Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Katter utgjør nok en betraktelig mindre trussel mot oss mennesker enn det en hund gjør. Hvor mange har blitt skambitt og alvorlig skadet eller drept av en katt? 

Snylter er nok bare grinete fordi naboens katt bæsjer i hagen hans.. 

 

Men joda, det er nok en god idé å sette bånd på alle rovdyr som utgjør en liten trussel mot noen små fugler og gnagere. Beste idéen jeg har hørt på lenge  :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, katter er ofte til plage for naboene - ihvertfall når katteholdet går over styr.

 

Det burde vært strengere regler for kattehold. Men jeg tror ikke vi bør begynne i den retningen som Snylter antyder. I motsetning til diverse andre land, så har vel vi ganske få problemer med at katter ødelegger alt for mye av dyrelivet ellers. (Vi har vel ikke mange rødlistede arter der katter er en stor enkelttrussel... finner ingenting ved googling av rødlista, katt og andre relevante søkeord.)

 

Regelverket burde vært utvidet med større krav til ansvarlig kattehold. Blant annet gjennom krav til ID-merking... det nærmer seg ønsketenkning, men det hadde også vært meget fint å få gjennom krav til kastrering av katter der man ikke planlegger avl.

 

Er det så vanskelig å se at katter faktisk kan være litt til plage? Gjør fra seg i sandkasser og blomsterbed. Markerer på ting på verandaen. Bråker og sloss. Desto flere katter i et område, desto mer må naboene tåle...

 

Jeg er drittlei av den ene ukastrerte hannkatten i nabolaget som ikke lar katten min være i fred.  :mad:

Lenke til kommentar

Skal vi ta hånd om alt som plager oss da? 

 

Jeg syns de måkene som driver og driter ned bilen min er irriterende. Eller skjæra som vekker meg tidlig på morgenen. Hva med biene som kommer hver gang man griller? Myggen dreper vi jo fra før... 

 

Enig i ID merking og kastrering/sterilisering av katter! Katten min er det, samme er naboens. Men begge krangler høylydt fra tid til annen.. 

Lenke til kommentar

Jeg tror du må forklare dette nærmere, for det er nok flere enn jeg som ikke skjønner noe. Skjer det i det hele tatt at katter plager mennesker? I så fall, hvordan skjer det? Og at katter "jager" hunder i bånd høres bare absurd ut.

At kattefolk ikke forstår at katter kan være til plage for andre mennesker overrasker meg ikke det minste.

 

Hva gjør de som plager andre mennesker?

Sniker seg inn i boliger, fyller sandkasser (du vet, slike barn pleier å leke i) med møkk, ødelegger lakken på biler når de klorer opp panser og tak, setter igjen en uutholdelig stank der de urinerer mm.

 

Er man så uheldig å kjøre på en katt er det også en lang vei å gå for å få erstattet eventuelle skader på kjøretøyet siden det ofte er vanskelig til umulig å spore opp eier.

 

For seks år siden ble min katt jaget av en løs schäfer. Det var med nød og neppe at han greide å redde seg opp i et tre. Det er dette som normalt skjer når løse katter og hunder treffer hverandre. At du greier å legge skylden på kattene for slike sammenstøt, virker litt partisk for å si det mildt.

Kan du forklare hva du her mener? Jeg legger da ikke skylden på katter for sammenstøt mellom løse katter og hunder, der må de nok anses å ha skylden sammen.

Derimot de psyko-kattene som plager hunder i bånd, da er det ene og alene kattens skyld når jeg slipper hundene etter.

 

Men jeg må jo innrømme at katter jager rotter og mus. Merkelig nok er de fleste mennesker bare glade for det. Dette er nok en sak som Dyrepolitiet ikke kommer til å gripe fatt i.

Det er nok det eneste positive de gjør også.

 

 

Katter utgjør nok en betraktelig mindre trussel mot oss mennesker enn det en hund gjør. Hvor mange har blitt skambitt og alvorlig skadet eller drept av en katt? 

Snylter er nok bare grinete fordi naboens katt bæsjer i hagen hans..

Vi holder oss til Norge, ikke sant?

Hvor mange mennesker har dødd de siste la oss si 20 årene etter angrep fra hund?

Svaret er 3.

I alle disse tilfellene har det vært polarhunder eller mikser av slike, der jaktinstinktet er svært fremtredende.

Vi har ca 500000 hunder i Norge. (2012)

 

Det er også folk som dør som følge av kattebitt, den siste saken jeg finner fra media er fra 2003 der en dame døde som følge av infeksjoner etter å ha blitt bitt av en katt.

