Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva du jobber som: Lagermedarbeider med truck
Hvor gammel du er: 24 år
Hva du tjener du i timen: 207,-

 

Kan jeg spørre hvor du jobber?

 

Nei. Men har ukurante tider. Nattevakt noen ganger. Samme timelønn uansett på døgnet.

 

Har skiftet jobb nå. Jobbet hos Tollpost-Globe på terminalen TRH. Sortere pakker og kjøre de til riktige soner med truck. Trur dem gikk opp enda mer i lønn nå.

 

Er en gravemaskinfører nå, kjempe fin jobb, spesielt med dette været :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

wow, mange som tjener bra. Riktignok ser det ut som flere skryter på seg litt ekstra.

 

Men jeg lurer på hva jeg skal gjøre neste skoleår - går vg1 elektrofag nå, i et av fagene i dag snakket de litt om data / dataelektroniker osv. Å jeg fikk da lyst til å bli noe innen det, hvorfor skal jeg si litt om nå.

 

Hvorfor vil jeg gjøre noe på data? Man tjener greit om man vil. Man slipper kulda ute om vinteren hvis man er f.eks elektrikker eller energimontør. Man slipper risikoen ved høyspenning - over 1000volt som energimontør. Kan jobbe hjemme. Kan ha noen dager fri når man vil som oftest. Slipper å måtte ha noe fagbrev elns for å få jobb, erfaring er verdt mer.

Lenke til kommentar

lærling som elektriker, jeg har akkurat startet, jeg fikk 7200kr på en mnd(uten overtid), det er ikke akkurat bra lønn :p Men det var uten "kjøre" tillegg og akkord, jeg sykler til jobben siden jeg ikke har lappen eller bil, derfor jeg vil ha penger nå. Jeg er 19år snart 20 å ikke har lappen, blir litt flaut i lengden, men holder meg bedre i form da.

Usikker hvor mye skatt jeg trekker jeg bruker tabell.

Skal utdanne meg til elektroingeniør 1-2 etter jeg har bestått fagprøva for og spare opp noen penger, eller noe annet vis det skulle dukke opp. Er ikke noe galt i og være elektriker, fint fysisk arbeid, kan legge opp elektrisk utsyr hjemme lovelig (med fagbrev) men det kommer til pengene, syntes det blir litt for lite med penger. Har en følelse av at hvor mindre du gjør hvor mer får du (det er jo ikke 100% korrekt da :p Men sånn ca det jeg føler) Vet ihvertfall av de vennene jeg kjenner som er elektrikere er mye mer slitne etter en dag på jobb en venner av meg som jobber på ett kontor.

Lenke til kommentar

Merkelig, de som jeg kjenner og er i familie med som jobber offshore får betalt per dag de er ute over normal turnus ikke ekstra for eventuel overtid. rett og slett fordi de er betalt for å være på jobb i 14 dager eller 1 måned alt etter turnusen.

til sammenligning så er 4 timer overtid på land å være på jobb i 12 timer totalt.

 

jobber eg mer enn 12 timer er det overtid. Jobber eg utenfor arbeidsperioden er det overtid. Jobber eg mer enn 14 dager får eg overtid og ventetid.

Lenke til kommentar

Advokatene, spesielt partnerne i de større byråene, er vel for opptatt med å telle millionene, snorte coke og ha seg med unge sekretærer til å poste hva de tjener på et nerdeforum som dette? ;)

 

Men for å være seriøs, du har egentlig et poeng der, lite advokater her.

Endret av Green Leaf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

lærling som elektriker, jeg har akkurat startet, jeg fikk 7200kr på en mnd(uten overtid), det er ikke akkurat bra lønn :p Men det var uten "kjøre" tillegg og akkord, jeg sykler til jobben siden jeg ikke har lappen eller bil, derfor jeg vil ha penger nå. Jeg er 19år snart 20 å ikke har lappen, blir litt flaut i lengden, men holder meg bedre i form da.

Usikker hvor mye skatt jeg trekker jeg bruker tabell.

Skal utdanne meg til elektroingeniør 1-2 etter jeg har bestått fagprøva for og spare opp noen penger, eller noe annet vis det skulle dukke opp. Er ikke noe galt i og være elektriker, fint fysisk arbeid, kan legge opp elektrisk utsyr hjemme lovelig (med fagbrev) men det kommer til pengene, syntes det blir litt for lite med penger. Har en følelse av at hvor mindre du gjør hvor mer får du (det er jo ikke 100% korrekt da :p Men sånn ca det jeg føler) Vet ihvertfall av de vennene jeg kjenner som er elektrikere er mye mer slitne etter en dag på jobb en venner av meg som jobber på ett kontor.

 

7200kr er VELDIG bra som nystartet lærling, spør du meg. Har selv 7800 etter skatt nå, og er på mitt andre år som lærling. Startet med 4400kr første halvåret. Går dog opp i lønn nå i september, da ligger jeg på 10k etter skatt. :)

 

Edit: Jeg er IKT lærling i privat sektor.

Endret av Extremer
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Jobber på et oppdrettsanlegg

Hvor gammel du er: 19år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Omtrent 31000 som grunnlønn, 190kr hver dag for kost. Så, omtrent 33000 i måneden

Hvor mye betaler du i skatt?: Nettopp begynt, så er litt usikker. Går utifra at det blir 30%-35%

Utdanning: VGS, studiespesialisering 3 år

 

Jobber 2 uker turnus. 2 uker på, 2 uker av. Dette tar ikke med i betraktning eventuell overtid. Jobber også 12 timer hver dag, i alle 14 dagene (arbeidstimene varierer fra om det er vår, sommer, høst eller vinter)

Endret av Rarusu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...