Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Forstått det slik at grunnen til at det ikke blir god kaffe når en trakter mindre volum er fordi vannet ikke får lang nok kontakt med kaffen, og dermed får en en uttynnet og svak kaffe om en lager mindre volum i en trakter. Vannet retter rett og slett for raskt igjennom. 

 

OneCup som lager en kopp har langt mindre hull for å slippe igjennom kaffen fra filterholder og ut, dermed får vannet mye lengre kontakttid med kaffen og gir bedre kaffe i mindre mengder. Noen traktere har vel mulighet til å justere dette på filterholderen også?

 

Er relativt lett å justere/modde dette på de fleste traktere. Man kan også male litt finere. Slik at man oppnår ønsket kontakttid. Håndbrygg virker å være en enklere løsning enn å ha flere traktere stående på benken i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å bruke 14-20 gram kaffe avhengig av hva jeg har lyst på, 89-92 grader vann, 200 gram vann. Vanligvis inverted, men jeg har nylig sluttet å bry meg så mye. I praksis er det veldig lite som renner ut, og hvis vanlig er konsistent nok til at Tim Wendelboe selger det er det godt nok for meg. Har også sluttet å bry meg mye om bloom, å røre rundt en stund gjør samme nytten og vel så det. Scott Rao er til og med negativ til bloom i immersion-brygg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ein fin metode for AP er å la den stå lengre enn vanleg. Eit par eksempel:

 

Pre warm the AP and your cup. 14g ground just coarser than espresso (like cooking salt as Kenny says). Inverted method, top up with 236g hot water to 250g total. You can bloom 40g water if you want but it's not necessary if you just stir it well. Turn AP up the right way over cup. Come back after 10 minutes, empty the warming water from the cup and break the vacuum in the aeropress by pulling up the plunger slowly to allow air in the top. This allows the coffee to slowly drip out without pulling silt into the cup.

You get a lovely clean coffee with surprising sweetness. It's not at all bitter or overextracted; it will never overextract because of the declining temperature.

12g dose ground at 2+6 on Feldgrind.

220g boiling water straight in (I use a compact kettle & weigh the water into it before boiling, allowing for evaporation etc.) & fit the plunger in just enough to stop flow.

You get ~30g of watery drip through, discard this & place AP on a new cup.

2:00 after filling, pull out the plunger & let it drain under gravity, break any crust at this point. I'm finding the first minute drains at ~1g/sec.

At 4:30 total time replace the plunger & press slowly until you see dry bed in the AP, until about 5:00.

You should get ~155g of coffee about 1.28%TDS in the cup.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg mener å huske at noen for noen år siden spekulerte i hvor mye smak som tilføres av restene av sølvhinnen i kaffen. Jeg har brent selv en stund og har dermed tilgang på store mengder sølvhinne. Kan melde at det nesten ikke smaker noe som helst i vasket kaffe. Litt papiraktig, men veldig lite. I naturlig prosessert kan det være mye mer fruktig smak.

Lenke til kommentar

Mine siste eksperiment med V60 er å plassere ein Aeropress med to metallfilter oppi (eitt grovt Wendelboe og eitt finare IMS-filter) over V60-en og helle alt vatnet gjennom den. Ingen røring eller spinning. Det blir mykje som ein traktar. Har ikkje prøvd så mykje endå, men trur det er ein god metode for å få stabile resultat. Kaffien blir veldig klar med lite grums-smak, men manglar kanskje samtidig dei mest framtredande smakane.

Lenke til kommentar

Har vore eit par dagar i Stavanger og prøvd nokre kafear. Favoritten er Coffeberry der eg blant anna fekk ein veldig god kopp frå Etiopia. Det er Jacu som brenn for dei med eigen Coffeeberry-logo. Trur eg må kjøpa litt oftare av Jacu.

Æ

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har Nespresso maskin og synes kaffekvernen på jobb smaker bedre, så i dag tok jeg fram filteret i skapet, til filtermalt kaffe, og la filteret over koppen og laget en kopp Nespresso og den smakte MYE bedre og uten den ettersmaken jeg bruker å få.

 

Neste gang kjøper jeg maskin med kvern

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...