Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

På tide med litt endringer her hjemme, så søker litt tips på hva jeg skal prøve meg på.

 

De siste årene har jeg brukt en Siemens EQ maskin. Har fungert sånn passe, men synes ikke det gir den skikkelig gode kaffen som jeg er ute etter. Har selvsagt mye å si på valg av bønner og hvor lenge disse har lagt i butikken, men selv med gode og ferske bønner så synes jeg det er noe som mangler. I tillegg så tar den maskinen altfor mye plass på kjøkkendisken.

 

Kvern har jeg alt, en Wilfa og en Bodum Bistro så tenker å bruke disse videre.

 

Men skal jeg gå for en skikkelig trakter, Aeropress eller noe helt annet?

 

Viktigste er at det er enkelt å lage kaffe om morgenen, og selvsagt at det blir god kaffe. I all hovedsak så drikkes det totalt 4 kopper kaffe om morgenen her hjemme fordelt på hele familien. På ettermiddagen går det 1-2 kopper.

 

Noen gode tips?

Lenke til kommentar

Aeropress blir kanskje litt mykje arbeid med fire koppar kvar morgon med mindre du er veldig A-menneske, men om du vil ta jobben så kan det gå. Franskpresse er eit alternativ der du kan brygge større mengder i slengen. Der har du ikkje papirfilter, så du får med meir oljer og ein litt anna smak.

 

Traktar er det lettaste, og du får god kaffi frå ein traktar så lenge den er noko lunde rein og du brukar god kaffi kverna i riktig storleik.

 

Til 1-2 koppar på ettermiddagen kunne Aeropress vore eit greitt alternativ.

Lenke til kommentar

Kanskje det ikke var så dumt forslag.

 

Aeropress er alt bestilt, har hatt lyst å prøve en slik i lang tid så den vil jeg ha uavhengig av hva jeg ellers skulle lande på.

 

Av traktere, er det Severin som er anbefalt, eller er en nå tilbake til Moccamaster?

 

Sett litt på tester, og der kommer jo både Siemens og Wilfa veldig godt ut. Har dere noen klare anbefalinger?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke særlig glad i Moccamaster selv. Den brygger med veldig varmt vann og det tar en god stund å lage en kanne, så resultatet er overekstrahert og bittert sammenlignet med hva jeg liker. Stikk motsatt av det man vanligvis får fra aeropress. Jeg har hørt Breville Precision er veldig god, hvis man liker å bruke penger.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke særlig glad i Moccamaster selv. Den brygger med veldig varmt vann og det tar en god stund å lage en kanne, så resultatet er overekstrahert og bittert sammenlignet med hva jeg liker. Stikk motsatt av det man vanligvis får fra aeropress. Jeg har hørt Breville Precision er veldig god, hvis man liker å bruke penger.

 

Eg har ikkje så mykje personleg erfaring med traktarar, men Moccamaster brygger med 91-96 grader, som er heilt greitt for filterkaffi. Om det vart overekstrahert var det kanskje for fint kverna?

 

På nett ser eg mange som likar sin Moccamaster godt. Wilfa har jo sin Precision, utvikla i lag med Tim Wendelboe, som har fått god omtale.

Lenke til kommentar

Er du fornøyd med Cup One? Blir det god kaffe selv om den kun lager en kopp?

 

Satt akkurat å så på denne, og tenker at det den må være perfekt for mitt bruk, så kan jeg heller ha en rimeligere modell til de 3-4 gangene i året det er behov for å lage full kanne. Viktigste for meg er at jeg får best mulig kaffe på en enkel måte til hverdag :)

 

Cup One om morgenen, Aeropress på ettermiddag og i helgene når jeg har bedre tid :)

Lenke til kommentar

Tja, som sagt liker jeg ikke veldig godt at den bruker svært varmt vann og at den bruker fire minutter på å få ut alt vannet. Det blir for ekstrahert for min smak. Men den fungerer greit. Man må være nøye med hygienen. Hullet i trakten er veldig lite, og hvis det kommer kaffepartikler nedi eller man ikke har skylt siden forrige gangs bruk kan det gå tett. Har hatt noen oversvømmelser på grunn av det. Hvis du liker Moccamaster kommer du nok til å like Cup One.

Lenke til kommentar

Måler 96 i min Cup One, men den i full størrelse har jeg ikke rørt på en stund. Til sammenligning pleier jeg sjelden å brygge over 91 grader eller lengre enn 3 minutter med andre metoder. Ikke engang ved cupping går jeg over 94. Men, jeg er glad i syrlighet og ikke glad i bitterhet.

