Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

CVC kode skal ikke skrives ned (heter vel ulikt for de ulike kortene), gjør personalet det så burde man faktisk be om nye kort fra banken. Ikke en gang bankansatte skal ha denne koden.

 

Personnummeret deres skal dere heller ikke tillate at blir skrevet ned.

 

Eneste butikkene skal ha er idkortets kontrollnummer samt event. deres signatur.

 

Riktig, dette surres det mye med i praksis dessverre. Har faktisk kontaktet Teller om dette, og de sa at det eneste brukerstedene skulle sjekke var at personen som sto fremfor dem er personen som er innehaver av kortet, samt at de skal sjekke at underskriften stemmer overrens. Ingen nedskriving av kontrollnummer. Dette er noe butikkene vil ha som ekstra sikkerhet. Man får bare leve med surr og rot når man handler med kredittkort i butikker i Norge ;)

Endret av stue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stue skrev: Man får bare leve med surr og rot når man handler med kredittkort i butikker i Norge ;)

 

ELLER man får holde seg til BankAxept!!

 

Her er dagens innlegg fra meg i så måte!

 

 

*************************************************

 

 

Sviktet av AmEx ...... igjen!

 

 

”Never leave home without it”. BankAxept studentkort altså!!

 

Jeg skulle ha et lite besøk i byens sentrum i aften, med mitt American Express-kort som følge.

Jeg var sikker på at AmEx var det riktige valget, da jeg kun skulle gå steder der jeg med største selvfølge hadde brukt kortet for 2-3 uker siden.

 

Jeg trodde at krøll med AmEx var et tilbakelagt stadium, og at dere på møtet på mandag skulle få ordnet de siste detaljene som gjenstod. Men i kveld skar det seg altså nok en gang..

 

Så kommer problemet: Det er litt kø, og etter at de bak disken har betjent 3-4 stykker med BankAxept/Visa-debit-kort kommer turen til meg. Jeg legger diskret frem mitt ”voksenkort” og venter på å få signere og bli ferdig.

 

Så kommer det: ”Dette går ikke Her står at kortet MÅ INNDRAS”!??

HVA?

På et beløp på 46 kroner??? (Dette var i baren.) Så står jeg der med et kort som er betalingsudyktig og i tillegg må inndras?

 

Eventuell foranledning til dette vet jeg ingenting om!

 

Jeg klarer imidlertid å få beholdt kortet, viser dem mitt studentkort fra DnB. (Så de vet at jeg er seriøs!)

Dette var pinlig! (Men ikke første gang AmEx har gitt meg problemer!!)

Det jeg så gjorde var å gi rundt 90% i tips for å prøve å dekke over det inntrufne, dereftergikk jeg i minibank og tok ut kontanter (med BankAxept ja!!), ville IKKE risikere noe mer korttullball.

 

Så jeg lurer på hva i ALLE dager som har skjedd her?

Jeg har ikke gjort noe uvanlig, og hørt NULL om at det skulle være problemer.

 

Noen teorier:

1. Feil i stystemet.

2. Kort meldt tapt? (Jeg har ikke hørt noe om dette, i så tilfelle burde kundeservice føre en dialog derom.)

3. Som jeg har lest på ulike forumer; kort NEKTET pga. beløpsgrense? En grense jeg ikke vet hvor evt. ligger, og som jeg ikke har fått høre om!! Dette virker merkelig, jeg har fått NULL varsel om det, og det er PINLIG å ryke ut for 46 kroner, foran folk som rutinemessig tar BankAxept og lurer på hva det er for en tulling som kommer her med slikt et rart kort.....

 

”Verdens mest respekterte kort” står det i materialet. Isteden dumper man på en regning på 46 kroner!

Nærmer man seg beløpsgrense etc. burde jo kundeservice si fra om dette?

Jeg logger meg også inn på AmEx-sidene for å sjekke saldo, der står NULL om avvik fra det normale såvidt jeg kan se.

 

Til sammenligning så har jeg selv vært med på at Skandiabanken har ringt opp kunder når de merker noe uvanlig med kortbruken. Er der noe problemer av noe som helst slag burde man jo da forventet at AmEx gir beskjed straks??

Hva nå om jeg hadde vært i utlandet og skulle ha en ukes ferie basert på betalinger med AmEx?

