Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke dette med å kjøpe så små kvanta jeg?

 

 

Akkurat handla 10 kg til mine "små" hannkatter nå...  :roll:  Kanliksom ikke skjønneat det går så himla mye mat??  :whistle: (digre drågene av noen katter :p)

9274120[/snapback]

Kjøper vanligvis 15 kg, men de var tom for den jeg bruker så jeg kjøpte av et annet merke. Så ikke før jeg kom hjem hvor lite det var :( Har tre hankatter og en hukatt. Fyller opp matskålene dems (laget for mellomstore hunder) hvertfall en gang om dagen.

Men det er bedre at det går litt mye mat, enn å gi dem posjoner så de begynner å slåss og hive i seg maten. De er jo ikke overvektige og da ser jeg ikke på det som noe problem med fri tilgang til mat.

9275424[/snapback]

 

 

Kan de få fri tilgang på mat og fortsatt er fine i vekt, er det jo bare supert da! Mine må få tilmålt desverre... To av dem sluker maten om de får fri tilgang. :( Og når de få tilmålt, så maser de på mat hele døgnet istedet. Ganske slitsomt det der i grunn.

 

 

 

 

Hvordan har det seg at katten min slikker på armen min opptil flere minutter når hun først er igang? Hun har gjort det helt siden vi fikk henne som kattunge :ermm:

Er bare koselig når hun gjør det, men jeg syns det er veldig rart :hmm:

 

(Hunnkatt, sterilisert, 10 år gammel)

9275875[/snapback]

 

 

Aner ikke hvorfor de gjør sånn, men jeg tror det er at noen katter har større suttebehov enn andre. Vet at mange skylder dette på at kattene kan være tatt tidlig fra mora, men hos meg er det nok heller motsatt.

 

Lucifer sutter, tråkker, slikker, og koser seg så fort han får sjansen. Mora avvente han ganske tidlig (8 uker?), men tanta hans fikk kattunger som var 2 uker yngre enn han, så han gikk over til å die på henne, og det gjorde han iallefall til han var 16 uker gammel. (selv om ungene hennes var gitt vekk, så vedlikeholdt Lucifer melken hennes).

 

Så, vet ikke hvorfor.. Men de koser seg iallefall med det! Og det er jo søtt ;)

Lenke til kommentar
Katten min klarer seg heldigvis med fri tilgang. Problemet er at det gjør ikke hunden, så han prøver hele tiden å snike seg til kattematen.

Nå lå nettopp pusen min i fanget mitt i over en time. :wee:

9280610[/snapback]

 

 

Hva med å sette maten til pus opp i høyden? I leiligheta mi har jeg maten til kattene oppå kjøleskapet. Hos typen har vi det på ene kjøkkenbenken (som er avdelt fra der vi lager mat).

Lenke til kommentar

Katten min liker av ukjente grunner ikke å være oppe i høyden. Eneste stedene over bakkenivå han trives er oppå stolen, og i sengen min. Vi har vurdert å flytte maten og sengen til katten opp på rommet mitt, men det ser ut til at hunden sin interesse for kattemat har begynt å dabbe litt. Håper bare at han fortsetter å holde seg unna det når vi får ham over på rafôr. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er jo absolutt verdt å prøve det, spes siden dere skal gå over til det på hunden ;)

 

Jeg testet det på mine katter, men eldstemann sultestreiket i 2 uker (gikk ned 700 gram!) før jeg kastet inn håndkleet og ga han tørrfor igjen.. Den mellomste her hadde nok spist det, men sliter litt med å holde vekten på han, så tar ikke sjansen på at han skal bli undervektig igjen.. Yngstemann elsker rå mat. Men så spiser han alt som kan smake blod også da.. :p

Lenke til kommentar

Sonic har vært bort siden han fulgte meg til nattbussen på fredag. Idag skulle jeg gå til butikken for å sette opp lapper, men da jeg gikk forbi bakeriet så jeg en kjent liten katt på en plakat. :D Gikk rett opp for å hente meg og han kom løpende for å hilse på. :) Dama som hadde funnet han var lungeopperert og skulle holde seg langt unna katter, men Sonic fikk sove i senga hennes fordet :p Hadde ingen hentet han før torsdag ville han bli levert til dyrebeskyttelsen, så var flaks jeg så den lappen!

