Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorry, jeg løy. Det var ikke én spissmus. Det var en spissmus og en vanlig mus.. + en på dørmatta, en ved bilen og en i gresset. På samme kveld/natt. WTF.

 

Slikt går i perioder.

Hos meg kan katta plukke alt som er i en kortere tidsperiode, si i en ukes tid. Så kan det gå mange måneder før hu gidder å jakte igjen..

 

Hos meg blir heldigvis alle bytter fraktet til en fast plass hver gang, uti gangen ved døra. Behøver da aldri frykte å få slikt i senga heldigvis.

-Likevel vil jeg ikke ha en katt i senga som nylig har svelget et ekorn, og holder da soveromsdøra lukket i minst en uke etterpå for å sikre at jaktperioden en over.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Har dere tenkt over hvilken fare disse dyrene utgjør for sårbare ville dyr og fugler?

 

Det er merkverdig at man må ha bånd på hunder for at de ikke skal forstyrre fugler, vilt, reir og bo mens katter kan fly rundt helt ukontrollert.

Nå er det vell mest pga mennesker en har bånd på hund, ute i villmarken kan de jo gå uten.

Lenke til kommentar

 

Har dere tenkt over hvilken fare disse dyrene utgjør for sårbare ville dyr og fugler?

 

Det er merkverdig at man må ha bånd på hunder for at de ikke skal forstyrre fugler, vilt, reir og bo mens katter kan fly rundt helt ukontrollert.

Nå er det vell mest pga mennesker en har bånd på hund, ute i villmarken kan de jo gå uten.

 

Nei.

Båndtvang i perioden 1. april til og med 20. august er begrunnet i at man vil beskytte vilt, fugler, reir og bo.

Dette taler igjen for at denne båndtvangen er viktigere å følge i marka enn i byen.

 

Noen kommuner styrt av politikere med ekstrem trang til å forby, kontrollere osv har også innført lokale båndtvangregler for resten av året.

Lenke til kommentar

 

 

Har dere tenkt over hvilken fare disse dyrene utgjør for sårbare ville dyr og fugler?

 

Det er merkverdig at man må ha bånd på hunder for at de ikke skal forstyrre fugler, vilt, reir og bo mens katter kan fly rundt helt ukontrollert.

Nå er det vell mest pga mennesker en har bånd på hund, ute i villmarken kan de jo gå uten.

 

Nei.

Båndtvang i perioden 1. april til og med 20. august er begrunnet i at man vil beskytte vilt, fugler, reir og bo.

Dette taler igjen for at denne båndtvangen er viktigere å følge i marka enn i byen.

 

Noen kommuner styrt av politikere med ekstrem trang til å forby, kontrollere osv har også innført lokale båndtvangregler for resten av året.

 

 

 

 

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunder volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeeieren skal dessuten sørge for at hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Hundeeieren skal blant annet  sørge for å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

 

Ser ut som trygghet for mennesker står ganske sentralt.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Har dere tenkt over hvilken fare disse dyrene utgjør for sårbare ville dyr og fugler?

 

Det er merkverdig at man må ha bånd på hunder for at de ikke skal forstyrre fugler, vilt, reir og bo mens katter kan fly rundt helt ukontrollert.

Nå er det vell mest pga mennesker en har bånd på hund, ute i villmarken kan de jo gå uten.

 

Nei.

Båndtvang i perioden 1. april til og med 20. august er begrunnet i at man vil beskytte vilt, fugler, reir og bo.

Dette taler igjen for at denne båndtvangen er viktigere å følge i marka enn i byen.

 

Noen kommuner styrt av politikere med ekstrem trang til å forby, kontrollere osv har også innført lokale båndtvangregler for resten av året.

 

 

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunder volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeeieren skal dessuten sørge for at hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Hundeeieren skal blant annet  sørge for å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.[/size]

 

Ser ut som trygghet for mennesker står ganske sentralt..

 

Så kommer han med et sitat som ikke har noe som helst med båndtvang å gjøre..

 

Men her også er det ganske interessant hvordan katter kan gjøre som de vil og katteeieren aldri holdes ansvarlig..

Lenke til kommentar

 

 

Så kommer han med et sitat som ikke har noe som helst med båndtvang å gjøre..

 

Men her også er det ganske interessant hvordan katter kan gjøre som de vil og katteeieren aldri holdes ansvarlig..

 

 

What, klart det har noe med båndtvang å gjøre, her er hele teksten: 

 

 

 

Båndtvang og løse hunder

Lov om hundehold av 4. juli 2003 nr. 74 (hundeloven) stiller i § 3 et generelt krav til aktsomhet for hundeiere: En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunder volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeeieren skal dessuten sørge for at hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Hundeeieren skal blant annet  sørge for å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Så kommer han med et sitat som ikke har noe som helst med båndtvang å gjøre..

