Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Ahh, skjønner at det kan bli stressende hverdager da ja. Men du har et stort ansvar og sikkert ganske varierende arbeidsdager vil jeg tro?

 

Men selvom dere kanskje ikke føler dere har bedre råd, så går vel livskvaliteten opp gjør den ikke? Dere har det mer behagelig i verdagen og dere kan ta rede råd til flere ting?

 

Ser poenget deres, men dere sliter vel ikke akkurat med "the simple life"!

Så lenge man har penger nok til å dekke de basale behov og litt til, tror jeg ikke lønnsnivå har noen vesentlig betydning for livskvaliteten. Den fins mange deprimerte rikinger.

 

Jeg drømmer om "the simple life", behagelig jobb med lavt stressnivå, få forpliktelser og passe dårlig lønn. Hvordan skal man få dette til når man nærmer seg 40 og har hus, bil, kone og barn å finansiere? Forslag mottas gjerne...

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alder: 19

jobb: butikkmedarbeider (ved siden av vgs)

timesbetaling: 132,62 + ub-tillegg på 22 kr etter 18 på hverdager og 45 kr etter 13 på lørdager

skatt: i utgangspunktet 5%, men har selv skrudd den opp til 15%

utdanning: vgs, starter på universitetet til høsten

Hadde du tid til å arbeide ved siden av studiene i 3. klasse? Jeg vurderer å si opp deltidsstillingen for å satse på det siste året.

 

Det er jo individuelt hvor mye tid man trenger til skolearbeid, men jeg klarte det fint. Det skal sies at jeg stort sett bare jobbet i helgene, men da jobbet jeg hele dagen. Av og til var jeg på et møte i Oslo på en hverdag, noe som er en times reise hver vei for meg. Arbeidsavtalen min tillater meg også å takke nei til jobboppdrag når jeg vil og hvor ofte jeg vil. Men det gjorde jeg sjeldent. Alt i alt hadde jeg nok tid til skolearbeid, trening og jobb. Jeg hadde fysikk 2, matte R2 og tysk som valgfag det året. Jeg gikk ut av skolen med nøyaktig 5 i snitt. Jeg valgte å nedprioritere festing og andre sosiale arrangementer, men det var fordi jeg ikke hadde noe behov for slikt og at det ofte er dyrt. Russetida er et eksempel.

 

Hvis du må jobbe flere hverdager i uka, så tror jeg at det kan bli litt liten tid hvis du ikke er flink til å bruke midttimene dine på skolen. Da er det lurt å ha en forståelsesfull arbeidsgiver som kan være tilbøyelig til å la deg slippe å jobbe en gang i blant under perioder med mange prøver og innleveringer.

Heldigvis så skal jeg ha samfunnsøkonomi 2, økonomi og ledelse og tysk 2 i tredje klasse, og ikke like krevende fag som dine. Jeg bruker faktisk ikke midttimen til å gjøre skolearbeid, men spise lunsj og ha friminutt. I tillegg så vet jeg ikke hvor mye skolearbeid jeg får gjort på 40 minutter.

 

Dessverre så er det ikke mulig å fri fra jobben før vurderingssituasjoner, bortsett fra eksamen, der jeg får to lesedager fra jobben. Jeg har fast turnus som sier at jeg bytter på å jobbe to dager og tre dager på rad, annenhver uke. For å få mindre arbeidsdager og likevel beholde samme jobb, så må jeg bytte stilling til "ringevikar", som er svært ustabilt. Det er ikke alltid arbeidsgiveren trenger meg, og da får jeg ikke jobbet.

 

Ut ifra min situasjon, hva hadde du egentlig gjort? Jeg er veldig usikker på om jeg skal beholde stillingen eller satse på skolegangen.

Lenke til kommentar

Dette er desverre straffen for å være student. De som bor i kollektiv og lever på YumYum i 3 år greier seg fint med de 6700,- fra lånekassen. Men for oss andre, er vi nesten nødt til å jobbe 3 dager i uken for å få ting til å gå rundt.

