Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Er RC virkelig så dårlig da? Vi har 2 dyrebutikker her og det er det eneste de selger og det eneste jeg har foret mine med i 5år, uvitende om at dette eventuelt stemmer..?

 

Kan noen utdype hvorfor det dyreste og mest lovpriste katteforet vi har her i byen er så elendig?

 

Vil ikke si at det er elendig, men grunnen til at det er så himla dyrt er fordi man betaler for reklamene deres overalt når man kjøper RC. Det må nesten være det merket de reklamer mest for på tv og lignende, så det overrasker ikke at det er overpriset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er RC virkelig så dårlig da? Vi har 2 dyrebutikker her og det er det eneste de selger og det eneste jeg har foret mine med i 5år, uvitende om at dette eventuelt stemmer..?

 

Kan noen utdype hvorfor det dyreste og mest lovpriste katteforet vi har her i byen er så elendig?

 

Vil ikke si at det er elendig, men grunnen til at det er så himla dyrt er fordi man betaler for reklamene deres overalt når man kjøper RC. Det må nesten være det merket de reklamer mest for på tv og lignende, så det overrasker ikke at det er overpriset.

 

 

Joda, det er nok sant :)

Jeg bare fikk en følelse av motstand til selve kvaliteten på dette katteforet på forrige side og lurte på hvorfor, siden jeg på ingen måte er noen katteernæringsekspert selv.

 

Har bestandig hørt at dette er et av de beste merkene både til hund og katt, og jeg kjente nakkehårene reise seg av plutselig å høre det motsatte :omg:

Lenke til kommentar

Gjør det enkelt selv. Søk opp karbohydrater og kattedyr, les deg opp. Så ser du bak på pakken med kattemat og forstår fort at det (flere merker) inneholder alt for mye karbohydrater.

 

Da trenger du ikke høre på de lærde som tjener fett på å selge unna for på klinikken sin. De fleste dyreklinikker står for stor velferd, men å tro at de ikke er litt kapitalistisk drevet blir naivt.

Lenke til kommentar

Merkelig oppførsel av katten i dag. Vi skal reise bort en stund og har ikke begynt å pakke før i dag. Slipper hun ut i åttetiden i morges og det er først nå at hun kommer inn. Det har aldri skjedd før! Hun pleier å være ute i maks 1-2t. Hun satt utenfor huset tidligere i dag, men da vi gikk ut for å få hun inn, så stikker hun av. Helt klissvåt.. Tror dere katter merker at noe er på ferde? Hun skal bo på kattepensjonat, noe som ikke har vært noe problem før.

 

Hmm... 

Lenke til kommentar

Merkelig oppførsel av katten i dag. Vi skal reise bort en stund og har ikke begynt å pakke før i dag. Slipper hun ut i åttetiden i morges og det er først nå at hun kommer inn. Det har aldri skjedd før! Hun pleier å være ute i maks 1-2t. Hun satt utenfor huset tidligere i dag, men da vi gikk ut for å få hun inn, så stikker hun av. Helt klissvåt.. Tror dere katter merker at noe er på ferde? Hun skal bo på kattepensjonat, noe som ikke har vært noe problem før.

 

Hmm... 

 

Det virker jo nesten litt sånn faktisk.

Lenke til kommentar

Tror dere katter merker at noe er på ferde?

 

Klart de gjør :)

Mine katter vet når det nærmer seg at jeg skal på jobb (selv jeg som jobber 5-skift) . Da begynner de å vimse rundt skoa mine i gangen fordi de vet at de snart skal få litt oppmerksomhet før jeg drar..

De vet når det nærmer seg leggedags, da setter de seg utenfor soveromsdøra og venter - de kjenner nok godt igjen rutinene mine som tilsier at det snart er dags, slikt som at jeg pusser tenna eller gjesper litt ekstra..

 

ikke minst vet de når noe forferdelig er i ferd med å skje - dagen før de skal til vetrinæren, som er 1 gang i året, setter jeg frem burene dems ute i gangen (De hater å sitte i disse burene og pisser på seg begge 2 hver gang).

