Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva kan man gjøre etter å ha gått 3 år på allmennfag? Jobbe i kassen på Rema. Dette kunne man også gjøre før man ble ferdig med skolen, og de som har gått yrkesfag kan også gjøre dette om de vil.

Med andre ord, gratulerer, du har fullført tre år skole, men du har ikke kompetanse til å få deg et yrke før du har studert i 3-5 år til.

Poenget er; å jobbe i kassen på Rema krever absolutt ingenting av utdanning. Å jobbe som elektriker gjør dette, og da ser jeg ingen problemer med at dette er høyere betalt.

Og ja, yrkesfag er en utdanning selv om det "bare" er videregående, på lik linje med ingeniører. Alle kan ikke bli ingeniører. Det må være noen igjen "på gulvet" som kan rydde opp i alle feilene ingeniørene uten praktisk kunnskap gjør.

 

On topic:

20 år

Jobber med IT-drift

Fagbrev som dataelektroniker

Grunnlønn på 400k

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva kan man gjøre etter å ha gått 3 år på allmennfag? Jobbe i kassen på Rema. Dette kunne man også gjøre før man ble ferdig med skolen, og de som har gått yrkesfag kan også gjøre dette om de vil.

Med andre ord, gratulerer, du har fullført tre år skole, men du har ikke kompetanse til å få deg et yrke før du har studert i 3-5 år til.

etter tre år almenfag kan man gå videre på alle (så vidt jeg vet) høyere utdanninger, etter totalt fem år (er det ikke det som er tiden) med yrkesfaglig utdanning kan man gå Y veien og gå videre innenfor sitt fagfelt. eller velge fakskolen eller ta forkurs for ingeniør og så gå videre

det dummeste folk gjør i min mening er å velge almennfag fordi de ikke vet å de vil og ikke er så klar for skole.

å si at man kan gjøre som man vil etter fagutdanning er jo litt feil, en elektrikker kan ikke begynne som mekaniker. men ja du har en ferdig fult brukbar utdanning som man kan tjene penger på å anvende.

 

Poenget er; å jobbe i kassen på Rema krever absolutt ingenting av utdanning. Å jobbe som elektriker gjør dette, og da ser jeg ingen problemer med at dette er høyere betalt.

nei det gjør ikke jeg heller.

 

Og ja, yrkesfag er en utdanning selv om det "bare" er videregående, på lik linje med ingeniører. Alle kan ikke bli ingeniører. Det må være noen igjen "på gulvet" som kan rydde opp i alle feilene ingeniørene uten praktisk kunnskap gjør.

skjønte ikke helt denne tror jeg, men vis jeg forstår så tror jeg at jeg er enig med deg.

det er noe av det værste når man får folk med bachelor og oppover som ikke har praktisk erfaring fra feltet de har utdannet seg i, blir mye rot og mange timer går med på å forklare hvor man ikke kan gjøre det *sånn*..

 

On topic:

20 år

Jobber med IT-drift

Fagbrev som dataelektroniker

Grunnlønn på 400k

Ja det er vel konkurransedyktig vel?

Lenke til kommentar

Jeg vill allikevel si at hvis du har et fagbrev, for eks elektriker. Da har du en utdanning, mer en bare "vanlig videregående".

 

Du har jo faktisk et yrke? En jobb som bare du kan gjøre, som kreves en kompetanse og et fagbrev. Som ikke han i kassen på Rema kan gjøre :)

Lenke til kommentar

etter fem år når du har endt utdannelsen, har du et fagbrev og er ferdig med utdanningen, du kan da begynne å jobbe som fagarbeider i yrket du har utdannet deg til. en med almennfaglig utdanning vil på samme tid ha gått to år med høyere utdanning og ha ett år igjen til en bachelorgrad

 

Han i kassa på Rema har og et yrke. det kreves ikke spesifikk utdanning for en slik jobb, men ofte søkes det etter almenfaglig studiekompetanse for å filtrere søkerene litt.

 

og nei du har en vanlig videregående yrkesfaglig utdannelse.

Lenke til kommentar

Ja yrkesfaglig ja.

Nå mener vell jeg at Bachelorgraden er noe oppskrytt da...Men det ser jo bra ut på papiret.

 

Ofte er de med praktisk erfaring+fagskole "bedre".

Delvis enig i den...

 

Skal man rett i arbeid uten opplæring vil kanskje en med praktisk erfaring + fagskole klare seg bedre.

 

En bachelor vil nok ha bedre grunnlag for å lære seg mer komplisert arbeid....

Lenke til kommentar

Ja enig i det. Men til de som er uenig kan jeg begrunne hvorfor jeg mener at en med litt praktisk erfaring er "bedre"

 

Ta for eksempel på en båt. Hvis du skal bli kaptein.

Da er det to måter og bli det på.

