Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

William S:

 

Jeg vet at man kommer seg på business / C-klasse til nord-Amerika for 100k miles. Dette er t/r. Burde være mulig å skaffe en first billett for 100k en vei da.

 

Ser forresten at US Airways har utvidet tilbudet til 30 november... Ellers så koster jo vanlige økonomibilletter til Hwaii 6-9000 kr sånn til vanlig så det er egentlig veldig fristende med det tilbudet. Hehe. Men det avhenger jo igjen at det er noen seter ledige og det er jo så absolutt ikke sikkert det heller.

Lenke til kommentar

Wow, nå skulle jeg ønske at jeg kunnne reise med en gang. Har ingen å reise med :p

Er det noe begrensing på hvor lenge milsa kan ligge der?

Går det an å kjøpe nå og reise til vår/sommer?

Må si jeg er helt grønn på dette med miles og div. bonusordninger osv.

(kanskje ikke så rart med tanke på at jeg bare er 19, og ikke har betalt for fly selv noen gang)

Lenke til kommentar

Leste litt om dette sist US Airways kjørte sin kampanje. Er vel litt overrasket over at de ikke har gjort endringer for å tette dette "smutthullet". Grunnen til at tilbudet er såpass bra, er jo summen av flere faktorer. I tillegg til at US Airways i utgangspunktet har "billige" bonusreiser (spesielt fra Europa?), så betaler man vel også svært lite i skatter og avgifter i forhold til hva man ville ha gjort for tilsvarende bonusreiser fra europeiske flyselskap? Noen av de mest kreative reiserutene som er valgt, ville jo bety mange mange tusen kroner i skatter og avgifter om man bestilte samme reise med f.eks. Eurobonus-poeng.

Lenke til kommentar

Tester nytt flyselskap innenlands i USA om en drøy uke når United står for tur. Star Alliance-medlem og etter noen flyvninger med US Airways må jeg nok si at forventningene er lave. Uansett spennende med noe nytt.

 

Min favoritt innenlands i USA er Alaska Airlines. Det er også de jeg har flydd klart mest. Ikke ekstraordinært på noen måte, men de har vist seg veldig behjelpelige med å gi mer bedre reiseruter ved forespørsel og har i tillegg et godt fordelsprogram som jeg har skiftet til og er strålende fornøyd med.

 

Andreplassen er delt mellom Delta og Southwest. Ingen av de har jeg flydd mye, men jeg satt igjen med et godt inntrykk av begge. Delta briljerer med sitt underholdningssystem. Live TV og trådløst internett på selv korte innenlandsflyvninger. Mulig det ikke er normen, men det var hva jeg fikk på en 90 minutters flyvning med 757(!).

 

Det er lenge siden jeg fløy med Southwest, men det er to ting jeg husker godt. Hele boardingprosessen deres var mildt sagt spesiell hvor man stilte seg opp i soner. Men det virket i det minste å være effektivt. Det andre jeg husker er besetningen. Vanligvis syn jeg alt annet enn tradisjonell informasjon ombord på fly er kleint, men på min flyvning var det en flyvertinne som ville hatt en strålende karriere innen stand up som stod for all informasjon. Latteren runget gjennom flyet, det var rett og slett en fantstisk flyopplevelse. Morsomt nok til at jeg ikke irriterte meg over hvor lang tid det tok å komme seg ut etter landing pga alle som skulle som slå av en prat med henne på vei ut. Og som kjederøyker har jeg stort sett alltid hastverk med å komme meg ut.

 

Det siste, og absultt verste flyselskapet, jeg har flydd innenlands med i USA er US Airways. Gamle, slitne og ikke minst skitne fly ga et dårlig inntrykk. På tros av lange flyvninger var det ingen form for underholdningssystem ombord. I tillegg var hele besetningen 50+ og grinete. Litt som SAS. Som mann, ungkar og reisende er det ingenting som irriterer mer enn fagforeninger og bruk av ansinitet ved nedskjæringer i flyselskaper.

