Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Av en anbefaling fra NikkaYoichi kjøpte jeg meg en St. Andrews-øl og så kjøpte jeg en Carlings og en Frydenlund fatøl.

 

St. Andrew's tar jeg nok i kveld, da jeg ikke helt tror det er det beste til jobbfesten på lørdag. Tenker jeg skal ha god tid i kveld til å kose meg med den.

 

Ruddles County hadde de ikke på Lerøy (tror jeg da) så den får vi teste en annen gang.

 

Takk for tips Nikka, kommer nok en liten mening om ølen senere i kveld her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er i Trondheim sånn rent fysisk, men mtp. øl-land driver jeg og sjekker ut tysk øl. Mye godt der.

Jeg synes det er greit å vite hva som befinner seg i det vidstrakte øl-landskapet.

 

Ja, jeg bare lurte på om du fant det på polet eller noe. For på polet sine sider er det bare to rauchbier som er oppgitt. Og jeg kan ikke si at jeg gjenkjente navnet du nevnte. Det var derfor jeg lurte på om du var i øllandet...

 

De har mye godt på Den Gode Nabo.

Men akkurat de der får du tak i på polet, Schlenkerla Rauchbier Märzen og Schlenkerla Rauchbier Weizen.

post-94551-1247773292_thumb.jpg

Lenke til kommentar
De har mye godt på Den Gode Nabo.

 

Et lite stikk til Den Gode Nabo: De har et aldeles fantastisk utvalg, men så lenge betjeningen ikke er interessert i annet enn å servere "tre hallitera" til lønningspils-gjengen som er der må du nesten vite hva du er ute etter. Å be om anbefalinger medfører sørgelig ofte "kanskje en Guinness da?" ledsaget av et tomt ansiktsutrykk. Nabo'n har tapt seg bemerkelsesverdig over det siste året.

 

"Ein kafårnå?"

- Gjentar navn på øl.

"Står den på lista?"

- Nei, men jeg fikk den anbefalt sist jeg var her, dere har masse øl som ikke står på menyen.

"Veint litt, æ må sjekk....."

borte

borte

borte

"Du, dein e utsålgt"

-OK, hva anbefaler du i stedet da?

"Eh... væll, det går my av Ginnisen da..?"

 

Og dette er ingen enkeltstående episode, dessverre.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg skaffet meg litt av min personlige favoritt øl, Zlatopramen.

Synd man må til Sverige :(

 

 

De fleste syns sikkert andre drikker smaker bedre. (Jeg foretrekker å drikke brus f.eks. hvis vi kun snakker smak.)

 

Der må jeg si meg uenig Speik. Jeg nyter mye heller en god øl enn brus. (Fordi det er bedre, smaksmessig. Nå snakker jeg ikke "kulturell opplevelse" ^^ ) Når alkoholen er et problem så er det slettes ingenting galt med alkoholfri øl.

Hansa 0% er et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kom over to fine i kveld.

Aecht Schlenkerla Rauchbier Marzen

Mönchshof Bockbier

 

Omnomnom

 

Den rauchbieren er helt nydelig, en av mine favorittøl.

Finnes også en lysere versjon av den, men synes ikke den er fullt så god som den mørke.

Lenke til kommentar
De har mye godt på Den Gode Nabo.

 

Et lite stikk til Den Gode Nabo: De har et aldeles fantastisk utvalg, men så lenge betjeningen ikke er interessert i annet enn å servere "tre hallitera" til lønningspils-gjengen som er der må du nesten vite hva du er ute etter. Å be om anbefalinger medfører sørgelig ofte "kanskje en Guinness da?" ledsaget av et tomt ansiktsutrykk. Nabo'n har tapt seg bemerkelsesverdig over det siste året.

 

"Ein kafårnå?"

- Gjentar navn på øl.

"Står den på lista?"

- Nei, men jeg fikk den anbefalt sist jeg var her, dere har masse øl som ikke står på menyen.

"Veint litt, æ må sjekk....."

borte

borte

borte

"Du, dein e utsålgt"

-OK, hva anbefaler du i stedet da?

"Eh... væll, det går my av Ginnisen da..?"

 

Og dette er ingen enkeltstående episode, dessverre.

 

Da har du vært uheldig med de du har bestilt hos.

Har fått meg litt oversikt over hvem som har peiling og da går det greit. Så lenge jeg setter standarden for kvelden så klarer de å følge opp med godt og spennende øl.

Lenke til kommentar
De har mye godt på Den Gode Nabo.

Men akkurat de der får du tak i på polet, Schlenkerla Rauchbier Märzen og Schlenkerla Rauchbier Weizen.

