Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Folkens, 

 

Er det fortsatt noen norske selskaper som sender årsrapportene i papirform i posten?

 

Jeg sliter med å lese lange tekster på pcen og lurer på om det er noen måte å få disse årsrapportene i papirform?

 

Hvis det fortsatt er slik at noen sender ut i papirform så kan jeg vel kjøpe kun 1 aksje i disse selskapene og få det tilsendt i posten.

Ekspempler på selskaper som sender ut i papirform?

 

Jeg vet Jinhui gjør det fortsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folkens,

 

Er det fortsatt noen norske selskaper som sender årsrapportene i papirform i posten?

 

Jeg sliter med å lese lange tekster på pcen og lurer på om det er noen måte å få disse årsrapportene i papirform?

 

Hvis det fortsatt er slik at noen sender ut i papirform så kan jeg vel kjøpe kun 1 aksje i disse selskapene og få det tilsendt i posten.

Ekspempler på selskaper som sender ut i papirform?

 

Jeg vet Jinhui gjør det fortsatt.

Kanskje dårlig gjort å foreslå dette, men hva med å bare printe de ut selv?
Lenke til kommentar

 

Folkens,

 

Er det fortsatt noen norske selskaper som sender årsrapportene i papirform i posten?

 

Jeg sliter med å lese lange tekster på pcen og lurer på om det er noen måte å få disse årsrapportene i papirform?

 

Hvis det fortsatt er slik at noen sender ut i papirform så kan jeg vel kjøpe kun 1 aksje i disse selskapene og få det tilsendt i posten.

Ekspempler på selskaper som sender ut i papirform?

 

Jeg vet Jinhui gjør det fortsatt.

Kanskje dårlig gjort å foreslå dette, men hva med å bare printe de ut selv?

 

Har ikke printer.

Lenke til kommentar

 

Folkens,

 

Er det fortsatt noen norske selskaper som sender årsrapportene i papirform i posten?

 

Jeg sliter med å lese lange tekster på pcen og lurer på om det er noen måte å få disse årsrapportene i papirform?

 

Hvis det fortsatt er slik at noen sender ut i papirform så kan jeg vel kjøpe kun 1 aksje i disse selskapene og få det tilsendt i posten.

Ekspempler på selskaper som sender ut i papirform?

 

Jeg vet Jinhui gjør det fortsatt.

Kanskje dårlig gjort å foreslå dette, men hva med å bare printe de ut selv?
Støttes. Billig laserskriver gir deg ikke alt for store kostnadene med printing. Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk nettopp tilbud fra Nordnet om å kjøpe såkalte utbytteaksjer. Se denne siden.

 

Er det noe å tjene på dette, eller vil kursene gå ned like etter at utbytte er delt ut?

Det er dine egne penger du får utbetalt som utbytte når du eier selskapet. Det er ikke noen penger som kommer ut av intet, så kursen går ned tilsvarende.
Lenke til kommentar

Jeg fikk nettopp tilbud fra Nordnet om å kjøpe såkalte utbytteaksjer. Se denne siden.

 

Er det noe å tjene på dette, eller vil kursene gå ned like etter at utbytte er delt ut?

Dette er et klassisk eksempel på noen som gir råd basert på hva som er lønnsomt for dem (trading, kurtasje), og ikke hva som er lønnsomt for kunden. Når et selskap deler ut et utbytte, vil aksjekursen (alt annet likt) falle tilsvarende. Dersom aksjene er i en aksjesparekonto (som jeg antar alle private investorer nå har), vil utbyttet være skattepliktig. Gitt denne forutsetningen er det bedre å eie aksjer i selskap som ikke deler ut utbytte. Da vil verdiskapningen istedenfor materialisere seg i verdiøkning på aksjene, som kan selges skattefritt innenfor aksjesparekontoen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må man selv skrive inn fradrag eller skatt på tap og gevinst på aksjer på skatten? Er det slik at dette skjer automatisk med investeringskonto zero og aksjesparekonto, men at man med aksje og fondskonto så må man gjøre dette selv?

