Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Du har ikke god kunnskap om OpenWRT også, tilfeldigvis? En kompis av meg sliter med en WNDR3700v2. Denne har to trådløse nettverkskort, et 5GHz og et et "vanlig". Tanken er at 5GHz-kortet (wlan1) skal koble seg opp mot et eksisterende nettverk (eduroam) som klient, og videreformidle dette til LAN-portene på ruteren samt det andre trådløskortet 2 (wlan0)

 

Wlan0 og LAN-portene skal altså være i hjemmenettet som en vanlig hjemmeruter, mens wlan1 skal fungere som WAN.

 

Det siste er ikke noe problem, daktisk kan det enkelt ordnes i brukergrensesnittet - verre er det å få wlan0 og lan-portene til å være samme nettverk. wlan 0 er satt i AP-mode, men gir ikke ut ip-adrsser, det gjør derimot LAN-portene. SÅ her er det enten noen dhcp-instillinger (som man ikke kan stille inn manuelt per grenesnitt) eller noe mer grunnleggende som er bommet på. Prøvde å bridge LAN og wlan0-nettet, det resulterte i en brick...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maksimal opp- og nedhastighet er den samme som før. Men følt ytelse ved høy belastning er en helt annen verden pga. mulighetene for skikkelig trafikkprioritering og mye høyere rutingytelse ved mange connections (typisk torrent).

Kjelt å vite. Takker.

 

ST546i fra Telenor har jeg bridget til bruk sammen med en dd-wrt-ruter, så da går det sikkert med NGT også (så sant du ikke har PPPoA). http://www.telenor.no/bedrift/kundeservice/bredbandshjelp/thomson-speedtouch-546/rutermodus.jsp

Har PPPoE. NGT har fjernet "easy setup" fra sine ST546i, så da må jeg i såfall bruke en annen "oppskrift". Det sies at ruteren skal gå "automatisk" i bridge hvis du lar vær å koble opp PPPoE. Prøvde dette en gang med en ruter som jeg hadde installert DD-WRT på "bak" ST546i'en, men fikk det ikke til. Mulig at det skyldes min manglende erfaring med DD-WRT.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

For de av dere som bruker dhclient på gateway / brannmur og har en litt ustabil link (som går opp og ned ofte) så kan PR bin/166656 være nyttig. Nå slipper jeg å stoppe og starte dhclient manuelt hver gang Get-modemet bestemmer seg for å bounce linken.

Nyttig å vite. Getinternet faller mye ut her også. Jeg visste ikke at det het "bounce linken".
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at "bounce linken" er korrekt terminologi. :-)

Men jeg kaller det det når interfacet går ned og opp innenfor kort tid, feks. ett minutt. Her noen eksempler fra loggen på gatewayen min:

root@kg-omni1# egrep UP\|DOWN /var/log/messages | tail
Jul 10 16:20:08 kg-omni1 kernel: xl0: link state changed to DOWN
Jul 10 16:20:19 kg-omni1 kernel: xl0: link state changed to UP
Jul 10 19:09:19 kg-omni1 kernel: xl0: link state changed to DOWN
Jul 10 19:09:32 kg-omni1 kernel: xl0: link state changed to UP
Jul 10 21:30:49 kg-omni1 kernel: xl0: link state changed to DOWN
Jul 10 21:31:01 kg-omni1 kernel: xl0: link state changed to UP
Jul 12 01:25:31 kg-omni1 kernel: xl0: link state changed to DOWN
Jul 12 01:25:44 kg-omni1 kernel: xl0: link state changed to UP
Jul 12 11:37:07 kg-omni1 kernel: xl0: link state changed to DOWN
Jul 12 11:37:20 kg-omni1 kernel: xl0: link state changed to UP

Endret av tingo
Lenke til kommentar

For de av dere som bruker dhclient på gateway / brannmur og har en litt ustabil link (som går opp og ned ofte) så kan PR bin/166656 være nyttig. Nå slipper jeg å stoppe og starte dhclient manuelt hver gang Get-modemet bestemmer seg for å bounce linken.

 

Festlig. Har akkurat samme problem med Get, men bruker pfSense.

 

Løsningen min ble litt mer omstendelig, men lagde meg følgende script som via cron går hvert 10. minutt, og autorenewer DHCP via webguiet hvis det skulle være nødvendig.

