Gå til innhold

Windows Vista™: Informasjon og diskusjon


iMono

Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?  

450 stemmer

  1. 1. Hva tror du SP1 vil gjøre for din installasjon av Windows Vista?

    • Den vil gjøre Vista perfekt.
      29
    • Den vil gjøre Vista bedre, men ikke perfekt.
      243
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er perfekt for meg.
      4
    • Den vil ikke gjøre noe. Vista er ikke noe for meg uansett.
      15
    • Vista vil kanskje bli bedre, men ikke mye.
      90
    • Vista er fortapt - med eller uten oppdateringer.
      70


Anbefalte innlegg

Jeg trenger også et program alá PartitionMagic til Vista. Jeg har testet et program fra Acronis, men fikk det ikke til å fungere.

 

Noen som har noen forslag?

8868019[/snapback]

Jeg bruker Acronis Disk Director 10 til å opprette/slette/endre størrelsen på partisjoner under Vista.

 

Hva var det du forsøkte å gjøre som "programmet fra Acronis" ikke klarte?

 

(Acronis har andre programmer som gjør andre ting med partisjoner, og de kan ikke sammenlignes 1:1 med PartitionMagic.)

8869007[/snapback]

Jeg fullførte nesten installasjonen så kommer det opp at Acronis prøver å legge inn en driver men får det ikke til pga Vista ikke godtar ikke-signerte drivere :(

8874850[/snapback]

 

ja ... sånn går det når man velger 64bits versjonen.

(problemer med mange applikasjoners drivere)

Skjønner ikke hvorfor dere på død og liv skal ha 64 istedet for 32bits som ville gått glatt i dette tilfellet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket program skal jeg bruke for å lage en til partison på harddisken? Skal ha den til Fedora 7 :p

8867175[/snapback]

Bruk programmet Gparted (finnes i de aller fleste nyere og konsumentrettede distroer). Det er glimrende til å partisjonere harddisker med alt fra Microsofts filsystemer (FAT og NTFS) til en rekke andre filsystemer. Så god støtte finner du ikke i en eneste av microsofts partisjons-behandlere.

 

Men siden dette er en Vista-tråd får jeg ta med at Gparted ikke kan kjøre i Vista. Eller sagt på en annen måte: Vista klarer ikke å kjøre Gparted.

8867263[/snapback]

Startet programmet fra en boot-cd, men det nektet å virke i graphic-mode.

 

Prøver meg på Acronis Disk Director Suite tror jeg.

Lenke til kommentar
ja ... sånn går det når man velger 64bits versjonen.

(problemer med mange applikasjoners drivere)

Skjønner ikke hvorfor dere på død og liv skal ha 64 istedet for 32bits som ville gått glatt i dette tilfellet.

8877904[/snapback]

Når 64bit fungerer (drivere, programmer) så er det bedre og mer framtisdsikker (med tanke på minneoppgraderinger). Derfor lønner det seg å sjekke om sine programmer og drivere vil fungere i 64bit og så velge 64bit hvis de gjør det eventuelt revurdere valg av den hardwaren eller programmet som ikke fungerer slik at man får 64bit på plass. F.eks finnes det svært mange alternativer som vil fungere. Man må jo ikke på liv og død velge de tingene som ikke fungerer i 64bit. F.eks styre unna Acronis og Pertition Magic hvis ikke de fungerer.

 

I den forbindelse vil jeg trekke fra Gparted som et godt alternativ. Det kan startes fra Live CD og man får et lignende grafisk brukergrenesnitt som med Partition Manager og det har mer enn nok støtte for filsystemer osv. Gparted er uansett kjekk å ha i bakhånd om OS-partisjonen skulle gå føyken eller du kobler ut OS-disken (og man ikke får startet Partition Manager eller Acronis). Programmet GParted finnes på de fleste nyere Linux-distroer. f.eks Kubuntu og Fedora.

Lenke til kommentar

Om du ikke skal ha "mere" enn 4GB minne klarer du deg fint med Vista32 (dog man får noe mellom 3.2 - 3.75 tigjengelig med å enable memory hole i bios) .

Med Vista64 er man også nødt til å ha "signed drivers" for det man installerer. Med Vista32 kan man enkelt svare "continue anyway" og kan således legge inn vanlige XP32bits drivere om man vil .

 

Stor forskjell på dette ...

Lenke til kommentar
Med Vista64 er man også nødt til å ha "signed drivers" for det man installerer. Med Vista32 kan man enkelt svare "continue anyway" og kan således legge inn vanlige XP32bits drivere om man vil .

 

Stor forskjell på dette ...

8881152[/snapback]

Så slapp jeg å spørre om dette også ;)

Har lurt litt på dette, siden jeg stadig ser det snakkes om problemer med usignerte drivere. Jeg har installert alt mulig rusk og rask uten å noen gang ha noe problem med dette. Men da er det atter en grunn til at jeg for min del styrer langt unna 64bits enda. Har jo testet det, men med mine 2GB minne, syns jeg alt "styret" man får med på lasset overskygget de eventuelle fordelene by far.