 

Alt 1. Yrkesfaglig retning på VGS (tip + maritime fag) - 2 år som lærling matros - 2 år på fagskole. evt høgskole?

 

Alt 2. Almenfag på VGS - Maritim Høgskole.

 

Jeg mener at for og bli en god leder, bør man kjenne til alle arbeidsoppgavene. Når du har kommet deg opp i systemet til overstyrmann og kaptein er det veldig greit og vite om hva som egentlig skjer litt lenger ned i systemet.

Det er greit nok og si at det og det skal gjøres, men det er jo greit å vite hvordan det faktisk gjøres.

Lenke til kommentar

Hva jobber du som: Butikk medarbeider.

Hvor gammel er du: 20

Timesats: 140kr + 18kr på søndager og 100% på helligdagar.

Skatt: 30%

Utdanning: VGS

 

Blir til å utdanne meg som lektor til høsten innanfor idrett og idrettsvitenskap. Blir spennande, og lønna blir veldig grei :)

 

Er ikke det et fryktelig langt studie?

Lenke til kommentar

Hva jobber du som: Butikk medarbeider.

Hvor gammel er du: 20

Timesats: 140kr + 18kr på søndager og 100% på helligdagar.

Skatt: 30%

Utdanning: VGS

 

Blir til å utdanne meg som lektor til høsten innanfor idrett og idrettsvitenskap. Blir spennande, og lønna blir veldig grei :)

 

Er ikke det et fryktelig langt studie?

Tja der er kanskje litt auge som ser, men er relativt mange år. For å bli lektor må ein ha masterstudie i tillegg til PPU. Planen er, om eg fullfører master, å gå for lektor med opprykk. Totalt 6 år utdanning minimum.

Tenker å undervise på VGS evt. høgskule/universitet. Lønna ligger på rundt 415 000 som nyutdanna, dog usikker på om det kanskje er mulig å tene ein del meir i privat sektor?

Lenke til kommentar

Hva jobber du som: Butikk medarbeider.

Hvor gammel er du: 20

Timesats: 140kr + 18kr på søndager og 100% på helligdagar.

Skatt: 30%

Utdanning: VGS

 

Blir til å utdanne meg som lektor til høsten innanfor idrett og idrettsvitenskap. Blir spennande, og lønna blir veldig grei :)

 

Er ikke det et fryktelig langt studie?

Tja der er kanskje litt auge som ser, men er relativt mange år. For å bli lektor må ein ha masterstudie i tillegg til PPU. Planen er, om eg fullfører master, å gå for lektor med opprykk. Totalt 6 år utdanning minimum.

Tenker å undervise på VGS evt. høgskule/universitet. Lønna ligger på rundt 415 000 som nyutdanna, dog usikker på om det kanskje er mulig å tene ein del meir i privat sektor?

Privat sektor som i private skoler?

 

Er det ikke veldig kjedelig å jobbe som gymlærer? Lærer man ikke bort mye av det samme hvert år, men til forskjellige elever og klasser? Det blir ikke så mye kommunikasjon og diskusjon slik som samfunnsfag eller RLE. Det blir hvertfall enveiskommunikasjon hvis du skal jobbe på VGS.

Lenke til kommentar

Idrettsvitenskap/idrettsfag generelt er da i aller høyeste grad diskusjonsemner! Av de fagene vi hadde på idrettslinja på VGS var de uten tvil de vi fikk til 2-veis kommunikasjon i. Det har selvfølgelig mye med interesse å gjøre også, men så hvertfall ut som idrettslærerne elsket jobben sin! Hvor tar du utdanningen??

Lenke til kommentar

etter fem år når du har endt utdannelsen, har du et fagbrev og er ferdig med utdanningen, du kan da begynne å jobbe som fagarbeider i yrket du har utdannet deg til. en med almennfaglig utdanning vil på samme tid ha gått to år med høyere utdanning og ha ett år igjen til en bachelorgrad

 

Han i kassa på Rema har og et yrke. det kreves ikke spesifikk utdanning for en slik jobb, men ofte søkes det etter almenfaglig studiekompetanse for å filtrere søkerene litt.

 

og nei du har en vanlig videregående yrkesfaglig utdannelse.

 

Tror det han mener med "mer" er at man får et fagbrev og et yrke som krever en utdannelse, ikke at det er på høyere trinn hva formell utdannelse angår. :)

 

Meg bekjent er/var yrkesfaglig videregående skole _som regel_ på 2 år + 2 år som lærling, altså 4 år, ikke 5. Men mulig at ting har forandret seg etter kunnskapsreformen?

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar

Jeg vet akkurat hva han "mente" men man kan mene hva man vil det er fremdeles "bare" en yrkesfaglig videregående utdanning.

 

vet faktisk ikke om det er faktisk 4, 4.5 eller 5 år nøyaktig, blir bare brukt 5 år når jeg snakker om slikt med andre (både av meg og de jeg snakker med)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...