Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Angående gode opplevelser så synes jeg det er en fantastisk opplevelse å reise fra OSL. Så lenge jeg ikke skal ut av Schengen så har jeg de siste 2-3 årene alltid brukt under 20 min fra jeg satt på toget til jeg satt ved gate/i lounge. Dette selv med innsjekking av baggasje.

Ankomst utenfra Schengen har de siste gangene vært noe dritt.

Flyplasser som ikke har vært noe å skryte av er Addis Abeba (forventet noe mer når jeg så den moderne flåten til Ethiopian) og Nairobi. Blantyre, Malawi var også ikke noe spesielt men der hadde jeg også null forventninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Norwegian overbooker ikke, dette i motsetning til blant annet SAS. Jeg antar det også gjelder på langdistanse.

Hvor har du det i fra? Så og si alle overbooker jo.

 

https://www.dagbladet.no/tema/marerittet-i-gatennbsp--nei-du-far-ikke-bli-med-flyet/64757448

"Overbooking skjer sjelden hos lavprisselskapene, for de har mindre å tjene på overbooking enn andre selskaper.

 

- Vi har ingen overbooking i Norwegian, sier pressekontakt Astrid Mannion i Norwegian til Dagbladet.

 

Mens selskaper som SAS i større utstrekning praktiserer overbooking på enkelte ruter."

 

 

 

Ellers har det være utfordringer med passkontrollen på Gardermoen med konflikter om ressurser. Det har til tider medført kø på over én time.

 

Jeg har pussig nok aldri opplevd mer enn 10-12 minutter kø i passkontrollen på Gardermoen, men så kommer jeg gjerne på tidspunkter det ikke er veldig mye trafikk også.

Fellesferien og tider med mye trafikk forsøker jeg å ikke reise, det er uansett den beste tiden å være hjemme på.

 

 

Angående gode opplevelser så synes jeg det er en fantastisk opplevelse å reise fra OSL. Så lenge jeg ikke skal ut av Schengen så har jeg de siste 2-3 årene alltid brukt under 20 min fra jeg satt på toget til jeg satt ved gate/i lounge. Dette selv med innsjekking av baggasje.

Sist jeg reiste fra OSL (18. februar) brukte jeg ca 25 minutter fra jeg gikk ut av bilen til jeg var ved gate, dette var på vei hjem fra et lite ferieopphold og jeg måtte da ut av Schengen igjen for å komme meg hjem.

 

Ankomst utenfra Schengen har de siste gangene vært noe dritt.

Ankomst utenfra Schengen er ofte noe dritt ja, mest pga den latterlige bussturen jeg må ta hver gang det er med Norwegian siden de gjerne går til innenriksterminalen..

 

 

Jeg hater Charles de Gaulle over alt. Møkkaflyplass.

Lenke til kommentar

 

 

Norwegian overbooker ikke, dette i motsetning til blant annet SAS. Jeg antar det også gjelder på langdistanse.

Hvor har du det i fra? Så og si alle overbooker jo.

 

https://www.dagbladet.no/tema/marerittet-i-gatennbsp--nei-du-far-ikke-bli-med-flyet/64757448

"Overbooking skjer sjelden hos lavprisselskapene, for de har mindre å tjene på overbooking enn andre selskaper.

 

- Vi har ingen overbooking i Norwegian, sier pressekontakt Astrid Mannion i Norwegian til Dagbladet.

 

Mens selskaper som SAS i større utstrekning praktiserer overbooking på enkelte ruter."

 

 

  

 

 

 

Kult, har jeg aldri tenkt på egentlig. Ligger vell noe i det de sier, altså at de har mindre å tjene på det. Takk for info! 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hater Charles de Gaulle over alt. Møkkaflyplass.

 

Såpass? Hva skyldes din misnøye med den hvis jeg får spørre?

Tja, det er vel tilsammen 13 terminaler med helt forskjellig layout og logikk og forskjellige transportmetoder mellom terminalene.

 

En gang jeg ankom, tror det var til terminal 2F og hadde boardingkort til neste flight, men det stod ikke på boardingkortet hvilken terminal jeg skulle videre fra. Jeg antok jeg skulle videre fra terminal 2G, men prøvde se om det i det hele tatt var mulig å klare seg som vanlig reisende.

 

Fant en stor tavle som viste avganger fra flere terminaler, men min avgang stod ikke der. og det var heller ingen skilt om hvordan man skulle komme seg til Terminal 2G. Servicedesk var tom og man ble henvist til en videoskjerm hvor en streng dame kunne gi info.

-Hvor hadde det hadde blitt av flighten min?

