de har for høy intradagsmargin for day trading. 

 

Spørsmålet er vel hva du skal handle og hvor ofte. Det meste er vel tilgjengelig gjennom Nordnet? 

 

Beskatning er som i Norge.

 

 

Skal handle sjelden. Jeg tenkte å handle obskure aksjer i f.eks japan, australia, tsjekkia, sør korea etc.. Dette finnes ikke på nordnet så vidt jeg vet, men finnes på IB. Spørsmålet er også hvor trygge pengene mine er hos IB i forhold til nordnet med tanke på en konkurs e.l. Konkurs for IB vel å merke. Nordnet er vel sikret av bankenes sikringsfond. Og tenkte på om skatten er vanskelig å fylle ut i forhold til nordnet?

 

Jeg hadde vært nokså trygg på IG. Bankenes sikringsfond sikrer bare innskudd på bankkonto. Det hjelper deg lite når du handler med aksjer, men aksjehandel i Norge fungerer slik at du eier aksjene. Meglers konkurs får ikke betydning for dine aksjer. Det får kun betydning om du bruker zero-konto (da er det riktignok forsikringsfond som sikrer deg ved konkurs, men jeg kjenner ikke vilkårene der) eller handler derivater.

 

I USA har de et forferdelig komplekst system for eierskap i aksjer. Så vidt jeg vet er du der beskyttet av en løsning som heter SIPC, som fungerer mer eller mindre som bankenes sikringsfond (men du får ut aksjer, ikke penger, så du risikerer å gå på store tap ved meglers konkurs fordi dette forhindrer deg fra å selge aksjene dine i et krisemarked).

Lenke til kommentar

 

Jeg tipper vi skal til 25-30 kr/aksjen til sommeren, altså omtrentlig en dobling.

Om flere alle i hele verden tenker det samme, burde ikke aksjen da prises til ca. det allerede i morgen? :hmm:

 

 

Tillot meg å redigere innlegget ditt.

 

Jeg kan jo f.eks. henvise til finanskrisen. Jeg husker godt perioden fra midten av november 2008 til rundt mars 2009. Jeg kjøpte mye aksjer i den perioden. MYE. Fordi jeg var sikker på at kursene ila. noen år ville gå både to- og tregangeren. Og det var helt sikkert flere som var sikre på det samme. De _fleste_ var nok ganske sikre på at det omsider ville skje.

 

Likevel var det ikke slik at indeksene plutselig over natta doblet seg. Men med tiden steg de og steg de, og nå står altså hovedindeksen (Oslo Børs) på rundt 800, som er en firedobling fra nivåene man hadde for ni år siden.

Endret av Leiferen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Skal handle sjelden. Jeg tenkte å handle obskure aksjer i f.eks japan, australia, tsjekkia, sør korea etc.. Dette finnes ikke på nordnet så vidt jeg vet, men finnes på IB. Spørsmålet er også hvor trygge pengene mine er hos IB i forhold til nordnet med tanke på en konkurs e.l. Konkurs for IB vel å merke. Nordnet er vel sikret av bankenes sikringsfond. Og tenkte på om skatten er vanskelig å fylle ut i forhold til nordnet?

 

 

Hvis det er spesifikke aksjer og du skal handle sjeldent - hva med å kontakte din lokale bank eller Nordnet direkte for å høre om det er mulig å handle der? 

 

Jeg er dessverre ikke godt nok kjent med IB's soliditet og ellers, men jeg har hørt  at de er ganske konservative med tanke på risiko. Det er mellom annet grunnen til at de har høy intradagsmargin på day trading og grunnen til at jeg gikk videre. 

 

Usikker på skatt. Vil tro det er ganske enkelt. Send en mail til Skatteetaten om ikke noen andre her har peiling. :)

 

 

Hei,

 

Tingen er at disse aksjene er så ukjente at de ikke kan kjøpes på nordnet. Synes manuell utfyllling av skatt er noe herk, og derfor har jeg aksjesparekonto og zero konto hos nordnet som gjør at jeg ikke trenger å fylle ut skattepapirer. Men jeg går ut fra at dette er noe jeg må gjøre manualt hvis jeg bruker IB, og kanskje det er enda mer kronglete enn med nordnet eller i Norge.

Lenke til kommentar

 

 

Hei,

 

Tingen er at disse aksjene er så ukjente at de ikke kan kjøpes på nordnet. Synes manuell utfyllling av skatt er noe herk, og derfor har jeg aksjesparekonto og zero konto hos nordnet som gjør at jeg ikke trenger å fylle ut skattepapirer. Men jeg går ut fra at dette er noe jeg må gjøre manualt hvis jeg bruker IB, og kanskje det er enda mer kronglete enn med nordnet eller i Norge.

