Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Badevakt på stranden! Aah, lazy days! Sol, grilling og bading for 140 kr/t + 30 kr etter klokken 17 + 30 kr i helgen.

 

19 år

 

Klager ikke :)

Høres fantastisk ut - hvordan fikk du den jobben? Jeg tjener 2-3 ganger så mye per time, men hverdagen er stressende, og jeg tar gjerne en periode på stranden med lønn!

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

alder: 19

jobb: butikkmedarbeider (ved siden av vgs)

timesbetaling: 132,62 + ub-tillegg på 22 kr etter 18 på hverdager og 45 kr etter 13 på lørdager

skatt: i utgangspunktet 5%, men har selv skrudd den opp til 15%

utdanning: vgs, starter på universitetet til høsten

Endret av sofieoyn
Lenke til kommentar

Badevakt på stranden! Aah, lazy days! Sol, grilling og bading for 140 kr/t + 30 kr etter klokken 17 + 30 kr i helgen.

 

19 år

 

Klager ikke :)

Høres fantastisk ut - hvordan fikk du den jobben? Jeg tjener 2-3 ganger så mye per time, men hverdagen er stressende, og jeg tar gjerne en periode på stranden med lønn!

 

Mvh Jultomten :)

Jobber til vanlig som badevakt i svømmehall og var tidlig ute med å spørre om jobbing i sommer. Jeg passer forresten på denne vannparken: giant-inflatable-water-parks-wibit-sports-modular-12.jpg

Anbefaler dere å komme en tur å bade om dere er i nærheten. Er morro! Ligger på Kadettangen, Sadvika. Ca 15 min å kjøre fra Oslo sentrum.

 

Jobben som badevakt fikk jeg forresten tilbud om etter en håndballtrening. De trengte visst flere vikarer pga sykdom, fikk jeg høre av resepsjonisten for både svømme og håndballhallen.

 

Hva jobber du med? Du har tydeligvis en "helt grei" lønn!

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Lokomotivfører NSB

Hvor gammel du er: 25 år

Hva du tjener du i månedslønn: 35000 i grunnlønn, pluss tillegg, typisk 40-50k i mnd før skatt

Hvor mye betaler du i skatt: Tabell

Utdanning: VGS, Bachlor Mekatronikk, Norsk Jernbaneskole lokomotiførerutdanningen

Overtidsbetaling: 50 eller 100% avhengig av tid på døgnet

Lenke til kommentar

alder: 19

jobb: butikkmedarbeider (ved siden av vgs)

timesbetaling: 132,62 + ub-tillegg på 22 kr etter 18 på hverdager og 45 kr etter 13 på lørdager

skatt: i utgangspunktet 5%, men har selv skrudd den opp til 15%

utdanning: vgs, starter på universitetet til høsten

Hadde du tid til å arbeide ved siden av studiene i 3. klasse? Jeg vurderer å si opp deltidsstillingen for å satse på det siste året.

Lenke til kommentar

Hva jobber du med? Du har tydeligvis en "helt grei" lønn!

Mulig lønnen min er "grei", men jeg skulle gjerne hatt jobben din istedet. Dessverre blir nok det vanskelig pga alder og avhengighet av bedre lønn. Det å tjene godt er ikke nødvendigvis et gode - man tilpasser fort livssituasjoen til den lønnen man har. Føler at dette tvinger meg til å fortsette i den jobben jeg har - vanskelig å hoppe av og bli badevakt i stedet. Jeg jobber forøvrig som overlege på sykehus.

 

Mvh Jultomten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig lønnen min er "grei", men jeg skulle gjerne hatt jobben din istedet. Dessverre blir nok det vanskelig pga alder og avhengighet av bedre lønn. Det å tjene godt er ikke nødvendigvis et gode - man tilpasser fort livssituasjoen til den lønnen man har. Føler at dette tvinger meg til å fortsette i den jobben jeg har - vanskelig å hoppe av og bli badevakt i stedet. Jeg jobber forøvrig som overlege på sykehus.

 

Mvh Jultomten :)

 

 

Kan skrive under på det med att forbruk følger inntekt. Har nesten dobblet inntekten min (før skatt) i forhold til den forrige jobben, men føler at jeg ikke har såå mye bedre råd. Blir fort litt mer uforsiktig med pengene, 100 kr her og 100kr der er fort erpar 3 tusen i løpet av en måned, dyrere bil, taxi istedenfor nattbuss hjem fra byen osv..

Lenke til kommentar

Mulig lønnen min er "grei", men jeg skulle gjerne hatt jobben din istedet. Dessverre blir nok det vanskelig pga alder og avhengighet av bedre lønn. Det å tjene godt er ikke nødvendigvis et gode - man tilpasser fort livssituasjoen til den lønnen man har. Føler at dette tvinger meg til å fortsette i den jobben jeg har - vanskelig å hoppe av og bli badevakt i stedet. Jeg jobber forøvrig som overlege på sykehus.

