Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Gikk litt fort i svingene, tydeligvis. Smak er mye, men i øl-sammenheng ikke alt. Øl er kultur, atmosfære, mye psykologi. Man vet at øl gir en positiv effekt på det meste, og derfor blir man positivt innstilt på øl. Det å "ta seg en øl i solen" f.eks. er ikke utelukkende en smaksopplevelse, men en kulturell opplevelse. Øl assosieres med sosialliv og mye annet positivt. Min teori er vertfall at når folk sier "åh, nå blir det deilig med en øl!" så er det ikke smaken de utelukkende er ute etter. De fleste syns sikkert andre drikker smaker bedre. (Jeg foretrekker å drikke brus f.eks. hvis vi kun snakker smak.)

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det bare meg eller smaker bokseøl gennerelt bedre en glassflaske? synes glassflaskene alfor ofte etterlater en ekkel bismak jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forklare.....

 

 

ontopic er stella favoritten, san miguel har jeg fått mer og mer sansen for og.... type festøl går det gjerne i hansa premium og heniken, eller aas om jeg er alvårlig i pengenød... styrer så godt det er mulig unna tuborg...

 

1. stella artois

2. san miguel

3. heineken

4. budweizer (lett og drikke store mengder av)

5. hansa premium

6. aas

 

kilkenny er også godt til tider men liker og ha noen nøtter og knaske på til så mørk øl.

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar

Jeg har en helt annen oppfattelse... at flaskeøl er bedre genrelt enn boksøl.

 

Stella er genialt.

Kontorstol: svekertur? Da er jo det genialt å ta en vandring på nermeste systembolag. Kan forøvrig anbefale stella som lettdrikkelig, men godtsmakende øl (ca 8 kr flaska på bolaget).

 

Skal du kjøpe brett ville jeg vurdert Carlsberg sort guld, Kung eller Sarek.

Lenke til kommentar
Min teori er vertfall at når folk sier "åh, nå blir det deilig med en øl!" så er det ikke smaken de utelukkende er ute etter. De fleste syns sikkert andre drikker smaker bedre. (Jeg foretrekker å drikke brus f.eks. hvis vi kun snakker smak.)

 

 

Jo, hvis jeg i den situasjonen blir servert en Grans pils så vil jeg faktisk ikke ha den fordi den smaker ikke godt. Synes faktisk en god pils smaker veldig godt, det er en god drikk.

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Favoritten er Corona, og da gjerne med en limebåt i! Tett etterfulgt av Mack's Vårøl. Og deretter går det i diverse Mack nedover på lista til jeg ender opp på Tuborg - lavere går jeg ikke. :p Har ikke smakt så mye mørkt øl, men jeg kan ikke erindre å ha rynket på nesa av de få mørke sortene jeg har fått servert.

 

Aass er det verste skvipet jeg har smakt, tror jeg. Og Grans og slike billige typer. Fysj!

Lenke til kommentar
Aecht Schlenkerla Rauchbier Marzen

 

Antar at du er i Tyskland for tiden? Selv kjøpte jeg to flasker Rauchbier fra polet. Jeg kan ikke si at det var noe min gane satt pris på. Den der røyksmaken var litt emmen synes jeg. Men så er jeg ikke noe særlig begeistret for Whisky heller, så noe annet var vel ikke å forvente...

 

Min teori er vertfall at når folk sier "åh, nå blir det deilig med en øl!" så er det ikke smaken de utelukkende er ute etter. De fleste syns sikkert andre drikker smaker bedre. (Jeg foretrekker å drikke brus f.eks. hvis vi kun snakker smak.)

 

Med respekt å melde så må jeg si meg uenig her. De siste årene har jeg drukket utrolig lite brus, saft og andre sukkerholdige drikkevarer. Så når jeg en sjelden gang kjøper meg noe sukkerbrus, synes jeg det holder i massevis med ett glass. I tillegg får jeg en ekkel sukkerettersmak i munnen. Lettbrus var da et alternativ jeg prøvde, men jeg synes det var en slik forunderlig "saltsmak" at jeg ikke klarer drikke det i noen større grad. Så da blir det Farris eller øl. Om sommeren pleier jeg å kjøpe en kasse med lettøl. Jeg synes dette er en mye bedre tørsteslukker enn vann. Det er forsåvidt også billigere enn brus. Vann drikker jeg i store mengder, men enkelte ganger er det nesten som man ikke blir utørst av vann.

