Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det du kjører på? Nyere versjoner av FreeBSD har en periodisk jobb som scrub'er pools månedlig.

tingo@kg-core1$ uname -a
FreeBSD kg-core1.kg4.no 9.3-STABLE FreeBSD 9.3-STABLE #0 r273918: Fri Oct 31 22:52:44 CET 2014
     [email protected]:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC  amd64
tingo@kg-core1$ ll /etc/periodic/daily/800.scrub-zfs
-rwxr-xr-x  1 root  wheel  - 2474 Oct 31 23:29 /etc/periodic/daily/800.scrub-zfs*

(må enables i /etc/rc.conf, og det er 35 dager mellom hver som default)

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Det er en FreeBSD 9.3-RELEASE-p5, men jeg finner ikke noe daily/monthly i /etc/rc.conf.

Kanskje jeg rett og slett har glemt at jeg fyrte igang en scrub den dagen. Det kan være at jeg gjorde det siden strømmen hadde vært litt uggen tidligere på dagen.

Eventuelt har den kanskje detektert en korrupt fil og begynt å scanne automatisk?

Lenke til kommentar

Det var lurt!

Det ble ikke kjørt noe scrub på den tiden, nei. Så da må den ha oppdaget korrupsjon automatisk. Det er sikkert derfor den kaller det "scan" i stedet for "scrub".

 

Scrub i dag fullførte uten feil. Så da satser jeg på at alt er i orden, også skaffer jeg UPS til maskinen så snart som mulig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Nyforelsket i ZFS  :love:.

 

Jeg trodde det var skikkelig komplisert å lære seg, men alt virker mye mer logisk og enklere enn BTRFS. Vet ikke om det er fordi det er bedre dokumentert, at jeg har lært meg BTRFS fra før, eller at det rett og slett bare er mer logisk. Eller en kombinasjon av alle. Vurderer sterkt om jeg også skal ta steget over til FreeBSD på server. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker akkurat det samme som dere.

 

Er FreeBSD så overlegent mtp ZFS at jeg burde migrere? Jeg har noen bash-script som sikkert må modifiseres og Seafile server virket litt knotete og utdatert på FreeBSD. Alternativt kan jeg kjøre en VPS med Seafile og Linux og montere opp lagring via SSHFS. Får snart fiber, så det kan være et alternativ. 

Loaden på hjemmeserveren er jo beskjeden. 

Lenke til kommentar

Uansett, hvis man vurderer å bytte / migrere til en annen løsning, så burde man jo faktisk prøve det selv først, og investere nok tid  til å gjøre seg opp sin egen mening. Det nytter ikke å bare spørre noen andre hva de mener.

Jeg kan mene at FreeBSD er bra hvor mye jeg vil (og ha begrunnelser for det) - det vil uansett ikke hjelpe deg hvis det ikke passer til det du har tenkt å bruke det til, eller hvis du ikke liker hvordan det funker (oppsett, administrasjon osv) etter at du har lært deg det.

Lenke til kommentar

Uansett, hvis man vurderer å bytte / migrere til en annen løsning, så burde man jo faktisk prøve det selv først, og investere nok tid  til å gjøre seg opp sin egen mening. Det nytter ikke å bare spørre noen andre hva de mener.

Jeg kan mene at FreeBSD er bra hvor mye jeg vil (og ha begrunnelser for det) - det vil uansett ikke hjelpe deg hvis det ikke passer til det du har tenkt å bruke det til, eller hvis du ikke liker hvordan det funker (oppsett, administrasjon osv) etter at du har lært deg det.

 

Spørsmålet mitt var ikke hvorvidt FreeBSD var bra, men om det var såpass mye bedre med tanke på ZFS i forhold til Linux. Jeg har for øvrig googlet etter erfaringer, hvor en del mente for et par år siden at ZFS i Linux ikke var til å stole på. Nå virker det som det er annerledes. 

 

Nå vet jo heller ikke du noen ting om hvor mye jeg har prøvd FreeBSD. Jeg har satt det opp i VM med 4 disker i "Raid 10" (to mirrors i en pool), i tillegg satt opp FAMP, Seafile server og Samba med oppsett slik jeg har på Linux-serveren i dag. Dette har gått helt fint, bortsett fra Seafile, som var en del utdatert og ikke så enkelt som i Linux, men jeg har sansen for FreeBSD som OS. Noe særlig mer får man jo ikke prøvd  før man setter det i "prod". 
Lenke til kommentar

Neida, og mitt svar var heller ikke myntet direkte til deg, mer til at spørsmålet framsto som "her er en til som vil ha noen andre til å mene hva som er best, istedet for å prøve litt selv, og så stille bedre spørsmål". Beklager, men spørsmålet ditt i post 490 (og 493) fremsto slik for meg.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt var ikke hvorvidt FreeBSD var bra, men om det var såpass mye bedre med tanke på ZFS i forhold til Linux. Jeg har for øvrig googlet etter erfaringer, hvor en del mente for et par år siden at ZFS i Linux ikke var til å stole på. Nå virker det som det er annerledes.

I og med at ZFS i både FreeBSD og Linux henter koden fra samme plass (OpenZFS), så regner jeg implementasjonen som såpass sikker at jeg like gjerne bruker den på Linux. Så jeg har kjørt med ZFS på CentOS 7 i minst halvannet år nå. Det eneste problemet jeg har støtt på foreløpig er build-rusk i forbindelse med kerneloppdatering gjennom yum. Jeg må selv kalle reinstall på dkms og zfs etter en kerneloppdatering, selv om dkms i utgangspunktet skal gjøre dette automatisk. Det har sannsynligvis noe med installasjons-rekkefølgen i yum å gjøre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...