 

Mvh Jultomten :)

Kan skrive under på det med att forbruk følger inntekt. Har nesten dobblet inntekten min (før skatt) i forhold til den forrige jobben, men føler at jeg ikke har såå mye bedre råd. Blir fort litt mer uforsiktig med pengene, 100 kr her og 100kr der er fort erpar 3 tusen i løpet av en måned, dyrere bil, taxi istedenfor nattbuss hjem fra byen osv..

 

Ahh, skjønner at det kan bli stressende hverdager da ja. Men du har et stort ansvar og sikkert ganske varierende arbeidsdager vil jeg tro?

 

Men selvom dere kanskje ikke føler dere har bedre råd, så går vel livskvaliteten opp gjør den ikke? Dere har det mer behagelig i verdagen og dere kan ta rede råd til flere ting?

 

Ser poenget deres, men dere sliter vel ikke akkurat med "the simple life"!

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra og være student til og få en utrolig god lønn. Helt utrolig hvor deilig det er, kjøpt meg flott bil, kjøper alt jeg vil ha meg og ingen store bekymringer. Sparer i tillegg masse penger og blir kvitt lån fort.

 

Merker penger gjør ting veldig mye lettere, større frihet. Likevel passer jeg på og ikke sløse med penger, tenker meg alltid nøye om før jeg kjøper ting :)

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra og være student til og få en utrolig god lønn. Helt utrolig hvor deilig det er, kjøpt meg flott bil, kjøper alt jeg vil ha meg og ingen store bekymringer. Sparer i tillegg masse penger og blir kvitt lån fort.

 

Merker penger gjør ting veldig mye lettere, større frihet. Likevel passer jeg på og ikke sløse med penger, tenker meg alltid nøye om før jeg kjøper ting :)

 

Villig til å sponse en student i en meeeeget smal økonomisk situasjon? :xmas:

Du kan få kjøpe annonseplass i signaturen min!

Lenke til kommentar

Hehe, må tenke meg nøye om der ;) Føler med deg, ikke 2 år siden engang at jeg var student selv. Jeg ble ulykkelig av og tenke på alt jeg ønsket meg under studenttiden, men ikke kunne få. I ettertid ser jeg at det var helt bortkastet å tenke slik, var ingenting jeg kunne gjøre med det, men sånn var det nå.

 

Lykkelig nå da, kjøpt meg omtrent alt jeg "trenger" :p

Lenke til kommentar

Ah, du er heldig som er ferdig med studietiden iallefall. Jeg har egentlig ikke begynt enda. Jeg starter til høsten.

 

Jeg gleder meg, men jeg har allerede merket det økonomiske stresset. Jeg signerte kontrakt på en enebolig igår. Skal flytte ut og bo med en venn og finne 2 til å dele huset med. Fikk heldigvis låne penger av mamma og pappa til depositum på huset fram til den første utbetalingen på studielånet kommer. Det som er kjedelig er at jeg starter med et underskudd på 10 tusen i mastercardregninger som jeg har vært nødt til å påløpe meg den siste tiden. Heldigvis får jeg utbetalt en grei lønning om ikke så lenge fra sommerjobben.

 

Kjedelig å jobbe nesten hele sommeren, mens vennene er på ferieturer til syden, og selv den siste perioden jeg har fri så har jeg ikke råd til å dra på ferie. Hadde jeg ihverfall hatt tid til å jobbe deltid fast ved siden av studiene skulle jeg nok fått endene til å møtes, men jeg spiller håndball på et høyt nivå (der har det og forøvrig gått litt trådt i det sise, pga skader - toppidrett er kynisk), men når det eneste jeg har mulighet til å jobbe er vikar som badevakt på ufast basis så blir det enda mer trått.

 

Pga håndballen og lite med tid så er jeg nødt til å disponere egen bil. Jeg var så ufattelig heldig å få en av mamma og pappa, men med forbehold om at jeg sto for største delen av de løpende utgftene - og de er høye! Å eie bil er MYE dyrere enn jeg i det heletatt kunne sett for meg.

 

Kunne egentlig blitt boende hjemme, men pappa ville helst at jeg flytter ut nå som jeg er 19, noe som egentlig jeg syntes er helt greit.

 

Kommer nok til å bli tøft framover, men jeg prøver å spe på litt med jobbing på si i enkeltmannsforetaket mitt (Bellus Consult). Setter opp, tilpasser og vedlikeholder wordpress sider for forskjellige småbedrifter. Jeg gjør det altfor billig egentlig, men det gir sårt trengte lommepenger.

 

Er i grenseland mellom on - og offtopic nå, men følte for å dele litt om livet mitt mtp på jobb og studier :)

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde du tid til å arbeide ved siden av studiene i 3. klasse? Jeg vurderer å si opp deltidsstillingen for å satse på det siste året.

 

Jeg syntes absolutt ikke det å jobbe var noe problem. Jeg kunne gjerne ha jobbet mer uten at det ble noe særlig problem. Men så jobbet jeg bare 4-12 timer i uka. Hadde ofte så korte vakter som to timer (18-20) på hverdager, men for min del hadde det vært bedre å jobbet 16-20 likevel, ettersom jeg ikke rakk å dra hjem etter skolen (ferdig 15:20) når jeg begynte klokka seks.

