Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Regner med (les: håper for guds skyld) det vil vær forskjell nr det gjelder initscriptshåndteringen, der jeg mener Debian med derivater lager et helvete av noe som burde være enkelt. Ellers vil jo utvalget av drivere o.l. være noe begrenset, det kan og være greit å være OBS på.

 

Bortsett fra det, er det np egentlig ganske likt å drive en server med FBSD eller en linuxvariant på. Pakkebehandleren/opplegget/filosofien er forskjellig, men ellers er det jo gjerne de samme programmene som har de samme konfigurasjonsfilene.

 

Du kan jo tenke på hvor mye du styrer med kjernerelaterte ting til vanlig i dag.

Lenke til kommentar

Så i innlegget mitt at det kom veldig dårlig fram, men jeg lurte først og fremst på ytelsesforskjellen.

 

Jeg skal sette opp en server med kun CLI og med kabla nettverk, så jeg antar at eventuelt manglende drivere for plattformen går greit. Serveren skal vel i første omgang kjøre Samba, backup med rsync og helt sikkert en LAMP (blir det BAMP her? :p).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Ser meg om etter billige PCer som kan brukes til formålet, men se ut som jeg må ut med minst 2000-2500 kroner uansett. Sannheten er at jeg kunne ha klart meg med en PC fra 1996 (vel, nesten i alle fall) for å utføre oppgavene.

 

Lekte meg litt med Pfsense i Virtualbox og tre fysiske NIC i går, fungerte faktisk veldig bra - også gjennom Virtualbox. Alternativt kunne man jo ha kjørt en filserver og virtualisert Pfsense inni der, selv om det blir litt bakvendt å gjøre det. Men det ville i alle fall ha utnyttet en nyinnkjøpt PC/Server en del bedre.

 

I utgangspunktet begynte dette er som et prosjekt med å muligens splitte båndbredden med naboen, men har ballet på seg. :-P

Lenke til kommentar

Ja det er det, tror jeg skal passe på at jeg har fysisk tilgang hvis jeg skal tukle med noe, just in case. :-)

 

Vet ikke om vedlagt er så forstålig, men løsningen innebærer en barebone, med CPU, 1GB minne, 4 nettverkskort for underkant av 1800 kroner. Klødde meg i hue, men fant ikke noe bedre løsning, hvis jeg kun skal ha en fysisk boks til å kjøre filserver og brannmur. Hvis noen har bedre forslag tar jeg det i mot med stor takk. Get gir meg 4 WAN-adresse i abonnementet.

 

post-74755-0-02725700-1325432746_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ikke uvanlig å finne SFF-maskiner fra Dell, HP og Lenovo til rundt 1000-1200 kr på Finn. Ofte med C2D 1,8-2,2 GHz og 2 GB RAM. Bare ligg unna P4, så du slipper varmeproblemer.

Jeg fikk tak i en Optiplex 745 m/ C2D 1,83 GHz, 2 GB RAM og 1 TB HDD til 1000 kr i høst. Jeg tok ut disken, satt inn en 2,5" jeg hadde liggende og et low profile Intel PCIe-NIC. Totalt ble det vel 1200 kr med NIC. Den har stått i et skap med pfSense siden. Oppetid er nå 121 dager (da kom pfSense 2.0-RELEASE), og PPPoE-tilkoblingen ser ut til å ha vært oppe i 64 dager (en KLAR forbedring fra Inteno-ruteren fra NGT). CPU tusler på latterlige 28-32 grader ifølge sysctl.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Oppetid er nå 121 dager (da kom pfSense 2.0-RELEASE), og PPPoE-tilkoblingen ser ut til å ha vært oppe i 64 dager (en KLAR forbedring fra Inteno-ruteren fra NGT). CPU tusler på latterlige 28-32 grader ifølge sysctl.

Interessant. Hva slags konfigurasjon bruker du på pppoe for å få opp linja?

(jeg har et annet modem, og er usikker på om det kjører PPPoE eller PPPoA - må sjekkes.)

Lenke til kommentar

Oppetid er nå 121 dager (da kom pfSense 2.0-RELEASE), og PPPoE-tilkoblingen ser ut til å ha vært oppe i 64 dager (en KLAR forbedring fra Inteno-ruteren fra NGT). CPU tusler på latterlige 28-32 grader ifølge sysctl.

Interessant. Hva slags konfigurasjon bruker du på pppoe for å få opp linja?

(jeg har et annet modem, og er usikker på om det kjører PPPoE eller PPPoA - må sjekkes.)

PPPoE-konfigurasjonen min i pfSense er egentlig veldig standard og simpel.

post-30930-0-32037200-1326819501_thumb.png

Det eneste som var vanskelig var å få tak i brukernavnet og passordet mitt hos NGT. Det fant jeg i backup-filen fra Inteno-ruteren (klartekst-fil med masse variabler).

 

Jeg bruker forøvrig Inteno-boksen (X5668B) fremdeles, men kun som et bridget modem. Den ble bridget som beskrevet her.

Lenke til kommentar

PPPoE-konfigurasjonen min i pfSense er egentlig veldig standard og simpel.

 

Det eneste som var vanskelig var å få tak i brukernavnet og passordet mitt hos NGT. Det fant jeg i backup-filen fra Inteno-ruteren (klartekst-fil med masse variabler).

 

Jeg bruker forøvrig Inteno-boksen (X5668B) fremdeles, men kun som et bridget modem. Den ble bridget som beskrevet her.

Boksen jeg har er en Thomson Speedtouch ST546i; samme på den - konfigurasjonen er en tekstfil. Har brukernavn og passord.

Vet du om du får noe mer ytelse ut av linja di når du bruker bridge + pfSense? eller er det samme som før?

Lenke til kommentar

Maksimal opp- og nedhastighet er den samme som før. Men følt ytelse ved høy belastning er en helt annen verden pga. mulighetene for skikkelig trafikkprioritering og mye høyere rutingytelse ved mange connections (typisk torrent).

 

ST546i fra Telenor har jeg bridget til bruk sammen med en dd-wrt-ruter, så da går det sikkert med NGT også (så sant du ikke har PPPoA). http://www.telenor.no/bedrift/kundeservice/bredbandshjelp/thomson-speedtouch-546/rutermodus.jsp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...