Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor er valpen??

 

Jeg føler en kombinasjon av ekstrem misunnelse og dyp sympati når jeg ser huset med alle de kattene. :)

 

Skulle gjerne hatt en katt eller to til men da vet jeg om gammel bortskjemt kattepus som hadde blitt rikig så ufornøyd, og det kan vi jo ikke ha noe av.

Lenke til kommentar

skal skaffe meg en eller to katter, og da har jeg en del spørsmål.

 

1. klarer en katteunge seg alene 9-10 timer om dagen? må jo på jobb og trening, og hvordan er det med do gåing og sånn da? tenkte på og skaffe to vis det blir for Kjedelig for en katt og være alene hjemme så lenge i ukedagene.

 

2. hvordan trene opp en katteunge til og gå på do, og hvor lang tid tar det? har sett på kattedoer med tak og vegger tør katten og gå inn der uten problemer?

 

3. når skal jeg slippe ut katten, finner den hjem uten videre, eller skal jeg "følge" den ute til og begynne med?

og når den har blitt vant til og være ute er det noe problem og la den være ute mens jeg er på jobb og sånn da?

 

4. vis jeg skal ha to katter må jeg ha to doer da, og hvordan er det med maten, skal dem ha vær sin matskål og vannskål, eller klarer dem seg med en.

Lenke til kommentar
skal skaffe meg en eller to katter, og da har jeg en del spørsmål.

 

1. klarer en katteunge seg alene 9-10 timer om dagen? må jo på jobb og trening, og hvordan er det med do gåing og sånn da? tenkte på og skaffe to vis det blir for Kjedelig for en katt og være alene hjemme så lenge i ukedagene.

 

2. hvordan trene opp en katteunge til og gå på do, og hvor lang tid tar det? har sett på kattedoer med tak og vegger tør katten og gå inn der uten problemer?

 

3. når skal jeg slippe ut katten, finner den hjem uten videre, eller skal jeg "følge" den ute til og begynne med?

og når den har blitt vant til og være ute er det noe problem og la den være ute mens jeg er på jobb og sånn da?

 

4. vis jeg skal ha to katter må jeg ha to doer da, og hvordan er det med maten, skal dem ha vær sin matskål og vannskål, eller klarer dem seg med en.

9390103[/snapback]

 

1. Først må den lære å gå på do før den skal springe rundt alene i huset, husk å sett ut mat og vann. En katt kan godt klare seg fint alene, sett opp et par leker så har den noe å gjøre når den kjeder seg.

 

2. Du trenger ikke noe hus, det går fint med en boks de kan gjøre det de vil der, så har du en egen seng til katten. Du må bare holde øye med katten, når den skal tisse/bæsje så flytter du den til sandboksen, den lærer ganske raskt at det er der den skal tisse/bæsje.

 

3. Ikke slipp ut katten de første dagene, la den bli kjent med at det er i huset ditt den bor, så kan du slippe den ut, men første gangen er det nok greit å følge etter den, men husk god avstand til at den ikke ser deg :p

 

4. Hver sin skål er greit synes jeg, men har bare erfart at de spiser fra en om gangen, altså begge mine katter krangler om en skål, så når den er tom går de begge til den andre. :wee:

Lenke til kommentar

Så en 12-14 ukers gammel katt klarer seg alene så lenge? pleier dem og kunne gå på do vis du får dem så unge? eller lønner det seg og vente til dem kan gå på do før du får dem vis du bare har en helg til og trene dem opp på.

 

grunn til at jeg tenkte på do med tak, er at jeg da slipper at sand spruter rundt på gulvet når den graver.

 

men hva mener du med at jeg skal ha god avstand? skal jeg sakte men sikkert gå lenger bort til den ikke ser meg lenger?

Lenke til kommentar

Vet ikke med en på 12-14 uker, men du kan jo se hva den gjør når du bare sitter i sofaen, springer den rundt og utforsker så er det vel helt greit, sitter den i en krok og er redd så trenger den vel litt kjærlighet... Det tar ikke lang tid å trene dem opp til å gå på do, men det varier vel fra katt til katt.