 

Men her også er det ganske interessant hvordan katter kan gjøre som de vil og katteeieren aldri holdes ansvarlig..

 

 

What, klart det har noe med båndtvang å gjøre, her er hele teksten:

 

Du må forstå forskjellen på hundelovens generelle regler om hundehold og båndtvangen dersom du skal komme lenger i denne sammenheng.

Hundelovens §3 sier ikke noe som helst om båndtvang, den angir bare generelle aktsomhetskrav.

 

Ja, man skal utvise aktsomhet og sørge for at hunden ikke er til urimelig ulempe for andre, at den ikke farer mot, hopper på eller sperrer for andre mm.

Dette kan man utmerket godt løse uten bruk av bånd.

 

Båndtvang har vi fra 1. april til og med 20. august for å beskyttet vilt, fugler, reir og bo.

Utover dette har vi ikke noen generell båndtvang i Norge, og hunder kan da gå løst så lenge de følges og kontrolleres på aktsomt vis.

 

Samtidig kan altså bestialske lystmordere av noen kjæledyr fly rundt og drepe det de vil av fugler og vilt helt uten at det reageres på det.. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du må forstå forskjellen på hundelovens generelle regler om hundehold og båndtvangen dersom du skal komme lenger i denne sammenheng.

Hundelovens §3 sier ikke noe som helst om båndtvang, den angir bare generelle aktsomhetskrav.

 

Ja, man skal utvise aktsomhet og sørge for at hunden ikke er til urimelig ulempe for andre, at den ikke farer mot, hopper på eller sperrer for andre mm.

Dette kan man utmerket godt løse uten bruk av bånd.

 

Båndtvang har vi fra 1. april til og med 20. august for å beskyttet vilt, fugler, reir og bo.

Utover dette har vi ikke noen generell båndtvang i Norge, og hunder kan da gå løst så lenge de følges og kontrolleres på aktsomt vis.

 

Samtidig kan altså bestialske lystmordere av noen kjæledyr fly rundt og drepe det de vil av fugler og vilt helt uten at det reageres på det.. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor det er slik.

 

 

Poenget er at loven omhandler i stor grad sikkerheten til mennesker, men altså jeg trenger ikke diskutere dette noe mer jeg. Det står ganske svart på hvit, båndtvang eller ikke hunder skal skjermes for mennesker i all hovedsak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere tenkt over hvilken fare disse dyrene utgjør for sårbare ville dyr og fugler?

 

Det er merkverdig at man må ha bånd på hunder for at de ikke skal forstyrre fugler, vilt, reir og bo mens katter kan fly rundt helt ukontrollert.

 

Har dere tenkt over hvilken fare ville dyr og fugler utgjør for sårbare katter?

 

Rev og gaupe trenger jeg knapt nevne. Mindre kjent er det kanskje at måker, skjærer og kråker gjør sitt beste for å gjøre livet surt for katter. Her i strøket er det dessuten en gråtrost som stadig er på krigsstien og angriper kattene.

 

Det er merkverdig at man må ha bånd på hunder for at de ikke skal forstyrre katter, mens rev, måke og trost kan fly rundt helt ukontrollert.

 

Men fra delvis spøk til alvor: Et visst antall fugler blir drept av dyr og rovfugler. Vet noen hvor mange av dem som blir tatt av katter? Jeg har sett anslaget 2 prosent. Jeg vet ikke om det er riktig, men i så fall har jeg vanskelig for å se på dette som noen økologisk katastrofe.

 

Samtidig kan altså bestialske lystmordere av noen kjæledyr fly rundt og drepe det de vil av fugler og vilt helt uten at det reageres på det.. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor det er slik.

 

Og det blir enda verre hvis vi tenker på det som er hovedviltet for katter, nemlig rotter og mus.  Over flere tusen år har det gang på gang vist seg at katter er helt ødeleggende for rottebestanden. Likevel gjør ingen noe med det. Og tenk på alle loppene og bakteriene som følger med rottene. Har ikke disse også livets rett? Her er det mye å ta tak i for folk som vil forbedre verden.

Endret av LangtGjesp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mest sannsynlig øyekatarr. Hvis det er ved punktet hvor øyet er hovent og det er masse gugge overalt så burde du skaffe salve + krage (for ellers vil ikke pus la øynene være i fred, og det er best at øyet får være i fred da det da vil bli friskere fortere).