-Den er jo fra 2G så den står på infotavlen der.

-Men den står jo ikke på den store skjermen her i 2F som viser avganger fra flere terminaler.

-Nei, selvsagt listes den ikke der, den går jo fra 2G.

-Hvordan kom man seg så til 2G, det står jo ingen skilt om hvordan man kommer seg dit?

-Joda, det står skilt om det i 2E.

-Men dette er 2F. Hvordan skal man vite at man må til 2E for å komme til 2G?

-Det burde man vite, nå er du bare vanskelig.

 

Typisk fransk å ha inkonsekvent logikk og lage rebus av det meste. Og jeg snakker fransk flytende og har bodd der i flere år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hater når flyplasser har dårlig merking eller er lagt opp slik at du må være kjent for å finne frem.

Noen burde være mye flinkere med skilting.

 

Sist jeg landa i Orlando så var det veldig logisk helt frem til man skulle ut fra baggage claim. Da kommer man til et sted med 2 valg; enten tog, eller gå videre ned en hall med butikker. Ingen merking, man må bare gjette (eller spørre seg frem til) at man skal ta toget til hovedterminalen der utgangen er.

 

Ellers er flyplasser i USA generelt flinke til å merke alt. Newark er vel den eneste andre jeg sleit med å finne frem.

Lenke til kommentar

Dårlig erfaring med cairo flyplass.

 

De mistet bagasjen min, slik at jeg måtte være 5 dager på sjøen uten skift eller toalettartikler. Bagasjen fant de når jeg skulle hjem, men da ville de ha betalt for å levere den ut.

 

Sikkerhetskontrollen er en vits. Var totalt 6 sjekkpunkter, alle like dårlige og køene det skapte var enorme. Vi måtte gjennom ny sikkerhetskontroll når vi landet på cdg.

 

Satt også i avhør i 30 min med en meget intens og ubehagelig offiser fra militæret grunnet en boks snus.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg hater Charles de Gaulle over alt. Møkkaflyplass.

 

Såpass? Hva skyldes din misnøye med den hvis jeg får spørre?

Tja, det er vel tilsammen 13 terminaler med helt forskjellig layout og logikk og forskjellige transportmetoder mellom terminalene.

 

En gang jeg ankom, tror det var til terminal 2F og hadde boardingkort til neste flight, men det stod ikke på boardingkortet hvilken terminal jeg skulle videre fra. Jeg antok jeg skulle videre fra terminal 2G, men prøvde se om det i det hele tatt var mulig å klare seg som vanlig reisende.

 

Fant en stor tavle som viste avganger fra flere terminaler, men min avgang stod ikke der. og det var heller ingen skilt om hvordan man skulle komme seg til Terminal 2G. Servicedesk var tom og man ble henvist til en videoskjerm hvor en streng dame kunne gi info.

-Hvor hadde det hadde blitt av flighten min?

-Den er jo fra 2G så den står på infotavlen der.

-Men den står jo ikke på den store skjermen her i 2F som viser avganger fra flere terminaler.

-Nei, selvsagt listes den ikke der, den går jo fra 2G.

-Hvordan kom man seg så til 2G, det står jo ingen skilt om hvordan man kommer seg dit?

-Joda, det står skilt om det i 2E.

-Men dette er 2F. Hvordan skal man vite at man må til 2E for å komme til 2G?

-Det burde man vite, nå er du bare vanskelig.

 

Typisk fransk å ha inkonsekvent logikk og lage rebus av det meste. Og jeg snakker fransk flytende og har bodd der i flere år.

 

 

Såpass ja. Jeg har enda ikke vært i Frankrike enda men hvis jeg en gang skal...

 

da tar jeg toget.

Lenke til kommentar

 

Satt også i avhør i 30 min med en meget intens og ubehagelig offiser fra militæret grunnet en boks snus.

Om du reiser utenom Norden med snus, hasj, kokain eller håndgranat i bagasjen bør du være veldig glad om du ikke blir satt i fengsel,

Skjønner at du setter det på spissen, men jeg har reist jorda rundt med snus og det går stort sett veldig greit :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

 

Satt også i avhør i 30 min med en meget intens og ubehagelig offiser fra militæret grunnet en boks snus.

Om du reiser utenom Norden med snus, hasj, kokain eller håndgranat i bagasjen bør du være veldig glad om du ikke blir satt i fengsel,

Skjønner at du setter det på spissen, men jeg har reist jorda rundt med snus og det går stort sett veldig greit :)

 

 

 

Krysset grensen til Kazakhstan i fjor sommer, og hadde med noen bokser porsjon snus, som hadde vært med helt hjemmefra. Tilfeldighetene ville ha det til at disse er av eksakt samme utseende som et populært og forbudt narkotisk stoff i regionen.. hjelpe meg for en dårlig idé, aldri brukt så lang tid på å krysse en grense før uten overnatting..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

 

Jeg hater Charles de Gaulle over alt. Møkkaflyplass.