 

 

Du får søke rundt litt og se hva du finner ut. Jeg tviler på det er så veldig omfattende. Du får nok en årlig utskrift fra din amerikanske megler som du bruker til å føre inn gevinster/tap som et vedlegg til din norske selvangivelse. Man blir ikke rik av å være lat, så om dette er aksjer du har lyst å eie, så har jeg tro på deg. :) 

 

Selv handler jeg terminkontrakter og har nettopp begynt å handle igjen. Har ikke satt meg inn i hvordan jeg gjør det enda foruten hva jeg faktisk må betale (og håper jeg må betale og ikke får fradrag). :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei,

 

Tingen er at disse aksjene er så ukjente at de ikke kan kjøpes på nordnet. Synes manuell utfyllling av skatt er noe herk, og derfor har jeg aksjesparekonto og zero konto hos nordnet som gjør at jeg ikke trenger å fylle ut skattepapirer. Men jeg går ut fra at dette er noe jeg må gjøre manualt hvis jeg bruker IB, og kanskje det er enda mer kronglete enn med nordnet eller i Norge.

 

 

Du får søke rundt litt og se hva du finner ut. Jeg tviler på det er så veldig omfattende. Du får nok en årlig utskrift fra din amerikanske megler som du bruker til å føre inn gevinster/tap som et vedlegg til din norske selvangivelse. Man blir ikke rik av å være lat, så om dette er aksjer du har lyst å eie, så har jeg tro på deg. :)

 

Selv handler jeg terminkontrakter og har nettopp begynt å handle igjen. Har ikke satt meg inn i hvordan jeg gjør det enda foruten hva jeg faktisk må betale (og håper jeg må betale og ikke får fradrag). :)

 

ok takk. Tja hvis latskap fører til inaktivitet i aksjehandelen så ser jeg på det som ytterst postivt :) Men du har rett, det kreves enten intense studier eller masse flaks for å lykkes på lang sikt. I tillegg skal man helst være skrudd sammen med en lat amygdala.

Lenke til kommentar

1. Hvorfor er samme aksje notert på mange ulike markeder? Er det nøyaktig samme pris på disse hvis man vekskler til samme valuta? Jeg ser noen har meget lav omsetning og kursen endres veldig sjeldent. Bør man unngå å kjøpe en aksje med lav omsetning? Vil det ha noen betydning hvilket marked jeg kjøper aksjen på hvis jeg har en lang tidshorisont?

 

2. Hvorfor har noen aksjer så lav omsetning? Selv relativt store selskaper har jeg sett har lav omsetning, mens små selskaper som er "hotte" har meget høy omsetning.

 

3. Bitcoin. Kan man si det er statistisk et bra bet å kjøpe bitcoin for en liten sum? Alså stor sjanse for at den går til 0 og 100% tap, men hvis den går til 100 000$ eller 1 million er oppsiden enorm. Kan man si at et slikt bet gir mening? La oss si 90% sjanse for at bitcoin selges lavere om 5 år enn i dag, 9% sjanse for at den er høyere om 5 år. 1 % sjanse for at den er over 100.000$. Kanskje man må plasssere flere slike bets for at det skal gi menine?

 

4. Hvordan kan et selskap være verdt noe som helst hvis det aldri vil betale utbytte eller blir kjøpt opp? Selv om deres equity øker.

Lenke til kommentar

1: En aksje kan være notert på flere markeder fordi det øker synligheten, og dermed den potensielle investorbasen. Dette kan øke etterspørselen etter aksjen, og kan dermed gjøre at den prises høyere. I alle fall i prinsippet. Hvor mye realitet som er i det vet jeg ærlig talt ikke. Det trenger ikke være nøyaktig samme pris på de forskjellige børsene, men en eventuell arbitrasjemulighet her vil vanligvis raskt forsvinne. Om du identifiserer aksjer med nok forskjell i pris på tvers av børser til at du kan tjene litt penger på det, ville jeg derfor vært veldig påpasselig med å se etter forklaringer for prisforskjellen (= risiko du tar på deg ved å kjøpe på én børs kontra en annen).

2: Noen aksjer har lav omsetning fordi få investorer er interessert i å kjøpe og selge i dem. Enkelt og greit. Du bør unngå å kjøpe aksjer med lav omsetning, fordi de typisk vil være relativt volatile og kan være vanskelig å komme seg ut av om du trenger å selge.

4: Et selskap som sådan har en verdi uansett om det betaler utbytte eller ikke, om det genererer (eller antas i fremtiden å generere) en positiv kontantstrøm. Men en aksje i selskapet har i prinsippet ingen verdi om ikke selskapets kontantstrøm antas å i fremtiden tilflyte aksjonærene på en eller annen måte. Men hvilke selskaper er det som man med sikkerhet vet at aldri vil betale utbytte eller bli kjøpt opp?