(Kode på engelsk er en vane jeg har lagt til meg)

 

#!/usr/bin/env bash
tempfile=`mktemp`
function init_session() {
   csrf_token=$(curl -s -k -c ${tempfile} "https://pfsense.localdomain:8080/status_interfaces.php" | grep -o "name=['\"]__csrf_magic['\"] value=['\"][^'\"]*" | awk -F\" '{print $2}')
   curl -s -k -b ${tempfile} -d "__csrf_magic=${csrf_token}&login=Login&usernamefld=admin&passwordfld=PFSENSEPASSORD" "https://pfsense.localdomain:8080/status_interfaces.php" > /dev/null 2>&1
}
function release() {
   curl -k -b ${tempfile} "https://pfsense.localdomain:8080/status_interfaces.php?action=Release&if=wan"
}
function renew() {
   curl -k -b ${tempfile} "https://pfsense.localdomain:8080/status_interfaces.php?action=Renew&if=wan"
}
function release_and_renew() {
   echo "Intializing pfSense session"
   init_session
   echo "Releasing..."
   release
   sleep 7 # give it some time
   echo "Renewing..."
   renew
}
function check_host() {
   ping -c 1 "$1" > /dev/null 2>&1
}
function check_hosts() {
   a=0
   check_host www.vg.no
   if [ $? -ne 0 ]; then
    let a=a+1
   fi
   check_host www.google.no
   if [ $? -ne 0 ]; then
    let a=a+1
   fi
   check_host sett_inn_host_her.com
   if [ $? -ne 0 ]; then
    let a=a+1
   fi
   check_host sett_inn_host2_her.com
   if [ $? -ne 0 ]; then
    let a=a+1
   fi
   if [ $a -gt 2 ]; then
    return 1
   else
    return 0
   fi
}
echo `date`
check_hosts
if [ $? -gt 0 ]; then
   echo "Connection seems down, attempting DHCP release and renew."
   release_and_renew
   sleep 7
   rm ${tempfile}
   check_hosts
   if [ $? -gt 0 ]; then
    echo "Attempt unsuccessful."
    exit 1
   else
    echo "Success!"
    exit 0
   fi
else
   echo "Connection is up, no action needed."
fi

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Pokker, sshfs krasjer plutselig på den ene maskina mi. Ingen core dumps, kun dette i /var/log/messages:

Dec  8 14:04:32 kg-v2 kernel: pid 25378 (sshfs), uid 1001: exited on signal 11
Dec  8 14:13:40 kg-v2 kernel: pid 25533 (sshfs), uid 1001: exited on signal 11
Dec  8 14:13:58 kg-v2 kernel: pid 25558 (sshfs), uid 1001: exited on signal 10

Det går fint å montere opp fra forskjellige filservere / NASer, men når jeg begynner å kopierer filer så krasjer det. :-/

Denne maskina kjører

tingo@kg-v2$ uname -a
FreeBSD kg-v2.kg4.no 8.3-STABLE FreeBSD 8.3-STABLE #6: Fri Apr 27 23:50:55 CEST 2012
 [email protected]:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC  amd64

 

Når jeg forsøker med en annen maskin så går det helt fint. Den andre maskina kjører:

FreeBSD kg-v7.kg4.no 8.3-STABLE FreeBSD 8.3-STABLE #0: Sat Jun 16 14:44:53 CEST 2012
 [email protected]:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC  amd64

Minnet som er i ferd med å dø, eller?

Lenke til kommentar

Det er fortsatt "early days", men nå ser det ut til at FreeBSD på Raspberry Pi gjør store fremskritt. Bootet imaget fra denne tråden på min model B (256 MB), og etter å ha laget meg en bruker kan jeg nå logge inn via ssh.

Noe info:

tingo@raspberry-pi$ uname -a
FreeBSD raspberry-pi 10.0-CURRENT FreeBSD 10.0-CURRENT #0 r244579:244581: Sun Dec 23 11:55:04 NZDT 2012
 andrew@bender:/usr/obj/arm.armv6/home/andrew/freebsd/repos/arm_eabi/sys/RPI-B  arm

mer info (fra dmesg)

KDB: debugger backends: ddb
KDB: current backend: ddb
Copyright (c) 1992-2012 The FreeBSD Project.
Copyright (c) 1979, 1980, 1983, 1986, 1988, 1989, 1991, 1992, 1993, 1994
	The Regents of the University of California. All rights reserved.
FreeBSD is a registered trademark of The FreeBSD Foundation.
FreeBSD 10.0-CURRENT #0 r244579:244581: Sun Dec 23 11:55:04 NZDT 2012
andrew@bender:/usr/obj/arm.armv6/home/andrew/freebsd/repos/arm_eabi/sys/RPI-B arm
CPU: ARM1176JZ-S rev 7 (ARM11J core)
Supported features: ARM_ISA THUMB2 JAZELLE ARMv4 Security_Ext
WB enabled LABT branch prediction enabled
 16KB/32B 4-way instruction cache
 16KB/32B 4-way write-back-locking-C data cache
real memory  = 268435456 (256 MB)
avail memory = 123437056 (117 MB)

Moro!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Min FreeBSD arbeidsstasjon sluttet å funke i dag. Tipper det er strømforsyninga eller hovedkortet. Anyway, for å få den opp igjen, så "transplanterte" jeg grafikkkortet og harddisken over i en annen maskin jeg har stående. Måtte endre navn på nettverkskortet (re0 istedet for nfe0), og fikse i /etc/X11/xorg.conf (grafikk-kortet fikk en annen plassering på PCI-bussen), og vips så var jeg oppe og kjører igjen. FreeBSD - jeg liker det! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...