 

Men joda, det er nok en god idé å sette bånd på alle rovdyr som utgjør en liten trussel mot noen små fugler og gnagere. Beste idéen jeg har hørt på lenge  :nei:

Det anslås at katter dreper 3,5 millioner fugler i Norge hvert år.

https://www.nrk.no/trondelag/_-katter-er-uonska-i-norsk-natur-1.10892310

 

I området her vet jeg med sikkerhet at katter har vært i reir med rødlistede fugler. (Fiskemåke)

 

 

Ja, katter er ofte til plage for naboene - ihvertfall når katteholdet går over styr.

 

Det burde vært strengere regler for kattehold. Men jeg tror ikke vi bør begynne i den retningen som Snylter antyder. I motsetning til diverse andre land, så har vel vi ganske få problemer med at katter ødelegger alt for mye av dyrelivet ellers. (Vi har vel ikke mange rødlistede arter der katter er en stor enkelttrussel... finner ingenting ved googling av rødlista, katt og andre relevante søkeord.)

Jeg mener man rett og slett må veie hensynet til fugler, vilt, reir og bo som viktigere enn friheten til noen kjæledyr og derfor rett og slett forby katter som flyr rundt fritt som de gjør i dag.

Kjæledyr er jo dyr mennesker har valgt å temme for å holde i fangenskap, dersom de ikke fungerer til dette bør det være relativt lett å sette en stopper for aktiviteten.

Dog er det enkelttilfeller der det kan være greit med jaktende katter, så som i forbindelse med gårdsdrift. For slik bruk bør det innvilges dispensasjon i den grad det er nødvendig.

 

 

Katter kan også trives utmerket godt som innekatter, disse er ikke et problem på samme måte som katter som flyr rundt hvor de vil.

Lenke til kommentar

Uten katter som farer rundt så kan vi bare velkomme pesten tilbake. Er det det du vil kanskje? Ikke nok død og fordervelse for deg?

Katter angriper sjeldent uprovosert så hvis ungen du lar løpe rundt uten tilsyn drar i halen på katten så er ett bitt og klormerker velfortjent, og i tillegg en meget god lærepenge om dyr generelt.

Enten så må kjerringa som ble bitt av en katt og døde ha vært veldig gammel, spesielt utsatt for infeksjoner pga helt urelaterte sykdom eller så kan hun rett og slett ha vært en idiot og ikke skjønt at når såret begynner å lekke og lukte så burde man ta seg en tur til legen. Du kan ikke sammenligne en bikkje, som kan rive istykker ett småbarn hvis de vil, med katter som i verste fall klorer og biter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten katter som farer rundt så kan vi bare velkomme pesten tilbake. Er det det du vil kanskje? Ikke nok død og fordervelse for deg?

Du tror altså at det er kattene som er årsaken til at vi ikke har slikt om dagen? Den var god.

Kanskje vi bare skal kaste ut vitenskapen og dra inn noen gærne kattekjærringer i stedet?

 

En begrenset kattebestand kan ha positiv effekt, men i dag er det rett og slett for mye av de svært mange steder.

 

Katter angriper sjeldent uprovosert så hvis ungen du lar løpe rundt uten tilsyn drar i halen på katten så er ett bitt og klormerker velfortjent, og i tillegg en meget god lærepenge om dyr generelt.

Akkurat som med hunder mener du ja?

 

Enten så må kjerringa som ble bitt av en katt og døde ha vært veldig gammel, spesielt utsatt for infeksjoner pga helt urelaterte sykdom eller så kan hun rett og slett ha vært en idiot og ikke skjønt at når såret begynner å lekke og lukte så burde man ta seg en tur til legen. Du kan ikke sammenligne en bikkje, som kan rive istykker ett småbarn hvis de vil, med katter som i verste fall klorer og biter.

Det er faktisk slik at man kan få svært alvorlige infeksjoner som følge av kattebitt, disse kan være livstruende uten tidlig behandling og dersom man er mer disponert for slikt enn andre.

 

Men det er jo ikke så nøye om folk dør hvis de har lettere for å bli syk enn andre, jeg ser det poenget altså.

 

Et bitt fra en katt kan være farlig, det kan gå relativt dypt.

 

At en hund kan rive i stykker en unge er irrelevant, hunder er i det minste ikke bestialske lystmordere slik de har blitt avlet frem gjennom noen hundre år.

Jada, noen hunder er individer som ikke passer inn i et moderne samfunn, og jeg mener man må ha gode muligheter til å regulere hundehold også.

 

Katter er derimot bestialske lystmordere, der fremelskes drapslysten til det sykelige.

Man lar de drepe 3,5 millioner (det er mange) fugler i året.

 

Det er en del regler for hundehold i Norge, pussig nok er det altså slik at kattehold fremdeles er nærmest helt uregulert.