 

Hva skjer hvis man f.eks glemmer dette? Fengsel?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Hvordan finnner jeg på en god måte ut hva som er min årlige avkastning på portfolion min? Noen programmer eller verktøy som dere bruker? Og så lurer jeg på hvor godt verktøyet til Nordnet/Shareville er? Hvis målet er å slå markedet, hvilken indeks er det fornuftig å sammenlikne seg med? SP500? Og når man ser på avkastningen på shareville og sammenlikner, vil den kunne bli påvirket av innskudd? Altså at hvis jeg setter inn penger på kontoen så vil avkastningen bli kunstig høyere?

Lenke til kommentar

Hvordan finnner jeg på en god måte ut hva som er min årlige avkastning på portfolion min? Noen programmer eller verktøy som dere bruker?

Jeg gjør det på den gamle måten og bruker excel, men så liker jeg godt å nerde litt i excel. Mulig det finnes enklere verktøy, men det er hvertfall lærerikt å gjøre selv.

 

Hvis målet er å slå markedet, hvilken indeks er det fornuftig å sammenlikne seg med? SP500?

S&P 500 er en grei indeks å sammenligne seg med ja. Ideelt sett skal du justere avkastningen for risiko. Du kan f.eks. bruker sharpe ratio som er avkastning minus risikofri rente delt på standardavviket til porteføljen din. Sammenlign den med sharpe ratio til S&P 500. Jeg foretrekker Information Ratio, syns det er et bedre mål på "aktiv avkastning", men litt mer komplisert regnestykke.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

Hvordan finnner jeg på en god måte ut hva som er min årlige avkastning på portfolion min? Noen programmer eller verktøy som dere bruker?

Jeg gjør det på den gamle måten og bruker excel, men så liker jeg godt å nerde litt i excel. Mulig det finnes enklere verktøy, men det er hvertfall lærerikt å gjøre selv.

 

Hvis målet er å slå markedet, hvilken indeks er det fornuftig å sammenlikne seg med? SP500?

S&P 500 er en grei indeks å sammenligne seg med ja. Ideelt sett skal du justere avkastningen for risiko. Du kan f.eks. bruker sharpe ratio som er avkastning minus risikofri rente delt på standardavviket til porteføljen din. Sammenlign den med sharpe ratio til S&P 500. Jeg foretrekker Information Ratio, syns det er et bedre mål på "aktiv avkastning", men litt mer komplisert regnestykke.

 

Jeg regner ikke volatilitet som risiko, så sharpe ratio blir feil å bruke for meg. Har du forresten exempler på hvordan du bruker excel til å tracke avkastningen til porteføljen?

Lenke til kommentar

Jeg regner ikke volatilitet som risiko, så sharpe ratio blir feil å bruke for meg.

Hva regner du som risiko da?

 

Har du forresten exempler på hvordan du bruker excel til å tracke avkastningen til porteføljen?

Først har jeg en fane hvor jeg legger inn benchmark.

Neste fane er input-fane hvor jeg puncher inn detaljer om ordre. Dager i kolonne B og selskapene bortover på linje 2 litt enkelt sagt(jeg har utvidet en del og legger inn flere måltall per selskap, men det kan du eventuelt ta etter hvert). Jeg legger inn S for salg, K for kjøp, U for utbytte. Da klarer du å skille kjøp og salg og kan bruke relativt enkle if-formler i beregning. En annen linje har antall aksjer kjøpt/solgt med riktig fortegn. Det "vanskelige"(spennende i min ordbok) er forsiden som skal sammenligne avkastning. Jeg bruker index/match-formler for å sammenligne input mot benchmark. Du kan gjøre det enkelt i starten og bare beregne manuelt.

 

Har ikke dokumentet foran meg nå så mulig jeg glemmer noe vesentlig. Det er et relativt komplisert oppsett da du må hensynta antall dager, utbytter, antall aksjer solgt/kjøpt og resterende beholdning++, men du lærer mye matematikk og excel av det. Bare prøv deg frem.