Eg veit det er mange forskjellige meiningar og metodar der ute, men eg får ikkje bitter kaffi når alle parameter fungerer i lag, og eg bryggar med vatnet rett etter det har kokt. Type kaffibønner meiner dei betyr ein del og at mørkbrente kanskje blir betre med lågare temperaturar.

 

Det er klart at ei automatisk maskin er meir avgrensa i kva ein kan gjere. Moccamaster har vel ein ventil du kan flytte litt på, men ellers er det kun dei kverna bønnene ein kan påverke. Om du får brygga god kaffi så alt såre vel, men om det ikkje fungerer heilt så får du ikkje gjort så mykje.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tja, som sagt liker jeg ikke veldig godt at den bruker svært varmt vann og at den bruker fire minutter på å få ut alt vannet. Det blir for ekstrahert for min smak. Men den fungerer greit. Man må være nøye med hygienen. Hullet i trakten er veldig lite, og hvis det kommer kaffepartikler nedi eller man ikke har skylt siden forrige gangs bruk kan det gå tett. Har hatt noen oversvømmelser på grunn av det. Hvis du liker Moccamaster kommer du nok til å like Cup One.

 

Husker ikke sist jeg hadde en Moccamaster i hus, så svært vanskelig å svare på om jeg liker de. Min erfaring med Moccamaster de siste 10+ årene er vel i kontorlandskap eller hos venner/familie. Felles her er sjelden rens og friele filterkaffe, noe som gir en dårlig grunnlag til å bedømme.

 

Siste trakter jeg hadde i hus var en Severin Caprice. Denne erstattet et heller misslykket forsøk med ulike kapsel/pods maskiner, så Severin maskinen ga sånn sett et meget godt inntrykk med tanke på hva den erstattet. Nykvernet og ferske bønner er noe helt annet enn kapsler.

 

Så de siste 5 årene har jeg benyttet en Siemens EQ5. Jeg var lei av å trakte en full kanne for å få god kaffe, for så å tømme ut halvparten siden forbruket ikke var mer enn 2 kopper. Svært uøkonomisk. Sånn sett har EQ5 vært perfekt. Kverner automatisk opp en kopp, lite svinn og ok kaffe.

 

Men jeg vil som sagt ha bedre kaffe, men samtidig ha det tilsvarende enkelt. Tror jeg prøver en Cup One, kan jo eventuelt returneres om den ikke faller i smak.

Lenke til kommentar

Søkt en del nå etter en passende maskin, og kom da over Ninja Coffee Bar. Noen som har erfaringer med denne?

 

Den påstås å kunne lage en kopp, halv kanne og hel kanne med enkle justeringer. Spørsmålet er jo om det er noe annet enn vannet som tilpasses under tilbereding, for om ikke ender en vel med samme problem som alle traktere har når en kun lager en enkel kopp.

Lenke til kommentar

Var i lignende situasjon som deg Prophet, hvor det i snitt lages 4 kopper / 1 liter kaffe hver dag. Samboer står opp først og lager en halvliter, jeg står opp en time senere og lager en halvliter.

 

Kjøpte Wilfa Svart presisjon på impuls for tre år siden. Skulle egentlig ha en MoccaMaster, men dukket opp en uåpnet Wilfa Svart presisjon på Finn.no til 1000 kr. Bruker Wilfa sin kvern, WSCG2, og sammen har de laget ca. 1000 liter kaffe uten problem. Mulighet til å justere filteråpning med 1.25dl-intervall fra 0.5 til 1.25 liter fungerer bra og gir ikke "feil" smak som jeg føler andre kaffetraktere ofte kan gi ved mindre enn 1 liter. Filteret er fortsatt tight og lekker ikke, til tross for å ha blitt skrudd på sikkert 2000 ganger.

Bruker Aeropress hvis jeg kun skal lage én kopp.

edit: Virker som vi jobber for Wilfa / Tim W og driver reklame her, lol.

edit2: Burde nevne at den bråker en del akkurat i det den starter opp, og når den slutter. Kan høres her @03:40.

Endret av skycharizards
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Wilfa Svart Presisjon på Black Friday etter å ha brukt mer eller mindre utelukkende håndbryggere i ni år og jeg er veldig fornøyd.

 

Hvordan synes du den fungerer om du ikke skal trakte mer enn 5 dl kaffe?

