Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

FreeBSD 10.0-stable på en Raspberry PI:

tingo@raspberry-pi$ uname -a
FreeBSD raspberry-pi 10.0-STABLE FreeBSD 10.0-STABLE #0 r265148: Thu May  1 02:30:58 CEST 2014
     [email protected]:/usr/home/tingo/work/crochet-freebsd/work/obj/arm.armv6/usr/src/sys/RPI-B  arm

brukte crochet til å bygge image. Fra dmesg:

tingo@raspberry-pi$ dmesg | head -n 16
KDB: debugger backends: ddb
KDB: current backend: ddb
Copyright (c) 1992-2014 The FreeBSD Project.
Copyright (c) 1979, 1980, 1983, 1986, 1988, 1989, 1991, 1992, 1993, 1994
    The Regents of the University of California. All rights reserved.
FreeBSD is a registered trademark of The FreeBSD Foundation.
FreeBSD 10.0-STABLE #0 r265148: Thu May  1 02:30:58 CEST 2014
    [email protected]:/usr/home/tingo/work/crochet-freebsd/work/obj/arm.armv6/usr/src/sys/RPI-B arm
FreeBSD clang version 3.4 (tags/RELEASE_34/final 197956) 20140216
CPU: ARM1176JZ-S rev 7 (ARM11J core)
 Supported features: ARM_ISA THUMB2 JAZELLE ARMv4 Security_Ext
 WB enabled LABT branch prediction enabled
  16KB/32B 4-way instruction cache
  16KB/32B 4-way write-back-locking-C data cache
real memory  = 268435456 (256 MB)
avail memory = 221478912 (211 MB)

Hmm, hva skal jeg bruke den til tro?

Lenke til kommentar

Crochet er laget for FreeBSD, tror kanskje at det kreves litt (mye?) tilpasning hvis du skal ha det til å virke i Linux. Jeg brukte FreeBSD (selvfølgelig) :-)

- det bruker ksh (/bins/sh)

- det bruker FreeBSD xdev tools til bygging, vet ikke hvor lett det er å bygge dette på Linux

- det bruker FreeBSD sin "make world"

Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg prøvde litt i Linux før jeg skjønte at jeg ikke hadde snøring og ga opp. Nå prøver jeg i en helt fersk FreeBSD 10.0-RELEASE-p2-installasjon (i VirtualBox), men får først beskjed om at jeg mangler xdev selv om jeg har installert arm-freebsd10.0-xdev-10.0 gjennom pkg. Så derfor fulgte jeg rådet som kom opp og prøvde

cd /usr/src && make XDEV=arm XDEV_ARCH=armv6 WITH_GCC=1 WITHOUT_CLANG=1 WITHOUT_CLANG_IS_CC=1 xdev
men den stopper etter hvert opp med feilen

...
cc: error trying to exec 'cc1plus': execvp: No such file or directory
mkdep: compile failed
*** Error code 1
...
Jeg skal innrømme at jeg ikke har snøring på hvor jeg skal begynne å lete, så jeg installerte det jeg fant av arm og gcc i pkg i tillegg til at make toolchains i /usr/src fikk kjøre over natten. Men jeg kommer ikke videre. Har du noen tips?

 

 

Edit: Med STABLE-branchen gikk det bedre. Bygger arm world, u-boot og masse greier, men stopper når den skal konfigurere u-boot. Hadde egentlig tenkt å slippe u-boot-bygging ved å installere u-boot-beaglebone-eabi gjennom pkg, men den detekterer tydeligvis ikke den installasjonen heller selv om pkg mener at den er installert. Uansett, i u-boot-2013.04/_.uboot.configure.log avslutter den med

gmake[2]: Entering directory '/root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/tools'
gcc -Wall -Wstrict-prototypes -O2 -fomit-frame-pointer -include /root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/include/libfdt_env.h -idirafter /root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/include -idirafter /root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/include2 -idirafter /root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/include -I -idirafter /root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/lib/libfdt -I -idirafter /root/crochet-freebsd/u-boot-2013.04/tools -DCONFIG_SYS_TEX_BASE=0x80800000 -DUSE_HOSTCC -D__KERNEL_STRICT_NAMES -pedantic -o gen_eth_addr.o gen_eth_addr.c -c
gcc: not found
gmake[2]: *** [gen_eth_addr.o] Error 127
...
Meldingen "gcc: not found" finnes haugevis av plasser i log-filen, men det er først der den lager error. Merkelige greier.

