Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verdt å få sjekket opp i mtp. den andre katten din i hvert fall. Hva med rottegift? Kan det ha vært det?

 

Ja jeg får ikke helt ro i kroppen. Vetrinæren sa at dette var VELDIG uvanlig hos en så ung katt og jeg er ekstremt nysgjerrig på hva den kan ha fått i seg.

 

Borte er den og jeg får den heller ikke tilbake naturligvis, men om sneglegift også er farlig for katter aner jeg ugler i mosen ja - og det bør absolutt finnes ut av. :(

 

Skeptisk til å slippe ut søstra hans og nå ja.. :sick:

 

Edit: rottegift er alltid en mulighet, men jeg tviler fordi den stort sett kommer i fast form. Katter vet som oftest å styre unna.. Jeg har mer troa på noe flytende som kan ha satt seg i pelsen som den senere har forsøkt å vaske vekk.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Står her at det ikke skal være skadelig for dyr: https://sites.google.com/site/tipsombrunskogsnegler/spoersmaal-og-svar/er-nemaslug-farlig-for-fugler-pinnsvin-grevling-hunder-og-barn

 

Katten har ikke fått flåttmiddel i nakken i det siste? Har hørt om katter som strøyk med pga flåttmiddel beregnet på hunder.

ok.

 

Nei ikke fått middel i år - ikke vært noe flått her :sick:

 

Skal ned å snakke med vetrinær imorra..hente buret osv...hadde virkelig vært interessant med en obduksjon.

:shrug: ...betaler med glede om det hadde gitt svar. Mulig det er for sent siden den ble avliva idag.

Lenke til kommentar

Hei folks, gidder ikke lage en egen tråd for dette men spør her i håp om noe tips.

 

Jeg har en katt som får helt ekstremt mye flått!!

 

Det er veldig mye høyt gress, busker og kratt i området her, og det virker som om katten gjør gjør alt den kan for å få mest mulig flått..

 

Og jeg vet det fins "flått-bånd" til hunder, så det jeg lurer på er; Fins det noe lignende for katter? Eller er dette et problem jeg aldri vil bli kvitt?

 

Grunnen til at jeg spør er ikke fordi jeg er lat, heller fordi katten blir UTROLIG vrang når jeg skal fjerne det på vanlig måte.. Har merket at det er mye mer flått i år enn andre år også..!

 

Takk!

Katta her i huset har fått et slik halsband, som mutter kjøpte på dyrebutikken tilkobla smådyrklinikken her. I tillegg fikk hu resept på dråpene, men vi har ikke brukt dem så langt.

Lenke til kommentar

Kondolerer so mykje, Countryman. 

 

Ein ting slo meg, hadde det vore ein ide å la søstra få sjå kroppen hans, berre for at ho skal få med seg at han er død, og ikkje leiter rundt om kring i huset etter han? Viss det er mogleg sjølvsagt. Eller er det kanskje ein teit ide? 

Takk for det.

Åååååh jeg vet ikke - det har muligens noe for seg, har ikke tenkt på det og tror nok ikke matfar orker å se den selv heller  :no: 

Måtte si til dem igår at jeg håpa jeg slapp å se ham når jeg kommer for å hente buret idag. Sånn jeg er :(

 

Søstra er i toppslag ho altså, merker ingenting på ho nå. Hopper og spretter lystig rundt meg uansett hvor jeg går, men ikke mer enn vanlig heller. Helt normal :wee:

 

Kondolerer.

Er alltid vondt å miste familiemedlemmer, tobeinte og firbeinte.

Takk for det.

Lenke til kommentar

Kondolerer så mye, Countryman. :( Det var en trist nyhet. :cry:

 

Jeg har heller ikke forsikring, og betalte flerfoldige tusen for at de skulle ta seg av pusegutten min som gikk bort i fjor. Jeg er blakk så det holder, men det stopper meg ikke fra å hjelpe dyrene mine når de trenger det. Er det krise, så er det ikke verre enn å be om avbetaling. Bryr klinikken seg om dyrets vel og ve, aksepterer de det.

 

Det som dog sjokkerte meg den skjebnesvangre søndagen, var at dyrlegen spurte om ikke jeg kunne vente til mandag. Katten hadde ikke klart å drite på flere dager, var full i blod, og det sto en svulst ut av baken hans. Ikke faen om jeg skulle la ham lide en ekstra dag. Ble rimelig satt ut. Har ikke altfor stor lit til den dyrlegen lenger, dessverre.