 

Såpass? Hva skyldes din misnøye med den hvis jeg får spørre?

 

De roter vekk bagasje, det er håpløst å komme seg rundt, merkingen er dårlig og folka som jobber der er stort sett arrogante og ubrukelige.

Jeg forsøker så godt jeg kan å unngå CDG, problemet er at det er en del interkontinentale flyvninger som går derfra.. Blant annet til Cuba er det vanlig å mellomlande der, men det går også an å lande på Schiphol som jeg regner for å være langt bedre.

 

Jeg savner fortsatt bagasje som ble borte på CDG for flere år siden.

 

Såpass ja. Jeg har enda ikke vært i Frankrike enda men hvis jeg en gang skal...

 

da tar jeg toget.

Det er helt uproblematisk å fly til Paris, bare sørg for å lande på Orly.

CDG er også bedre som endepunkt enn det er å mellomlande i det helvetet der.

Lenke til kommentar

Såpass ja. Jeg har enda ikke vært i Frankrike enda men hvis jeg en gang skal...

 

da tar jeg toget.

Tror du virkelig det er enklere? For franskmenn er Paris universets sentrum. Man reiser til og fra Paris, ikke gjennom Paris. Det er 7 togstasjoner rundtom i Paris alt etter hvilken retning man skal reise og det var i alle fall tidligere ingen direkte forbindelse mellom noen av disse stasjonene. For å gjøre det enklere er det også 10 forskellige Togsystemer/selskaper som tilbyr togreiser til og fra Paris...I tillegg til forstadsbaner og metro selvsagt.

Enjoy: https://en.wikivoyage.org/wiki/Paris#By_train

 

Skal man fly til andre steder i Frankrike enn Paris merker man også at Paris er verdens sentrum. Flighter som til Antillene, la Reunion og andre spennende steder går fra Orly da det regnes som innenriks, mens Internasjonale flighter for Air France går fra CGD. Flyplassene ligger på ver sin side av Paris og man må selv sørge for transport og ta med seg bagasje mellom flyplasene.

Lenke til kommentar

Mens vi basher Paris, vær klar over "Paris-syndromet" for turister som har et nativt og romantisk bilde av Paris og som får sjokk når de blir møtt av kaos, skitt, svindel, uhøflige folk og en høy andel afrikanere i bybildet. Japanere er de som er hardest rammet av syndromet.  For dem er det så alvorlig at flere titalls må innlegges på sykehus for det hvert år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært i Paris en gang og det holdt egentlig. Provence derimot har jeg kommet tilbake til flere ganger og jeg tenker at den romantiske stemningen mange forbinder med Paris vil kunne oppleves i langt større grad i de mindre byene i sør. For en romantisk Frankrike-tur med god atmosfære og koselige forttausrestauranter ville jeg kanskje spesielt anbefalt Aix-en-Provence, men for sightseeing ville jeg dratt til Arles, Nimes og Avignon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært i Paris en gang og det holdt egentlig. Provence derimot har jeg kommet tilbake til flere ganger og jeg tenker at den romantiske stemningen mange forbinder med Paris vil kunne oppleves i langt større grad i de mindre byene i sør. For en romantisk Frankrike-tur med god atmosfære og koselige forttausrestauranter ville jeg kanskje spesielt anbefalt Aix-en-Provence, men for sightseeing ville jeg dratt til Arles, Nimes og Avignon.

Har var jeg veldig enig. Har reist mye i regionen og tatt kurs både på universitetet i Toulon og Montpellier.

 

Andre godbiter i området:

-Les Baux-de-Provence

-Aigues Mortes

-Calanque d´en-vaud

-Gorges de Verdon

-Moustiers-Sainte-Marie (som har sin egen stjerne)

-La Castellet (erketypen av en "village perché")

-Porquerolles

-Saint-Guilhem-le-Désert (Flere ganger kåret til frankrikes mest pittoreske village)

 

*drømme seg bort*

Lenke til kommentar

Mange gode forslag. Ellers har man pittoreske Rousillon, Lacoste der man kan se slottet som tilhørte familien til Marquis de Sade, eller fengselsøya Chateau d'If utenfor Marseille med festningen fra 1500-tallet, der greven av Monte Cristo satt fanget i 19 år i Dumas sin roman.

 

Provence er tettpakket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...