Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Hei,

 

sitter å vurderer skifte fra BTRFS for en periode grunnet manglende støtte for hot-spares og generelt treghet i filsystem.

 

Lurer på følgende: hvordan er det auto-hot spare funksjon fungerer med ZFS? Har funnet at det ikke er noe problem med spare, men når original disk blir skiftet, blir denne automatisk satt som spare og tidligere spare blir del av vdev? eller må man huske å flytte mellom disker`?

 

Jeg er lite lysten på å ha en "brukt" hdd som spare. OG det virker på meg som en grei deal å ha nye disker som spare slik at det kommer friske disker inn i vdev etter som disker ryker.

 

Håper dette var forklarende

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert å øke pariteten på RAIDet ditt i stedet for å la ekstra disker stå som "lunkne" spares? En spare er ikke ordentlig hot-spare med mindre den er fullt funksjonell øyeblikkelig etter at du har aktivert den. Så jeg vil kalle tomme spares "lunkne" i stedet for "hot".

Er det noen grunn for at du ikke kan øke pariteten i stedet?

Lenke til kommentar

Tja,

 

Hvis det blir ZFS på fulltid, så passer det seg best med 5 diskers raidz, for har et 16 disk kabinett. Planen er da 3xraidz1 med 1 global spare som kan kicke inn hvis 1 disk feiler.

 

Setter jeg opp raidz2 får jeg 12 disker med 4 disker tapt lagring. Da blir det 4 plasser i kabinettet som ikke passer.

 

Hadde det vært et 20/24 diskers kabinett jeg har, så hadde raidz2 vært aktuelt, ja så absolutt. 

 

Spørsmålet står fremdeles: vet noen hvordan jeg får en "hot-spare" til å bli å ta over som en permanent disk i Raidz? slik at erstatningsdisk automatisk blir ny hotspare

Lenke til kommentar

Eg vil sterkt anbefale 2x Raidz2. Du taper 4 disker også med 3xRairdz1.

Jo det er klart, men jeg får inn 3 disker ekstra i kabinettet med raidz kontra raidz2 :) 

 

Siddis, du som er Diskusjon sin BSD ekspert og Forkjemper for ZFS, har du noe svar på hot-swap utfordringen min?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Virtualisering - FreeBSD har jo VirtualBox, som funker like greit som på andre plattformer for meg ihvertfall.

 

Men,virtualisering i FreeBSD er i ferd med å bli bedre også. Har testet bhyve i noen måneder nå, med et par vm'er på en liten to-kjerne maskin. Funker støtt det.

bhyve er jo i veldig sterk utvikling, så administrasjonsgrensesnitt osv. er like like "fine", men jeg klarer meg med tekstbasert konfig og tmux.

Lenke til kommentar

Det var jo en stor forskjell, men spørs hvorvidt jeg merker det i praksis på min hjemmeserver. Den brukes hovedsaklig til backup og filbehandling av bilder og videoer, pluss KVM host for webserver og testservere. 

 

Har unge- og kjerringfri i en hel uke om ikke så lenge, så skal ikke se bort i fra at jeg snart sitter på en *BSD-variant, om det så skulle bli FreeNAS. Virtualbox-pluginet (*ugh*)  i FreeNas kan vel gå enn så lenge før jeg eventuelt lærer meg Bhyve.  

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må si inntrykket mitt med FreeNAS har vært bra de første dagene. Det ser ut som footprint er en god del mindre på FreeNAS enn Ubuntu, spesielt på minnebruken. Kjører nå filserver, Plex-server og Virtualbox (jail med VB-template) til Seafile server med Ubuntu.

 

Foreløpig har det gått som en drøm, til og med de gamle Bash-scriptene mine fungerer med noen ørsmå justeringer. Plex-serveren fungerer mye bedre enn med Ubuntu og Samba er vel tilsynelatende veldig lik med tanke på ytelse i forhold til Ubuntu.  Per nå ser det ut som jeg beholder FreeNAS som hjemmeserver.

 

Har for øvrig lært meg at FreeNAS ikke er FreeBSD på den harde måte, ved å redigere en del filer i /etc, som forsvinner etter en reboot :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...