Lenke til kommentar

1. Hva slags risiko skulle det så være? La oss ta mineselskapet Vale som eksempel. Notert på brasilbørsen og USA børsen som ADR. Hvis USAs økonomi går elendig, mens det skjer en oppsving i brasils økonomi hva vil da skje med vale adr aksjen? Falle pga av bredt USA børsfall eller holde seg godt fordi den er mer knyttet til brasils økonomi?

 

4. "Men en aksje i selskapet har i prinsippet ingen verdi om ikke selskapets kontantstrøm antas å i fremtiden tilflyte aksjonærene på en eller annen måte. Men hvilke selskaper er det som man med sikkerhet vet at aldri vil betale utbytte eller bli kjøpt opp?"

 

Det blir nesten et filosofisk spørsmål mener jeg. Man kan aldri vite det sikkert og et håp om utbytte eller oppkjøp i fremtiden blir på en måte en spekulasjon. Men det er vel dette som kan forsvare at folk velger å eie en aksje. Kanskje derfor sykliske selskaper betaler så mye utbytte? Fordi den totale verdiskapningen til sykliske selskaper som regel er meget begredelige over lang tid. Betale til aksjonærene mens man kan! Ellers hvorfor skal man eie et syklisk selskap som tar "vare" på inntjeningen mens den innjeningen vil smuldre bort neste gang syklusen snur.

Lenke til kommentar

Bitcoin. Kan man si det er statistisk et bra bet å kjøpe bitcoin for en liten sum? Alså stor sjanse for at den går til 0 og 100% tap, men hvis den går til 100 000$ eller 1 million er oppsiden enorm. Kan man si at et slikt bet gir mening? La oss si 90% sjanse for at bitcoin selges lavere om 5 år enn i dag, 9% sjanse for at den er høyere om 5 år. 1 % sjanse for at den er over 100.000$. Kanskje man må plasssere flere slike bets for at det skal gi menine?

 

Det kommer naturligvis an på din risikoprofil. Noen ønsker en investering som er omtrent så sikker som banken og diversifiserer bredt. Andre ønsker å ta mer risiko i håp om høyere avkastning.

 

Hadde det ikke vært for at jeg alt har en strategi og metode i et annet marked hadde jeg nok gjort det du sier her. Det vil si, jeg har jo gjort det noen ganger før. Gikk blant annet inn med en liten andel av porteføljen min i Questerre etter at den hadde gått 100 %. Gearet den også. Husker ikke eksakte tall, men den gikk flere hundre prosent om ikke 1000 etter dette.

 

Jeg trekker på skuldrene når jeg leser om folk som har blitt rike på Bitcoin eller andre enkeltaksjer og ikke vil vedgå at de hadde flaks og var på rett plass til rett tid. Typisk vet ikke de noe mer enn de som kjøpte Bitcoin på topp. De var bare litt tidligere ute. :) 

Lenke til kommentar

3. Bitcoin. Kan man si det er statistisk et bra bet å kjøpe bitcoin for en liten sum? Alså stor sjanse for at den går til 0 og 100% tap, men hvis den går til 100 000$ eller 1 million er oppsiden enorm. Kan man si at et slikt bet gir mening? La oss si 90% sjanse for at bitcoin selges lavere om 5 år enn i dag, 9% sjanse for at den er høyere om 5 år. 1 % sjanse for at den er over 100.000$. Kanskje man må plasssere flere slike bets for at det skal gi menine?

Nei, det kan man ikke si. Den forventede avkastningen er lik enten du setter en krone eller en million. Statistisk sett er størrelsen på "bettet" likegyldig. 

Endret av kreppsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

3. Bitcoin. Kan man si det er statistisk et bra bet å kjøpe bitcoin for en liten sum? Alså stor sjanse for at den går til 0 og 100% tap, men hvis den går til 100 000$ eller 1 million er oppsiden enorm. Kan man si at et slikt bet gir mening? La oss si 90% sjanse for at bitcoin selges lavere om 5 år enn i dag, 9% sjanse for at den er høyere om 5 år. 1 % sjanse for at den er over 100.000$. Kanskje man må plasssere flere slike bets for at det skal gi menine?

Nei, det kan man ikke si. Den forventede avkastningen er lik enten du setter en krone eller en million. Statistisk sett er størrelsen på "bettet" likegyldig. 

 

 

Han snakker vel ikke om størrelsen på bettet, men prisen.

 

Og ja, da kan man si det. Gitt utgangspris på 1 000 dollar, og at det er 50% sjanse for at den går til null og 50% sjanse for at den går til 100 000 dollar, så bør man gjøre betten. Men dette er selvfølgelig priset inn i markedet for lengst. Hadde det faktisk vært 50/50 ville prisen vært ca. 50 000 dollar. Eneste muligheten du har til å tjene mer enn i et indeksfond er kunnskap over gjennomsnittskunnskapen til investert kapital (f.eks. insiderinformasjon, som kan være ulovlig) eller flaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...