Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SSD har langt bedre responstid, random read / write og høyere IOPS så vil anbefale det om du ikke er nødt til å ha 240GB++ store disker. Langt mer driftsikre er de også, spesielt om du går for Intel / Samsung basert SSD.

 

Av fysiske butikker så er det vell bare DigitalImpuls som gjelder i Osloområdet etter at Amentio / Datakjeden er borte, eventuelt hentebuene til Komplett.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Mulig at 256 GB ssd holder for meg, pluss min 500 GB eksterne. Vanlig 2,5" s-ata jeg skal ha?

Akkurat flyttet fra Tromsø til Gjerdrum nå, og med bil så er jo plutselig alt nært meg, så mulig jeg kan hente hos komplett!

 

Har bare 4gb ram i min, og og har alltid tenkt på å oppgradere. Hvilken type skal jeg kjøpe for å doble til 8 GB? Hadde vært kjekt å gjøre i samme slengen om jeg har råd.

 

Mye spørsmål, så takk for tålmodigheten :p.

 

Edit: Corsair neutreon gtx 240gb på komplett til 1599.funker ikke å linke.

Denne har visst fått god kritikk. Er det plug and play? Mangler vel bare kabel for overføringer fra gamle harddisken.

 

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

Pri 1 for meg nå, er å redde det jeg kan av bilder og dokumenter fra harddisken, og få kjøpt og satt inn ny disk, slik at alt funker igjen. Noen råd?

Det kan være 'bad disk sectors' som gjør at maskinen bruker lenger og lenger tid på å lese fra disken.

Programmet SpinRite ($89 sist jeg sjekket) kan i mange tilfeller gjøre slike disker lesbare igjen. Du må vel regne med å ta ut disken og koble den til en PC og kjøre SpinRite derfra, ettersom det ikke finnes noen Mac-versjon, men SpinRite bryr seg ikke om hva slags partisjoner som ligger på disken - det opererer på sektor-nivå. Disken blir aldri 'som ny' igjen, men du kan få den i en slik tilstand at du får lest ut data.

Lenke til kommentar

 

Det kan være 'bad disk sectors' som gjør at maskinen bruker lenger og lenger tid på å lese fra disken.

Programmet SpinRite ($89 sist jeg sjekket) kan i mange tilfeller gjøre slike disker lesbare igjen. Du må vel regne med å ta ut disken og koble den til en PC og kjøre SpinRite derfra, ettersom det ikke finnes noen Mac-versjon, men SpinRite bryr seg ikke om hva slags partisjoner som ligger på disken - det opererer på sektor-nivå. Disken blir aldri 'som ny' igjen, men du kan få den i en slik tilstand at du får lest ut data.

Takker! Skal absolutt sjekkes ut

Lenke til kommentar

Prøvde å redigere forrige innlegg tre ganger, men nå gir jeg opp og lager nytt innlegg :p.

 

Rammen det ble linker til over er bestilt, og det endte på Samsung 840 pro 256 GB til ssd! Fant ut at jeg ikke trenger mer, og lagrer heller filmer og serier på ekstern harddisk, eller slettes når jeg har sett det. Valgte pickup point på Lørenskog, så håper det kommer kjapt. Gleder meg til å få testet forskjellen i ytelsen med ssd+dobbel ram!

 

Takker for innspill igjen, ikke lett å være grønn på hardware!

Lenke til kommentar

Ram og SSD satt inn i macen nå! Komplett var kjappere enn jeg trodde. Enkel installasjon, selv for meg som aldri har skrudd pc før.

 

Så,nå er spørsmålet;Hvordan får jeg installert os x uten cd-plate eller en annen pc. Går det å lage en bootable USB via min HTC one x? Koble en minnepinne til telefonen og så gjøre det derfra?

 

Hvis ikke må jeg vente noen sag får å låne en annen laptop for å lage bootable USB.

 

Edit; holdt inne alt / option når jeg startet, og kunne velge recovery online. Koblet til wifi og nå lastes det ned ett eller annet. En time gjenstår!

 

Klarer den å laste ned os x fra nett uten cd eller noe annet? Imponerende i så fall.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

Yes sir!

Merket det! Sitter nå og skriver via Mac'en, med SSD og 8GB Ram :D.

 

Utrolig godt at de har gjort det slik. Slippe styr med å brenne CD med OS på. Gikk fort og greit, selv om det hang seg under nedlasting/installasjon første gang. Muligens noe med nettet, men jeg satt og fulgte med andre gangen, og rørte litt på musa så den ikke dimmet skjermen osv. Gikk fint da.

Alt fungerer helt topp nå, så nå mangler jeg bare å få overført fra den gamle harddisken, men det får jeg ta når jeg har tid, får gjort det viktigste via nett nå.

 

 

Jeg er vel ganske safe nå, fra det problemet jeg hadde med den gamle harddisken? I og med at SSD og HDD er forskjellig, og det ikke er plate i SSD? Hadde vært fint, for dette er en dyr affære :p.

 

Takk for hjelpen alle, igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Tja, når en SSD til gjengjeld først feiler så sitter du gjerne der med skjegget i postkassen. Harddisker er det svært ofte mulig å hente data ut av.

Lenke til kommentar

Det er en risk hvertfall jeg er villig til å ta, oddsen for at en SSD uten bevegelige deler feiler kontra en tradisjonell harddisk er mikroskopisk. Hovedgrunnen til at harddisker feiler er jo typiske scenarioer hvor brukere drasser rundt på maskinen mens den kjører, klaser den for hardt i pulten, den glir ned fra sofaen også og vips så har leserhode rotet til hele harddisken.

 

Dette er "ikke-scenarioer" med SSD og så lenge man kjøper fra produsenter som Intel som har veldig statistikk når det kommer til driftsikkerhet på SSDer og godt utviklet firmware som sjeldent skaper hodebry så ville jeg ikke bekymret meg nevneverdig.

 

 

Uansett så burde alltid uerstattelig data lagres på minst to steder omgangen, anbefaler de fleste å ha en eller annen filserver eller NAS løsning hjemme med minimum en RAID5 eller RAID1 løsning, da skal du være maksimalt uheldig om noe går til helvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...