 

Spørs kanskje litt på fagene dine også. Jeg hadde s-matte og it, så har du fysikk, kjemi og r-matte så bør du kanskje bruke litt mer tid på skolen enn det jeg gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde du tid til å arbeide ved siden av studiene i 3. klasse? Jeg vurderer å si opp deltidsstillingen for å satse på det siste året.

 

 

Jeg syntes absolutt ikke det å jobbe var noe problem. Jeg kunne gjerne ha jobbet mer uten at det ble noe særlig problem. Men så jobbet jeg bare 4-12 timer i uka. Hadde ofte så korte vakter som to timer (18-20) på hverdager, men for min del hadde det vært bedre å jobbet 16-20 likevel, ettersom jeg ikke rakk å dra hjem etter skolen (ferdig 15:20) når jeg begynte klokka seks.

 

Spørs kanskje litt på fagene dine også. Jeg hadde s-matte og it, så har du fysikk, kjemi og r-matte så bør du kanskje bruke litt mer tid på skolen enn det jeg gjorde.

Jeg har også korte vakter som deg, men problemet er at jeg jobber to-tre dager på rad som gjør at jeg må gjøre lekser de dagene jeg ikkejobber og lese en uke før prøver hvis jeg har flere prøver på en uke. plutselige prøver og presentasjoner sliter jeg spesielt med.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Elektriker/skipselektriker

Hvor gammel du er: 21 år

Hva du tjener du i månedslønn: 32 000kr i grunnlønn, ofte mye over. så kommer masse tillegg i tillegg. internt tillegg, bas, utenbys, handpenger, reise, mobilisering, diett eller hotell, fagarbeider tillegg osv.

Hvor mye betaler du i skatt: Tabell for inntekt og 36% for andre ting

Utdanning: VGS elenergi. + masse kurs

Overtidsbetaling: 50% 348kr timen, 100% 480t timen. akkurat nå så gikk det i 15 timer overtid hver veke for ca 1 måned. vi får også akkordlønn på 50% i tillegg. da sitter jeg på totalt, denne måneden, på nesten 1000kr timen. :dribble: savner et tillegg som basen får for hver arbeider man har under seg :green: god lønn for å teste hovedtavler med generator og alle belastninger. trur ikke statsministeren hadde blitt glad for all den svarte røyken som kommer fra en V12 dieselmotor som driver en generator. smelle inn noen brytere så forsvinner freden.

Lenke til kommentar

Jeg har også korte vakter som deg, men problemet er at jeg jobber to-tre dager på rad som gjør at jeg må gjøre lekser de dagene jeg ikkejobber og lese en uke før prøver hvis jeg har flere prøver på en uke. plutselige prøver og presentasjoner sliter jeg spesielt med.

 

Da ser jeg saken. Jeg synes det holder med en, kanskje to dager i uka. Hadde jeg vært deg ville jeg nok bedt om færre vakter, evt lett etter en annen jobb som har åpent til for eksempel 22. Rema er et godt eksempel. Da tjener du sikkert like mye, men på en vakt i uka (16-22 for eksempel). For min del er iallefall dagen "ødelagt" når jeg skal på jobb. Bruker i tillegg en halvtime til og fra jobb hver gang.

Lenke til kommentar

alder: 19

jobb: butikkmedarbeider (ved siden av vgs)

timesbetaling: 132,62 + ub-tillegg på 22 kr etter 18 på hverdager og 45 kr etter 13 på lørdager

skatt: i utgangspunktet 5%, men har selv skrudd den opp til 15%

utdanning: vgs, starter på universitetet til høsten

Hadde du tid til å arbeide ved siden av studiene i 3. klasse? Jeg vurderer å si opp deltidsstillingen for å satse på det siste året.

 

Det er jo individuelt hvor mye tid man trenger til skolearbeid, men jeg klarte det fint. Det skal sies at jeg stort sett bare jobbet i helgene, men da jobbet jeg hele dagen. Av og til var jeg på et møte i Oslo på en hverdag, noe som er en times reise hver vei for meg. Arbeidsavtalen min tillater meg også å takke nei til jobboppdrag når jeg vil og hvor ofte jeg vil. Men det gjorde jeg sjeldent. Alt i alt hadde jeg nok tid til skolearbeid, trening og jobb. Jeg hadde fysikk 2, matte R2 og tysk som valgfag det året. Jeg gikk ut av skolen med nøyaktig 5 i snitt. Jeg valgte å nedprioritere festing og andre sosiale arrangementer, men det var fordi jeg ikke hadde noe behov for slikt og at det ofte er dyrt. Russetida er et eksempel.

 

Hvis du må jobbe flere hverdager i uka, så tror jeg at det kan bli litt liten tid hvis du ikke er flink til å bruke midttimene dine på skolen. Da er det lurt å ha en forståelsesfull arbeidsgiver som kan være tilbøyelig til å la deg slippe å jobbe en gang i blant under perioder med mange prøver og innleveringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...