 

Javisst ja. Det er nok jeg som rotet. Skal ikke stole på hukommelsen min lengre. Det er jo de to der jeg har kjøpt. Var ikke akkurat noe som traff meg midt i hjerteroten, for å si det slik. Eller smaksløkene er vel nærmere. Satt ikke pris på røykesmaken. Selv om jeg liker både røkt kjøtt, fisk og ost.

Lenke til kommentar

Carling var en helt grei øl, men ikke noe jeg kommer til å kjøpe igjen.

 

Belhavens St. Andrew's er nok en av de ølene jeg har smakt med mest smak/"rikhet" og var absolutt en veldig god øl. Om den er den beste, det vet jeg ikke, men veldig god, det var den.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det går ann å skaffe Nordlandspils på flasker, i Trøndelag?

Selv har jeg skjekket det meste i Nord-Trøndelag, jeg mener å ha sett flasker en gang på Meny, men jeg husker ikke helt. Om de har hatt det, tror dere de kjøper inn om jeg spør?

 

Selv Nordlandspils på boks blir det vanskeligere og vanskeligere å skaffe. Ica Maxi har det ikke, Coop Extra har det ikke, flere Mega butikker har det ikke. Heldig vis har min lokale "Coop nærkjøp" det, av en eller annen merkelig grunn. De tjener vel på meg ^^

 

 

Forresten, er dette en generell øldiskusjons-tråd? Eller er det bare for å ramse opp øl du liker? Alternativt, finnes det en øldiskusjons-tråd? (Trer inn i fremmed territorium her i "Mat og drikke" delen. Har begynt å krype ut fra akam ^^)

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
Gikk litt fort i svingene, tydeligvis. Smak er mye, men i øl-sammenheng ikke alt. Øl er kultur, atmosfære, mye psykologi. Man vet at øl gir en positiv effekt på det meste, og derfor blir man positivt innstilt på øl. Det å "ta seg en øl i solen" f.eks. er ikke utelukkende en smaksopplevelse, men en kulturell opplevelse. Øl assosieres med sosialliv og mye annet positivt. Min teori er vertfall at når folk sier "åh, nå blir det deilig med en øl!" så er det ikke smaken de utelukkende er ute etter. De fleste syns sikkert andre drikker smaker bedre. (Jeg foretrekker å drikke brus f.eks. hvis vi kun snakker smak.)

 

 

Jeg helt uenig i deg når det gjelder øl og smak. Det finnes ingenting som smaker like godt som øl som jeg har smakt. Og det mener jeg. Jeg tror ikke du kan ha satt deg like godt inn i øl som meg og andre her hvis du mener brus smaker bedre! :p

Lenke til kommentar
De har mye godt på Den Gode Nabo.

 

Et lite stikk til Den Gode Nabo: De har et aldeles fantastisk utvalg, men så lenge betjeningen ikke er interessert i annet enn å servere "tre hallitera" til lønningspils-gjengen som er der må du nesten vite hva du er ute etter.

 

Her må jeg delvis si meg veldig enig. Det er 3 stykker på naboen som har peiling, Bjørn, Morten og Rune. Bjørn er jo barsjefen, Morten er han litt høye med koselig dialekt, mens Rune er han lille med lyst hår. De tre, er det mulig å be om anbefalinger og faktisk diskutere øl med. De har et høyt kunnskapsnivå, men resten er dessverre kun statister.

 

Årsaken er ganske enkel da, selv om det ikke er noen unnskyldning ... det er nesten håpløst å finne folk som har så god peiling. De fleste som jobber der er studenter og å finne noen som har kunnskap nok om øl, til å kunne anbefale noe fra menyen på over 160 sorter - det er rett og slett ikke så jævlig enkelt. Derfor, stiller jeg meg nesten utelukkende i køen hvor en av disse tre gutta står.

 

Forøvrig, trenger du noen til å dele en kveld på DGN for å slå av en prat om øl - så er det bare å rope ut. Jeg har i alle fall litt peiling. :)

Lenke til kommentar
Carling var en helt grei øl, men ikke noe jeg kommer til å kjøpe igjen.

 

Belhavens St. Andrew's er nok en av de ølene jeg har smakt med mest smak/"rikhet" og var absolutt en veldig god øl. Om den er den beste, det vet jeg ikke, men veldig god, det var den.

 

Flott at du likte den. :) Jeg hater å komme med anbefalinger som ikke faller i smak.

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt er: "Hvorfor i helvete kjøper du med deg øl, for å ta med deg inn i Sverige." Du er klar over at prisene der er halvparten av hva de er her i Norge?

Fordi han bare kan kjøpe 3,5% øl i Sverige, men det blir jo likevel billigere etterhvert.

 

 

 

Ellers synes jeg Hertog Jan var latterlig god. Nederlandsk øl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...