 

Jeg synes 3 kvelder i uken går helt fint, eller skulle iallefall ha gjort det. Desverre har jeg en svært fysisk krevende jobb, som gjør at jeg er helt utmattet etter arbeidsdagen. Hadde det ikke vært for dette, så skulle det ha gått helt fint.... penger blir ikke et problem heller.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig at det skal gå greit jeg, Eksboks, hvis vaktene dine er korte (2-3-4 timer). Selv har jeg aldri egentlig gjort noen lekser (...), men kun lest til prøver. Har du ingen fritimer på skolen? Selv hadde jeg 1,5 time fri hver dag.. Noen ganger midt på dagen, noen ganger på slutten av dagen. Men de timene er likevel gull verdt om du har en stor prøve dagen etter og jobb samme dagen. Har du fem prøver en uke blir det selvsagt tøft. På vår vgs hadde vi en regel om maks 3 prøver/store innleveringer per uke, og det var nok det som reddet meg.

 

Så hadde jeg vært deg, hadde jeg enten bedt om mindre stilling (ny kontrakt) - eller byttet jobb til en hvor du jobbet EN lang vakt i løpet av uka i stedet for to-tre korte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

alder: 19

jobb: butikkmedarbeider (ved siden av vgs)

timesbetaling: 132,62 + ub-tillegg på 22 kr etter 18 på hverdager og 45 kr etter 13 på lørdager

skatt: i utgangspunktet 5%, men har selv skrudd den opp til 15%

utdanning: vgs, starter på universitetet til høsten

Hadde du tid til å arbeide ved siden av studiene i 3. klasse? Jeg vurderer å si opp deltidsstillingen for å satse på det siste året.

 

Det er jo individuelt hvor mye tid man trenger til skolearbeid, men jeg klarte det fint. Det skal sies at jeg stort sett bare jobbet i helgene, men da jobbet jeg hele dagen. Av og til var jeg på et møte i Oslo på en hverdag, noe som er en times reise hver vei for meg. Arbeidsavtalen min tillater meg også å takke nei til jobboppdrag når jeg vil og hvor ofte jeg vil. Men det gjorde jeg sjeldent. Alt i alt hadde jeg nok tid til skolearbeid, trening og jobb. Jeg hadde fysikk 2, matte R2 og tysk som valgfag det året. Jeg gikk ut av skolen med nøyaktig 5 i snitt. Jeg valgte å nedprioritere festing og andre sosiale arrangementer, men det var fordi jeg ikke hadde noe behov for slikt og at det ofte er dyrt. Russetida er et eksempel.

 

Hvis du må jobbe flere hverdager i uka, så tror jeg at det kan bli litt liten tid hvis du ikke er flink til å bruke midttimene dine på skolen. Da er det lurt å ha en forståelsesfull arbeidsgiver som kan være tilbøyelig til å la deg slippe å jobbe en gang i blant under perioder med mange prøver og innleveringer.

Heldigvis så skal jeg ha samfunnsøkonomi 2, økonomi og ledelse og tysk 2 i tredje klasse, og ikke like krevende fag som dine. Jeg bruker faktisk ikke midttimen til å gjøre skolearbeid, men spise lunsj og ha friminutt. I tillegg så vet jeg ikke hvor mye skolearbeid jeg får gjort på 40 minutter.

 

Dessverre så er det ikke mulig å fri fra jobben før vurderingssituasjoner, bortsett fra eksamen, der jeg får to lesedager fra jobben. Jeg har fast turnus som sier at jeg bytter på å jobbe to dager og tre dager på rad, annenhver uke. For å få mindre arbeidsdager og likevel beholde samme jobb, så må jeg bytte stilling til "ringevikar", som er svært ustabilt. Det er ikke alltid arbeidsgiveren trenger meg, og da får jeg ikke jobbet.

 

Ut ifra min situasjon, hva hadde du egentlig gjort? Jeg er veldig usikker på om jeg skal beholde stillingen eller satse på skolegangen.

 

Du har bare 40 minutters sammenhengende pause om dagen? Da ser jeg at du ikke tar deg tid til skolearbeid, men til gjengjeld har du vel mer tid etter skolen? Jeg startet klokka 08.20 og sluttet klokka 15.15 hver dag, men hadde 1 - 3,5 klokketimer med pause midt på dagen. Jeg brukte sjeldent den tida på skolearbeid.