 

Med god avstand så mener jeg at du ikke skal følge den rundt, men bare observere hvor den går slik at den ikke går seg vill. Dette gjelder bare som oftest første gangen, går det fint den gangen så klarer den seg godt ute resten av gangene.

Lenke til kommentar

5 av 6 katter jeg har hatt har vært reinslige ved 10-12 ukers alder når de ble hentet.

Når katten har snust litt rundt bare setter du den i sanda. Sand er deilig mellom tærne og de velger somregel å tisse der :) Kattunger som er så små har det med å rote seg bort inne og ikke finner kassa hvis du har for stort hus. Det vil lønne seg og bare la kattungen være i stua og kjøkkenet i begynnelsen og utvid med rom i resten av huset etterhvert.

Lenke til kommentar

ok, men er det noen spesielle leker jeg burde kjøpe til dem eller? har bestemt meg for 2 katter så dem har noen og leke med når jeg er borte. men skal jeg ha 2 doer eller klarer dem og dele 1 do?

men har fått høre fra en at vis jeg fikk katter nå at dem burde være inne til vårn, er det noe i det?

Lenke til kommentar

Jeg har to kattunger nå og det går kjempefint med at begge deler samme do. Anbefaler "cat exclusive" kattesand fra din lokale dyrebutikk. Den er ikke så dyr hvis du kjøper 10-15 kg, og den jeg har hatt best erfaring med av 5-6 forskjellige merker. Hvis du ikke finner to katter fra samme kull du vil ha, går det helt fint å finne en i et annet. Kattunger blir bestevenner i løpet av 5 minutter.

Kjøp et klore-stativ/brett til dem. Det sparer møbler. Av leker elsker kattene mine en slags "pose" med øyner og hår man får kjøpt på meny. Den er det kattemynte i og er veldig populær. Leker trenger ikke være så dyrt. En pappbit festet i hyssing eller strikk, eller rett og slett en ølkork er geniale leker.

 

Kattungene burde du ha inne til de er kastrert/sterilisert. Spesiellt nå som det snart blir vinter. Har de ikke vært ute, veit de ikke hva de går glipp av. Orienterings-organet til katten utvikles ikke ordentlig før de er 7-8 mnd og de har lett for å rote seg bort. Dette dreit jeg meg ut på. Den ene kattungen hadde gått over veien til svigermor, men når han skulle hjem gikk han feil vei og havna nesten ute på hovedveien. Bare flaks at jeg fant han igjen.

 

Husk å kjøp kvalitetsfor fra dyrebutikk. Det sparer man penger på i lengden og du får en sunnere og penere katt.

 

Lykke til i hvertfall :) Det er utrolig mye gøy med katter.

Lenke til kommentar

Så nettop en katt bli påkjørt i 90km\t..

 

Ikke noe pent syn..

 

Jeg kjørte fra tromsø da jeg ser en katt står i veikanten på det andre kjørefeltet, og akkurat da en bil kjører der, så springer katten ut i veibanen, og blir klemt under hjulet..

 

jeg kjørte jo forbi "liket" rett etterpå.. og det så ut som en langhåret norsk skogskatt..

 

så om noen i området utenfor tromsø i 90 sonen i rettning mot vollan savner en slik katt, så be dem lete i veikanten... :/

Lenke til kommentar

Etter å ha ventet et par uker fikk jeg endelig kattungen hjem i dag. Han startet med å se seg nysjerrig rundt, for så å legge seg under senga mi. Der lå han i 5 min før han kom ut å ville leke. Etter å ha lekt i en times tid, samt tatt et par oppdagelsesturer rundt i det nye hjemmet, la han seg til å sove.

 

DSC01016.jpg

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
DSC01017.jpg

 

DSC01018.jpg

 

DSC01021.jpg

Endret av Luminoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...