Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har i flere år tenkt på å få meg en katt. Har hatt dyr siden jeg var liten, da hovedsakelig marsvin. Synes Maine coon er veldig flotte, men har noen spørsmål til hold av dem.

 

Er dette katter som trives best i områder med litt skog og hageomgivelser de kan utforske? Jeg bor per i dag i en slags blokkleilighet med terrasse, og det er en del trafikk utenfor, så jeg tviler på at det er veldig lurt å ha en katt surrende utenfor her alene.

 

Om en slik katt trives godt ute, er det jo bare tull å anskaffe katt nå som jeg bor i en slik leilighet. Hva sier dere som kan dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet jeg provoserer nå men det får bare gå.

 

Jeg mener dette er en helt feil holdning til kattehold.

 

"disse er meningen å ha inne" og "siden de faktisk koster en del" er egoistiske holdninger.

 

Det vil aldri "være meningen" for en katt å ikke få oppleve utelivet og friheten om man ser på katten i fra den dagen den blir født.

Snarere blir visse kattetyper innekatter av nettopp det dere sier, folk er redde for at de skal bli stjålet eller påkjørt - grunnet at de koster så mye - det blir helt feil for meg. Da får man heller skaffe seg en gratis huskatt om det er pengene og ens egen lyst på selskap som er greia - så slipper man å bekymre seg.

 

@Akse - hadde jeg vært i din situasjon ville jeg oppsøkt et sted for "glemte katter" eller hva det nå heter, spør ev. veterinæren. Om valget er avlivning om ikke en ny eier dukker opp - dette er eneste grunnen jeg selv ser til å skaffe seg en ren innekatt, da jeg ikke skyr noe annet mer enn at katter avlives.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har aldri vært for pengenes skyld og jeg ville virkelig satt pris på at du slutter med å tilegne meg meninger jeg ikke har.

 

Bor du i bystrøk må du nesten ha innekatt da det er biler på alle kanter og katter er velkjent for å ikke helt kunne beregne hvor god tid de har til å løpe over veien foran en bil. Derfor man veldig ofte ser hoftebrudd hos bykatter som går ute, ene av mine puser ble faktisk påkjørt og stakk av istedet for å komme hjem. Takk gud for snille mennesker og ID chipping.

Lenke til kommentar

Ja jeg ser hva du skriver.

 

I den sammenheng ville du ha holdt rasekatten din inne, i frykt for at den skal bli stjålet - og i den sammenheng mener jeg at du har valgt feil katt. Da ville jeg heller ha skaffet meg en vanlig huskatt og gitt den friheten, og i tillegg sluppet å tenke på at den skulle bli stjålet.

 

Det jeg prøver å si er at om du VET at du ikke vil få muligheten til å slippe ut katten, men likevel vil ha katt - da bør man kanskje heller vurdere en hund.

Lenke til kommentar

Det er uansett ikkje slik at ALLE rasekatter føretrekk å vere inne mens ALLE blandingskattar føretrekk å vere ute. Forskjellige kattar har forskjellig lynne, og eg er sikker på at einkvar oppdrettar eller den lokale dyrebeskyttelsen vil hjelpe til med å finne ut kva slags som egnar seg i ein by. Om dei ikkje kan, ville eg ikkje skaffa meg katt hos dei.

 

Edit: ein ting eg veit, er at dersom ein katt har vekst opp og blitt vant til å få kunne vere ute, so er det dyreplageri å tvinge den til å bli ein innekatt. Ein utekatt skal vere utekatt heile livet.

Endret av soleis
Lenke til kommentar

Ja jeg ser hva du skriver.

 

I den sammenheng ville du ha holdt rasekatten din inne, i frykt for at den skal bli stjålet - og i den sammenheng mener jeg at du har valgt feil katt. Da ville jeg heller ha skaffet meg en vanlig huskatt og gitt den friheten, og i tillegg sluppet å tenke på at den skulle bli stjålet.

 

Det jeg prøver å si er at om du VET at du ikke vil få muligheten til å slippe ut katten, men likevel vil ha katt - da bør man kanskje heller vurdere en hund.

 

Men si meg hvordan man skal bevare renrasede katter hvis alle skal gå som de vil ute? :p 

 

Rasekatter har ofte et mer bedagelig gemytt som ikke krever like mye aktivitet. De er også mer forutsigbare på samme måte som en rasehund kontra en gatehund. 

Lenke til kommentar

Vet jeg provoserer nå men det får bare gå.

 

Jeg mener dette er en helt feil holdning til kattehold.

 

"disse er meningen å ha inne" og "siden de faktisk koster en del" er egoistiske holdninger.

 

Det vil aldri "være meningen" for en katt å ikke få oppleve utelivet og friheten om man ser på katten i fra den dagen den blir født.

Snarere blir visse kattetyper innekatter av nettopp det dere sier, folk er redde for at de skal bli stjålet eller påkjørt - grunnet at de koster så mye - det blir helt feil for meg. Da får man heller skaffe seg en gratis huskatt om det er pengene og ens egen lyst på selskap som er greia - så slipper man å bekymre seg.

 

@Akse - hadde jeg vært i din situasjon ville jeg oppsøkt et sted for "glemte katter" eller hva det nå heter, spør ev. veterinæren. Om valget er avlivning om ikke en ny eier dukker opp - dette er eneste grunnen jeg selv ser til å skaffe seg en ren innekatt, da jeg ikke skyr noe annet mer enn at katter avlives.

