Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er for øyeblikket i Palestina, og som de fleste vet er dette et muslimsk land, men de har også en skjult skatt, nemlig Taybeh. Det er et palestinsk øl som smaker fortreffelig. Det er også mulig å skaffe det i Tyskland hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Hvorfor er du i Palestina for øyeblikket? :p

 

Ble meget nysgjerrig, da dette er ikke et område folk flest drar på ferie til.

 

For å ikke gå helt off-topic: Formeninger om Grolsch og Bernard Lager? (to øltyper vi har på butikken jeg jobber og som jeg ikke har prøvd)

Lenke til kommentar
Stemmer det, på Rosendalpubben (R.I.P) serverte de half 'n half med Frydenlund bayer (tror jeg...).

Så har du Shandy, (halvt øl og halvt brus (gjerne ingefærøl eller 7up) Ikke noe jeg bestiller særlig ofte....

 

Uansett, porterøl er av en litt annen karakter enn en typisk norsk bayer-øl, anbefaler å bruke porter i half 'n half! Forresten, har du fått sjekka urquell boks/flaske enda? Spent på hva du syns!

 

Faktisk var det Frydenlund bayer som var det store oppe i Narvik også. Uansett, de der Shandy-greiene minner litt om første generasjons "butikkrusbrus". Den tiden det ikke var mulig å kjøpe rusbrus i butikkene (og rusbrus var "the return of satan", ikke på grunn av smaken, men fordi "ungdommen" kunne lokkes til å drikke). På den tiden var det vel noe øl med litt "fruktige" tilsetninger som ble solgt.

 

Porter skal jeg sjekke etterhvert. Jeg har faktisk ikke fått prøvd urquell ennå. Det har gått mest i Hansa fatøl (ja, jeg vet) og litt forskjellig snask som kom i posten fra polet. Regner med at jeg skal slenge innom et senter med litt utvalg i løpet av de neste dagene. Så jeg kommer tilbake når det er noe nytt der. Porter er noe annet jeg må prøve. Dæven. Blir mye øl på meg fremover. Vel vel, det ER tross alt ferie.

Lenke til kommentar

Jeg har drukket seks Lundetangen Pilsner nå og sitter med et sug etter en Newcastle Brown Ale. Derfor føler jeg en så utrolig stor trang til å gå ned på puben å ta meg en halvliter "Nookie" men så har jeg ikke så god råd heller at det gjør noe. Så hva skal jeg gjøre? Faen..

 

EDIT: Jeg vet ikke hvorfor jeg følte meg nødt til å lage denne posten.. :p

Endret av RogueAlien
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Smakte Rochefort 8 og Chimay Blanche denne helga, og det falt virkelig i smak.

 

Spesielt Rochefort 8 var en innertier for min del, litt mildere smaksmessig enn Rochefort 10. Dog, jeg syntes den manglet litt i ettersmaken.

Absolutt øl jeg vil kjøpe igjen.

 

Neste blir å få tak i Rochefort 6. Får vel ta en tur innom polet å bestille det opp når jeg blir øltørst igjen.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med dere i at Frydenlund Fatøl er en fin-fin øl, det er den absolutt.

 

Nå i kveld har jeg drukket en Estrella og jeg er ikke sånn veldig imponert.

 

For meg var denne ølen en fin og lettdrikkelig en, men ikke noe særlig mer. Litt synd mtp prisen (ca 40 kroner for 0,33l)

 

Ikke noe tap for min del, da det var en fin kose-øl, men ikke noe must. Hvis du vil ha en lys og lettdrikkelig øl er dette ganske bra, men San Miguel Especial er hakket bedre.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Hei og hå. Er ny i tråden, men likte meg godt her. Kunne tenke meg å drive på aktivt her ;)

 

Så noen kommentarer om at Tuborg er et billig lyst skvip øl. Det kan være så meget at dere synes, men i mine øyne er Tuborg et helt greit øl. Må si jeg har falt for Borg Pilsner på flaske, synes den er fryktelig god (også er det Hansa som brygger det). Men, jeg skal på en stor fest til helgen, og skal ha med meg en 8-10 flasker (bokser) øl. Jeg tenkte på å kjøpe en six pack med Borg eller Tuborg på flaske, også litt smått med diverse.

 

Nå kunne jeg gjerne ønske å høre litt om deres meninger. Er Seidel et godt øl? Jeg godtar ingen som sier Pokal er tingen, bare så det er sagt. Grans Premium blir for ille. Men har hørt noe om Hansa Premium på flaske? (Ja, er på jakt etter flaske øl, helst).

 

Noen som vet litt om priser på seidel, tuborg, borg og hansa premium / fatøl, frydenlund fatøl og om det er noe jeg burde prøve? Gjerne tatt ut av hyllene fra en Rema 1000 eller Ica Maxi butikk.

 

Forresten, fikk først høre i dag at den kjente puben "Siste Indre" på Hamar er lagt ned, og det var trist, for jeg hadde jo store planer om bursdagsfeiring der :/..