 

Edit2: Har installert både gcc, gcc-arm-embedded og arm-eabi-gcc med pkg, men har likevel ikke noe binærfil kalt gcc når jeg prøver where gcc.

 

Edit3: Ah! gcc i pkg installerte gcc-4.7.3 som gcc47. En symlink fra gcc47 til gcc ser ut til å ha fikset det. Blir spennende å se om imaget funker.

 

Edit4: Imaget funker fint. :) Har forsøkt offisielle snapshot-images tidligere, men det har stoppet opp pga. manglende serial-interface mot kortet og manglende HDMI-støtte i FreeBSD. Imagene har alltid bootet og koblet til nett, men uten terminal-tilgang blir det vanskelig å gjøre noe fornuftig. SSH har fungert, men siden root ikke har SSH-tilgang by default har det også stoppet med det. Det fine mer Crochet er at jeg kan legge inn en ikke-root-bruker under bygging, og dermed få SSH-tilgang til kortet. Litt nedtur å oppdage at pkg ikke er tilgjengelig på arm da, men det er vel FreeBSD i et nøtteskall. Er FreeBSD-brukere virkelig sååå glad i å kompilere ting og tang?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det er vel mer det at pkg er ganske nytt, og at de pakkene som fantes før pkg kom kun var oppdatert ved hver -release, slik at i praksis så hadde du ikke noe valg; du måtte kompilere alt selv hvis du ville ha noe som var oppdatert og passet til ditt system. Jeg er ihvertfall "vokst opp med" ports, hvor alt kompileres.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Poenget med PC-BSD er vel at det generelt er et ork å få igang en desktop på FreeBSD på egenhånd. Hvis en ønsker en moderne BSD med desktop blir PC-BSD stående som omtrent det eneste alternativet. Der har noen tatt på seg oppgaven å gjøre all den kjedelige jobben som jeg (og du?) ikke gidder. Når det er sagt, så har jeg ikke alltid vært imponert over gjennomførelsen i PC-BSD. Hele opplegget fremstår som litt rotete sett i sammenliknet med FreeBSD-miljøet. Spesielt at de fronter sin egen pakkebehandler. Riktignok har FreeBSD ikke hatt en skikkelig pakkebehandler før pkgng nå, så det er kanskje derfor. Men kanskje de er på vei over til pkgng nå som den begynner å bli ganske solid.

 

Jeg har forøvrig aldri brukt PC-BSD seriøst siden jeg ikke har fått taket på det enda. Ikke har jeg brukt FreeBSD til desktop heller. ;-)

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis vrient siden håndboken i utgangspunktet går gjennom hele prosessen. Men det er absolutt tidkrevende og knotete. Skal du f.eks bygge hele KDE fra ports tar det evigheter. Og tidligere var det litt tilfeldig hvilke pakker som var tilgjengelig i pkg_add. Med pkgng er det litt enklere, men det er uansett en del valg og konfigurasjon som må gjøres.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Klarte "Nina" nesten å ta knekken på filserveren min? (Se bort i fra fjaset om 512/4096B)

# zpool status
  pool: storage
 state: ONLINE
status: One or more devices are configured to use a non-native block size.
        Expect reduced performance.
action: Replace affected devices with devices that support the
        configured block size, or migrate data to a properly configured
        pool.
  scan: resilvered 8.68G in 0h3m with 0 errors on Sat Jan 10 21:58:49 2015
config:

        NAME        STATE     READ WRITE CKSUM
        storage     ONLINE       0     0     0
          raidz1-0  ONLINE       0     0     0
            ada1    ONLINE       0     0     0  block size: 512B configured, 4096B native
            ada2    ONLINE       0     0     0  block size: 512B configured, 4096B native
            ada3    ONLINE       0     0     0  block size: 512B configured, 4096B native
Poolen er 4 TB stor. Så jeg skjønner ikke helt hva 8.68 GB er for noe.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...