Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Blir kanskje til at jeg ser på Solaris evt. senere, maskinen skal ikke settes i produksjon før om noen måneder enda, så har god tid til å teste (men begrenset plass på timeplanen min).

 

Er snakk om en 100% (NFS/SMB)filserver (rettet mot grafikk- og musikkproduksjon) med mange disker, så ZFS er et veldig aktuellt filsystem.

Da ville jeg absolutt sett nærmere på Solaris 10, i og med at du skal ha en dedikert filserver. Prøv å skaff til veie 2 systemdisker, så kan du dra nytte av LiveUpgrade, altså oppgradering til nyere release uten å risikere å ødelegge oppsettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette syns jeg ærlig talt er helt greit. Det er en rekke felles problemstillinger mellom BSD/Unix og Linux, og det er nok mange forumbrukere som henger i GNU/Linux-delen som kan svare på emner i BSD/Unix, men som ikke er innom dette forumet så ofte (bl.a meg - går ofte glipp av tråder her inne).

Lenke til kommentar

Jeg har stor glede av Linux forumet, og leser det når det er emner der som interesserer meg.

På den annen side, så er det, mange, mange tråder der som jeg har null interesse i å lese.

Det er BSD som ligger mitt hjerte nærmest, og side trafikken i BSD forumet er såpass lav, så kan jeg ta meg tid til å lese de aller fleste trådene der, også de som jeg (ut fra emne) ikke tror interesserer meg. På den måten lærer jeg mer.

 

En slik fremgangsmåte er ikke mulig for et høytrafikkforum som Linux-forumet; jeg har rett og slett ikke råd til å bruke så mye tid på forumlesing.

 

Hvis de slår sammen Linux og BSD, så "drukner" de interessante trådene om BSD i mange (for meg) uinteressante tråder relatert til en eller annen Linuxdistribusjon.

 

Jeg lurer på om redaksjonen har vurdert om det virkelig er så mye ekstrajobb med de ekstra forumene, kontra mangfoldet det skaper.

 

Oppdatert: min mening avlevert i rett tråd.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
Hvis de slår sammen Linux og BSD, så "drukner" de interessante trådene om BSD i mange (for meg) uinterssate trpder relatert til en eller annen Linuxdistribusjon.

 

Jeg lurer på om redaksjonen har vurdert om det virkelig er så mye ekstrajobb med de ekstra forumene, kontra mangfoldet det skaper.

Det er ikke så mange BSD/UNIX-forum her i Norge, lurer faktisk på om BSD/UNIX-forumet her på hw.no er det eneste, faktisk. Før BSD/UNIX ble skilt ut i et eget forum var det akkurat det som skjedde, at trådene om BSD/UNIX druknet. Det var noe av grunnen til at vi fikk et eget BSD/UNIX-forum, noe som har vært veldig fint med tanke på å nettopp kunne lese de forskjellige trådene. Husker den prosessen, der jeg var en av de involverte som tok til orde for et slikt forum. Og det var et ønske fra ganske mange. Alle her er inneforstått med at trafikken på dette forumet ikke er på langt nær så stor som på GNU/Linux-forumet, men hvis man lurer på noe risikerer man i hvert fall ikke at tråden blir borte. Og det er en fordel.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+432

Hei folkens!

 

Har sett litt på ulike presentasjoner om ZFS og sånn, og det virker helt genialt, vurderer å kjøre Solaris + ZFS på en database- og filserver som skal lagre innholdsfilene til en nettside. Planen var opprinnelig å kjøre raid10, og jeg har lest meg litt frem, men har ikke funnet ut om det finnes noe ZFS-greier som matcher raid10, så jeg lurte på om noen av dere hadde peiling? Jeg _må_ vel ikke ha striping OG speiling, men det hadde vært veldig greit mtp databasetjeneren. Noen tips, anbefalinger, hva som helst?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Takk, da forstår jeg! Gleder meg til å begynne å ta i bruk Solaris, det virker så genialt!

Har som sagt brukt Solaris 10 på filserveren min i over et år allerede, og jeg angrer ikke et sekund på det valget. Dessuten, jeg har også tatt i bruk Solaris 10 på jobben for lagring og backup, og også der fungerer det helt topp. Visste du at ZFS også er helt rå på backup? Har ikke prøvd OpenSolaris, men Solaris 10 er i hvert fall mer bunnsolid enn de fleste operativsystemer som finnes. Solaris 10 (som er gratis) konkurrerer direkte med OS som IBM AIX, HP-UX, RHEL og SLES. Ingen av disse operativsystemene er på langt nær gratis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Takk, da forstår jeg! Gleder meg til å begynne å ta i bruk Solaris, det virker så genialt!