 

Hadde du jobb før sommeren? Hvordan gikk det i så fall? Trengte du mye tid til skolearbeid i fjor? Jeg synes ikke at vg3 var noe mer krevende enn vg2, bortsett fra på slutten av året, da alle skal ha hele 4 eksamener. Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg tatt de første ukene av skoleåret og prøvd å finne en vane som fungerer for både skole og jobb. Du må muligens velge bort festing og andre fritidsaktiviteter, slik jeg gjorde, men slik er det jo alltid. Enten man har jobb eller ikke, må man velge hva man vil prioritere. Hvis det er for mye med både skole og jobb etter noen uker, så ville jeg sluttet i jobben. Den første biten av skoleåret er ikke avgjørende for utfallet uansett. Så kan du heller ta igjen tapt arbeid og eventuelt se etter et arbeid med en bedre løsning etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å skyte inn: VG3 studiespes er latterlig enkelt. Ikke stress med det. Du kan godt jobbe og altslags uten å bekymre deg for å ikke kunne gjøre lekser -- vil ikke være så mange av de. :)

 

(folk jobber mens de er fulltidsstudenter, og det er mye mer arbeid)

 

Det kommer ann på hva man studerer, hvilke karakterer man sikter på og individuelle forskjeller som hvor mye tid man trenger på å forstå et stoff og hvor strukturert man er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å skyte inn: VG3 studiespes er latterlig enkelt. Ikke stress med det. Du kan godt jobbe og altslags uten å bekymre deg for å ikke kunne gjøre lekser -- vil ikke være så mange av de. :)

 

(folk jobber mens de er fulltidsstudenter, og det er mye mer arbeid)

 

Det kommer ann på hva man studerer, hvilke karakterer man sikter på og individuelle forskjeller som hvor mye tid man trenger på å forstå et stoff og hvor strukturert man er.

 

Selvsagt, men stort sett krever høyere utdanning fortsatt en god del mer enn videregående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som kvalitetssjef har jeg ansvaret for bedriftens utvikling av prosedyrer, oppfølging av miljøstyring, kvalitetsstyring, ISO- systemer, revisjoner, hovedkontakt mot myndigheter, oppfølging og implementering av alle forskrifter og lovverk som vi er underlagt + mye, mye mer.

Og dette er i en kjemisk bedrift - derav passer det med min utdannelse innen kjemi.

Selv synes jeg at jeg har den absolutt mest interessante (og utfordrende) jobben i bedriften.

Lenke til kommentar

Som kvalitetssjef har jeg ansvaret for bedriftens utvikling av prosedyrer, oppfølging av miljøstyring, kvalitetsstyring, ISO- systemer, revisjoner, hovedkontakt mot myndigheter, oppfølging og implementering av alle forskrifter og lovverk som vi er underlagt + mye, mye mer.

Og dette er i en kjemisk bedrift - derav passer det med min utdannelse innen kjemi.

Selv synes jeg at jeg har den absolutt mest interessante (og utfordrende) jobben i bedriften.

Dette var flott på mange måter:

1) Jeg har aldri hørt om noen som var "kvalitetssjef" før - skulle gjerne hatt en slik tittel...

2) Jeg har følt meg som en gammel gubbe i denne tråden, men du hjelper meg tilbake til den unggutten jeg egentlig er - alder avgjøres av andre ting enn kronologi!

3) Høres ut som om du er kjempefornøyd med jobben din - ikke mange som er så begeistret! Jeg har også en grei jobb, men kan ingenlunde komme med en så begeistret beskrivelse som deg...

 

On topic - her er en oppdatering, som i lys av andre lønninger referert i denne tråden kanskje er en advarsel mot å følge i mine fotspor:

 

Hva du jobber som: Overlege på sykehus

Hvor gammel du er: 37 år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Brutto 53000/mnd + tillegg for overtid og kvelds-/nattarbeid.

Hvor mye betaler du i skatt? Ca 30% (mye lån...)

