Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har ikke prøvd så mange økopils ... 2-3-4 kanskje. Inderøy Gårdsbryggeri har en økopils, men jeg ble ikke overbegeistret over den på første forsøk.

 

Jeg synes urquell er best fra flaske.

 

 

Nei, jeg har selv ikke prøvd så mye økopils. Det var derfor jeg lurte på om du merket noe, eller om det kanskje er unikt for Arendal bryggeri. Ellers var det godt at noen var enig med meg vedrørende Urquell...

Lenke til kommentar
Dette har jeg også lagt merke til. Foretrekker boks-varianten, syns bitterheten kommer best frem i den. Hvorfor det er sånn skal jeg ikke spekulere i. Har også vært uheldig med annet tsjekkisk flaskeøl, nevnte vel tidligere et sted i tråden noen flasker med Starobrno som var så fulle av kullsyre at det var som å drikke nyco med ølsmak. Senere kjøp har vært ok.

 

Merkelig. JEg har akkurat motsatt opplevelse av dette. Ihvertfall mener jeg det var slik jeg oppfattet det mens jeg ennå bodde steder der det var noen større butikker. Jeg får kjøpe to forskjellige slike neste gang jeg er i Bodø, og se om de enten er tappet på forskjellige steder eller noe annet. JEg tror personlig jeg er litt var for aluminium. Jeg klarer ikke å drikke kaffe fra aluminiumskrus av typen bensinstasjoenen selger. Jeg synes det blir en usmak. HAr ikke merket helt det samme effekten av øl på boks...

 

Etter å ha blitt satt på tanken har jeg nettopp gjennomført en test, og konkluderer med at boksvarianten har mer bitterhet og smak forøvrig enn flaskevarianten. Dette var selvsagt ingen blindtest, og min opplevelse er kun subjektiv. Blir spennende å høre resultatet om du gjør det samme.

Lenke til kommentar
Etter å ha blitt satt på tanken har jeg nettopp gjennomført en test, og konkluderer med at boksvarianten har mer bitterhet og smak forøvrig enn flaskevarianten. Dette var selvsagt ingen blindtest, og min opplevelse er kun subjektiv. Blir spennende å høre resultatet om du gjør det samme.

 

Jeg skal i alle fall kjøre en liten test for meg selv når jeg har fått tak i slikt. Det letteste her på øyen er å bestille fra polet, og da har man ikke mulighet for denne ølen. I går hadde jeg meg en Nøgne Ø dobbel IPA. Den beit godt fra seg, noe den også børe gjøre når den har 100 bitterenheter. Jeg smakte også en flaske med Innis & Gunn Oak Aged Beer. Den var ikke særlig bitter, men en fantastisk nydelig smak på. Jeg var litt skeptisk når de lovte toner av vanilje og slikt i ølet, men det var faktisk godt...

Lenke til kommentar

Riktignok er det mange kjennere innen øl her men hva mener dere er den beste ølen som er å få utenom polet i Norge?

 

Og videre, hvilken "vanlig" butikk i Bergen har best utvalg? Og jo, en ting til, det er ikke så altfor mange butikker som selger Hansa Premium på glass, noe jeg synes er en fin øl til sommer og grillings, noen butikker i sentrum som selger den?

 

Og hva synes folk her om Warsteiner? Synes den var ganske god, men husker den ikke som noe "spesielt" akkurat.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Riktignok er det mange kjennere innen øl her men hva mener dere er den beste ølen som er å få utenom polet i Norge?

 

Somm Nikki sier, det spørs litt på hva du vil ha, hva du liker. Noen liker ikke mørke øl, og da hjelper det dårlig om jeg anbefaler stouts. Andre vil ha ting som ikke er så bitre, og da kan jeg ikke komme der og anbefale India Pale Ales.

 

Om vi går ut i fra at du med øl mener pilsnere, så er jeg personlig veldig glad i den Jamaicanske Red Stripe-ølen. Denne er litt dyr (30 kr for 0.33 på flaske) men vel verdt det for mitt forbruk. Denne selges på ICA stormarked og lignende større delikatessebutikker. For 10 år siden fantes den i bokser, men de har jeg ikke sett siden den gang. Jeg har en snikende mistanke om at ikke alle er enig med meg i mitt andre valg, som er Stella Artois. Denne finner du også på stormarkedene.

 

Såvidt jeg husker er Hansa premium brygget på malt, med litt hvete i. Det er dette som gir dem den spesielle smaken. Jeg vil derfor anbefale deg å se etter hvete-øl (også kjent som weissbier eller bare weiss. Mener jeg har sett en norsk produsent som kalte hveteølet sitt for weiss). Mack har bl.a. laget øl av denne sorten. Dette ølet ser av og til litt ekkelt ut, da det som regel er grumsete. Det finnes også hveteøl som de har tatt vekk grumset i. JEg er ikke sikker på om du vil like denne ølsorten, så kjøp en flaske for å sjekke.

 

Jeg vil tro at Meny på Bystasjonen burde ha et kurant utvalg av øl. Du kan sjekke der.

Lenke til kommentar

Nei, er ikke så fryktelig glad i mørke øl, men nå har jeg heller ikke prøvd så mye da. (Men var ikke så veldig begeistret for Guinness)

 

Enig i at Stella Artois er en fin øl. Takk for tips! Tar en tur til byn i dag og sjekker Meny Bystasjonen og Lerøy Mat for noe spennende øl. :)

 

Mulig jeg stikker innom den lokale Copp Megaen også for å plukke med meg en Estrella.

Lenke til kommentar

Takk for tips men det blir nok en annen gang.

 

Har i anledning grillings med folk fra jobben kjøpt 1 Amstel Pulse, 1 Sol og 2 San Miguel Especial (den siste fra polet).

 

Har drukket vanlig Sam Miguel men ikke especial, hva er forskjellen egentlig? Bare styrken?

 

Og har dere prøvd japanske Kirin Ichiban? Tok litt tid å venne seg til, men en fin øl med mye smak.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...