Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Det er vel ikke akkurat noen nyhet... De har jo tjent flesk på sine proprietære databaseløsninger i årevis. Men at de skal gjøre Solaris kommersielt syns jeg er smålig ovenfor brukerne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

FreeBSD (8.1) avdekket under installasjonen at en maskin her som har kjørt Windows og Kubuntu knirkefritt i 7 år hadde dårlig IDE-kabel. Nice! :D

 

Men herre så lang tid det tar å kompilere Ports på Athlon XP2200+. Er pkg_add -r like greit for en enkel filserver som bare skal administreres minst mulig?

Lenke til kommentar

Vet ikke med Ports, men Pkgsrc er relativt treigt pga all overhead med wrappers og lignende. Fordelen er at man får isolert basesystem og tredjepart (andre fordeler også såklart), ulempen er at det tar litt lengre tid å kompilere.

 

Binærpakkene burde tilfredstille de fleste behov.

Lenke til kommentar

Jeg bruker konsekvent ports siden det er enkelt å vedlikeholde og gir meg flere muligheter mtp. egne tilpassninger.

 

Når det er sagt tar det tid i starten, spesielt med store dependencies.

Uansett, hvis man holder systemet jevnlig ved like med portsnap og portmanager/portupgrade, så opplever ikke jeg det som problematisk, selv ikke med en server som har 1GHz delt CPU :)

Lenke til kommentar
Jeg bruker konsekvent ports siden det er enkelt å vedlikeholde og gir meg flere muligheter mtp. egne tilpassninger.

Hva legger man i begrepet "ports"? Jeg har forstått det slik at både kompilering fra source (/usr/ports/[blæ] -> make install clean, portupgrade -a) og automatiske binærpakker (pgk_add -r [blæ], portupgrade -aP) kommer fra samme stedet. Etter hva jeg kan se lastes begge deler ned fra ports-katalogen på FreeBSD-FTPen.

Og jeg mener å ha brukt de to metodene litt om hverandre uten problemer. De første programmene installerte jeg med make install clean. Litt senere installerte jeg noen andre med pkg_add. Og til slutt ble alle programmene fint oppdatert/oppgradert med portsnap og portupgrade -a (altså med kompilering).

 

Jeg trykker uansett bare Enter når jeg får opp de blå kompileringsspørsmålene, siden denne serveren kun skal være enkel og grei (ZFS-filserver med Squeezebox, Samba, NFS og DLNA). ;)

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg trykker uansett bare Enter når jeg får opp de blå kompileringsspørsmålene, siden denne serveren kun skal være enkel og grei (ZFS-filserver med Squeezebox, Samba, NFS og DLNA). ;)

Da kan du like gjerne bruke --batch-flagget til slutt, så slipper du å få opp boksene i det hele tatt.
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

FreeBSD på en gammel PowerMac G5:

root@kg-g5# uname -a
FreeBSD kg-g5.kg4.no 9.0-CURRENT FreeBSD 9.0-CURRENT #119 r217462M: Sat Jan 15 16:05:38 CST 2011
    [email protected]:/usr/obj/powerpc.powerpc/usr/src/sys/GENERIC  powerpc
root@kg-g5# dmesg | head -n 13
Copyright (c) 1992-2011 The FreeBSD Project.
Copyright (c) 1979, 1980, 1983, 1986, 1988, 1989, 1991, 1992, 1993, 1994
The Regents of the University of California. All rights reserved.
FreeBSD is a registered trademark of The FreeBSD Foundation.
FreeBSD 9.0-CURRENT #119 r217462M: Sat Jan 15 16:05:38 CST 2011
   [email protected]:/usr/obj/powerpc.powerpc/usr/src/sys/GENERIC powerpc
WARNING: WITNESS option enabled, expect reduced performance.
Preloaded elf kernel "/boot/kernel/kernel" at 0xb2b000.
cpu0: IBM PowerPC 970FX revision 3.0, 1413.86 MHz
cpu0: Features dc000000<PPC32,PPC64,ALTIVEC,FPU,MMU>
cpu0: HID0 511081<NAP,DPM,NHR,TBEN,ENATTN>
real memory  = 521560064 (497 MB)
available KVA = 525135871 (500 MB)

Ikke helt klart for produksjon ennå, jeg må bruke boot -v for at FreeBSD skal finne diskene.

Lenke til kommentar

Sjansen for at BIOSen ikke er hverken helt etter standard, og relativt ukjent for ulike utviklere er vel kanskje ikke så lav. Hva er planlagt bruksområde til noe sånt?

 

Er det forresten noen som har noe vettugt å bidra med hvis jeg vil kjøpe fire 3TB-disker og kjøre fulldiskkryptering med ZFS på toppen (FreeBSD) uten å få drastiskr redusert ytelse fordi diskene lyver om sektorstørrelse? Har lest litt rundt om kring, men blir liksom ikke så mye klokere, jeg synes folk skriver både det ene og det andre.

Lenke til kommentar

Sjansen for at BIOSen ikke er hverken helt etter standard, og relativt ukjent for ulike utviklere er vel kanskje ikke så lav. Hva er planlagt bruksområde til noe sånt?

Eh.. PowerPC baserte maskiner bruker som regel Open Firmware, og selv om det ikke er bios, så er det relativt standardisert. Og ja, Apple-maskiner med PowerPC bruker Open Firmware. :D

Planlagt bruksområde? Tja, dette er en dual cpu maskin med opp til 4 GB minne, og plass til 2 sata harddisker internt, og den kan kjøre FreeBSD. Server? arbeidsstasjon?

Uante muligheter. :)

Lenke til kommentar

Det jeg mente å ha hørt om og, olear, men det er kanskje utdatert informasjo. Begynner å bli en god del år siden jeg hadde en Mac nå. Med såpass kraft har du vel en del bruksområder ja, selv om det ofte er problemer med å finne PPC-kompatible tredjepartsprogrammer (med mindre det g har endret seg de siste ti årene. :p)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hva er den mest riktige måten å sette opp en FreeBSD Release og holde den oppdatert med tanke på sikkerhetsoppdateringer og bugfixes?

Jeg har nå installert 8.2-RELEASE, og har atter en gang endt opp med et kompileringsmaraton uten like. Er det virkelig nødvendig? Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å drive med noe oppgradering av programvaren (f.eks nye versjoner med ny funksjonalitet), men bare sikkerhetsoppdateringer og bugfixes. Det jeg har gjort hittil er:

# portsnap fetch
# portsnap extract
# freebsd-update fetch       % Ingenting å hente. Tydeligvis oppdatert.
# portupgrade -aP        % Og nå sitter jeg her og ser på at både docs og mye annet ræl skal kompileres ferdig.

Har jeg misforstått noe med FreeBSD, Releases, eller ports?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Med portsnap fetch og portsnap extract kjører du siste versjon av samlige ports. Vil du ikke det, må du naturlig nok ikke hente ned nyeste versjon av port-treet. :p

 

Ikke alt for lett å bli klok på i starte, men du kan bruke csup til å hente ned bestemte versjoner av ports-treet med release-tagen (sjekk freebsd-docs). Du vil da ku få små patcher, så vidt jeg har skjøt det.

 

Når det er sagt, er jeg usikker på hvor mye det vedlikeholdes gamle versjoner av ports, og hvor mange bugfixes som backportes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...