Har som sagt brukt Solaris 10 på filserveren min i over et år allerede, og jeg angrer ikke et sekund på det valget. Dessuten, jeg har også tatt i bruk Solaris 10 på jobben for lagring og backup, og også der fungerer det helt topp. Visste du at ZFS også er helt rå på backup? Har ikke prøvd OpenSolaris, men Solaris 10 er i hvert fall mer bunnsolid enn de fleste operativsystemer som finnes. Solaris 10 (som er gratis) konkurrerer direkte med OS som IBM AIX, HP-UX, RHEL og SLES. Ingen av disse operativsystemene er på langt nær gratis.

Nice! Hvordan er oppsett og bruk av Solaris sånn generelt da? Installerte det en gang i tiden, men slet med å få opp nettverk etc. Hadde dog ingen mål med installasjonen da, så det kan jo være jeg hadde fått det bedre til hvis jeg visste hva jeg skulle installere av servere etc. Apropos installering, har Solaris noe pakkesystem som fungerer nogenlunde som aptitude?

 

Jeg leste om snapshots, antar det er det du mener med backup? Hvis jeg forstod det riktig så fungerer det på en måte litt som Apple sin Time Machine, bare at det ikke oppdateres i sanntid(?) Det virker ihvertfall helt genialt!

 

Jeg har lest en del av dine innlegg her fordi jeg visste du hadde peiling på Solaris, og det er vel en av grunnene til at jeg nå har valgt å kjøre det i et produksjonsmiljø, at jeg har lest så mye positivt om det. Det blir nok Solaris 10 da siden det skal brukes i produksjon. Men Solaris 10 har vært ute i noen år nå, mener jeg å huske. Når er det duket for Solaris 11?

Lenke til kommentar
Nice! Hvordan er oppsett og bruk av Solaris sånn generelt da? Installerte det en gang i tiden, men slet med å få opp nettverk etc. Hadde dog ingen mål med installasjonen da, så det kan jo være jeg hadde fått det bedre til hvis jeg visste hva jeg skulle installere av servere etc. Apropos installering, har Solaris noe pakkesystem som fungerer nogenlunde som aptitude?

Blastwave tilbyr et 3. parts pakkesystem. Et ordentlig offiselt pakkesystem er noe av det som antakelig vil komme i Solaris 11. Du må tenke på at Solaris 10 er ment for serverbruk, så f.eks. multimediabruk er ikke noe særlig bra på Solaris. Du bør gå inn på http://docs.sun.com, der ligger det masse dokumentasjon om Solaris 10, og dokumentasjonen er grundig. Det skal imidlertid sies at en del i Solaris 10 fungerer litt annerledes enn hva man er vant til fra f.eks. Ubuntu. Men igjen, les dokumentasjonen, der står det meste nøye forklart.

 

Jeg leste om snapshots, antar det er det du mener med backup? Hvis jeg forstod det riktig så fungerer det på en måte litt som Apple sin Time Machine, bare at det ikke oppdateres i sanntid(?) Det virker ihvertfall helt genialt!

Ja, snapshots er det prinsippet Apple låner med sin "Time Machine", bare at ZFS støtter dette native. Man kan gjøre snapshots i intervaller ved å bruke crontabs. Det som i hvert fall er kult er at man kan sende snapshots til en annen maskin på nettverket (eller over internet) over SSH. Jeg bruker dette som backup-løsning på jobben. En filserver alle jobber opp mot, og en backup-server som speiler hele filserveren på gitte intervaller. Hver dag tas det snapshots av områder de ansatte jobber opp mot, og hver uke sendes de ukentlige snapshots over til backupserveren, som står et sted som er brannsikkert. All data, med metadata (evt. kvoter på filsystemene, filrettigheter osv) blir kopiert, altså en fullstendig replikering av det opprinnelige filsystemet det blir tatt backup av. Jeg bruker gode gamle crontabs for å få dette til å gå automatisk, på tid.

 

Jeg har lest en del av dine innlegg her fordi jeg visste du hadde peiling på Solaris, og det er vel en av grunnene til at jeg nå har valgt å kjøre det i et produksjonsmiljø, at jeg har lest så mye positivt om det. Det blir nok Solaris 10 da siden det skal brukes i produksjon. Men Solaris 10 har vært ute i noen år nå, mener jeg å huske. Når er det duket for Solaris 11?