Jeg tror holdningene mine til dyrehold resonerer godt med dine her. Om jeg ikke kan tilby dyret optimale levekår, dropper jeg det heller. Da kan jeg heller ha en katt når jeg får meg et sted som ikke ligger i trafikkerte omgivelser.

Endret av Akse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja jeg ser hva du skriver.

 

I den sammenheng ville du ha holdt rasekatten din inne, i frykt for at den skal bli stjålet - og i den sammenheng mener jeg at du har valgt feil katt. Da ville jeg heller ha skaffet meg en vanlig huskatt og gitt den friheten, og i tillegg sluppet å tenke på at den skulle bli stjålet.

 

Det jeg prøver å si er at om du VET at du ikke vil få muligheten til å slippe ut katten, men likevel vil ha katt - da bør man kanskje heller vurdere en hund.

Men si meg hvordan man skal bevare renrasede katter hvis alle skal gå som de vil ute? :p

 

Rasekatter har ofte et mer bedagelig gemytt som ikke krever like mye aktivitet. De er også mer forutsigbare på samme måte som en rasehund kontra en gatehund.

Maine Coon er vel ikke en typisk innekatt? Det kan gå bra, men hvis jeg hadde planlagte å ha en innekatt så hadde jeg nok valgt en annen rase. Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Har i flere år tenkt på å få meg en katt. Har hatt dyr siden jeg var liten, da hovedsakelig marsvin. Synes Maine coon er veldig flotte, men har noen spørsmål til hold av dem.

 

Er dette katter som trives best i områder med litt skog og hageomgivelser de kan utforske? Jeg bor per i dag i en slags blokkleilighet med terrasse, og det er en del trafikk utenfor, så jeg tviler på at det er veldig lurt å ha en katt surrende utenfor her alene.

 

Om en slik katt trives godt ute, er det jo bare tull å anskaffe katt nå som jeg bor i en slik leilighet. Hva sier dere som kan dette?

Mine MCO går ute, med unntak av han som er i avl fremdeles. Har aldri hørt fra noen i MCO-miljøet at deres utekatter har blitt stjålet; og nesten samtlige kastrater er utekatter, da rasen trives utendørs. Det er noen meget få tilfeller av stjålet rasekatt, det er en myte at slikt er utbredt. Disse tilfellene gjelder også raser som hellig birma, som er ansett som høykultur. Dessuten skal man ha rimelig god rasekunnskap for å skille en MCO fra andre type katter på avstand. Men de er katter og kan bli borte som andre katter kan, men det betyr altså ikke "kidnapping". En kastrert rasekatt uten stamtavle er verdt maks 3k, og om den da er chippet på opprinnelig eier koster det like mye å få fjernet denne som man tjener på sakg av katten. Jeg er sterkt uenig i at jeg skulle måtte holde kattene mine innendøra fordi jeg har betalt for dem...

 

Om du ikke har planer om å bli boende i mange år, kan forkatt være noe? Da hannkatt. Du holder katten fertil og innendørs slik at oppdretter kan bruke i avl, mot at du enten får han vederlagsfritt eller betalt per kattunge han produserer (sistnevnte er vanligst; 1500pr kattunge). Oppdretter kastrerer når han er ferdig, vanligvis rundt to års alder. Bakdeler er mulig roping og markering, men det er sjeldne problemer om han er alenekatt :)

 

post-262464-0-43228600-1448962044_thumb.jpg

Endret av Anaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har problemer med en katte som er ca 8 måneder,startet med mageproblem,hvor den la igjen noen kjempeflytende stinkbomber i kattedoen,luftet helt forferdelig,så var hos dyrlegen og ble anbefalt og bytte fra whiskas junior,til i/d kattemat,fikk også zoolac,da fikk den orden igjen på fordøyelsen i ca 2 uker,så plutselig begynte den og kaste opp,først ufordøyd,så nå er det kun magesyre.

 

den har nå kastet opp/gulpet opp i 6 dager,og har ikke spist ca samme tiden,og da heller ingen avføring,den tisser bare,den drikker,men rører ikke maten.

var hos dyrlegen på tirsdag,hvor det ble tatt røntgen og blodprøve,ikke noe uvanlig og spore.

men ble anbefalt og prøve kattemat for katter med sensitiv mage,men den vil ikke røre mat i det hele tatt.

 

er fremdeles kosete,men vil helst ligge/sitte og se ut,så den er helt klart ikke frisk,for 2 uker siden var den skikkelig proppel,var både høyt og lavt.

 

skal inn til kontroll på torsdag,men skulle komme innom på tirsdag om den fremdeles ikke ville spise.

 

noen som har opplevd samme symptomer på katt?

Lenke til kommentar

Har i flere år tenkt på å få meg en katt. Har hatt dyr siden jeg var liten, da hovedsakelig marsvin. Synes Maine coon er veldig flotte, men har noen spørsmål til hold av dem.

 

Er dette katter som trives best i områder med litt skog og hageomgivelser de kan utforske? Jeg bor per i dag i en slags blokkleilighet med terrasse, og det er en del trafikk utenfor, så jeg tviler på at det er veldig lurt å ha en katt surrende utenfor her alene.

 

Om en slik katt trives godt ute, er det jo bare tull å anskaffe katt nå som jeg bor i en slik leilighet. Hva sier dere som kan dette?

Hva med å skaffe seg 2 katter så de har selskap i hverandre?

 

Min katt liker seg mer inne enn ute, føler meg til tider litt som en forelder som prøver å få ungene ut i sola. :p

 

Som andre har sagt her før kan man jo lage spennende omgivelser inne med leker og ting å klatre på.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...