Lenke til kommentar
..om du ikke skal ha "mere" enn 4GB minne...
Er ikke begrensningen i 32bits OS opptil 3GB minne da? Og ikke 4 GB?

8881590[/snapback]

Begge deler er på en måte rett.

 

Adresseområdet til minnet er i 32bit: 2^32 = 4 GiB

 

Men noe av adresseområdet brukes av diverse ting i PCen for kommunikasjon. Dvs. prosessoren sender f.eks data til det øverste 256MiB adresseområdet for å sende noe til skjermkortet. Bios sender alt i det adresseområet til skjermkortet og omvendt. Skjermkortet og ram bruker altså det samme adresseområdet.

 

Både PCI-enheter og en del andre ting på hovedkortet bruker en del av adresseområdet for å utveksle data. Dermed et noe av adresseområdet opptatt til andre ting enn minne. I praksis får man 2,75 til 3,75 GiB minne tilgjengelig når man har 4 GiB i maskina og bruker 32bit OS. Den eksakte menden er avhengig av hvilken maskinvare man har og ikke avhengig av OS (ut over at det er 32bit).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Innstallerte Windows Vista i går, og jeg må faktisk medgi at jeg er mektig imponert over det. I tillegg innstallerte jeg driverene til mitt Wacom Graphire4, og nå kan jeg skrive med håndskrift på dataen. Morro!

 

Nå må jeg bare prøve enda mer, og se om jeg beholder Vista på PCen(e) mine.

Lenke til kommentar

Er det noe som irriterer meg er det lange høyreklikksmenyer (f.eks når man høyreklikker på et program). Jeg har prøvd å holde meg unna programmer som automatisk legger til menyvalg i høyreklikksmenyen, men det er vanskelig.

 

Det er noen programmer jeg vet har mulighet for å lage en undermeny/gruppe i høyreklikksmenyen.

 

Grønn er slik jeg vil ha det, rød er slik jeg ikke vil ha det:

post-41924-1182191279_thumb.jpg

 

Finnes det et program hvor jeg kan gruppere og lage undermenyer i høyreklikksmenyen?

Lenke til kommentar

Har muligens oppdaget mitt første "problem" med Vista.

Det er som følger, av og til så får jeg ikke kontakt med nettverket og eneste måten å rette dette er å restarte maskinen.

Det merkelige er at dette skulle dukke opp nå etter flere mnd med Vista :hmm:

Nå har jeg XP også på samme maskin,men har ikke hatt tid å sjekke om det samme skjer da.

Det kan gå to-tre timer etter oppstart før dette skjer og andre ganger kan det gå et par døgn :hmm::hmm::hmm:

Noen tips ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Har muligens oppdaget mitt første "problem" med Vista.

Det er som følger, av og til så får jeg ikke kontakt med nettverket og eneste måten å rette dette er å restarte maskinen.

Det merkelige er at dette skulle dukke opp nå etter flere mnd med Vista  :hmm:

Nå har jeg XP også på samme maskin,men har ikke hatt tid å sjekke om det samme skjer da.

Det kan gå to-tre timer etter oppstart før dette skjer og andre ganger kan det gå et par døgn  :hmm:  :hmm:  :hmm:

Noen tips ?

8893035[/snapback]

 

Dette trenger ikke å være Vistas skyld. Det kan nok være routeren din som "sliter" litt. Jeg fikk dette problemet med min forrige router, og til slutt så låste det rådløse nettet seg fullstendig. Bytta router, og dermed forsvant problemet mitt.. ;)

 

[edit]

 

Selv om det trådløse nettet ikke virket som det skulle, virket kabletnettverk heleveien hjem.. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Har muligens oppdaget mitt første "problem" med Vista.

Det er som følger, av og til så får jeg ikke kontakt med nettverket og eneste måten å rette dette er å restarte maskinen.

Det merkelige er at dette skulle dukke opp nå etter flere mnd med Vista  :hmm:

Nå har jeg XP også på samme maskin,men har ikke hatt tid å sjekke om det samme skjer da.

Det kan gå to-tre timer etter oppstart før dette skjer og andre ganger kan det gå et par døgn  :hmm:  :hmm:  :hmm:

Noen tips ?

8893035[/snapback]

 

Dette trenger ikke å være Vistas skyld. Det kan nok være routeren din som "sliter" litt. Jeg fikk dette problemet med min forrige router, og til slutt så låste det rådløse nettet seg fullstendig. Bytta router, og dermed forsvant problemet mitt.. ;)

 

[edit]

 

Selv om det trådløse nettet ikke virket som det skulle, virket kabletnettverk heleveien hjem.. :)

8893090[/snapback]

 

Det er ikke routern som er årsaken,da jeg har andre maskiner i huset som fungerer,men jeg har en liten mistanke til at det kan være nettverkskortet (innebygd i hk) som knoter litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...