Lenke til kommentar

 

Jeg regner ikke volatilitet som risiko, så sharpe ratio blir feil å bruke for meg.

Hva regner du som risiko da?

 

Har du forresten exempler på hvordan du bruker excel til å tracke avkastningen til porteføljen?

Først har jeg en fane hvor jeg legger inn benchmark.

Neste fane er input-fane hvor jeg puncher inn detaljer om ordre. Dager i kolonne B og selskapene bortover på linje 2 litt enkelt sagt(jeg har utvidet en del og legger inn flere måltall per selskap, men det kan du eventuelt ta etter hvert). Jeg legger inn S for salg, K for kjøp, U for utbytte. Da klarer du å skille kjøp og salg og kan bruke relativt enkle if-formler i beregning. En annen linje har antall aksjer kjøpt/solgt med riktig fortegn. Det "vanskelige"(spennende i min ordbok) er forsiden som skal sammenligne avkastning. Jeg bruker index/match-formler for å sammenligne input mot benchmark. Du kan gjøre det enkelt i starten og bare beregne manuelt.

 

Har ikke dokumentet foran meg nå så mulig jeg glemmer noe vesentlig. Det er et relativt komplisert oppsett da du må hensynta antall dager, utbytter, antall aksjer solgt/kjøpt og resterende beholdning++, men du lærer mye matematikk og excel av det. Bare prøv deg frem.

 

Takk for tips. Skal sjekke det. Ellers er du velkommen til å dele arket ditt med meg hvis du er i det gavmilde hjørnet :)

 

Hva regner du som risiko da?

volatilitet er selvsagt ikke risiko. Hva hvis en aksje går opp i pris? Er den da mer risikabel enn markedet fordi den er mer volatil? Det gir jo ikke mening.

 

volatilitet som et mål på risiko vil kanskje være logisk hvis markedet er 100% efficient, men det er det ikke. Så du kan derfor oppleve at en aksje som er volatil og går ned i pris blir mindre risikabel fordi du kjøper den med en margin of safety. Ved en lav nok pris er selv den mest risikable investering attraktiv.

 

Risiko er faren for permanent tap av kapital. Risiko kan også være å betale for mye for en aksje.

 

Lenke til kommentar

Hva regner du som risiko da?

Volatilitet regner jeg som risiko, da det ikke jeg ikke finner noe bedre objektivt og kvantifiserbart mål.

 

volatilitet er selvsagt ikke risiko. Hva hvis en aksje går opp i pris? Er den da mer risikabel enn markedet fordi den er mer volatil? Det gir jo ikke mening.

Jo, det er den. Høyere risiko gir høyere gevinst i gode tider og høyere tap i dårlige tider. Så at den svinger oppover er også et mål på risiko.

 

volatilitet som et mål på risiko vil kanskje være logisk hvis markedet er 100% efficient, men det er det ikke.

Det kan diskuteres. Jeg er enig med deg, men du har nobelprisvinnere i økonomi som er uenige med deg, så å være så bastant er kanskje litt drøyt.

 

Så du kan derfor oppleve at en aksje som er volatil og går ned i pris blir mindre risikabel fordi du kjøper den med en margin of safety. Ved en lav nok pris er selv den mest risikable investering attraktiv.

Dette skjønte jeg ikke helt. Hva mener du med mindre risikabel her?

 

Risiko er faren for permanent tap av kapital. Risiko kan også være å betale for mye for en aksje.

Jeg bruker nok ikke samme definisjon for deg. Risiko tar du i markedet generelt for å få høyere avkastning enn i banken. Risiko handler ikke om faren for å tape, men om svingninger. Jo høyere den potensielle nedsiden er, desto høyere potensiell oppside vil du ha tilbake for å ta den posisjonen i markedet.

 

Det du snakker om er tapsaversjon, og du sier at et tap på 100 kroner vil svi mer enn en gevinst på 100 kroner. Matematisk sett er det irrasjonelt, men det forutsetter et relativt effisient marked uten skjevheter og samtidig kan "irrasjonaliteten" også forklares av at man alle har ulike risikopreferanser.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...