Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen billigere alternativer til Heineken? :)

 

Heineken er da ikke noe særlig billig, vil tro det meste av norsk "vanlig" øl er billigere.

 

Hansa, Dahls, Tuborg, Borg, Seidel, Pokal, Kompils og tja mye rart.

 

Jeg er veldig glad i Hansa, da særlig premium og fatøl, men de er sikkert like dyre/dyrere enn Heineken. De andre har jeg ikke noe særlig erfaring med, vet bare at de er ganske bilige.

Lenke til kommentar

Kan ikke påberope meg spesielt mye kunnskap innen øl, men det er alltid noen som skiller seg ut. ;)

 

Guinness - Gleder meg til den dagen jeg drar til Dublin, da vil jeg nok drikke mye Guinness. Fantastisk øl.

Newcastle Brown Ale - Har bare smakt den på boks, men herreminhatt som det smakte!

Aass Fatøl - Favoritten av norsk øl jeg får kjøpt på butikken.

 

Har derimot tre flasker øl fra Polet som venter på anledningen til å drikkes!

Lenke til kommentar
Er det noe øl som må prøves når jeg drar til London i sommer?

 

Vel, kanskje ikke spesifikk øltyper (Selv om jeg er veldig glad i Tetleys bitter) men øltyper generelt. Stikk innom en pub og bestill deg "a pint of bitter". Kanskje du kan kjøre en Vinny Jones rundt Lock Stock, og si "A pint of the black stuff, landlord". Men da kan det hende du får andre ting.

Lenke til kommentar
Det har gått en del i Nøgne Ø Brown Ale. Men jeg savner større utvalg fra Nøgne Ø i butikkene.

 

Minner meg om noe... jeg er antagelig mer enn normalt opptatt av øl, og har smakt utrolig mange typer og variasjoner både her hjemme og i andre land (hovedsaklig europeiske land). Jeg har styrt unna Nøgne Ø lenge, men fant det bryet verdt å ta med meg et par flasker fra butikksortimentet her om dagen: Bitter og Brown Ale.

Jeg ble ikke overbegeistret.

 

Bitteren er forsåvidt grei nok, den har det som skal til, men ikke mer. Brown Ale er ikke god, det smaker hobby-brygg, og ettersmaken er ubehagelig. Nå skal det sies at jeg kun har smakt Bitter og Brown Ale i butikk-utgave, så det kan hende jeg er urettferdig.

 

Velvel. Det er selvsagt et privilegium å få reise mye, men det åpner seg en bredere øl-verden når man får smake lokalt brygg til forskjell fra det som presenteres fra de store bryggeriene med nok penger til å spre produktet sitt utover landegrensene. Det kan synes som om Ultra og Meny og COOP Mega har brukbart utvalg, men de selger kun det som har markedsverdi. (Heineken, Bud, Spitfire, Newcastle Brown Ale, Boddingtons, Carlings, Urquell, San Miguel, Grolsch, etc etc.)

 

Nøgne Ø hadde ikke hatt en sjanse der ute, og etter min smak er det foreløpig ikke godt til å være norsk en gang.

Lenke til kommentar
Bitteren er forsåvidt grei nok, den har det som skal til, men ikke mer. Brown Ale er ikke god, det smaker hobby-brygg, og ettersmaken er ubehagelig. Nå skal det sies at jeg kun har smakt Bitter og Brown Ale i butikk-utgave, så det kan hende jeg er urettferdig.

 

Det du skal vite om Nøgne Ø, er et det er ufiltrert og upasteurisert. Det gjør at det smaker "hobby" som du kaller det. Det du sannsynligvis kicker på er gjerkulturen, noe som jeg finner nødvendig for å sette karakter på ølet. Vanlige filtrerte øl, smaker bare rart og tamt etter å ha fått smaken på øl, med gjærkultur i.

 

Du burde prøve Nøgne Ø Tiger Tripple, når den endelig slippes, pluss at du burde prøve Tyttebærølet deres når det kommer - da etter min mening med noe kjøtt, gjerne viltkjøtt eller kjøttkaker, da det er en god del tyttebærsmak av ølet.

 

Samtidig skal vi være klar over at dette ikke er et bryggeri som brygger millioner av liter i året, pluss at ølet lever på flasken. Det gjør at "hver eneste flaske" er unik, men at man hovedsakelig kjenner hovedtrekkene i ølet. Det gjør også at man kan lagre alt ølet fra Nøgne Ø, utløpsdatoen på flasken er veldig veiledende, ølet vil sannsynligvis oftest bli bedre etter å stå over utløpsdato. :D

 

Selv har jeg handlet inn 5-6 flasker med Dark Horizon Second Edition, venter nå på at Third Edition kommer, men den kommer under et annet navn, da den ble så anderledes enn first og second, at de følte de måtte gi den et nytt navn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg er ingen øl ekspert og har nok ikke smakt så veldig mange typer.

Men jeg liker hvertfall grans premium, dahls, tuborg.. så lenge det ikke blir for kraftig så drikker jeg det :D

Lenke til kommentar
Bitteren er forsåvidt grei nok, den har det som skal til, men ikke mer. Brown Ale er ikke god, det smaker hobby-brygg, og ettersmaken er ubehagelig. Nå skal det sies at jeg kun har smakt Bitter og Brown Ale i butikk-utgave, så det kan hende jeg er urettferdig.

 

Det du skal vite om Nøgne Ø, er et det er ufiltrert og upasteurisert. Det gjør at det smaker "hobby" som du kaller det. Det du sannsynligvis kicker på er gjerkulturen, noe som jeg finner nødvendig for å sette karakter på ølet. Vanlige filtrerte øl, smaker bare rart og tamt etter å ha fått smaken på øl, med gjærkultur i.

 

 

Jeg er ingen novise innenfor ølbrygging, og er selvsagt klar over mekanismene. Gjærkulturer eller ei, det er vel til syvende og sist smaken som avgjør, er det ikke? Finner jeg et øl dårlig, er det mitt privilegium, jeg endrer ikke oppfatning ut fra produksjonsbeskrivelser.

Lenke til kommentar

Jeg har i det siste fått smaken for Corona :hmm:

 

Edit: Er ikke verdens største entusiast fra før..

 

etter litt tilvenning kommer du til å like det ;)

Pass deg nå...

 

Hvordan vet du at han kommer til å like det? Det er mulig det smaker bajs og du er rar..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Angående butikkøl: Noen erfaringer med Carlings, Murphys Irish Red Beer og Frydenlund Fatøl?

 

Ser at det bryggeriet som brygger Murphys også brygger Whistable Bay, en øltype jeg ofte ser på butikker som Meny osv, er det å anbefale?

 

Carlings er vel en type engelsk pub øl med mindre humle enn i vanlige bitters? Det var i alle fall det bartenderne dro frem når jeg var på Gran Canaria og spurte etter bitter. Frydenlund synes jeg personlig er en meget god fatøl. Men det kan jo selvsagt være at jeg ikke er helt nøytral. Når jeg studerte i Narvik hadde vi noe (på den lokale studentpuben) som ble kalt for Radiobayer. Jeg tror det er det som kalles fro blandings andre steder. I alle fall, den skulle du kun lage i 0.6l glass. Først skulle man ta en 0.33l med Frydenlund Bayer. For å være ekte radiobayer var det kun Frydenlund som gjaldt. Så skulle man fylle opp til 0.6l merket med Nordlandspils. De hadde også noe de kalte for julebayer, der de byttet ut Frydenlund med tilsvarende mengde juleøl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...