Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Hva jobber du som: Butikk medarbeider.

Hvor gammel er du: 20

Timesats: 140kr + 18kr på søndager og 100% på helligdagar.

Skatt: 30%

Utdanning: VGS

 

Blir til å utdanne meg som lektor til høsten innanfor idrett og idrettsvitenskap. Blir spennande, og lønna blir veldig grei :)

 

Er ikke det et fryktelig langt studie?

Tja der er kanskje litt auge som ser, men er relativt mange år. For å bli lektor må ein ha masterstudie i tillegg til PPU. Planen er, om eg fullfører master, å gå for lektor med opprykk. Totalt 6 år utdanning minimum.

Tenker å undervise på VGS evt. høgskule/universitet. Lønna ligger på rundt 415 000 som nyutdanna, dog usikker på om det kanskje er mulig å tene ein del meir i privat sektor?

Privat sektor som i private skoler?

 

Er det ikke veldig kjedelig å jobbe som gymlærer? Lærer man ikke bort mye av det samme hvert år, men til forskjellige elever og klasser? Det blir ikke så mye kommunikasjon og diskusjon slik som samfunnsfag eller RLE. Det blir hvertfall enveiskommunikasjon hvis du skal jobbe på VGS.

Ja, som i private skular.

Det blir nok slik at ein lærer bort mykje av det samme kvart år, men trur nok kvart år blir veldig forskjellige uansett. Nye mennesker, ny vitenskap, nytt pensum evt. nye kompetanse mål.

Kjem nok til å undervise i mykje anna en kroppsøvning også. Kan nok undervise i forskjellig treningslære, kosthold o.l. på universitet etc om eg kjem så langt at eg tek ein master i idrettsvitenskap.

Og ja, idrett, bevegelse, energi, kosthold er i aller høgaste grad eit tema ein kan diskutere. :)

Idrettsvitenskap/idrettsfag generelt er da i aller høyeste grad diskusjonsemner! Av de fagene vi hadde på idrettslinja på VGS var de uten tvil de vi fikk til 2-veis kommunikasjon i. Det har selvfølgelig mye med interesse å gjøre også, men så hvertfall ut som idrettslærerne elsket jobben sin! Hvor tar du utdanningen??

Kjem til å ta bachelor i Notodden, så får eg sjå kor masteren evt. skal bli tatt.

Har du planer om det samme? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva jobber du som: Butikk medarbeider.

Hvor gammel er du: 20

Timesats: 140kr + 18kr på søndager og 100% på helligdagar.

Skatt: 30%

Utdanning: VGS

 

Blir til å utdanne meg som lektor til høsten innanfor idrett og idrettsvitenskap. Blir spennande, og lønna blir veldig grei :)

 

Er ikke det et fryktelig langt studie?

Tja der er kanskje litt auge som ser, men er relativt mange år. For å bli lektor må ein ha masterstudie i tillegg til PPU. Planen er, om eg fullfører master, å gå for lektor med opprykk. Totalt 6 år utdanning minimum.

Tenker å undervise på VGS evt. høgskule/universitet. Lønna ligger på rundt 415 000 som nyutdanna, dog usikker på om det kanskje er mulig å tene ein del meir i privat sektor?

Privat sektor som i private skoler?

 

Er det ikke veldig kjedelig å jobbe som gymlærer? Lærer man ikke bort mye av det samme hvert år, men til forskjellige elever og klasser? Det blir ikke så mye kommunikasjon og diskusjon slik som samfunnsfag eller RLE. Det blir hvertfall enveiskommunikasjon hvis du skal jobbe på VGS.

Ja, som i private skular.

Det blir nok slik at ein lærer bort mykje av det samme kvart år, men trur nok kvart år blir veldig forskjellige uansett. Nye mennesker, ny vitenskap, nytt pensum evt. nye kompetanse mål.

Kjem nok til å undervise i mykje anna en kroppsøvning også. Kan nok undervise i forskjellig treningslære, kosthold o.l. på universitet etc om eg kjem så langt at eg tek ein master i idrettsvitenskap.

Og ja, idrett, bevegelse, energi, kosthold er i aller høgaste grad eit tema ein kan diskutere. :)

Idrettsvitenskap/idrettsfag generelt er da i aller høyeste grad diskusjonsemner! Av de fagene vi hadde på idrettslinja på VGS var de uten tvil de vi fikk til 2-veis kommunikasjon i. Det har selvfølgelig mye med interesse å gjøre også, men så hvertfall ut som idrettslærerne elsket jobben sin! Hvor tar du utdanningen??

Kjem til å ta bachelor i Notodden, så får eg sjå kor masteren evt. skal bli tatt.

Har du planer om det samme? :)

 

Jeg har vurdert det. Er 23 år gammel nå, og må snart bestemme meg for hva jeg virkelig vil :) Blir ikke i år, men kanskje neste år. Notodden er et flott sted!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Elektriker offshore

Hvor gammel du er: 25 år

Hva du tjener du i månedslønn: 48 000 i grunnløn

Hvor mye betaler du i skatt: 36%

Utdanning: 2 år vidaregåande, 2,5 år læretid

Overtidsbetaling: 566 kroner timen

 

Zeph, trives du godt offshore`? planen er å være servicemann for kraner osv. offshore. hvordan er det der? hvor mye er du på og av?

 

Blir en ingeniør med både elektriker og automatiker fagbrev ;)

Lenke til kommentar

Zeph, trives du godt offshore`? planen er å være servicemann for kraner osv. offshore. hvordan er det der? hvor mye er du på og av?

 

Blir en ingeniør med både elektriker og automatiker fagbrev ;)

Har jobba her i 5 år no og trivst godt. Er i gang med ingeniørutdanning for å gå over til landjobb på sikt. Vil ikkje jobbe her ute heile livet. Eg går 14 dagar på jobb, 28 dagar fri og er fast på ein plattform.

 

Som servicemann er det vel meir reising på forskjellige installasjonar og kanskje andre rotasjonar. Kor lange oppdrag det er i slengen for ein servicemann på kraner veit eg ikkje. På ein stor plattform med fleire kraner kan det kanskje bli 14-dagars turar, men det må du nok spørje dei som driv med sånt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Arbeidsleder

Hvor gammel du er: 23 år

Hva du tjener du : 223kr/t

Hvor mye betaler du i skatt: 36%

Utdanning: 4 år vidaregåande, 2år lærlingtid, 2år teknisk fagskole

 

Hva jobber du med? :)

 

Jobber som arbeidsleder for stilas og rydding ved et skipsverft

Lenke til kommentar

Alder: 19

Jobb: Kassen på Rimi

Lønn: 132,62 pluss kveldstillegg

Utdanning: Ingen, men er student og snart lærling

 

Etter å ha lest litt gjennom denne tråden virker dette veldig bra, til å ikke ha noen utdanning å til å være min første jobb uten noen erfaring fra før av...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...