Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at tallet på 400 kontoer sannsynligvis er en underdrivelse, for det er mange programmer som har kommet seg opp på topplistene. The Next Web rapporterte at en utvikler hadde 42 av 50 programmer på topplisten innenfor "Books"-kategorien, så tja. Vi får se hva Apple sier, sannsynligvis holder de vel tett som vanlig og kommer med en kryptisk pressemelding som ikke sier stort.

Lenke til kommentar

Jeg hadde fnist om kontoen din var en av de misbrukte, Heilage. I følge AppleInsider og mange andre var kun 400 av 150 millioner kontoer misbrukt. Dette er 0,0003%!

 

Du kjenner meg. Usannsynlig shit skjer (ref. due VS Alfa Romeo). :)

Godt poeng! Det blir spennende å se om vi får vite hvordan kontoene ble misbrukt. Det kan jo hende det ikke Apples "feil", men at eierne av kontoene har blitt lurt.

 

(Som andrepilot og styrmann var det du som holdt/skulle holde utkikk!)

Lenke til kommentar

Godt poeng! Det blir spennende å se om vi får vite hvordan kontoene ble misbrukt. Det kan jo hende det ikke Apples "feil", men at eierne av kontoene har blitt lurt.

 

(Som andrepilot og styrmann var det du som holdt/skulle holde utkikk!)

 

Jeg har ikke fulgt så nøye med, men kommer nok til å være mer på hugget når detaljene rundt saken kommer ut. Hvor mange kontoer og slikt som er hacket er ikke så interessant, mer hvordan det er utført i praksis og hvilke ringvirkninger det vil få for bruk og sikkerhet i AppStore.

 

(Ikke prøv å skyve skylden over på meg, Mr. jeg-kan-kjøre-pappas-nye-bil.)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fulgt så nøye med, men kommer nok til å være mer på hugget når detaljene rundt saken kommer ut. Hvor mange kontoer og slikt som er hacket er ikke så interessant, mer hvordan det er utført i praksis og hvilke ringvirkninger det vil få for bruk og sikkerhet i AppStore.

 

(Ikke prøv å skyve skylden over på meg, Mr. jeg-kan-kjøre-pappas-nye-bil.)

Det du sier er helt korrekt. Noe som visstnok blir forandret de nærmeste dagene er at vi må oppgi kortets CCV-kode oftere. Apples tjeneste stiller litt i samme klasse som PayPal, med tanke på hva de tilbyr (enkel og rask betaling, kun ved å oppgi passord) og at jeg ikke kommer på andre tiltak for bedre sikkerhet som ikke går utover brukervennligheten.

 

(Mine kjøreferdigheter har ingenting med saken å gjøre da det var fuglen som fløy på bilen, ikke omvendt. Dessuten traff den på din side, så du er ihvertfall medskyldig.)

Lenke til kommentar

Er det verdt 2000kr før å forsikre mbp'en? Har kjøpt eit deksel til å ha på den. Inneboforsikring dekker vell ganske mykje?

Enkleste svaret jeg kan gi: forventningsmessig lønner det seg ikke. Hvis det hadde gjort det ville ikke forsikringsselskapet vært villig til å selge deg denne forsikringen; marginene er solide på slike tjenester. Personlig mener jeg man har kjøpt for dyr datamaskin om man ikke har råd til å erstatte den om den går istykker/blir stjålet, og om man uten de helt store problemene har råd til å erstatte den er det like greit å la være å tegne forsikring.

Lenke til kommentar

Heilage: Slik du får hoss Elkjøp til 2000kr, eller er det noko anna?

Har hatt forsikring på den eg har nå, og har ikkje hatt bruk for den, så er 2000kr ut av vinduet på ein måte, samtidig som eg heile tida ikkje egentleg trengte å bekymre meg om noko skulle gå gale.

 

Ja, sant det, forsikringa er fordi det er nokon som tjener fett med penger på det.

Lenke til kommentar

Så dere mener det finnes produkt som tilbys av bare ren og skjær godvilje?? Selvsagt tjener man penger på forsikring! Hallo... Men saken er den at dersom noe skulle skje, er det veldig kjedelig å måtte reparere den for flerfoldige tusen. Det at få får bruk for forsikringa er nettopp det som gjør at de som får bruk for den faktisk får så god dekning! Kjøper man en maskin til 15.000,- kr er det teit å si "jaja, jeg kjøper bare en ny om denne blir ødelagt". Da betaler jeg heller 2000,- kr for å være garantert å ha maskinen i tre år...

Lenke til kommentar

Kjøper man en maskin til 15.000,- kr er det teit å si "jaja, jeg kjøper bare en ny om denne blir ødelagt".

Hvorfor? Skal jeg da også forsikre iPod, mobiltelefon, sykkel, klokke, iPad og det meste annet, bare sånn i tilfelle det går istykker? I forventning vil jeg da ende opp med å betale langt mer i forsikringspremie enn jeg bruker på å reparere/kjøpe nytt -- når ting er så dyrt at du ikke har mulighet til å erstatte det uten videre (f.eks. bil) er saken en helt annen. Å drive med disse småforsikringene er bare tull for de fleste.

 

Det er veldig kjedelig å måtte betale for dyre reparasjoner, men det er enda kjedeligere å over tid bruke store summer på tullete forsikringer der det hadde vært langt billigere å ta reparasjonsutgiftene selv når de en sjelden gang dukker opp.

Lenke til kommentar

Heilage: Slik du får hoss Elkjøp til 2000kr, eller er det noko anna?

Har hatt forsikring på den eg har nå, og har ikkje hatt bruk for den, så er 2000kr ut av vinduet på ein måte, samtidig som eg heile tida ikkje egentleg trengte å bekymre meg om noko skulle gå gale.

 

Ja, sant det, forsikringa er fordi det er nokon som tjener fett med penger på det.

 

 

Nei, jeg har en separat polise på den som blir lagt til premien jeg allerede betaler for innboforsikringen min (ingen kan overbevise meg om at man ikke burde forsikre leiligheten sin). Det kalles også "idiotforsikring", siden det dekker teite uhell som er dyrt å reparere. :) Premien er på et par hundre kroner i året, pluss at det er en fast egenandel på 500kr.

 

Hvorfor? Skal jeg da også forsikre iPod, mobiltelefon, sykkel, klokke, iPad og det meste annet, bare sånn i tilfelle det går istykker? I forventning vil jeg da ende opp med å betale langt mer i forsikringspremie enn jeg bruker på å reparere/kjøpe nytt -- når ting er så dyrt at du ikke har mulighet til å erstatte det uten videre (f.eks. bil) er saken en helt annen. Å drive med disse småforsikringene er bare tull for de fleste.

 

Det er veldig kjedelig å måtte betale for dyre reparasjoner, men det er enda kjedeligere å over tid bruke store summer på tullete forsikringer der det hadde vært langt billigere å ta reparasjonsutgiftene selv når de en sjelden gang dukker opp.

 

Det kommer helt an på den initielle prisen for å kjøpe ny enhet/reparere den. Jeg forsikrer ikke iPoden min, fordi om den knuses eller utsettes for annen skade som ville måtte være dekket på forsikring, så kan jeg betale for en ny ganske enkelt. En iPod koster 2-3k, maskinen min derimot kostet 14 000,-, og prisen for å reparere viktige komponenter i den nærmer seg den prisen med stormskritt. Hverken Apple eller forsikringsselskapet er snille gutter, men jeg har iallefall ikke over 10 000,- å betale for reparasjoner i hytt og pine, så jeg forsikret maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...