 

Når det gjelder United, så forventer jeg det samme som US Airways, men blir gjerne positivt overrasket. Jeg tror ikke jeg er spesielt kravstor av meg. F.eks. syns jeg flyvninger med Air Norway hvor det er en takhøyde på 1.50, serveringen består av en termos passasjerene sender mellom seg og hvor alle seter ifølge skiltene er utstyrt med flytevest ELLER oksygenmaske, er veldig sjarmerende (at kun en gardin skiller passasjerer fra cockpit og den ikke lukkes, skader selvfølgelig ikke). En annen favoritt er finske FlyingBlue. Jeg har en del 30-35 minutters flyvninger med de bak meg. Når alt av infomasjon, inkl sikkerhetsprosedyrer og oppdateringer fra cockpit skjer på tre språk, blir det ikke tid til mye annet.

 

Apropos FlyingBlue. Jeg skulle fly med de når jeg hadde min til nå mest spesielle flyplassopplevelse. Jeg hadde en drøy times venting på Arlandas utenriksterminal en sen kveld. Jeg visste at røykerommet var plassert innerst i baren, og selv om jeg visste at man ikke får ta med seg drikke fra baren til røykerommet, fikk jeg det for meg at jeg nesten burde kjøpe noe å drikke i baren. Bak baren stod en mørkhudet bartender som hilste til meg på gebrokkent finsk. Med kjennskap til finner, deres inntrykk av svensker og svenskenes forhold til finner ble jeg litt bekymret. Stod det virkelig "jeg er finsk" i panna mi? Jeg tror dog at jeg fant ut av årsaken litt senere. Det var som sagt sent på kvelden og det gjenstod bare 4-5 avganger. Felles for alle avgangene var at de skulle til Finland. Over 90% av passasjerene i terminalen virket også å være finske. Så jeg konluderte med at det ikke stod "jeg er finsk" i panna mi, men at det stod "jeg er ikke svensk". Noe jeg kan leve med.

Lenke til kommentar

F.eks. syns jeg flyvninger med Air Norway hvor det er en takhøyde på 1.50, serveringen består av en termos passasjerene sender mellom seg og hvor alle seter ifølge skiltene er utstyrt med flytevest ELLER oksygenmaske, er veldig sjarmerende (at kun en gardin skiller passasjerer fra cockpit og den ikke lukkes, skader selvfølgelig ikke).

Høres litt ut som du beskriver Widerøe i "gode gamle dager". Ellers må jeg le godt av det du forteller om Arlanda. Er det virkelig så ille å bli tatt for en finne? :p

Lenke til kommentar

United var ingen god opplevelse for meg i sommer da jeg fløy Chicago - Los Angeles, samt Las Vegas - Chicago.

Vi hadde ikke godt med tid når vi skulle på Chicago-flyet pga. immigrasjonen (heter vel det?), men kom dit 10 min før boarding heldigvis.

Der har man også forskjellig klasser på når man skal sjekke inn, men siden vi bestilte alt hos SAS så hadde vi ingen klasse og ble usikker når vi skulle gå.

Fikk ingen/veldig lite respons i infodisken deres der, men etter mye venting kom vi tilslutt med før de begynte på ventelisten.

 

Det var et stort fly, muligens Airbus 330 og de hadde problemer med å få startet motoren på flyet. Det hadde sett sine beste år, men kapteinen gav oss oppdateringer etterhvert.

Etter 3-4 forsøk og 1 time forsinket var vi på vei etter "de måtte skrive rapporter om problemet" som sa han.

Underholdningen var på vanlige skjermer i taket, men skjermene var heller ikke så gode da det flimret og kontrasten var dårlig.