Lenke til kommentar

Katten stakk nettopp av med en kyllingvinge og svelgte den såklart helt, altså med ben og hele pakken. Bør vi være bekymret? noen som har erfaring? 

 

Jeg har mange ganger sett min katt spise fugl og mus. Det hender han sluker dem hele, og det er kanskje på linje med å svelge en kyllingvinge. Som regel går det bra.

 

Men for et par år siden hadde han gapt for høyt. Han virket syk og lå med bakenden av kroppen skutt oppover. Det var nok et fugleben som  hadde satt seg på tvers et sted. Han freste og slengte ut en klo hvis jeg børstet ham og kom borti buken. Men det gikk også over etter et par dager

Lenke til kommentar

Det går nok bra. Det å spise en kyllingvinge fra tallerkenen din og det å spise småfugl og mus blir ikke det samme, hunder og katter skal ALDRI ha ben som er blitt varmebehandlet pga at de kan knekke mye enklere til små "splinters" (små, spisse kanter) som kan sette seg fast i dyret ditt sin hals. Skal du gi dyret ditt ben må det være rått.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Det går nok bra. Det å spise en kyllingvinge fra tallerkenen din og det å spise småfugl og mus blir ikke det samme, hunder og katter skal ALDRI ha ben som er blitt varmebehandlet pga at de kan knekke mye enklere til små "splinters" (små, spisse kanter) som kan sette seg fast i dyret ditt sin hals. Skal du gi dyret ditt ben må det være rått.

 

Ja det var dette jeg så etter litt søking også. Det gikk ikke galt i svelget iallefall så håper det holder seg helt og at han får det ut igjen...

Lenke til kommentar

Er det noen som har en mening om denne situasjonen - "reise fra katt i ferien"

 

Min situasjon:

-Katten har chip-katteluke slik at den bestandig kan komme inn og ut og gjøre som den vil.

-Nabo kommer inn 1 gang pr. dag og bytter ut vann og sørger for at matskåla er full - eventuelt også hilser på katten om den har lyst til å bli hilsa på.

 

Tid borte - litt over 2 uker.

 

Jeg har gjort det på denne måten tidligere og det har fungert fint, men da har jeg hatt 2 katter og de har hatt selskap i hverandre. Nå har jeg bare 1, og den er veldig sosial - så jeg er litt i tvil.

En mulighet er å ta den til et kattehotell, men jeg tviler på at det er en bedre løsning for katten.

 

Så hva synes dere - er det akseptabelt å reise fra katten i min situasjon? Min mening er at det er ok.

Lenke til kommentar

Etter hva du nevner her, så tror jeg dette skal gå veldig fint. Et kattehotell kan være både og, noen katter vil kanskje oppleve det som mer stressende og at den i tillegg er borte fra kjente omgivelser vil kanskje bidra enda mer til dette. Så jeg tror neppe du har noe å bekymre deg over. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har en mening om denne situasjonen - "reise fra katt i ferien"

 

Min situasjon:

-Katten har chip-katteluke slik at den bestandig kan komme inn og ut og gjøre som den vil.

-Nabo kommer inn 1 gang pr. dag og bytter ut vann og sørger for at matskåla er full - eventuelt også hilser på katten om den har lyst til å bli hilsa på.

 

Tid borte - litt over 2 uker.

 

Jeg har gjort det på denne måten tidligere og det har fungert fint, men da har jeg hatt 2 katter og de har hatt selskap i hverandre. Nå har jeg bare 1, og den er veldig sosial - så jeg er litt i tvil.

En mulighet er å ta den til et kattehotell, men jeg tviler på at det er en bedre løsning for katten.

 

Så hva synes dere - er det akseptabelt å reise fra katten i min situasjon? Min mening er at det er ok.

Vi pleier legge frem forsikringsbevis og forsikre oss om at personen som ser til katten kan ta den med til dyrlege om nødvendig. Ellers ser jeg ikke noe problem. Det er slik de fleste gjør det, som har mulighet til at noen kommer innom, og jeg er enig i at kattehotell er en dårligere løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt at dette har vært ok - og det var greit å få det bekreftet, takk skal dere ha :)

Ja den har jo 100% fri flyt inn og ut og bestandig mat og vann.

 

I tillegg har jeg (mohahaha) ip-kameraer i huset - en peker ned i matskåla + en som peker mot favoritt-soveplass slik at jeg kan følge med på den mens jeg reiser :)

(Naboen vet om dette)

 

Hotell tror jeg bare blir stress ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...