Til en annen gang: så fort du ser symptomer på øyekatarr, som gugge, hovenhet eller irritasjon så lag en stor, sterk skvett med camomillete som du lar avkjøles for så å vaske øyene med det. Gjør det to ganger daglig og du kan avverge ett ''øyekatarr-angrep''. Ett lite tips jeg fikk fra dyrlegen siden jeg tok med pus til legen for øyekatarr for 4 eller 5 gang det året (kun ene pus som får det hele tiden, hun er nok bare genetisk uheldig). Etter jeg begynte å gjøre det så har jeg ikke gått til dyrlegen overhode for øyekatarr :D

Lenke til kommentar

Er nok katarr ja. Det begynte jo nokså uskyldig, så vi tørket og skylte øynene med saltvann-øyendråper for å fjerne hår slik som tidligere. Men nå i det siste så kom plutselig lukten og den mørke fargen, så da gjorde jeg en amatørdiagnose med at det er en infeksjon. Hun er nå ihvertfall kvikk, blid og sulten, så kanskje jeg er litt mer engstelig enn det jeg bør være, men i hindsight så burde hun vært hos dyrlegen tidligere.

 

Jeg kunne nok prøvd noen kjerringråd om jeg ikke var så engstelig for katten. Neste gang det er noe mildt så kan jeg prøve meg frem, men akkurat nå så vil jeg helst at katten skal ha det fint.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Øyekatarr er ubehagelig men ikke vondt. Kan føre til komplikasjoner hvis man bare lar det være, men det virker ikke som om du har noen intensjoner med å bare la det være så pus har det nok OK :) Hvis du er veldig engstelig og har camomillete så kan du prøve å hjelpe pus med å starte å vaske øynene deres. Er ubehagelig med masse gugge i øyet, hadde det selv da jeg var tenåring med søsken på samme alder og alle skulle absolutt låne eyeliner av meg :p

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall godt å høre at det ikke er så fryktelig ille. Jeg kan se hva vi har i skapene, og lese litt om hva jeg kan gjøre i mellomtiden. Hadde sikkert ikke vært så dumt å vaske øynene akkurat nå, slik at det ihvertfall er rent og fint frem til vi kan få tak i antibiotika.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Poenget er at loven omhandler i stor grad sikkerheten til mennesker, men altså jeg trenger ikke diskutere dette noe mer jeg. Det står ganske svart på hvit, båndtvang eller ikke hunder skal skjermes for mennesker i all hovedsak.

Du forstår virkelig ikke du.

 

Nei, hunder skal ikke skjermes for mennesker i all hovedsak.

Hunder skal kunne omgås mennesker på et normalt vis uten å påføre disse urimelig ulempe, i tilfeller dette ikke er nødvendig skal mennesket skjermes mot hunden.

 

Pussig nok kan fortsatt katter fly rundt fritt og plage både mennesker og dyr.

 

Her om dagen opplevde jeg en katt som jagde etter hundene mine også. Men det gikk greit da jeg slapp hundene, da fikk pipa fort en annen låt.

Lenke til kommentar

 

Poenget er at loven omhandler i stor grad sikkerheten til mennesker, men altså jeg trenger ikke diskutere dette noe mer jeg. Det står ganske svart på hvit, båndtvang eller ikke hunder skal skjermes for mennesker i all hovedsak.

Du forstår virkelig ikke du.

 

Nei, hunder skal ikke skjermes for mennesker i all hovedsak.

Hunder skal kunne omgås mennesker på et normalt vis uten å påføre disse urimelig ulempe, i tilfeller dette ikke er nødvendig skal mennesket skjermes mot hunden.

 

Pussig nok kan fortsatt katter fly rundt fritt og plage både mennesker og dyr.

 

Her om dagen opplevde jeg en katt som jagde etter hundene mine også. Men det gikk greit da jeg slapp hundene, da fikk pipa fort en annen låt.

 

 

Jeg forstår ikke? Du snakker jo om ting jeg ikke sier. Det eneste jeg sier er at i loven står sikkerhet og trygghet for mennesker sentralt. 

 

Ja ikke sant, for nå klager du på katten men så slapp du med vilje hunden din på de. Nesten som en burde melde det inn, det er jo kommet dyrepoliti nå til dags... Nei her kommer dobbelt moralen godt frem ja... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pussig nok kan fortsatt katter fly rundt fritt og plage både mennesker og dyr.

 

Her om dagen opplevde jeg en katt som jagde etter hundene mine også. Men det gikk greit da jeg slapp hundene, da fikk pipa fort en annen låt.

 

Jeg tror du må forklare dette nærmere, for det er nok flere enn jeg som ikke skjønner noe. Skjer det i det hele tatt at katter plager mennesker? I så fall, hvordan skjer det? Og at katter "jager" hunder i bånd høres bare absurd ut.

 

For seks år siden ble min katt jaget av en løs schäfer. Det var med nød og neppe at han greide å redde seg opp i et tre. Det er dette som normalt skjer når løse katter og hunder treffer hverandre. At du greier å legge skylden på kattene for slike sammenstøt, virker litt partisk for å si det mildt.

 

Men jeg må jo innrømme at katter jager rotter og mus. Merkelig nok er de fleste mennesker bare glade for det. Dette er nok en sak som Dyrepolitiet ikke kommer til å gripe fatt i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...