 

Hjemover fikk vi billett United-billett og fikk fly Economy Extra eller hva de kaller det der borte. Klassen for ombordstigning hadde vi og alt gikk egentlig greit denne gangen da vi hadde lært oss rutinen, men igjen ganske slitent fly og ikke spesielt hyggelig besetning.

 

Southwest brukte vi også et par ganger og opplevelsen der var mye, mye bedre. Kanskje litt pga. forventningene, siden jeg regnet med Ryanair-stil, mens på United forvenet jeg omtrent det SAS leverer.

Lenke til kommentar

Europeiske > Nord-Amerikanske

Rangerer amerikanske selskap over europeiske hver dag hele uka. Når det gjelder flypark, gebyrer og service ombord er de kanskje ikke bedre, men du verden for en forskjell det kan være når det kommer til kundeservice, sunn fornuft og fleksibilitet. Dessverre går trenden i feil retning om dagen, så snart er nok amerikanske selskap like tragiske å forholde seg til som europeiske.

 

Glemmer ikke den dagen et halvfullt fly takset ut fra gaten på Schipol i retning Trondheim uten meg for at jeg hadde billett 8-9 timer senere samme dag. Over 4.000 kr skulle KLM ha for å slippe meg ombord på den tidlige avgangen.

 

Til sammenligning så har jeg to ganger hatt billett som innebar mellomlanding hoos Alaska Airlines når de har hatt direktefly med ledige seter som gikk omtrent samtidig. Begge ganger kontaktet jeg de for å høre hva det ville koste meg å endre billetten. Til svar fikk jeg at jeg det kunne jeg bare glemme først som sist, da det billigere å kjøpe en ny billett. I tillegg ble jeg frarådet å kjøpe ny billett, men heller komme tidlig til flyplassen og si at jeg var intressert i å heller være med på direkteflyet om det var ledig plass. Begge ganger gikk det i boks, jeg sparte en hel del penger og flyselskapet tjente også på det. Det kaller jeg service.

 

Jeg har vel egentlig ikke flydd veldig mye i Europa. Jeg har stått rådvill og diskutert med noen halvhjerner i Spanairs innsjekking på Las Palmas, såvidt vært innom RyanAir til/fra England, hatt min skjerv med SAS-, Widerøe- og FlyingBlue- og Norwegian-flyvninger, 7-8 ganger mellom USA og Norge/Sverige (eller motsatt vei) med KLM, samt BA fra Oslo til San Francisco via London. Lite å la seg imponere av over hele linja.

 

Heldigvis har Delta en del direkteflyvninger til Schipol herfra. Det er en sann drøm i forhold til turene med KLM.

Lenke til kommentar
Andreplassen er delt mellom Delta og Southwest. Ingen av de har jeg flydd mye, men jeg satt igjen med et godt inntrykk av begge. Delta briljerer med sitt underholdningssystem. Live TV og trådløst internett på selv korte innenlandsflyvninger.
Hadde det samme tilbudet på en innenlands flytur med Continental, men da måtte man dra kredittkortet.

 

Er ellers enig i at flyselskapene fra Midtøsten og Asia er best.

Lenke til kommentar

Høres litt ut som du beskriver Widerøe i "gode gamle dager". Ellers må jeg le godt av det du forteller om Arlanda. Er det virkelig så ille å bli tatt for en finne? :p

Dagens Widerøe blir hvertfall voldsomt i forhold. :)

http://www.airnorway.no/content.jsp?menuId=106

 

Ille å bli tatt for å være finne? Kanskje ikke. Jeg bodde i Finland og var fullstendig klar over hvor lite finnene har til overs for svensker. Selv om hatet skulle være bare en brøkdel motsatt vei, vil man ikke bli tatt for å være finsk av svensker. I tillegg er jo finner stort sett et kapittel for seg selv. De skiller seg veldig fra nordmenn (og svensker), så jeg var nok litt var for å bli for finsk tiden jeg bodde der. For all del, jeg liker Finland og jeg liker finner. Jeg vil bare ikke være en av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...