Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som om lønna hår gått ned eller nærmes fryst for typiske sommerjobber og i service\anlegg, hadde jo høyere lønninger for 10 år siden(da bensinen kosta 8-9kr litern og en kåk fikk man for 1 mill). Det må man vel takke globaliseringa og en utrolig liberal innvandringspolitikk for.

Lenke til kommentar

Hørt om inflasjon? Dessuten så har vi mer råd til bensin nå enn vi hadde for 20 år siden. Altså pengene vi bruker på bensin er av en lavere andel av den totale inntekten enn den var for 20 år siden. Det virker som om bensinprisen blir dyrere og dyrere, men inntekten øker mer enn det bensinprisene gjør. I tillegg bruker biler mindre bensin enn tidligere på grunn av GLOBALISERINGEN.

 

Da er det ikke noe å klage på.

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Isåfall har lønnen min økt betraktelig siden da jeg var 16 år, og jeg jobber fortsatt i samme jobb som jeg gjorde da. Jeg mener ikke at man får like mye bensin for 130 kr nå som det vi gjorde i 2002. Men at gjennomsnittsinntekten i landet har økt siden da, og at realinntekten har steget høyere i forhold til bensinprisindeksen.

 

Inntektene har økt, mer enn det bensinprisene har økt, for de fleste. Som fører til at husholdningene bruker mindre deler av inntekten på bensin enn tidligere.

Lenke til kommentar

Isåfall har lønnen min økt betraktelig siden da jeg var 16 år, og jeg jobber fortsatt i samme jobb som jeg gjorde da. Jeg mener ikke at man får like mye bensin for 130 kr nå som det vi gjorde i 2002. Men at gjennomsnittsinntekten i landet har økt siden da, og at realinntekten har steget høyere i forhold til bensinprisindeksen.

 

Inntektene har økt, mer enn det bensinprisene har økt, for de fleste. Som fører til at husholdningene bruker mindre deler av inntekten på bensin enn tidligere.

Ja, mang tener mye mere, men manger tener betraktelig mindre i dag iforhold til boligpriser og skjenerell inflasjon.. Økte klasseskiller.

De unge blir de fremtidig taperne av dagens poltikk, de som allerede har etablert ser er ikke pr dags dato i samme grad eksponert. Spesielt ikke hvis de har en egen bolig.

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte grupper har hatt helt sinnssyk lønnsvekst de siste årene, mens andre har stått tilnærmet i ro. Forskjellen har rett og slett blitt større mellom folk. Typisk serviceyrker sliter veldig med å få opp lønna. Elektrikere og snekkere har skrudd opp prisene rimelig greit, mens f.eks. dagligvareansatte bare har fått litt. Kanskje er det for at vi ser på mat o.l. som rent forbruk, men hus som investering.

 

Tjener 157kr/t som postbud og synes jeg fortjener hver ei krone.

Lenke til kommentar

Snekkere og elektrikere har jo faktisk en utdanning og et fagbrev, så det er jo rett og rimelig at de skal tjene bedre.

Utdanning og utdanning, videregående som de aller fleste...

Og 2-2,5 års læretid med avsluttende fagprøve

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok litt mer enn bare videregående. :)

Nå ja det er vel faktisk ikke det, det er en videregående utdanning som kulminerer i læretid og ved bestått læretid, ett fagbrev.

Det er fremdeles regnet som en yrkesrettet videregående utdanning.

 

Litt mer en videregående blir vel fagskolen det.

Lenke til kommentar

Det er nok litt mer enn bare videregående. :)

Nå ja det er vel faktisk ikke det, det er en videregående utdanning som kulminerer i læretid og ved bestått læretid, ett fagbrev.

Det er fremdeles regnet som en yrkesrettet videregående utdanning.

 

Litt mer en videregående blir vel fagskolen det.

 

Nå må ikke du vri å vende på alle steinene...

 

Vedkommende skrev at et fagbrev bare er "videregående som de aller fleste", noe som blir feil å si da man faktisk tar både teoretisk og praktisk prøve ifbm. med fagbrev etter endt læretid.

 

Les litt bedre neste gang.

Lenke til kommentar

slik som alle andre som tar en yrkesrettet videregående utdanning og har planer om å få et slikt fagbrev.

 

jeg leste godt nok første gangen jeg.

 

Det er en videregående utdanning, ikke noe mer en det, det er ikke utdanning på et høyere nivå.

 

Ja, som alle andre som tar yrkesrettet utdanning; ja. Skrev vedkommende det? Nei.

 

Har jeg sagt at det er høyere utdanning enn "vanlig" videregående? Nei.

 

Yrkesrettet utdanning er mer enn bare "vanlig"(ikke yrkesrettet) videregående som vedkommende hinter til(les: mer, ikke høyere). Det er ikke mitt problem at du velger å tolke det på den måten du gjør, derfor bør du lese litt bedre neste gang. Da har jeg sagt det jeg trenger å si, så er det opp til deg hvordan du velger å tolke det.

Endret av EvenL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, som alle andre som tar yrkesrettet utdanning; ja. Skrev vedkommende det? Nei.

 

Har jeg sagt at det er høyere utdanning enn "vanlig" videregående? Nei.

 

Yrkesrettet utdanning er mer enn bare "vanlig" videregående som vedkommende hinter til(les: mer, ikke høyere). Det er ikke mitt problem at du velger å tolke det på den måten du gjør, derfor bør du lese litt bedre neste gang. Da har jeg sagt det jeg trenger å si, så er det opp til deg hvordan du velger å tolke det.

 

når man fokuserer på ordene og ikke det som blir sagt så har man bommet EvenL

 

og nei, fagbrev er en videregående utdanning, ikke noe "mer enn" eller "høyere" eller "videre" det er en videregående utdanning.

Skal du ha noe som er mer en videregående må du opp til høyskole/universitet eller fagskolen, da har du noe som er mer en/høyere/videre/over videregående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...