Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du har 48 processes running . Kun egne synlig .

Trykk på "vis prosesser for alle brukere"

9149855[/snapback]

Skal se på det, men jeg er eneste bruker, så..

9157221[/snapback]

Ja, andre brukere i denne sammenhengen er ikke andre personers brukerkonto, men systemet selv. Alle de prosessene du ser på ditt bilde er dine personlige, de fleste prosessene tilhører "system" eller Network service" og den typen "brukere"

 

Så trykk på den knappen Syar nevnte, så ser du nok fort hva som opptar 100% cpu :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

En ting jeg gjerne vil vite vedr. Windows Vista er hvorfor "Add fonts"-boksen ikke har endret seg siden Windows 3.0. Jeg savner dog "No to all" eller "Yes to all" valg dersom fonten man prøver å installere allerede eksisterer.

Lenke til kommentar
Finnes det et sted hos Microsoft (ikke hvor man må fylle ut "company info") hvor man kan laste ned Windows Vista?

 

Har en laptop med Vista på, men skal formatere og legge inn en ren versjon uten alt det som er integrert fra HP.

9211490[/snapback]

 

Nei, dessverre... Kun virtuelle imager til bruk med VirtualPC kan du laste ned fra Microsoft.

 

Men du kan jo alltids låne en DVD av noen og bruke din egen produktnøkkel under installasjonen.

 

Det er dumt at PC-produsentene har bytta ut medier med recovery-partisjoner...

 

Lykke til!

Ray

Lenke til kommentar
Shamelessly pandering to the Big Media copyright holders, Vista automatically degrades so-called "premium" content such as high definition movies and audio tracks when they are output to less than bleeding-edge new devices that don't happen to support Intel's High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) DRM scheme. It apparently does this even if the media files being played are not copyright protected commercial media but the users' own home movies or music they've recorded in high-definition format, Gutmann said.

 

Inn i HELVETE!! Jeg skal drive ut Vista med kors og vievann! Eller noe lignende. Om det er slik de vil ha det så får de ha det slik uten meg! Linux, here i come!

Lenke til kommentar
Inn i HELVETE!! Jeg skal drive ut Vista med kors og vievann! Eller noe lignende. Om det er slik de vil ha det så får de ha det slik uten meg! Linux, here i come!

9259953[/snapback]

Er du nå så sikker på det?

Har du bruk for HD matriale?

Har du så stor skjerm at du må ha HD matriale for at det ikke skal se stygt ut? Og hvis du har en så stor skjerm, hvorfor i helvette har du ikke tatt deg råd til å kjøpe et skjermkort med DVI og/eller HDMI? Har du så stor skjerm at du må ha HD matriale er du nesten garantert at den støtter HDCP.

 

Lyd i HD kvalitet gidder jeg ikke ta opp engang. Tviler på at så mange som 200 stk her på forumet har DD+ eller lignende, som faktisk blir berørt av dette.

 

Å flykte til Linux på grunn av dette er dumt. Da får du ikke spilt av Blu-ray eller HD-DVD på grunn av DRMen de har.

 

Nei, vil tro at flesteparten av forumbrukerne her ikke har noe problem med HDCP beskyttelsen, ettersom mesteparten verken har store nok skjermer til at det er noe problem å få HD matriale litt nedskalert.

Og jeg velger å tro at de som har så store skjermer bruker eksterne spillere til dette.

 

Hvis man derimot prater om 720/1080 matriale i x264 format så bruker nok en god del PCen til dette, men da ser jeg det som veldig usannsynlig at de ikke har HDMI på PCen hvis de har planer om å se det på stor skjerm.

 

Jeg for min del har ikke noe problem med DRMen i Vista. Den plager meg ikke, og jeg merker ikke noe til den.

Lenke til kommentar
Vista's DRM "protects" users from high definition media

Godt jeg fjernet Vista fra maskina mi da :p

 

Det er jo tragisk at det skal være slik. Finner dere noen vei rundt problemet?

9258833[/snapback]

Vel, hvilket problem er det du tenker på? Det imaginære problemet som Peter Gutmann har forestilt seg utfra sin tolkning av Microsoft's spesifikasjoner, eller det virkelige problemet som er at alt legalt avspillingsutstyr for HD-DVD eller BD-DVD må støtte HDCP over DVI/HDMI og foreta en "downgrading" av signaler sendt over analoge linjer dersom HD-mediet (dvs. plata) krever det?

