Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Har for øvrig lært meg at FreeNAS ikke er FreeBSD på den harde måte, ved å redigere en del filer i /etc, som forsvinner etter en reboot :p

 

Hvis du har behov for dette (dvs. at det ikke kan løses på en "FreeNAS måte"), så er det mulig å mounte root-partisjonen som read  / write, og redigere i config-filene som ligger i /conf/base eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Dedup er HEILT forjævligt! Uansett kor mykje minne du har så vil det gå skittreigt. Hovedproblemet er at ZFS gjør ONLINE dedup, det er mykje betre å gjere dette offline. Men siden block pointer rewrite funksjonalitet til ZFS enda ligger langt fram i tid så bør du heller sjå på andre alternativer om dedup er viktig.

 

Et anna triksi ludo ting du kan gjøre om kona til kopierer samme bilder til flere mapper er å lage et shell script som sammenligner hashen på filene også bytter du det ut med en symlink heller ;)

Lenke til kommentar

Du må gjøre det på serveren. Gjøre det fra klient er meningsløst og Samba kan vel også skape problemer med oppretting av hardlinker.

 

Jeg prøvde FreeNas bare i en kort periode, men det du vel må gjøre da er å opprette en jail, montere opp mappa i jailen som du vil deduplisere og installere for eksemepl rdfind. Med rdfind kan du kjøre denne kommandoen for å opprette hardlinks for duplikater:

rdfind -makehardlinks true /path/to/folder

evt en testkjøring:

rdfind -dryrun true -makehardlinks true /path/to/folder

Endret av RattleBattle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har nå brukt FreeBSD som server i et par uker, er kjempefornøyd og skjønner ikke hva som skal være så vanskelig med FreeBSD. Så langt er mine erfaringer for mitt bruk:

IPFW > Iptables (har blitt anbefalt PF, og skal etter hvert se på det også)

Jails > LXC/LXD

rc.conf > systemd (i alle fall enklere) 

handbook > random Google-søk og guider på blogger hosted med Wordpress. 

 

Minneforbruket er også klart mindre med de samme oppgavene som Linux-serveren når jeg kjører "htop". Det kan vel være at Linux bruker ledig minne på en annen måte, for det skal sies at jeg ikke merket noe til treghet eller dårlig ytelse i Linux selv om den i de verste tilfellene kunne bruke 13-14 GB av 16 GB. Det føles også godt å få ZFS over i et mer "native" miljø, selv om det neppe har noen praktisk betydning i mitt tilfelle :D

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vet ikke om det er noe særlig å nevne, men...

FreeNAS 10 RC 1 er sluppet

 

Har prøvd den litt, og mitt generelle inntrykk er i det store og hele som 9.10: Tiltalene GUI, men jo mer man bruker den jo mer frustrert blir man. Alltid noe som fungerer bare halvveis og ingen grunn til å bruke det over FreeBSD hvis man har lært seg det. Eneste unntak er at det er handy at OS'et kan kjøres på en USB-pinne og speiles, men ofrer en SATA-port eller to for mer stabilitet og kontroll.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...