Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre nå i vinter med katten, om jeg skal holde henne inne eller la henne gå ut. Tenker da på om kulden kan være farlig. Etter min lesning er det frysepunkt som er grensa, men de jeg kjenner sier de slipper ut katten hver vinter og har alltid gjort det.

 

Har også tenkt på det å bygge et lite hus for henne ute, med isoporisolering. Men et problem kan jo bli at andre katter tar over det, da det løper en del katter rundt om kring her. Katten er også underdog her, og har ikke territorium på min eiendom en gang. Hun ble angrepet i sommer så jeg måtte kjøre henne til smådyrsklinikken og etter det har hun vær mindre interessert i å gå ut, og er veldig varsom (freser til alle katter). Men hun liker å være ute, er vel heller det at hun ikke kommer overens med de andre kattene som var her fra før.

 

Så vet ikke jeg, det optimale tenker jeg hadde vært et lite isolert hus som hun kan søke ly og varme i, med en døråpner i form av halsbånd med brikke eller noe sånt. Men sistnevnte kan være veldig dyrt så vidt jeg vet. Ihvertfall det jeg har funnet.

 

 

Noen tips f.eks. for at andre katter ikke skal stjele huset til katta mi? Hva gjør dere om vinteren?

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Noen som bruker dyrekassen.no? Gode erfaringer? Utrolig mange merker å velge i mellom! Noen som vet hvilke som er "best" og har mest kvalitet på produktene sine? 

 

Vi har to katter, en bengal og en "gateblanding". Bengalen spiser alt utenom tørrfor, denne går til nøds. Men han kaster den ofte opp. Vi bruker royal cainine tørrfor tror jeg, og kjøper våtmat på butikken. Men tror vi må gå over til kun våtmat da han er litt tynn og kaster ofte opp tørrforen. Gatemixen spiser dog tørrfor som om det var snop og er rund som en ball.. 

 

Så noen tips til våtmat som er god? 

Lenke til kommentar

Salvesen., ikke kjøp våtfôr i matbutikken. Det er ikke noe bedre enn tørrfôr fra matbutikken. Våtfôret du får fra kjente merker som Hill's, RC, Yarrah - (veldig god pris), osv. er mye bedre for katten, og ikke så dyrt hvis du bestiller på nett. Jeg ville anbefalt deg det. Angående tørrfôr, kan du bestille prøver enten på nett (i lag med andre varer) eller i dyrebutikken.

 

En nettbutikk jeg kan anbefale for overnevnte merker er Animail.no. Et litt billigere, men fremdeles veldig bra tørrfôr kan du bestille fra Nettdyret.no, og der får du alle slags typer til forskjellige katter. Det høres ut som at Josera SensiCat er noe for pusen din. Det er et fôr som er skånsomt mot magen og inneholder ingredienser som er lettfordøyelige for ømtålige katter.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Spiser ikke katten tørrfor ville jeg ha prøvd vom&hundemat. Dette foret funker også til katt. Det er rått kjøtt du kjøper frossent og det krever at du mater den et par-tre ganger hver dag siden det ikke er noe særlig å oppbevare i romtemperatur. Våtfor du kjøper på matbutikken er kun vann. Det er ikke rart i at katten blir tynn.  

Lenke til kommentar

Vom og hundemat har til og med en egen variant laget for katter.

 

De fleste dyrebutikker har vom og hundemat, har de ikke riktig variant kan de trolig bestille opp.

 

Faktisk er det ingen her i området som fører VOM foruten en butikk i nabo kommunen, har vært innom flere ganger og etterspurt kattematen men de mener den er vanskelig å få inn. Siden butikken ligger i nærheten av svigers pleier jeg å dra innom for å sjekke når vi er der, men ingen lykke så langt. Har faktisk vurdert å prøve hundematen, kan ikke være særlig forskjell tenker jeg. 

Lenke til kommentar

Våtforet som kjøpes i butikk er ikke bare vann, det er faktisk så mye kalorier i det at katter som spiser mye våtfor blir rimelig tjukke.

 

Katter er ikke laget for å spise karbohydrater - de er karnivore, ikke omnivore - så hvorfor folk gir dem mat med ris/mais/hvete som hovedingrediens forstår jeg ikke - men de fleste stoler vel på veterinærene sine (som ikke kan shit katteernæring). Orijen og Acana er vel de eneste merkene i Norge som kjører høyprotein, lavkarb kattemat. Josera inneholder mais og ris og er like ubrukelig for kattene som royal canin og whiskas. Man kjøper et for med 50+% av et stoff katten fysiologisk ikke kan nyttiggjøre seg --> katten spiser mye mer for å dekke opp energibehovet på proteinene og fettet i maten --> du må kjøpe enda mer ekstremt overpriset merkefor som produsentene betaler ca ingenting for å produsere fordi hovedingrediensen koster null kronasjer. Forferdelig bransje. I Norge blir man jo nærmest halshugget for å hevde at RC, Hills, Eukanuba, Specific osv er drittmerker, men f.eks i USA (hvor disse merkene ikke har monopol), er det mye vanligere å rawfeede kattene eller gi dem lavkarb-mat. Mine får Orijen (bestilt fra interwebz) og jeg er kjempefornøyd med det merket.

 

Edit: Mine katter går ute om de selv vil ut, men sjeldent de er ute lenger enn en time.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Har brukt Royal siden starten, av den grunn at DB brukte den og det er en butikk her i Bergen som har 4 for 3 og greie priser. Men så har vi jo og vært oppe i 6 katter samtidig i perioder.

 

Nå er det bare vår egen igjen, så hun kommer nok til å få Orijen når hun har spist opp det som er igjen. Vi har prøvd det litt som snacks og hun (og de andre) likte det veldig godt. (Forøvrig en bortskjemt katt, noe som vises igjen på hvordan hun oppfører seg når jeg lager middag med fisk eller kjøtt :p).

Lenke til kommentar

Stemmer ikke. Kattene mine fikk rc og hills: dårligere pels samt flassing og en ganske tung guttepus. Etter å ha byttet til Josera så har pelsen hans blitt så fin og han er mye slankere. Pusene mine fyller 7 til sommeren, alle tre, og de er alle friske og fine, til og med fått komplimenter fra dyrlege over hvor godt de tydeligvis har det og blir mater riktig.

 

Så ikke sidestill Josera med Rc og hills, det er ikke rettferdig!

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Orijen og Acana er vel de eneste merkene i Norge som kjører høyprotein, lavkarb kattemat.

Under forutsetning av at du nå snakker om tørrfôr har du nok rett.

VOM Kattemat fra Vom og hundemat er basert på 100% animalske produkter og gir derfor ingen som helst karbohydrater.

Maten er 100% fri for sukkerarter, fiber og stivelse.

 

http://vomoghundemat.no/no/produkter/riktig-kattemat/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...