 

Kjøp en HD-DVD-spiller i butikken - da må du ha en HDCP-kompatibel TV for å få sett filmen i full HD (over digital interface), dersom akkurat den filmen krever det. De fleste filmer som er i handelen krever det visstnok ikke. En PC med HD-DVD-drive og Vista og et program for å spille av HD-DVD vil oppføre seg på samme måten.

 

Påstandene til Gutmann om at Vista vil nedgradere HD-filmer du har laget selv har aldri blitt demonstert, verken av Gutmann selv eller alle de som henviser til det han skriver og/eller fremfører. Derimot er det flere som har demonstrert at det motsatte er tilfelle - det skjer ingen nedgradering av dine egne HD-filmer.

 

Det finnes f.eks. mange kommentarer om dette til denne Slashdot-artikkelen.

Lenke til kommentar
Jepp, burde gått an å få svidd ut OS-et på egen disk.

Da har jeg anskaffet meg disken på annet vis, og regner med at jeg ikke gjør noe ulovlig ettersom jeg bruker min egen gyldige produktnøkkel. :)

9213331[/snapback]

 

Synes å huske at dette skal bli mulig med Vista SP1....

 

Kan dessverre ikke komme på hvor jeg har lest dette... :)

Lenke til kommentar

Fra Vista SP1:

 

 

To create a recovery disc on a computer running Windows Vista

Click to open Backup and Restore Center.

 

In the left pane, click Create a recovery disc, and then follow the steps. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

Note

To create a recovery disc on a computer running Windows Vista Starter, click the Start button , click All Programs, click Maintenance, click Create a recovery disc, and then follow the steps. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

To create a recovery disc on a computer running Windows Server 2008

To complete these steps, you must first add the optional Windows Recovery Disc feature.

 

Click Start, click Administrative Tools, and then click Server Manager. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

Under Features Summary, click Add Features.

 

Select the Windows Recovery Disc check box, click Next, and then click Install.

 

Click Start, click All Programs, and then click Maintenance.

 

Click Create a recovery disc, and then follow the steps. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

 

To use the recovery disc

Insert the recovery disc.

 

Restart your computer.

 

(Click the Start button , click the arrow next to the Lock button , and then click Restart.)

 

If prompted, press any key to start Windows from the recovery disc. If your computer is not configured to start from a CD or DVD, check the information that came with your computer.

 

Choose your language settings, and then click Next.

 

Click Repair your computer.

 

Note

You can't install Windows using the recovery disc.

Select the operating system you want to repair, and then click Next.

 

On the System Recovery Options menu, click a tool to open it.

 

Tip

Print out these instructions and keep them in a safe location along with your recovery disc.

post-35394-1187260366_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Fra Vista SP1:

To create a recovery disc on a computer running Windows Vista

Click to open Backup and Restore Center.

9292738[/snapback]

Men hvis du gjør dette på en Vista-PC med en drøss crapware som f.eks. HP har installert på maskinen din, vil du ikke da risikere at du får crapware med på recovery-disken din? Slik at hvis du sletter harddisken din og bruker recovery-disken, så ender du opp med samme crapware som før?

 

Jeg forsto posteren lenger opp her dithen at han ønsket seg en "ren" OS-DVD uten den crapware som HP hadde installert på maskinen hans. Hvis han ikke får en Vista-DVD fra HP, så er det vel mulig å låne en Vista OEM-DVD og reinstallere med sin egen lisensnøkkel. Du blir neppe straffeforfulgt av den grunn. (Men vil HP nekte å ta i den dersom det oppstår et problem? Det er en annen sak.)

Lenke til kommentar

Man får ikke en "ren" OS dvd . Man får en recovery cd/dvd som gjør at du kan reparere en skadet / ubootbar Vista .

Ikke installere fra - så har du slettet partisjonen er det ingen vits.

 

Ser du nøyere etter vil du også se at den lages fra "orginal dvd" , ikke det som ligger på harddisken.

 

Til restore av hele systemet bruker man "Complete PC backup" image restore.

 

 

På bærbare med OEM restore partisjon (ikke levert medie) må man sørge for selv å brenne ut recovery cd/dvd - med en gang etter install/oppsett. Slik har det vært lenge , uansett om det er levert med XP eller Vista.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...