Det verste er at de ikke stikker ut døra og blir ute, de blir bare helt vanvittig klengete...som om det skulle gi meg noe bedre samvittighet.. :hm:...den psykologiske årsaken til denne adferden kan man jo tenke litt på.....minner litt om et par skrekkfilmer jeg har sett faktisk.. :omg: ..

 

De føler generelt stress i forskjellige former hos matfar - som i ditt tilfelle - du gleder deg mest sannsynlig ikke til å overlevere katta i et dyrepensjonat ikke sant...og det merker den nok godt..

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Anaio, du sier at merker som RC, Hill's osv. er overpriset dritt, men har du sett prisene på Orijen? Det er latterlig dyrt, mye dyrere enn de andre. 1500 kroner for 18 kilo med kattemat.

 

Salvesen., du finner Orijen på Animail.no.

Kattene spiser mindre av Orijen enn av RC/Hills/etc fordi et høyere protein- og fettinnhold gir raskere og lengre metthetsfølelse. Katter spiser ikke på mengde, men i hovedsak på proteininnhold, og ulike proteiner gir ulik respons (f.eks er animalske bedre enn vegetabilske). Men om du mener det er teit av meg å betale for at kattene mine skal få korrekt ernæring, får det være din sak...

Lenke til kommentar

Jeg var faktisk ikke klar over hvor stor forskjell det er på orijen kontra andre merker. Skal jeg bytte på kattene bør jeg bytte på hundene og det blir nok dyrt. Det går 10 kg kattemat og 10 kg hundemat i mnd. Med dobbel pris tror jeg økonomien kjenner det. :p Dette må jeg tenke litt på.

Lenke til kommentar

Jeg var faktisk ikke klar over hvor stor forskjell det er på orijen kontra andre merker. Skal jeg bytte på kattene bør jeg bytte på hundene og det blir nok dyrt. Det går 10 kg kattemat og 10 kg hundemat i mnd. Med dobbel pris tror jeg økonomien kjenner det. :p Dette må jeg tenke litt på.

18kg holder ca to og en halv måned på mine fire - sånn uten at jeg vet hvor mye en katt spiser av andre merker :p

Lenke til kommentar

 

Anaio, du sier at merker som RC, Hill's osv. er overpriset dritt, men har du sett prisene på Orijen? Det er latterlig dyrt, mye dyrere enn de andre. 1500 kroner for 18 kilo med kattemat.

 

Salvesen., du finner Orijen på Animail.no.

Kattene spiser mindre av Orijen enn av RC/Hills/etc fordi et høyere protein- og fettinnhold gir raskere og lengre metthetsfølelse. Katter spiser ikke på mengde, men i hovedsak på proteininnhold, og ulike proteiner gir ulik respons (f.eks er animalske bedre enn vegetabilske). Men om du mener det er teit av meg å betale for at kattene mine skal få korrekt ernæring, får det være din sak...

 

 

Det er jo bare å sammenlikne innholdsfortegnelsen til de forskjellige merkene. Orijen er jo faktisk mat som passer til en kjøtteter.

 

Eksempel: 

 

Orijen: 

Fersk hel laks (14 %), fersk hel sild (12 %), tørket laks (12 %), tørket sild (12 %), tørket pollock (12 %), fersk hel flyndre (3 %), fersk beinfri gjørs (3 %), fersk beinfri gjedde (3 %), fersk beinfri sik (3 %), lakseolje (3 %), sildeolje (3 %), kikerter, røde linser, grønne erter, ertefiber, rapsolje, alfalfa, kelp, gresskar, butternutsquash, spinat, gulrøtter, epler, pærer, tranebær, cikoriarot, løvetannsrot, kamille, peppermynteblad, ingefær, kummin, gurkemeie, nyper, frysetørket sild, frysetørket lysing, frysetørket flyndre.