Lenke til kommentar

Herregud så sensitive vi skulle være ovenfor hunder da. Poenget er at det er svært mange som er redde hunder, men veldig får som er redde katter. Om kattene sine sprell på vandring fører til store problemer så blir det regulert, men slik er det altså ikke i dag. Hunder er dog regulert, og da må vi forholde oss til det. Du vet, ikke slippe hunder løs etter andre dyr, for det er ulovlig. Slippe katten ut, det er lovlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror du må forklare dette nærmere, for det er nok flere enn jeg som ikke skjønner noe. Skjer det i det hele tatt at katter plager mennesker? I så fall, hvordan skjer det? Og at katter "jager" hunder i bånd høres bare absurd ut.

At kattefolk ikke forstår at katter kan være til plage for andre mennesker overrasker meg ikke det minste.

 

Hva gjør de som plager andre mennesker?

Sniker seg inn i boliger, fyller sandkasser (du vet, slike barn pleier å leke i) med møkk, ødelegger lakken på biler når de klorer opp panser og tak, setter igjen en uutholdelig stank der de urinerer mm.

 

Greit. Jeg skjønner at noen katter er et problem i noen sammenhenger. Men her bruker vi språket forskjellig. For meg er det en forskjell på å "plage" og "være en plage". Jeg hadde vanskelig for å se for meg en voksen mann som ble plaget av en sadistisk katt.

 

Kanskje det også er et språklig problem når du snakker om katter som "jager" hunder. Jeg har aldri sett det, men det er godt mulig katter kan plage hunder som står i bånd. For meg er ikke dette å "jage".

 

 

Er man så uheldig å kjøre på en katt er det også en lang vei å gå for å få erstattet eventuelle skader på kjøretøyet siden det ofte er vanskelig til umulig å spore opp eier.

 

Skulle vært interessant å vite hva slags lover du ville benytte for å få erstatning fra katteeieren, eller hvordan du i det hele tatt greier å legge skylden på katten.

Lenke til kommentar

Kan vi bare la Vær å svare vedkommende? Det er klart og tydelig at han bare har lyst til å spre kvalme i en ellers veldig koselig tråd. Hadde han hatt noen genuin interesse å diskutere dette så ville han lagd en egen tråd for det, men det er tydeligvis at man bare har lyst til å provosere katteeiere. Jeg biter ikke på. Fuck off.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan får jeg katta til å ta ormkuren sin? Jeg har prøvd å stappe den i leverpostei, jeg har prøvd å gi henne den som om jeg gir henne godteri, jeg har prøvd å mate henne med godteri og tabletten, men hu spytter den ut / kaster den opp. Hu er særdeles uvillig til å få i seg den lille pillen.

Lenke til kommentar

Hvordan får jeg katta til å ta ormkuren sin? Jeg har prøvd å stappe den i leverpostei, jeg har prøvd å gi henne den som om jeg gir henne godteri, jeg har prøvd å mate henne med godteri og tabletten, men hu spytter den ut / kaster den opp. Hu er særdeles uvillig til å få i seg den lille pillen.

Hold munnen åpen, slipp tabletten inn i munnen og masser/stryk halsen forsiktig til du trigger svelgeeffekten.

Lenke til kommentar

Jeg klippet det opp med en saks og blandet det i tørrforet. Fungerte greit nok det, selv om ikke alt ble spist på en gang.

 

Fant forøvrig ut at det var en bakterieinfeksjon på øyet, noe jeg forventet grunnet lukten. Helt vanlig pseudomonas-infeksjon. Nå må jeg bare trene meg på å kunne holde katten stille mens jeg drypper øyet.

Lenke til kommentar

 

Hvordan får jeg katta til å ta ormkuren sin? Jeg har prøvd å stappe den i leverpostei, jeg har prøvd å gi henne den som om jeg gir henne godteri, jeg har prøvd å mate henne med godteri og tabletten, men hu spytter den ut / kaster den opp. Hu er særdeles uvillig til å få i seg den lille pillen.

Hold munnen åpen, slipp tabletten inn i munnen og masser/stryk halsen forsiktig til du trigger svelgeeffekten.

 

Dette fungerer dårlig når katten ikke vil svelge. Pillen blir fort limt fast i ganen... 

 

Jeg er rimelig sikker på at man kan kjøpe ormekur i flytende form på sprøyte, ala Zoolac. Hør med dyrlegen din! 

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan får jeg katta til å ta ormkuren sin? Jeg har prøvd å stappe den i leverpostei, jeg har prøvd å gi henne den som om jeg gir henne godteri, jeg har prøvd å mate henne med godteri og tabletten, men hu spytter den ut / kaster den opp. Hu er særdeles uvillig til å få i seg den lille pillen.

Hold munnen åpen, slipp tabletten inn i munnen og masser/stryk halsen forsiktig til du trigger svelgeeffekten.

Dette fungerer dårlig når katten ikke vil svelge. Pillen blir fort limt fast i ganen...

 

Jeg er rimelig sikker på at man kan kjøpe ormekur i flytende form på sprøyte, ala Zoolac. Hør med dyrlegen din!

Funket helt fint med flere katter for meg. Hell litt vann nedi samtidig om du tror det setter seg fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...