 

Jeg imøteser et tett dialog med AmEx’ kundeservice om dette, for nå er jeg overrasket og ikke minst skuffet.

 

Tidligere i sommer/høst skrev jeg et brev der jeg beskrev en del av mine synspunkter og ønsker og skuffelser ifm. AmEx.

Det ”endte” med at jeg ble oppringt og fikk høre tonen ”vi glemmer dette og begynner på nytt”.

Jeg føler at slik en unnskyldning/forklaring ikke holder lenger nå. Spesielt siden AmEx gir seg ut for å være et seriøst system som baserer seg på god kundeservice. (F. eks syns jeg det er svakt at de fortsatt ikke har kommet med noen liste over brukersteder, de må jo ha en liste for å sende informasjojn etc. til disse brukerstedene? Og hvorfor ”klarer” ikke AmEx ha en liste når både Diners og Santander(gebyrfri.no) har det?

(I så måte til Robbie og andre møtedeltakere, som jeg har antydet før, så ønsker man grundig svar og behandling/avklaring på hvert av de punktene man nevner.)

 

Jeg ønsker å leve trygg på at man kan stole på AmEx, som om det var en god venn.

Dessverre må man nok ha med seg ”pappa BankAxept” som flere ganger har vært nødt til å ordne opp når AmEx roter det til!

 

 

Uanset ringer jeg kundeservice imorgen og får dette avklart, for dette var skuffende.

Så har de (enda en) sjanse til å ordne opp og gi det gode inntrykket man har savnet ganske så lenge nå.

 

 

Lærdom:

Gå ALDRI nor sted uten student BankAxept/Visa debit-kortet. Dette har fungert FEILFRITT., har en meget rask og god kundeservice, og har reddet meg flere ganger der American Express har sviktet!

(DnB KAN god og rask service og pålitelighet: De bruker det overfor sine Studentkunder!)

 

Konklusjon: Stol IKKE på American Express! Her sviktet det meg helt uten forvarsel.

 

Siden DnBs studentkort som vanlig fungerte utmerket, blir det nok til at jeg som hovedregel tar med meg dette og gjerne legger igjen AmEx hjemme for å unngå skuffelser.

Lenke til kommentar

Når du er så skuffet over AmEx gang på gang, hvorfor avslutter du ikke bare kundeforholdet ditt til dem? Det finnes jo alternativer i form av MasterCard og Visa betalingskort/kredittkort

 

Jeg har hatt AmEx i mange år og har ALDRI hatt slike problemer noen gang. Mulig dette er fordi jeg er en ekstremt god kunde hos dem og bruker det for så mye penger pr. år at jeg opplever ekstraservice,men jeg har helt ærlig aldri hatt noen form for problemer med mitt kort.

 

Skal jeg f.eks. på en ferie eller vet at jeg kommer til å bruke kortet ofte og for høye summer, ringer jeg bare AmEx Kredittavdelingen og opplyser om dette. Den samtalen tar mellom 3 og 5 minutter. Dermed legger de inn informasjon om dette som gjelder World Wide.

 

I og med at jeg har nærmest ubegrenset tillitt hos American Express, er det greit å si ifra på forhånd, slik at om noen andre skulle få tak i kortet mitt i perioder hvor jeg ikke bruker det for ekstreme summer, blir det heler ikke mibrukt.

Lenke til kommentar

Hei henrikes.

 

Jeg er jo en engasjert AmEx-bruker og vil gjerne være en konstruktiv kunde også, slik at jeg sier ifra om hvordan jeg opplever bruken. Dette er til hjelp for begge parter, ikke sant?

 

Dessuten sa vedkommende som ringte meg opp i høst at mine opplevelser var absolutt uvanlige og at ting ikke pleier være slik. Så jeg går derfor ut fra at jeg har hatt en noe uheldig start med noen kjedelige episoder, men jeg prøver å stole på holdningen ”vi begynner på nytt”.

 

Det er vel mye bedre for både meg selv og for AmEx at man tar opp ting og sier ifra? Heller det enn å bra plutselig si opp uten at de får vite hva som skjedde?

 

Jeg satser på å bygge meg opp en tillit hos AmEx ved å betale det jeg skal innen fristene.

Det har jeg gjort hittil, og da blir jeg skuffet når det skjer slikt som det som skjedde i går.