 

 

RC:

Tørket fjørfeprotein, mais, hvete, vegetabilsk proteinisolat*, animalsk fett, maisgluten, ris, vegetabilske fibre, hydrolysat av animalsk protein, hvetemel, mineralsalter, sikorifiber, fiskeolje, soyaolje, psylliumfrø og -skall, frukto-oligo sakkarider, hydrolysert gjærekstrakt (kilde til mannan-oligo-sakkarider), boragoolje (0,1%), hydrolysat av krepsdyr (glukosaminkilde), tagetes erecta ekstrakt (luteinkilde), hydrolysat av brusk (kondroitinkilde). *L.I.P.: Utvalgte proteiner som utnyttes meget godt av kroppen.

 

 

Hills:

Grovmalt ris, torkat kyckling- och kalkonprotein, grovmald majs, majsglutenmjöl, animaliskt fett, torkade hela ägg, vegetabilisk olja, digestiv, torkat tonfiskprotein, kaliumklorid, DL-metionin, salt, kalciumkarbonat, extrakt av rosmarin.

 

 

Det er jo ikke rart i at Orijen er noe dyrere enn de andre merkene. Jeg har vært gjennom en del merker nå og må si at Orijen er den jeg er mest fornøyd med. Hills sin sensitive skin var fin for pelsen hennes, men må si at jeg har lyst til å betale litt mer for et skikkelig fôr. Ideelt sett burde man kanskje laget det selv. 

Lenke til kommentar

 

 

Anaio, du sier at merker som RC, Hill's osv. er overpriset dritt, men har du sett prisene på Orijen? Det er latterlig dyrt, mye dyrere enn de andre. 1500 kroner for 18 kilo med kattemat.

 

Salvesen., du finner Orijen på Animail.no.

Kattene spiser mindre av Orijen enn av RC/Hills/etc fordi et høyere protein- og fettinnhold gir raskere og lengre metthetsfølelse. Katter spiser ikke på mengde, men i hovedsak på proteininnhold, og ulike proteiner gir ulik respons (f.eks er animalske bedre enn vegetabilske). Men om du mener det er teit av meg å betale for at kattene mine skal få korrekt ernæring, får det være din sak...

 

 

Det er jo bare å sammenlikne innholdsfortegnelsen til de forskjellige merkene. Orijen er jo faktisk mat som passer til en kjøtteter.

 

Eksempel: 

 

Orijen: 

Fersk hel laks (14 %), fersk hel sild (12 %), tørket laks (12 %), tørket sild (12 %), tørket pollock (12 %), fersk hel flyndre (3 %), fersk beinfri gjørs (3 %), fersk beinfri gjedde (3 %), fersk beinfri sik (3 %), lakseolje (3 %), sildeolje (3 %), kikerter, røde linser, grønne erter, ertefiber, rapsolje, alfalfa, kelp, gresskar, butternutsquash, spinat, gulrøtter, epler, pærer, tranebær, cikoriarot, løvetannsrot, kamille, peppermynteblad, ingefær, kummin, gurkemeie, nyper, frysetørket sild, frysetørket lysing, frysetørket flyndre.

 

 

RC:

Tørket fjørfeprotein, mais, hvete, vegetabilsk proteinisolat*, animalsk fett, maisgluten, ris, vegetabilske fibre, hydrolysat av animalsk protein, hvetemel, mineralsalter, sikorifiber, fiskeolje, soyaolje, psylliumfrø og -skall, frukto-oligo sakkarider, hydrolysert gjærekstrakt (kilde til mannan-oligo-sakkarider), boragoolje (0,1%), hydrolysat av krepsdyr (glukosaminkilde), tagetes erecta ekstrakt (luteinkilde), hydrolysat av brusk (kondroitinkilde). *L.I.P.: Utvalgte proteiner som utnyttes meget godt av kroppen.

 

 

Hills:

Grovmalt ris, torkat kyckling- och kalkonprotein, grovmald majs, majsglutenmjöl, animaliskt fett, torkade hela ägg, vegetabilisk olja, digestiv, torkat tonfiskprotein, kaliumklorid, DL-metionin, salt, kalciumkarbonat, extrakt av rosmarin.

