Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får vise frem katten her i huset..

 

Vi hadde 1, da vi fikk 1 kattunge (fra noen andre folk..) så likte visst ikke den andre voksen katten dette så han forsvant etter 1 uke .. Den har nå vært borte i 6 uker (idag) :(

 

 

Det øverste bilde er den som forsvant..

Det nest øverste er katten som kommer inn her hver morgen for å stjele kattemat!

/!\ WANTED! /!\

 

De andre bildene er den nye katten..

post-140038-1190950389_thumb.jpg

post-140038-1190950401_thumb.jpg

post-140038-1190950417_thumb.jpg

post-140038-1190950428_thumb.jpg

post-140038-1190950443_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har kjøpt "precept feline growth formula" til kattene mine, der står det at jeg skal mate dem 20gram 3 ganger om dagen til den er 20 uker fra 20 uker til 1 år står det 30gram 2 ganger om dagen er det riktig? Mener og ha lest at maten skal være tilgjenglig hele tiden.

Den er spesial laget for kattunger til 1år, kjøpte den i en dyrebutikk.

Lenke til kommentar
Kanskje tenkt på å få meg katt, syns de er herlige dyr. Men lurte på om dere har noen nybegynnertips. Altså hvordan mat er best, innekatt eller utekatt, hvor mye tid må man bruke i starten osv.

9636981[/snapback]

Mat skal kjøpes på dyrebutikk eller dyrlege. Det du kjøper i matbutikken kan virke billige, men i realiteten er de dyrere og absolutt ikke bra for katten din. Kjøper du bra kvalitet driter katten mindre og absorberer mer næring av maten. En kattunge skal ha tilgang til tørrfor døgnet rundt. Gjør du dette fra den er liten, slipper du også å måle opp mat til den når den blir stor. :)

 

Innekatt eller utekatt kommer anpå hva du selv føler. Bor du i en by, er det greit å ha den inne. Da anbefaler jeg å ha to stk (pass på at de aldri har vært ute før, veldig viktig!) for at den ikke skal kjede seg ihjel. To fra samme kull eller på ca samme alder er best. Kattene trenger da mer aktivisering fra din side, men det er ikke akkurat avansert å leke med en katt. :wee: Skal du ha utekatt er det viktig å få den steriliser/kastrert når den er rundt 6 mnd. Dette er for at hannkatten ikke skal tisse på trappa til naboen og ta seg turer på flere uker. Hunkatter steriliserer man for at de ikke skal få kull. Synes du kattunger er søte, skaff deg heller en katt til når den første er voksen :) Katter trenger ikke ha unger for å trives. En katt som får 2-3 kull i året har ikke et bra liv, og vil dø fortere.

Har du en katt må du regne med å bruke litt tid på den. Men kattunger klarer somregel å leke med selgselv, så har du dårlig tid en dag, bare heng en leke i en snor i lufta i en dørkarm. Katten koser seg i flere timer :) Husk at hvis du jobber mye (over 8 timer hver dag) eller er mye borte, anbefaler jeg deg å skaffe to. En katt skal ikke slippes ut før den er kastrert/sterilisert. Det er også lurt å chipmerke den, jeg hadde mistet den ene katten min hvis jeg ikke hadde gjort det. Gjøres samtidig med kastrering.

 

Kommer ikke på mer i farta, spør hvis det er noe du lurer på :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette fokuset på spesialfôr kjøpt hos dyrlege og annen fancy mat :ermm:

 

Mine katter er nå 10 og 8 år, de har alltid fått vanlig mat fra butikken helt siden vi fikk dem, og de er de fysisk beste kattene jeg har sett! De har alltid hatt tørrfôr stående og ca 2 porsjoner våtfôr i uka, de elsker det sånn :love:

 

edit: våtfôret er også standard supermarked-kattemat

enda en edit: Begge er halvt utekatter

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Det er mennesker som klarer å leve på junk-food og cola, og som ser ut som sunnheten selv. Betyr det at det er sunt for alle?

 

 

Kattene mine får boksemat fra firstprice to ganger i uka som snacks. Det er bare et suplement, det er tørrforet som er viktig at har kvalitet.

Lenke til kommentar
Voksne katter klarer somregel å beregne mat selv. Kattunger skal ha tilgang til tørrfor hele døgnet for at du skal være sikker på at de ikke sulter. Kjøp en stor matskål og gi de tilgang til den døgnet rundt :)

9637134[/snapback]

Takk.

Men hva mener du med at dem beregner selv, at dem også skal ha full matskål hele tiden og ta fra den? eller at dem sier fra når dem er sultene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...