 

er det bare meg eller smaker bokseøl gennerelt bedre en glassflaske? synes glassflaskene alfor ofte etterlater en ekkel bismak jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forklare.....

 

Det var da voldsomt så uenig jeg skulle være i dag. Jeg har det litt andre veien. Øl fra glassflasker foretrekkes fremfor bokser. Jeg tror at det har litt med det faktum å gjøre at glass ikke reagerer med det som det inneholder, mens bokser av aluminium kanskje legger litt sporstoffer igjen i ølet. Kanskje denne piffen er en smak du liker, mens det er mangelen på en sådan smak som gjør at du får en ekkel bismak i flasker?

 

Jeg vet ikke, men det er i alle fall et faktum at på laboratorier foretrekkes flytende kjemikalier i glassflasker, fordi at det ikke kan reagere.

 

På den andre siden er jeg vel mer findrukken enn de fleste. For eksempel når det kommer til kaffe. Bensinstasjonene selger jo kaffiavtalene sine, der man får med en aluminiumskopp. Jeg klarer ikke å drikke kaffi fra disse koppene, rett og slett fordi at jeg synes smaken blir stygg. Så det er vel kanskje visse ting jeg har en spesiell oppfatning på det.

 

For å komme tilbake til tema så er jeg for tiden hjemme i sør, på besøk hos foreldre-enhetene mine. Tidligere i denne tråden har jeg stått for at jeg foretrekker Pilsner Urquell på glassflaske fremfor boks. Nå skal jeg få muligheten for å teste dette, siden det er litt bedre tilgang på forskjellige typer pils her enn der oppe i øyriket jeg bor. I'll keep you posted on my findings.

 

I går inhalerte jeg litt god gammel Hansa fatøl fra o.33l bokser. Det var som alltid et hyggelig bekjentskap.

Lenke til kommentar
Aecht Schlenkerla Rauchbier Marzen

 

Antar at du er i Tyskland for tiden? Selv kjøpte jeg to flasker Rauchbier fra polet. Jeg kan ikke si at det var noe min gane satt pris på. Den der røyksmaken var litt emmen synes jeg. Men så er jeg ikke noe særlig begeistret for Whisky heller, så noe annet var vel ikke å forvente...

 

 

Er i Trondheim sånn rent fysisk, men mtp. øl-land driver jeg og sjekker ut tysk øl. Mye godt der.

Jeg synes det er greit å vite hva som befinner seg i det vidstrakte øl-landskapet.

Lenke til kommentar
Er i Trondheim sånn rent fysisk, men mtp. øl-land driver jeg og sjekker ut tysk øl. Mye godt der.

Jeg synes det er greit å vite hva som befinner seg i det vidstrakte øl-landskapet.

 

Ja, jeg bare lurte på om du fant det på polet eller noe. For på polet sine sider er det bare to rauchbier som er oppgitt. Og jeg kan ikke si at jeg gjenkjente navnet du nevnte. Det var derfor jeg lurte på om du var i øllandet...

Lenke til kommentar
For å komme tilbake til tema så er jeg for tiden hjemme i sør, på besøk hos foreldre-enhetene mine. Tidligere i denne tråden har jeg stått for at jeg foretrekker Pilsner Urquell på glassflaske fremfor boks. Nå skal jeg få muligheten for å teste dette, siden det er litt bedre tilgang på forskjellige typer pils her enn der oppe i øyriket jeg bor. I'll keep you posted on my findings.

 

Spent på den, onkel. Du husker kanskje at jeg foretrakk boks-versjonen av denne (tidligere post). Har faktisk sammenlignet flere ganger etterpå, og kommer frem til det samme. Hvorfor det er forskjell aner jeg ikke, men jeg foretrekker som tidligere postet den mer tydelige bitterheten fra boks-versjonen. (slik jeg smaker det, altså)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...