 

 

Det er jo ikke rart i at Orijen er noe dyrere enn de andre merkene. Jeg har vært gjennom en del merker nå og må si at Orijen er den jeg er mest fornøyd med. Hills sin sensitive skin var fin for pelsen hennes, men må si at jeg har lyst til å betale litt mer for et skikkelig fôr. Ideelt sett burde man kanskje laget det selv. 

 

 

Må legge til at RC ikke alltid setter opp ingrediensene i rekkefølge etter %innhold og at det derfor kan gis inntrykk av at ulike varianter har ulikt innhold (noe ikke alle har).

 

Jeg bruker cat&kitten, som har et noe annet innhold (overse at kopier fucker font etc), rett og slett fordi enkelte katter reagerer på store mengder fiskeprotein og mco er en rase som er utsatt for allergi: Fersk kylling (20%), tørket kylling (15%), fersk kyllinglever (4%), fersk hel sild (4%), fersk kalkun (4%), tørket kalkun (4%), fersk kalkunlever (3%), ferske hele egg (3%), fersk gjørs (3%), fersk hel l (aks (3%), ferskt kyllinghjerte (3%), kyllingbrusk (3%), tørket sild (3%), tørket laks (3%), kyllingleverolje (3%), kyllingfett (2%), røde linser, grønne erter, grønne linser, soltørket alfalfa, søtpotet,ertefiber, kikerter, gresskar, moskusgresskar, spinat, gulrot, eple (red delicious), pære (bartlett), tranebær, blåbær, kelptare, lakrisrot, angelikarot, bukkehornkløver, ringblomst, fennikel, peppermynteblader, kamille, løvetann, sommersar, rosmarin, vitamin, Enterococcus faecium.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

 

 

10 kilo josera classic holder for 3 voksne katter i ca 2 1/2 mnd.

Må kanskje legge til i mitt tilfelle at jeg har maine coon, hvorav den tyngste er 12kg, så de spiser kanskje litt mer enn gjennomsnittskatten :p Vil tippe Buffy sitt svar er mer reellt mtp kilo/mnd.

De er kanskje litt mindre enn vanlige katter, to på rundt 5 kilo og en på ca 3,4 kilo (hun er naturlig slank, selv om hun veier veldig lite så er hun innenfor "normalen", og hun er jævla grådig når det gjelder mat). 20 kilo varer i ca ett halvt år. Det gikk ihvertfall dobbelt så mye når jeg først fikk meg katt og ga dem butikkfor. *grøss* kan ikke tro at jeg foret dem med det.

Lenke til kommentar

 

Jeg var faktisk ikke klar over hvor stor forskjell det er på orijen kontra andre merker. Skal jeg bytte på kattene bør jeg bytte på hundene og det blir nok dyrt. Det går 10 kg kattemat og 10 kg hundemat i mnd. Med dobbel pris tror jeg økonomien kjenner det. :p Dette må jeg tenke litt på.

18kg holder ca to og en halv måned på mine fire - sånn uten at jeg vet hvor mye en katt spiser av andre merker :p

 

 

Jeg har fire og det går ca 10 kg i mnd uansett hvilket merke jeg bruker. Bytter litt mellom Josera og RC alt ettersom hva jeg får billig. Får litt mat av snill søster i dyrebutikk og kjøper når det er kampanjer. Ellers går det i Josera. Kanskje jeg skal prøve når jeg går tom for det jeg forer nå! Kjøpte akkurat et par sekker. Kattene har fri tilgang til mat, gidder rett og slett ikke å porsjonere ut mat til så mange katter (ikke ser jeg helt vitsen heller).  

 

10 kilo josera classic holder for 3 voksne katter i ca 2 1/2 mnd.

 

Hvor lite mat spiser kattene dine egentlig? :p Jeg har fire, alle over fem kilo, den ene tror jeg er oppi sju. To litt tykke, en litt tynn og en normalvektig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...