De sier midten av 2010, men den endelige datoen er ikke satt, etter hva jeg vet. Imidlertid blir det jevnlig utgitt nye releases av Solaris 10, som oppdaterer de forskjellige pakkene. Den nyeste pr i dag er Solaris 10 5/09, eller Solaris 10 u7. Hyggelig at du har hatt glede av mine innlegg, og at det er en av grunnene til at du valgte Solaris 10.

 

Skal du bruke serveren i produksjon bør du sette inn to systemdisker i serveren. Da kan du oppdatere til en ny release av Solaris 10 med LiveUpgrade, noe som er meget klokt for en produksjonsserver. Man kan oppdatere hele operativsystemet online, mens serveren går som vanlig. Når oppdateringen er gjort, kan man reboote med den nye config'en. Funker ikke dette kan man boote opp serveren med den opprinnelige konfigurasjonen uten å ha ødelagt noe som helst. Men dette krever som sagt to systemdisker. Henviser til docs.sun.com for mer informasjon om dette. Forøvrig støtter Solaris 10 nå bruk av ZFS på systemdisken, altså kan man nå boote fra et ZFS filsystem, et såkalt rpool.

 

Edit: jeg har ikke sett mange operativsystemer som tilbyr en oppdatering av hele operativsystemet på samme måte som man kan med LiveUpgrade. Det er en av grunnene til at Solaris 10 egner seg meget bra til produskjonssystemer.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Skal du bruke serveren i produksjon bør du sette inn to systemdisker i serveren. Da kan du oppdatere til en ny release av Solaris 10 med LiveUpgrade, noe som er meget klokt for en produksjonsserver. Man kan oppdatere hele operativsystemet online, mens serveren går som vanlig. Når oppdateringen er gjort, kan man reboote med den nye config'en. Funker ikke dette kan man boote opp serveren med den opprinnelige konfigurasjonen uten å ha ødelagt noe som helst. Men dette krever som sagt to systemdisker. Henviser til docs.sun.com for mer informasjon om dette. Forøvrig støtter Solaris 10 nå bruk av ZFS på systemdisken, altså kan man nå boote fra et ZFS filsystem, et såkalt rpool.

 

Edit: jeg har ikke sett mange operativsystemer som tilbyr en oppdatering av hele operativsystemet på samme måte som man kan med LiveUpgrade. Det er en av grunnene til at Solaris 10 egner seg meget bra til produskjonssystemer.

 

Med ZFS root så trenger du ikke lenger to disker for å bruke LiveUpgrade da den bare cloner det gamle på samme Zpool.

Men du må ha nok ledig disk plass til å klare oppgraderingen.

Jeg brukte LiveUpgrade for å oppgradere laptopen min ifra U7 til siste Nevada version. Utrolig enkelt og kjapt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Skal du bruke serveren i produksjon bør du sette inn to systemdisker i serveren. Da kan du oppdatere til en ny release av Solaris 10 med LiveUpgrade, noe som er meget klokt for en produksjonsserver. Man kan oppdatere hele operativsystemet online, mens serveren går som vanlig. Når oppdateringen er gjort, kan man reboote med den nye config'en. Funker ikke dette kan man boote opp serveren med den opprinnelige konfigurasjonen uten å ha ødelagt noe som helst. Men dette krever som sagt to systemdisker. Henviser til docs.sun.com for mer informasjon om dette. Forøvrig støtter Solaris 10 nå bruk av ZFS på systemdisken, altså kan man nå boote fra et ZFS filsystem, et såkalt rpool.

 

Edit: jeg har ikke sett mange operativsystemer som tilbyr en oppdatering av hele operativsystemet på samme måte som man kan med LiveUpgrade. Det er en av grunnene til at Solaris 10 egner seg meget bra til produskjonssystemer.

 

Med ZFS root så trenger du ikke lenger to disker for å bruke LiveUpgrade da den bare cloner det gamle på samme Zpool.

Men du må ha nok ledig disk plass til å klare oppgraderingen.

Jeg brukte LiveUpgrade for å oppgradere laptopen min ifra U7 til siste Nevada version. Utrolig enkelt og kjapt.

 

Ikke gale! Tenker å kjøre speiling på systemdiskene, så det passet meg ypperlig at man ikke trenger å oppgradere på separat disk. Takk for hjelpen, både stigfjel, Lufen og Sokkalf! Gleder meg til å få hardware til å begynne prosjektet! :D

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...