Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

 

Har bestemt oss for å forsøke å reise bort i Påska. Dette er en liten forandring i de originale planene  :)

 

Sitter og søker litt, men det meste jeg kommer på er dyrt.

Om du ønsker overkommelige priser i påsken tar jeg det for gitt at det er påsken 2019 du snakker om. Vanligvis legges reiser ikke ut før 11 måneder før ... for å unngå at folk booker feilt år.

 

Om dere ønsker strandliv til neste påske kan dere helt glemme Middelhavet selv om påsken da er i slutten av april. Kanariøyene er antagelig det mest tilgjengelige alternativet.

 

Alternativer som er veldig gode i påsken, men vanligvis endel dyrere er Karibien og sørøst-asia. i Dubai er det allerede for varmt i april og det er også blitt for varmt flere steder i sørsøst-asia så gjør research.

 

He he, nei det er årets påske det er snakk om. Og det behøver slett ikke være noe eksotisk reisemål. Utgangspunktet er Europa, for å si det sånn. Storby er vel mest aktuelt  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er strengt tatt ikke lov å gå opp i den UFO-en, men byen Koprivshtitsa med sine rosemalte hus noe veldig spesiell kan man lett kombinere med Plovdiv. Er fantastisk land å besøke.

Hva mener du? Er ingen hindringer, vakter eller advarsler om at det er ulovlig å dra opp til Buzludzha.

 

Derimot er det forbudt å ta seg inn i bygget...

Trodde hele poenget var å ta seg opp i UFO-en og se verden derifra.

Lenke til kommentar

He he, nei det er årets påske det er snakk om. Og det behøver slett ikke være noe eksotisk reisemål. Utgangspunktet er Europa, for å si det sånn. Storby er vel mest aktuelt  :)

Hvor i Europa tror dere at dere kan bade i påsken?

 

Om dere ønsker både bad og storby til overkommelig pris i påsken er Las Palmas antagelig det best alternativet.

Lenke til kommentar

 

He he, nei det er årets påske det er snakk om. Og det behøver slett ikke være noe eksotisk reisemål. Utgangspunktet er Europa, for å si det sånn. Storby er vel mest aktuelt  :)

Hvor i Europa tror dere at dere kan bade i påsken?

 

Om dere ønsker både bad og storby til overkommelig pris i påsken er Las Palmas antagelig det best alternativet.

 

Vet ikke, men tror du har missforstått noe. Jeg mente ikke å oppleve "alt" på en tur, men at jeg ikke satte noen begrensninger på hva vi ønsker. Badeferie OK, Storbyferie OK, opplevelsesferie OK. Men altså ikke alt på en gang  :)

 

Utgangspunktet var at planene vi hadde ikke kan gjennomføres, og derfor et ønske om å reise.

Lenke til kommentar

 

 

Det er strengt tatt ikke lov å gå opp i den UFO-en, men byen Koprivshtitsa med sine rosemalte hus noe veldig spesiell kan man lett kombinere med Plovdiv. Er fantastisk land å besøke.

Hva mener du? Er ingen hindringer, vakter eller advarsler om at det er ulovlig å dra opp til Buzludzha.

 

Derimot er det forbudt å ta seg inn i bygget...

Trodde hele poenget var å ta seg opp i UFO-en og se verden derifra.
Når du er på høyeste fjelltoppen i Shipka-området, så føler jeg man ikke trenger å klatre noen ekstra meter, bare for å risikere liv og lemmer. Skal sies det dog. var fristende å prøve når jeg var der.

 

Synet du får utenfor UFO-en er spektakulært nok i seg selv, og bilder klarer ikke helt å beskrive synet som møter deg. Legger likevel ved noen bilder for de som har interessen av slikt.

 

post-258325-0-51910800-1521033361_thumb.jpeg

post-258325-0-32422400-1521033385_thumb.jpeg

Endret av Tkse
Lenke til kommentar

Hvorfor gidder du å svare når du bare skal kverulere?

 

 

Jeg har lenge sett på deg som et medlem med mye kunnskap om reiser, en viktig bidragsyter. Men dette synes jeg er lavmål. Blitt kjepphøy??

Kverulere? Det var et forsøk på humor, men denslags har jeg skjønt at man skal passe seg for online. Og jeg skjønner også at du ikke tok poenget.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med å være turist i Cuba?

Har grunnleggende kunnskaper innenfor spansk, men det vil ikke ta meg særlig langt og er vel mer til nytte når intet annet duger.

 

Har folk grunnleggende forståelse for Engelsk, og tilrettelegger resturanter osv med engelske menyer f.eks?

Endret av Tkse
Lenke til kommentar

Hvordan er det med å være turist i Cuba?

Har grunnleggende kunnskaper innenfor spansk, men det vil ikke ta meg særlig langt og er vel mer til nytte når intet annet duger.

 

Har folk grunnleggende forståelse for Engelsk, og tilrettelegger resturanter osv med engelske menyer f.eks?

Jeg tenkte jeg skulle få praktisert litt spansk på Cuba, men de som jobber med turister er så gode i en rekke språk at jeg fant det stort sett bare flaut å prøve meg på spansk. Som ellers i verden følger folk med kompetanse pengene. Selv en enkel jobb på et turisthotell kan med litt tipsing raskt gi en inntekt langt over det en lege får. Selv en dørvakt på et turisthotell har gjerne universitetsutdannelse og kan over 10 språk flytende og da mener jeg virkelig flytende. Men selvsagt vil ikke alle du møter i gaten ha så høy utdannelse eller være så gode på språk.