Utdanning: 9 år grunnskole + 3 år videregående + 6 år universitet + 1 1/2 år turnus + 8 år spesialisering.

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Alder avgjøres helt klart av andre ting enn kronologi ja...:-)

 

Begeistret og begeistret fru Blom - jeg har mine dager jeg også..:-P Men sånn alt i alt er jeg fornøyd. Problemet er bare at jeg begynner å bli lei av å jobbe - sånn generelt. Det er visst noe som kommer med alderen det også, hehe. Blir mer og mer viktig å være sammen med fruen og guttungen - det er tid man aldri får tilbake......

Hadde man ikke sultet ihjæl, så skulle jeg gjerne ha sluttet og heller hatt en avisrunde eller to pr. dag. Frihetstrangen blir bare større og større jo eldre jeg blir merker jeg.

I jobben er det alltid noen som "skal ha noe"......aldri en roligere dag.....og det begynner jeg å bli litt sånn småmettet av.

Lenke til kommentar

Alder avgjøres helt klart av andre ting enn kronologi ja...:-)

 

Begeistret og begeistret fru Blom - jeg har mine dager jeg også..:-P Men sånn alt i alt er jeg fornøyd. Problemet er bare at jeg begynner å bli lei av å jobbe - sånn generelt. Det er visst noe som kommer med alderen det også, hehe. Blir mer og mer viktig å være sammen med fruen og guttungen - det er tid man aldri får tilbake......

Hadde man ikke sultet ihjæl, så skulle jeg gjerne ha sluttet og heller hatt en avisrunde eller to pr. dag. Frihetstrangen blir bare større og større jo eldre jeg blir merker jeg.

I jobben er det alltid noen som "skal ha noe"......aldri en roligere dag.....og det begynner jeg å bli litt sånn småmettet av.

Hvem føler det ikke slik noen ganger, uansett er nok du en av de heldige :)

 

Mulig å spørre hvor du bor i landet?

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Sommervikar på oppdrettsanlegg

Hvor gammel du er: 20 år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 25k/mnd fast + skifttillegg og sjøtillegg og ev. overtid.

Hvor mye betaler du i skatt? 10%

Utdanning: VGS yrkesfag, 1 år forkurs for ingeniør.

 

Vurderer en ingeniørutdanning, men er så lite motivert for tiden, så vi får se hva det blir til høsten.

Lenke til kommentar

Hva jobber du som: Kundeservice for Altibox og <stedsnavn> Everk

 

Hvor gammel er du? 20

 

Hva tjener du i timen/månedslønn: 140,- timen nå. Blir nok mer snart, da jeg er ansatt gjennom vikarbyrå, og får snart direkte ansettelse.

 

Hvor mye betaler du i skatt? 15. (jobber kun deltid, så blir ikke så mye inntekt totalt)

 

Utdanning: For tiden ingen. Jobber deltidsstilling. Skal starte på bachelor i IT nå til høsten.

Lenke til kommentar

Du lakkerer i opptil 36 timer i strekk? come on

 

come on hva?

lyst til og prøve ???

vi sandblåste og lakkerte i 36 timer i strekk med noen får kaffepauser og det er faen ikke tull en gang..

vi er for lite lakkerere i firmaet så når vi får varer som haster må vi stå på helt til det er ferdig.. altså det hender seg vi står 2 døgn i strekk... etter de 36 timene så dro vi hjem for og sove og fikk sove i 5 timer før sjefen ringte igjen og vi måtte komme for og gjøre en 1/2 times jobb før vi fikk hjem og sove til neste dag igjen...

industrilakkering/maling er ikke for hvem som helst... vi er 3 stykker som fortsatt holder ut.. det har vært 15 stk innom bare i løpet av 5 år som ikke har taklet og jobbe lengre enn maks 5 mnd'er før de ble utbrendte...

sandblåsinga tar knekken på nakke, skuldre og rygg på folk flest.. mange som blir sykmeldte bare etter 1 time i sandblåsehallen.. så om du har lyst til og prøve og ikke tror meg.. værsågod! send meg en privat meld så skal jeg fikse prøvetid for deg og se om du takkler det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...