 

Nå ringte jeg kundeservice, og det var nok denne ”usynlige” grensen som var nådd. Iflg. dem var det slik da at brukerstedet skulle ringt inn til AmEx, men dette skjedde jo ikke; de misforstod kanskje, eller ”ville ikke” bruke tid på å ringe inn mens der stod mange i kø med Bank Axept-kortene sine?

 

Uansett, og her er noe dere kan ta opp på møtet da jeg har sett på flere andre foraer at dette er noe folk har opplevd; at der bør gies en beskjed, enten via telefon eller mail, om når man evt. stanger på slik en grense. Systemet sier jo tydeligvis ifra, så da burde det være mulig at brukeren også får vite om dette! (I alle fall kunne der stått noe på kontoen på nett?)

Nå fikk jeg endret grensene pr. tlf, så jeg går ut fra at det er på stell heretter og at historikken blir lengre og bedre.

 

Så. En grundig kundeservice er vel også mer interessert i dialog og tilbakemeldinger heller enn at man bare bytter kort straks det er ting man ikke liker?

 

Der stod jo i informasjonen noe om at man burde ta kontakt ved store kjøp de første månedene man har kortet, men med mine stadige småbeløp anså jeg ikke dette som noe problem.

Endret av RYNE
Lenke til kommentar

Gratulerer, du har oppdaget noe som blant annet Postbanken har oppdaget for lenge siden. Skal man ha tilnærmet full dekning i dette landet så må man bare kjøre på med bankaxept. Postbanken hadde også sitt eget, jeg synes det var sært, system som ikke slo godt igjenom. Man måtte lete seg ihjel for å finne en butikk eller automat som tok kortene deres. Etter at de tok til fornuft og innførte bankaxept, så ble alt mye lettere for kundene deres.

 

Det er vel heller ingenting i veien teknisk sett at AmEx i Norge får bankaxept støtte i tillegg. Men om de vil det er et annet spørsmål.

 

Personlig hadde jeg ønsket at flere seriøse, store og annerkjente kortselskap også satset på studenter. Kan jo selvfølglig få av kredittkortgullgisbort.no med skyhøy rente, men det blir liksom ikke samme seriøsiteten av det synes jeg.

Lenke til kommentar

Snakket med EuroCard om plantiumkort nå, men liker ikke at de skal være så hemmeligholden på disse kortene (har gold nå med de "frieste tøyler" selv om jeg bruker det som et rent betalingskort) - har mellom 20-30.000 i måneden på det, så ikke så ekstremt forbruk om dagen, men fra nyttår begynner jeg å reise mer (fly og hotellpendling), og da vil kortbruket økes betrakterlig.

 

Fikk beskjed jeg var en aktuell kandidat, men dette er noe som de vil tilby, ikke noe en skal forespørre, men mer enn det vet jeg ikke - de nekta egentlig å svare på alle praktiske spørsmål om kortet, så ble ikke akkuratt imponert over det.

Lenke til kommentar

Nå må du jo huske på at Cresco er et selskap som lever av å gi ut tvilsom kreditt, og slike slenger ut gullkort i hytt og pine. Jeg har ikke tall på alle de "tilbudene" fra LoFavør jeg har fått der de tilbyr meg et "eksklusivt" gullkort. He he

 

Slike som gemoneybank osv, operer på den samme måten.

Lenke til kommentar
Nå må du jo huske på at Cresco er et selskap som lever av å gi ut tvilsom kreditt, og slike slenger ut gullkort i hytt og pine. Jeg har ikke tall på alle de "tilbudene" fra LoFavør jeg har fått der de tilbyr meg et "eksklusivt" gullkort. He he

 

Slike som gemoneybank osv, operer på den samme måten.

 

 

Skal ha GE sitt gullkort og, det har forbrukerforsikring :p

Lenke til kommentar
Jeg tror vi hadde noen millioner NOK charget på Eurocard da de tilbød Platinum til oss. Familiekort, dog.

 

Huske jeg ikke er den eneste som har charget den kontoen. Vi har hatt eurocard i mange år (etter ovgang fra diners) med meget høyt forbruk, så totalen betyr noe også. Jeg alene ligger på 30 i mnd nå mente jeg, men kan plusse på en 20-30 til i mnd fra nyttår regner jeg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...