 

Var i lignende situasjon som deg Prophet, hvor det i snitt lages 4 kopper / 1 liter kaffe hver dag. Samboer står opp først og lager en halvliter, jeg står opp en time senere og lager en halvliter.

 

Kjøpte Wilfa Svart presisjon på impuls for tre år siden. Skulle egentlig ha en MoccaMaster, men dukket opp en uåpnet Wilfa Svart presisjon på Finn.no til 1000 kr. Bruker Wilfa sin kvern, WSCG2, og sammen har de laget ca. 1000 liter kaffe uten problem. Mulighet til å justere filteråpning med 1.25dl-intervall fra 0.5 til 1.25 liter fungerer bra og gir ikke "feil" smak som jeg føler andre kaffetraktere ofte kan gi ved mindre enn 1 liter. Filteret er fortsatt tight og lekker ikke, til tross for å ha blitt skrudd på sikkert 2000 ganger.

 

Bruker Aeropress hvis jeg kun skal lage én kopp.

 

edit: Virker som vi jobber for Wilfa / Tim W og driver reklame her, lol.

 

edit2: Burde nevne at den bråker en del akkurat i det den starter opp, og når den slutter. Kan høres her @03:40.

 

At den bråker bryr jeg meg ikke noe om, skal ikke akkurat stå i stuen heller. Ser den vant testen på tv2 i dag også, så stiger vel enda mer i pris nå. Dumt de ikke sa noe om hvordan den er til å trakte 5 dl og ikke bare full kanne.

 

Får følge litt med på finn på hva som dukker opp der de neste ukene.

 

Men hva er egentlig forskjellen på de ulike modellene som er? WSP-1A/2A/1B? 2A tar over for 1A, men hvor kommer 1B inn i bildet?

 

Har også sett en modell som har svarte trekk, men plate i sølv. Se bildet

 

post-318876-0-59652700-1548372055_thumb.jpg

Lenke til kommentar

På tide med litt endringer her hjemme, så søker litt tips på hva jeg skal prøve meg på.

 

De siste årene har jeg brukt en Siemens EQ maskin. Har fungert sånn passe, men synes ikke det gir den skikkelig gode kaffen som jeg er ute etter. Har selvsagt mye å si på valg av bønner og hvor lenge disse har lagt i butikken, men selv med gode og ferske bønner så synes jeg det er noe som mangler. I tillegg så tar den maskinen altfor mye plass på kjøkkendisken.

 

Kvern har jeg alt, en Wilfa og en Bodum Bistro så tenker å bruke disse videre.

 

Men skal jeg gå for en skikkelig trakter, Aeropress eller noe helt annet?

 

Viktigste er at det er enkelt å lage kaffe om morgenen, og selvsagt at det blir god kaffe. I all hovedsak så drikkes det totalt 4 kopper kaffe om morgenen her hjemme fordelt på hele familien. På ettermiddagen går det 1-2 kopper.

 

Noen gode tips?

 

Skal du ha god kaffe, så er det berre å droppe trakter. 

 

Kommer litt ann på kas kaffe du liker, men det er de eg ville vurdert:

 

- Aeropress - begynte å få sans for den i det siste. Liker veldig godt oppskrift med 35g kaffe, 150g vann. Begynner å presse når den er stått i 1 min i 30 sec. Så blander du det ut med vann til ca 220 totalt. Går med ganske mye kaffe (dobbel så mye), men blir helt fantastisk! Eg kjører dobbelt filter og coarser kvern enn eg ville gjort ellers. 

 

- V60 (Harrio) - er personleg favoritt. Fungerer utmerket til 2 kopper, men er vanskeligere å få til 3-5. Har aldri brukt den største størrelse, kanskje den vil gjøre jobben?

 

- Chemex - likner på V60, men du får litt anna smaks profil. Eg foretrekker V60, mens chemex ser meget lekkert ut og passer fint til større mengde. 

 

- clever dripper - meget enkelt å bruke. Mer konsistent kaffe, men V60 slår den på smaken (om du gjør det riktig)

Greit å kjøpe i gooseneck om du skal ha V60/chemex + kjøkkenvekt. Og da "må" du også kjøpe bønner fra bra brenneri. Personleg anbefaler eg Jacu, Kaffa, Tim Wendelboe.

 

Der er litt mer styr enn moccamaster o.l. Men du får mye, mye bedre kaffe (syns eg). Og det er utruleg fint å stå opp om morganen, sette på deilig musikk, ta seg 5min ekstra og kose seg med å lagge kaffe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...