Lenke til kommentar

Helt fersk i tråden her, så har ikke lest noe særlig i den, men kan komme med mine favoritter :)

 

Var på en sånn hvitebusser tur da jeg gikk på videregående, og da kom jeg over en øl som het Desperados (eller noe sånt). Det var en ganske lys øl, men i tillegg var det tilsatt litt Tequila. Det høres kanskje helt forferdelig ut, og det kan det hende at det vil være dersom jeg smaker det idag, men da var det hvertfall helt sykt digg :)

 

Nå om dagen synes jeg at de forskjellige variantene fra bryggeriet Den Nøgne Ø er veldig gode. Ufiltrerte saker som smaker skikkelig godt. Legg merke til at jeg da snakker om den varianten du får kjøpt på polet, og ikke den forferdelige butikkvarianten, som er laget med lavere alkoholprosent for å kunne selges i butikk. Det går desverre ut over smaken.

 

Vil vel kanskje si at Porter er min favoritt, men Amber Ale er også utrolig digg. Julevariantene er også helt syke (spesiellt "underlig jul") men de er naturlignok litt vanskelige å få tak i akkurat nå :p

 

Og, dersom noen sprader rundt i oslos gater nå i sommer, så stikk innom mikrobryggeriet oppover i bogstaveien/hegdehausveien og ta en OsloPils. Den er heller ikke dum :)

Lenke til kommentar
Helt fersk i tråden her, så har ikke lest noe særlig i den, men kan komme med mine favoritter :)

 

Var på en sånn hvitebusser tur da jeg gikk på videregående, og da kom jeg over en øl som het Desperados (eller noe sånt). Det var en ganske lys øl, men i tillegg var det tilsatt litt Tequila. Det høres kanskje helt forferdelig ut, og det kan det hende at det vil være dersom jeg smaker det idag, men da var det hvertfall helt sykt digg :)

 

Nå om dagen synes jeg at de forskjellige variantene fra bryggeriet Den Nøgne Ø er veldig gode. Ufiltrerte saker som smaker skikkelig godt. Legg merke til at jeg da snakker om den varianten du får kjøpt på polet, og ikke den forferdelige butikkvarianten, som er laget med lavere alkoholprosent for å kunne selges i butikk. Det går desverre ut over smaken.

 

Vil vel kanskje si at Porter er min favoritt, men Amber Ale er også utrolig digg. Julevariantene er også helt syke (spesiellt "underlig jul") men de er naturlignok litt vanskelige å få tak i akkurat nå :p

 

Og, dersom noen sprader rundt i oslos gater nå i sommer, så stikk innom mikrobryggeriet oppover i bogstaveien/hegdehausveien og ta en OsloPils. Den er heller ikke dum :)

Hørtes ut som godsaker det !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så noen kommentarer om at Tuborg er et billig lyst skvip øl. Det kan være så meget at dere synes, men i mine øyne er Tuborg et helt greit øl.

 

Det Tuborg har som fordel er at det er billig, og det er mulig å presse ned. Men det mangler mye på smaken i min mening. Har hørt den skal være bedre i Danmark, men har ikke smakt den der, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Velger heller Carlsberg/Heineken/Hansa Premium om jeg skal ha en sixpack med øl.

 

Men skal jeg kose meg med øl velger jeg en god Trappist, en Innis & Gunn og en Schlenkerla Rauchbier Märzen. Og gjerne 2-3 øl jeg ikke har smakt før.

Det er på en måte standardhandleliste når jeg skal på polet for å kjøpe øl.

 

Skal jeg derimot ikke på polet så er det litt forskjellig hva jeg ender opp med, gjerne en Nøgne Ø, en Newcastle og hva annet jeg måtte finne i butikkhyllene. Ikke rent sjeldent jeg tar med meg hjem en Kilkenny,

(Bare jeg som synes det finnes for lite mørkt øl i dagligvarebutikkene?)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Så noen kommentarer om at Tuborg er et billig lyst skvip øl. Det kan være så meget at dere synes, men i mine øyne er Tuborg et helt greit øl.

 

Det Tuborg har som fordel er at det er billig, og det er mulig å presse ned. Men det mangler mye på smaken i min mening. Har hørt den skal være bedre i Danmark, men har ikke smakt den der, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Velger heller Carlsberg/Heineken/Hansa Premium om jeg skal ha en sixpack med øl.

 

Men skal jeg kose meg med øl velger jeg en god Trappist, en Innis & Gunn og en Schlenkerla Rauchbier Märzen. Og gjerne 2-3 øl jeg ikke har smakt før.

Det er på en måte standardhandleliste når jeg skal på polet for å kjøpe øl.

 

Skal jeg derimot ikke på polet så er det litt forskjellig hva jeg ender opp med, gjerne en Nøgne Ø, en Newcastle og hva annet jeg måtte finne i butikkhyllene. Ikke rent sjeldent jeg tar med meg hjem en Kilkenny,

(Bare jeg som synes det finnes for lite mørkt øl i dagligvarebutikkene?)

Joda, Carlsberg, Heineken og Hansa er godt øl, men for en person som meg (slamp uten inntekt) er det ikke øl som er mulig å drikke i hverdagen. Så når det kommer til en sekspakning står det mellom Borg, Tuborg og Seidel. Hva er billigst, og hva er best ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...