Lenke til kommentar

"Konvertere" utekatt til innekatt?

 

Har en skogkatt på ca 5 år, kastrert hann, som elsker å være ute og jakte.

Skal flytte til et sted med mye mer trafikk og står midt oppe i dilemmaet:

Holde ham inne, eller være livredd hver gang jeg slipper ham ut? :hmm:

Jeg liker ingen av alternativene :no:

 

Her jeg bor nå er det en del biltrafikk, men det er bare en hullete oversiktlig grusvei med lav fart, så det har ikke vært noe problem.

Hovedveien 300m unna har det ikke fristet så veldig å krysse siden det er godt jakkterreng midt i mellom.

På det andre stedet er det desverre motsatt :(

 

Noen som har erfaringer eller råd?

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar

Så lenge katten ser ut til å akseptere at han ikke får være ute går det bra. Det er noen katter som ikke kan bli innekatt, men det vil du legge merketil når den flyr på veggen. Hvis den skal bli inne må du hørge for å ha kattestativ (ikke stolpe), klorebrett, do og mye leker. Du må bruke litt tid på katten hver dag med å leke med den, siden den ikke får noen mental stimulering. Siden katten din er så gammel vil jeg ikke anbefale å skaffe en til katt for selvskap. Hvis du har plass og interesse hadde en kattegård vært yppelig for deg å bygge.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Kattefolk:

 

Jeg flytta nylig, og traff kjapt velkomstkomiteen: ei blid og hyggelig katt som holder til i nabolaget. Den stikker innom på besøk fra tid til annen, og fanger mus og sørger i det hele tatt for ro og orden her. Vet ikke hvem som eier den, og den er ikke merka på noe vis som jeg kan se.

 

Når den stikker innom for en liten prat har den det med å male så kraftig at den faktisk brekker seg/hoster, før den roer seg. I tillegg rister den på hodet, som om den skulle ha noe rusk i ørene eller noe. Jeg sjekka ørene, men kunne ikke se tegn på midd eller annet.

 

Katta er mildt sagt blid, og ser ut til å være i god form. Pratsom er den også. Det jeg undres på er denne brekningen. Første gang vi møttes tenkte jeg at det var klassisk hairball-hosting, men dette gjentar seg hver gang den er her.

Har noen av dere vært borti at kattene er så fornøyde med tilværelsen at de faktisk maler så voldsomt at de må hoste? Mistenker ellers noe luftveisgreier, men den har klare og fine øyne, og nesa er rein.

 

Liker ikke tanken på at katta går rundt og er maroder uten at noen gjør noe med det, så jeg har vurdert å "låne" den med meg til en dyrlege. Det vil jeg vente i det lengste med (med tanke på ulike konsekvenser av et besøk), skal først gjøre en solid innsats for å finne ut hvem den eier.

 

I mellomtiden tar jeg gjerne imot tips.

 

Edit: jeg tror det er en hunkatt, men den reagerer positivt på navnet Arne. Faktisk tror jeg den reagerer positivt på et hvilket som helst navn.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Pusene mine.

 

Den svarte pusen:

Nektet å drikke fra skål, uansett hvor mye vi jaget den fra bordet gikk den alltid opp igjen når den skulle drikke, og drakk vannet vårt. Så nå har den eget glass (som passer mere til hodeformen) i hjørnet av stuebordet. Pen katt med veldig mye personlighet. Mer enn noen katter jeg har hatt før.

 

Den lille katten:

Fikk vi i sommer. Vi hadde 2 dagers betekningstid før den ble avlivet, så vi tok den inn. Den er overnervøs, gjemmer seg ved den minste lyd. Samtidig er den også den største pøbelen som er i huset. Splitta personlighet? Den har forøvrig lært av den svarte at man drikker kun vann fra glass...

 

Bilde 4: første gang jeg lot de to kattene komme innpå hverandre. Det gikk fint og den svarte tok det overraskende fint.

post-76707-1188340794_thumb.jpg

post-76707-1188341091_thumb.jpg

post-76707-1188341258_thumb.jpg

post-76707-1188341269_thumb.jpg

post-76707-1188341283_thumb.jpg

post-76707-1188341305_thumb.jpg

post-76707-1188341332_thumb.jpg

Endret av JULINGiKAKE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...