 

Jeg var forsiktig og ble ikke ranet eller fikk frastjålet noe, men det er veldig vanlig for turister. Forskjellen fra andre land er at de ikke bruker våpen, ikke er voldelige og lar deg ikke stå helt ribbet igjen. Noe som er enda vanligere er at man får tilbake feil sum når man betaler eller veksler og da snakker jeg ikke om lugubre steder i en bakgate, det skjer overalt og det har utviklet seg til en kunstform hvordan de klarer forvirre eller avlede oppmerksomheten. Det er ikke snakk om store summer, men det er irriterende å se at det skjer hele tiden. Og de tar som sagt kun litt så selv i etterkant vil de fleste ikke merke noe.

Lenke til kommentar

Nordmenn reiser til Cuba da det er annerledeslandet og noe eksotisk å oppleve. Canada forbyr ikke folk å reise dit slik som USA og jeg snakket med mange fra Canada der. For dem var Cuba "syden", men de valgte det pga. sikkerhet selv om det var dyrere å reise dit enn til naboøyene. Alle kjente noen eller hadde hørt historier om traumatiske eller fatale hendelser canadiere hadde hatt på naboøyene. "I år betaler vi litt mere for en trygg og sikker ferie" var det som gikk igjen.

 

Da Cuba ligger helt i nord i Karibien kan man få kjølig vær om vinteren. Vi hadde et par dager hvor kanadiere lå i boblejakke rundt bassenget. Kulderekorden i Havana er 6 grader. Til sammenligning er "kulderekorden" på Aruba helt sør i Karibien 20,5 grader.

Lenke til kommentar

Ved å krysse av for "Support for the Cuban people" ved innreise til Cuba, må man da ha et opplegg i perioden man er der? Eller er det nok å bare krysse av ved dette?

 

Kan man i så fall lage et eget opplegg, eller må det være organisert? 

Jeg har skjønt det slik at dette må gjøres på heltid under oppholdet og du må dokumentere alt du gjør med kvitteringer og detaljert reiserute og timeplan, og ha dette tilgjengelig i 5 år. Og det er vel egentlig en opsjon som er til for at folk fra USA ikke skal straffeforfølges hjemme for turen til Cuba.

 

Det er altså ikke noe som bare krysses av fordi man tror å være turist der er bra for folket der.

Lenke til kommentar

Hvordan er lokalbefolkningen på Cuba når det kommer til språk? Hvor mange prater forståelig engelsk?

Det vanligste vil nok være at du vil få svar på engelsk når du spør på spansk og du vil klare deg greit med bare engelsk.

 

Likevel er det alltid en fordel å kunne det lokale språket når du reiser.

Lenke til kommentar

Nordmenn reiser til Cuba da det er annerledeslandet og noe eksotisk å oppleve. Canada forbyr ikke folk å reise dit slik som USA og jeg snakket med mange fra Canada der. For dem var Cuba "syden", men de valgte det pga. sikkerhet selv om det var dyrere å reise dit enn til naboøyene. Alle kjente noen eller hadde hørt historier om traumatiske eller fatale hendelser canadiere hadde hatt på naboøyene. "I år betaler vi litt mere for en trygg og sikker ferie" var det som gikk igjen.

Det stemmer bra at kanadierne gjerne bruker Cuba som sitt syden, men de fleste av disse bor nok på Varadero og ser egentlig svært lite av Cuba gjennom sitt opphold.

Nordmenn som reiser til Cuba har en tendens til å reise litt mer, alternativt oppholde seg i Havana (forresten langt fra det fineste stedet å dra når man skal til Cuba)

 

Liker man å oppleve landet, reise rundt og komme i kontakt med lokalbefolkningen er det noe helt annet enn å bo på beachen i Varadero et par uker.

 

Da Cuba ligger helt i nord i Karibien kan man få kjølig vær om vinteren. Vi hadde et par dager hvor kanadiere lå i boblejakke rundt bassenget.

 

Dette får meg til å tenke at det var Varadero som var reisemålet.. 

Et helt ok sted å slappe av en dag eller to, men et grusomt sted å være over lengre tid.

 

Hvordan er lokalbefolkningen på Cuba når det kommer til språk? Hvor mange prater forståelig engelsk?

 

Man bør kunne noe spansk med mindre man skal bo på hotell og oppholde seg i typiske turistområder. 

 

 

 

Hvordan er lokalbefolkningen på Cuba når det kommer til språk? Hvor mange prater forståelig engelsk?

Det vanligste vil nok være at du vil få svar på engelsk når du spør på spansk og du vil klare deg greit med bare engelsk.

 

Likevel er det alltid en fordel å kunne det lokale språket når du reiser.

 

Dette står i sterk kontrast til mine opplevelser fra Cuba, engelskkunnskapene er svært beskjedne hos mange og jeg opplevde i noen tilfeller at vertskapet ringte opp en person som kan engelsk for å få denne til å tolke.

Andre steder var det bare å kommunisere etter beste evne. Jeg kan heldigvis noe spansk og klarer meg ganske greit i spansktalende land nå.

 

Alle cubanere har engelsk på skolen men det betyr ikke at de lærer noe særlig av det..

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...