Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Ramlet over Orijen når jeg stresset meg gjennom siste rest av julehandel... klarte ikke la vær - måtte se om dette var noe for pusen her, og handlet litt regional red.

 

Førsteinntrykket er knallgodt. Lukter jo mat - skikkelig kjøtt, ikke fæl kattemat. Katten grommet seg skikkelig. Så godt syns hun det var at hun tydelig ville ha det for seg selv, og så seg over skuldren for å se at hun fikk det for seg selv. (Uvant, hun vet jo at jeg lar henne spise i fred.) 

 

Hun er veldig kresen, og viser det tydelig når noe faller i smak. Det blir spennende å se om hun klarer å regulere inntaket litt bedre selv, med Orijen enn med Specific. Hun har blitt veldig innekatt helt av seg selv, og siste vinter la hun på seg vel mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Anaio, du sier at merker som RC, Hill's osv. er overpriset dritt, men har du sett prisene på Orijen? Det er latterlig dyrt, mye dyrere enn de andre. 1500 kroner for 18 kilo med kattemat.

 

Salvesen., du finner Orijen på Animail.no.

Kattene spiser mindre av Orijen enn av RC/Hills/etc fordi et høyere protein- og fettinnhold gir raskere og lengre metthetsfølelse. Katter spiser ikke på mengde, men i hovedsak på proteininnhold, og ulike proteiner gir ulik respons (f.eks er animalske bedre enn vegetabilske). Men om du mener det er teit av meg å betale for at kattene mine skal få korrekt ernæring, får det være din sak...

 

 

Det er jo bare å sammenlikne innholdsfortegnelsen til de forskjellige merkene. Orijen er jo faktisk mat som passer til en kjøtteter.

 

Eksempel: 

 

Orijen: 

Fersk hel laks (14 %), fersk hel sild (12 %), tørket laks (12 %), tørket sild (12 %), tørket pollock (12 %), fersk hel flyndre (3 %), fersk beinfri gjørs (3 %), fersk beinfri gjedde (3 %), fersk beinfri sik (3 %), lakseolje (3 %), sildeolje (3 %), kikerter, røde linser, grønne erter, ertefiber, rapsolje, alfalfa, kelp, gresskar, butternutsquash, spinat, gulrøtter, epler, pærer, tranebær, cikoriarot, løvetannsrot, kamille, peppermynteblad, ingefær, kummin, gurkemeie, nyper, frysetørket sild, frysetørket lysing, frysetørket flyndre.

 

 

RC:

Tørket fjørfeprotein, mais, hvete, vegetabilsk proteinisolat*, animalsk fett, maisgluten, ris, vegetabilske fibre, hydrolysat av animalsk protein, hvetemel, mineralsalter, sikorifiber, fiskeolje, soyaolje, psylliumfrø og -skall, frukto-oligo sakkarider, hydrolysert gjærekstrakt (kilde til mannan-oligo-sakkarider), boragoolje (0,1%), hydrolysat av krepsdyr (glukosaminkilde), tagetes erecta ekstrakt (luteinkilde), hydrolysat av brusk (kondroitinkilde). *L.I.P.: Utvalgte proteiner som utnyttes meget godt av kroppen.

 

 

Hills:

Grovmalt ris, torkat kyckling- och kalkonprotein, grovmald majs, majsglutenmjöl, animaliskt fett, torkade hela ägg, vegetabilisk olja, digestiv, torkat tonfiskprotein, kaliumklorid, DL-metionin, salt, kalciumkarbonat, extrakt av rosmarin.

 

 

Det er jo ikke rart i at Orijen er noe dyrere enn de andre merkene. Jeg har vært gjennom en del merker nå og må si at Orijen er den jeg er mest fornøyd med. Hills sin sensitive skin var fin for pelsen hennes, men må si at jeg har lyst til å betale litt mer for et skikkelig fôr. Ideelt sett burde man kanskje laget det selv.

 

Her bør man også ha med det naturlige alternativet, det alternativet som ikke er varmebehandlet.

Både for katter og hunder finnes det svært få grunner til å varmebehandle maten.

 

http://vomoghundemat.no/no/produkter/riktig-kattemat/

KYLLING OG LAKS

 

Ingredienser: Kylling (hals, hjerte, krås) og storfelever og laks

 

Næringsinnhold (analytiske bestandeler)

 

Aske 4 %

Fett 10%

Protein 15%

Kalsium 0,9%

Fosfor 0,5%

Vann maks 71%

 

 

Produktet er ikke tilsatt vann. Energi: ca 1500 kcal/kg

Lenke til kommentar

Her bør man også ha med det naturlige alternativet, det alternativet som ikke er varmebehandlet.

Både for katter og hunder finnes det svært få grunner til å varmebehandle maten.

 

http://vomoghundemat.no/no/produkter/riktig-kattemat/

KYLLING OG LAKS

 

Ingredienser: Kylling (hals, hjerte, krås) og storfelever og laks

 

Næringsinnhold (analytiske bestandeler)

 

Aske 4 %

Fett 10%

Protein 15%

Kalsium 0,9%

Fosfor 0,5%

Vann maks 71%

 

 

Produktet er ikke tilsatt vann. Energi: ca 1500 kcal/kg

 

 

Ikke verst! Har du erfaring med det i form av kattemat? Og vet du sånn omtrentlig pris på det? 

Lenke til kommentar

Kan bengaler bli så store altså? Noen som vet hva som er den største katterasen man får tak i her til lands?

i følge wiki iallefall:p

 

Vår katt er veldig tynn, er vell ikke fett på han kun muskler:P Han er veldig aktiv og mye ute. Hadde han vært inne katt tror jeg han hadde vert tung og feit, spiser alt han kommer over :) 

Lenke til kommentar

 

 

Kan bengaler bli så store altså? Noen som vet hva som er den største katterasen man får tak i her til lands?

i følge wiki iallefall:p

 

Vår katt er veldig tynn, er vell ikke fett på han kun muskler:P Han er veldig aktiv og mye ute. Hadde han vært inne katt tror jeg han hadde vert tung og feit, spiser alt han kommer over :)

Katten vår er på hotell for øyeblikket. Sist hun var der, ble hun skikkelig feit. Spent på å se hvordan det går denne gangen, med tanke på at vi er borte i to uker. Hun er også mye ute når hun er hjemme, så det har vel noe med at de ikke er så aktive på hotellet.

Skogskatten til søsteren min har blitt skikkelig tynn, håper det bare er en ormekur som skal til for å få han på rett kjøl igjen :hm: han spiser normalt og er mye ute..

 

Gaupe hadde vært sykt tøft! Men det var det med å få tak i en da..

Lenke til kommentar

En ting jeg alltid har lurt på, er hvorfor katten min ikke reagerer i det hele tatt foran et speil? Når jeg holder han foran et stort speil så ser han bare dumt på det, som om det var en vegg. Skjønner han ikke at det er han selv eller hva er greia?

 

Det er ikke lov å ta ville dyr i fangenskap i Norge.
Det betyr at du ikke kan eie ei gaupe.


Veldig synd egentlig, hadde vært dritkult å ha en!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...